news-background
news-background

بررسی نامزدهای اسکار 2017: لا لا لند بهترین فیلم سال خواهد شد اگر...

 

 

به دنبال اعلام نامزدهای اسکار سال جاری، حرف و حدیث ها و نقدهای متعددی که بر انتخاب های آکادمی نوشته می شوند در سراسر فضای مجازی دیده می شوند. بخش عمده ای از نقد و بررسی ها مربوط به آنالیز و بررسی این نامزد هاست. به طور خلاصه حرف حساب اکثر منتقدین مراسم اسکار آن است که فیلم لالالند تنها در صورتی بهترین فیلم سال خواهد شد که منتقدین حاضر در آکادمی مخالف رئیس جمهور، باعث درخشش مهتاب نشوند. منتقدین حاضر در آکادمی حمایت خود را از فیلم درام آفریقایی-آمریکایی سال جاری یعنی Moonlight اعلام داشته اند.

یک سال از جریان اسکاربسیارسفید یا #Oscarsowhite آکادمی گذشت. اسکار سال قبلی که سینمای جهان شاهد آن بود محل اهدای جوایز به سفید پوست ها بود. بحث های نژادپرستانۀ بسیاری بعد از آن مراسم گریبان آکادمی را گرفت که در اهدای جوایز به سفید پوست ها افراط رخ داده و شانس عرضه ی اندام از رنگین پوست های سینما سلب شده است. امسال اما آکادمی علاوه بر نامزد کردن 7 بازیگر رنگین پوست در بخش های مختلف، فیلم آفریقایی-آمریکایی مهتاب را در فهرست بهترین فیلم های سال گنجانده تا یکی از رقبای فیلم لالالندی باشد که با 14 عنوان نامزدی به عنوان رکورد دار تعداد نامزدی تاریخ 89 ساله سینما باشد. فیلمی که تنها با بودجۀ 30 میلیون دلاری ساخته شده و توانسته تاکنون 175 میلیون دلار در گیشه فروش داشته باشد. اثری 128 دقیقه ای با هنرنمایی رایان گاسلینگ و اما استون که توسط دمین شازل نوشته و کارگردانی شده، عنوانی درام و موزیکال است که توانسته با کمترین تلاش، به بیشترین ها دست یابد. این فیلم در جریان اعلام نامزدهای اسکار 89ام توانست رکورد 14 نامزدی را از خود به جای بگذارد. رکوردی که پیش از این دست عناوینی چون ارباب حلقه های پیتر جکسون و تایتانیک جیمز کامرون بود. این فیلم حدود 1 ماه قبل نیز توانست با 7 جایزه ی گلدن گلوب در این جشنواره نیز سربلند بیرون آید.

 

از سوی دیگر اثری به اسم مهتاب به کارگردانی Barry Jenkins قرار دارد که توانست در 8 بخش از جمله دو عنوان بهترین بازیگران مکمل مرد، نویسندگی، کارگردانی، فیلم برداری و تدوین نامزد کسب اسکار شود. این نشان گر آن است که استودیوی A24 دقیقاً می داند با فیلم هایی که رنگین پوست ها در آن نقش اول را می زنند چه کار کند که در فصل اسکار خوش بدرخشند. درست مثل کاری که استودیوی Fox searchlight با عنوان «12 سال بردگی» کرد. فیلم مهتاب که با بودجۀ 5 میلیون دلاری ساخته شده توانست در دوران اکران 15 میلیون دلار فروش داشته باشد.

فیلم دیگری که توانسته درچند رشته نامزدی کسب کند عنوان جدید کمپانی پارامونت به اسم Fences با  هنرنمایی Viola Davis و Denzel Washington است. در بخش اسکار فیلم خارجی زبان نیز عنوانی به اسم Tanna که اثری مشابه Moonlight است به چشم می خورد. در بخش بازیگران رنگین پوست می توان به اکتاویا اسپنسر برای فیلم Hidden figures؛ دنزل واشنگتن برای فیلم Fences، وایولا دیویس برای فیلم Fences و Dev Patel برای فیلم Lion اشاره کرد. علاوه بر این افراد دو بازیگر دیگر به اسم های نائومی هریس و روث نگا برای عناوین Moonlight و Loving نیز دربین نامزدهای کسب اسکار قرار دارند. کارگردان فیلم Moonlight یعنی Barry Jenkins با نامزد شدن خود توانست در کنار سه کارگردان سیاه پوست دیگری قرار گیرد که در تاریخ سینما توانستند نامزد کسب اسکار شوند. پیش از او استیومک کوئین برای فیلم 12 سال بردگی، جان سینگلتون برای فیلم Boyz n the Hood و لی دنیلز برای فیلم Precious توانسته بودند بعنوان کارگردان های سیاه پوست، خوش بدرخشند.

به طور کل تعداد افراد سیاه پوست که تباری آفریقایی-آمریکایی  که در اسکار امسال حضور دارند عدد 18 را نشان می دهد. عددی که در سال های قبل بسیار کمتر از این تعداد بود. سخن گوی انجمن منتقدین آفریقایی-آمریکایی، گیل رابرتسون که خود نیز از رنگین پوستان حوزۀ سینما می باشد بیان داشت که بانوان سیاه پوست با حضورشان در اکثر رشته های اسکار امسال توانسته اند تاریخ ساز شوند.

 

در حضور این تعداد رنگین پوست در بخش های مختلف اسکار باید منتظر مراسم هیجان انگیزی باشیم. مراسمی که در آن رقابت های اصلی بین چند فیلم در جریان است. نکتۀ اصلی عنوان لالالند این است که درامی موزیکال است. گویا موزیکال بودن اثر وزنۀ سنگینی برای موفقیت آن در سال جاری به شمار می رود و کمتر به درام بودن اثر اهمیت داده شده است. دراین بین نکتۀ قابل تأمل عدم موفقیت عنوان Silence مارتین اسکورسیزی در نامزدی هاست. این فیلم که قبلاً درمورد شگفتی هایش در رسانه ی سینما پرونده ای را بررسی کردیم، تنها توانست در بخش بهترین فیلمبرداری سال نامزدی کسب کند. نکتۀ خوشحال کنندۀ اسکار برای ما ایرانی ها، نامزد شدن فیلم فروشنده ساختۀ اصغر فرهادی در بخش اسکار فیلم های خارجی بود. کارگردانی که دراین سال ها سینمای جهان را متوجۀ آثار داخلی نموده و توانسته با فیلم های خود نشان دهد که یکی از صاحب سبک های این حوزه است.

درانتها می توان چنین برداشت کرد اسکار امسال احتمال این که رنگ و بوی سیاست به خود بگیرد را درخود می بیند. عناوین ذکر شده و بسیاری آثار دیگر همگی شانس موفقیت شان یکسان است و صرف این که لالالند توانسته 14 بار نامزد شود، می توان انتظار 14 جایزه از آن را داشت احتمالی دور از انتظار است چرا که آثار دیگر نیز تا حدامکان کیفیتی یکسان با این اثر از لحاظ هنری و یا به مراتب بهتر از آن را ارائه داده اند. باید منتظر ماند و دید که گوی پیروزی روی خوش به عناوین سفید اسکار نشان می دهد یا برای جلوگیری از گمانه زنی ها و جنجال های احتمالی، جوایزی را در چند بخش به رنگین پوست ها خواهد داد.

هشتاد و نهمین مراسم آکادمی اسکار در تاریخ 26 فوریه 2017 مصادف با یکشنبه 8 اسفند 1395 در سالن آمفی تئاتر دالبی لس آنجلس به میزبانی جیمی کیمل برگزار خواهد شد.

 

اختصاصی رسانه 30NAMA

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید