news-background
news-background

«ویلیام گلدمن» فیلم‌نامه‌نویس وسترن «ساندنس کید» در سن ۸۷ سالگی درگذشت

«ویلیام گلدمن» نویسنده برنده‌ی اسکار آمریکایی در سن ۸۷ سالگی درگذشت. وی که دو بار برای فیلم‌های «همه‌ی مردان رئیس جمهور» (All The President’s Men) و «بوچ کسدی و ساندنس کید» (Butch Cassidy and the Sundance Kid) برنده‌ی اسکار شده بود، شب گذشته در منزل خود در منهتن در کنار دوستان و خویشانش از دنیا رفت.

گلدمن نوشتن را با رمان آغاز کرد و در سال ۱۹۶۵ با فیلم «فریب» (Masquerade) به فیلمنامه‌نویسی روی آورد. اگرچه بهترین کار او را وسترن بوچ و ساندنس با بازی «پل نیومن» و «رابرت ردفورد» و کارگردانی «جورج روی هیل»، و همچنین «همه مردان رئیس جمهور» با بازی «داستین هافمن» و ردفورد و به کارگردانی «آلن پاکولا» می‌دانند اما او نگارش فیلمنامه‌ی آثار سینمایی بزرگ دیگری را نیز در کارنامه دارد. فهرست فیلم‌های او شامل «دونده‌ی ماراتن» (Marathon Man) با بازی هافمن، «عروس شاهزاده» (The Princess Bride)، «زنان استپ‌فورد» (The Stepford Wives)، «والدو پپر بزرگ» (The Great Waldo Pepper)، «پلی در دوردست» (A Bridge Too Far)، «چاپلین» (Chaplin) و «بیچارگی» (Misery) می‌شود. او همچنین در نگارش فیلمنامه‌ی «پیشنهاد بی‌شرمانه» (Indecent Proposal) و «چند مرد خوب» (A Few Good Men) نیز نقش داشته است.

علاوه بر این‌، گلدمن یک شرح‌حال‌نویس پرآوازه نیز بود. او سرگذشت خود در صنعت فیلمسازی را در کتاب «ماجراجویی در تجارت سینما و تلویزیون» (Adventures In The Screen Trade) برای فیلمنامه‌نویسان و ژورنالیست‌ها شرح داده و دردسرها، هرج‌ومرج، پوچی و لذت صنعت سینما را توصیف می‌کند. معروفترین جمله‌‌ی او شاید این بود که در هالیوود «هیچ‌کس هیچ‌چیز نمی‌داند.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید