news-background
news-background

معرفی انیمیشن موفق بچه رئیس «Baby boss»

بچه رئیس نام جدیدترین انیمیشن کمپانی "Dream Works Animation" است که ژانر کمدی‌ خانوادگی داشته و براساس کتابی مصور به‌ همین نام که نوشتۀ مارلا فیریز (Marla Frazee) است، می‌باشد. برگردان این کتاب به فیلم‌نامه توسط مایکل مک کالرز (Michael McCullers) انجام شده و تام گراث (Tom McGrath) نیز آن را کارگردانی کرده‌است. دراین اثر که در تاریخ 30 مارس 2017 (11 فروردین 1396) به‌نمایش درآمده است؛ گویندگانی چون آلک بالدوین (Alec Baldwin) در نقش بچه رئیس، مایلز کریستوفر بکشی (Miles Christopher Bakshi) در نقش تیم، جیمی کیمل (Jimmy Kimmel) در نقش پدر، لیزا کودرو (Lisa Kudrow) در نقش مادر و توبی مگ‌وایر (Tobey Maguire) در نقش راوی داستان حضور دارند. با اینکه زمان زیادی از انتشار این انیمیشن 97 دقیقه‌ای نمی‌گذرد، اما در همین زمان کوتاه نیز توانسته جنجالی عجیب در سراسر دنیا ایجاد کند و به رقم بالایی از فروش دست یابد.

داستان این انیمیشن در مورد «تیم» تنها فرزند خانواده است که والدین فوق‌العاده مهربانی دارد و همیشه برای او سنگ تمام می‌گذارند. روزی این پدر و مادر تصمیم می‌گیرند که فرزندشان را از تنهایی درآورند. برهمین اساس روزی آنها با نوزادی کت و شلوار پوش به‌خانه می‌آیند تا برادر و هم‌بازی تیم باشد. تیم با دیدن آن نوزاد بسیار متعجب شده و البته سوءظن شدیدی نیز نسبت به او پیدا می‌کند. پدر و مادر تیم می‌پندارند که حس او به نوزاد تازه‌وارد حسادت است؛ اما رفته رفته در جریان فیلم می‌بینیم که حق با برادر بزرگ‌تر است و نوزاد کت‌وشلواری آنقدر هم معصوم و طبیعی نیست! این نوزاد که با صدای پخته ی  آلک بالدوین به‌خوبی صحبت می‌کند؛ در حقیقت یک جاسوس است که درحال انجام مأموریتی مخفی است. در این میان تنها تیم است که از کارهای او سر درمی‌آورد و در مقابل به او کمک می‌کند تا بتواند مأموریت خود را به انجام برساند؛ مأموریتی که برای مقابله با پدیدۀ نگهداری از حیوانات خانگی به‌جای بچه طراحی شده‌است.

ممکن است شما هم با دیدن پوستر این فیلم از شباهت میان این بچه با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی امریکا، تعجب کرده باشید و عنوان فیلم نیز بر میزان تعجب شما افزوده باشد؛ اما با کمی درنگ درخواهید یافت که موضع هیچ ربطی به ریاست‌جمهوری امریکا ندارد! همانطورکه گفته شد این انیمیشن برگرفته از کتاب مصوری با همین نام است که در سال 2010 (تنها دوسال پس از انتخاب باراک اوباما) توسط مارلا فیریز نوشته شد، یعنی خیلی پیش‌تر از زمانی که ترامپ حتی بخواهد رویای ریاست‌جمهوری را در سر بپروراند! بنابراین نویسنده اصلی داستان نمی‌توانسته چنین هدفی داشته باشد. کمپانی سازنده این اثر و عوامل آن نیز هیچ یک چنین ادعایی را تأیید نکرده‌اند و تنها ممکن است گوینده این نقش، آلک بالدوین، که در تقلید و تمسخر ترامپ ید طولایی داشته است؛ قدری تردید در ذهن مخاطب ایجاد کند. درکل این انیمیشن موفق تاکنون توانسته به فروش 200 میلیون دلاری در گیشه‌های سینمای سراسر دنیا دست یابد؛ البته این رقم در مقایسه با فیلم دیو و دلبر، یکی از رقبایش که فروش حدوداً یک میلیارد دلاری را تاکنون تجربه کرده، رقمی ناچیز است اما گفته می‌شود که بچه رئیس هنوز بیست کشور دیگر را در برنامه اکران خود دارد.

برخلاف فروش نسبتاً خوب این اثر در 19 روز نخست اکران خود، منتقدانِ براین باورند که خبری از سخنی تازه‌ در آن نیست و تنها تبدیل به‌وسیله‌ای برای بامزگی‌های بالدوین شده‌است. کلیشه‌هایی تکراری همچون مهم بودن خانواده، اظطراب از ورود شخص جدید به‌خانواده و جابه‌جایی، کودکان در لباس رسمی فوق‌العاده جذاب و زیبا و مواردی از این دست در این فیلم دیده می‌شود؛ از دیدگاه برخی از مخاطبان این مسائل بسیار معمولی است. بچه رئیس نیز به دلیل داشتن چنین کلیشه‌هایی به طبع نمی‌تواند انیمیشن عمیقی باشد و بیشتر منتقدان آن را وسیله‌ای برای گذراندن وقت و تفریح در مسافرت‌ها و یا پرستاری تصویری برای کودکان می‌دانند. باتوجه به مطالب گفته شده، می‌توان این انیمیشن را در برنامه آخر هفته خود تنها برای تفریح و گذراندن وقت گنجاند؛ اما نبایست از آن انتظاری فرای یک سرگرمی را داشت. بنابراین اگر اهل دیدن فیلم‌های سنگین و معناگرا نیستید، می‌توانید با تماشای این انیمیشن، تفریح کنید و از خستگی‌های یک هفتۀ پرمشغله جدا شوید.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید