news-background
news-background

با وجود حرکت های مثبت اسکار در خصوص رفع تبعیض، هنوز راه درازی باقی مانده

مراسم اسکار امسال یکی از جنجالی ترین و پر هرج و مرج ترین مراسم اسکار در تاریخ حدودا 90 ساله این مراسم بوده است. این تفاوت تنها به دلیل اشتباه فاحش در اعلام نتایج بهترین فیلم نیست، بلکه خط داستانی سینمایی است که در مراسم در پس جنجال های سیاسی توانست خودی نشان دهد. در کشوری که هنوز بین مردم از روی جنسیت، رنگ، نژاد و ملیت تفاوت قائل می‌شود، این مراسم در مبارزه با این تبعیضات به درجات موفقیتی رسیده است.

هرکسی که سال گذشته مراسم اسکار را تماشا کرده بود، به یاد می آورد که بحثی با عنوان #Oscarssowhite (اسکاری بسیار سفید) به راه افتاده بود که اشاره به تبعیض نژادی بین سفید پوستان برای دریافت جایزه اسکار داشت. آکادمی با موجی از اعتراضات در این زمینه رو به رو شد چرا که هیچ رنگین پوستی در میان دسته بندی های جوایز اسکار نامزد نشده بود. بدین ترتیب زمانی که مردم دیدند که حرکات های اعتراضیشان نتیجه داده و از زن ها و رنگین پوست های بیشتری نامزد جایزه اسکار امسال شده اند، از این ایده بسیار  استقبال کردند. مسلما این تغییرات تحت تاثیر ریس جدید آکادمی اسکار «شریل بون ایساکس» که خود زنی سیاه پوست است، بوده.

اما مراسم اسکار امسال تاریخ ساز شده است. مراسم بیشتر از سه برنده سیاه پوست داشته است. «ویولا دیویس» جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از آن خود کرد و این جایزه او را اولین زن سیاه برنده سه جایزه معتبر اسکار، امی و تونی کرد. «ماهرشالا علی» نیز اولین بازیگر مسلمانی بود که برنده جایزه اسکار شد. تهیه کننده فیلم «نورمهتاب» نیز اولین زنی است که توانسته دو جایزه اسکار را از آن خود کند. فیلم قبلی او «12 سال بردگی» نیز برنده جایزه اسکار شده بود. همچنین اصغر فرهادی نیز دومین اسکار خود را درحالی گرفت که در اعتراض به فرمان منع ورود ترامپ در مراسم حاضر نشده بود.

مراسم اسکار هنوز برای رسیدن به ایده آل ها راه طولانی در پیش دارد، این هفتمین سال متوالی بود که هیچ زنی نامزد جایزه بهترین کارگردان نشده است. در دسته های دیگر سینمایی نیز این تبعیض جنسی علیه زنان به وضوح قابل دیدن است، درحالی که سعی شده تا زنان در دسته هایی مانند صحنه، لباس، مو، و آرایش نامزدی بیشتری داشته باشند در حالی که دسته بندی های دیگر در دست مردان است.

در ادامه تبعیضات بر علیه سیاه پوستان ما می‌بینیم که فیلم «نورمهتاب» حتی برای قسمت بهترین فیمنامه نیز نامزد نشده بود و جایزه بهترین فیلم نامه اقتباسی را برد. «ویولا دیویس» و «دیو پاتل» در حالی نامزد جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل شده اند، که دیویس تنها بازیگر اصلی زن فیلم «حصارها» است. واقعیت این است که با وجود دیدن رنگ ها و نژاد های متفاوتی در اسکار امسال، مانند دیویس، سیاه پوست و پاتل که هندی تبار است، اما هنوز هم رگه هایی از نژاد پرستی و تبعیض در این مراسم دیده می‌شود و به نظر می‌رسد دست اندرکاران آن سعی داشته اند تا تنها اعتراضات سال گذشته را آرام کنند.

 در جامعه امروز تنوع تقریبا تبدیل به واژه ای مضحک شده است، گنجاندن چند انسان با رنگ و نژاد های متفاوت در میان سفید پوستان به معنای رفع تبعیض نژادی نیست. همه افراد با هر نوع تفکر، نژاد و جنسیتی حق برنده شدن جوایز اسکار را دارند.

اسکار امسال حرکتی نو رو به جلو بود که نباید فراموش شود، این راهکارها باید تا مراسم اسکار سال دیگر نیز ادامه یابد تا امیدوار باشیم در مراسم اسکار سال 2018 اتفاقات ناگوار این چنینی کمتر روی دهد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید