news-background
news-background

مارتین اسکورسیزی: برای تولید Joker وقت نداشتم؛ تمام سالن‌های سینما را به فیلم‌های ابرقهرمانی ندهید

به نظر می‌رسد که «مارتین اسکورسیزی» و «واکین فینیکس» هر دو یک تصور در مورد «جوکر» داشته‌اند.

«مارتین اسکورسیزی» در هفته‌های گذشته چندین بار از فیلم‌های ابرقهرمانی انتقاد کرد، اما تاکنون در مورد «جوکر» (Joker) مصاحبه نکرده بود. او به تازگی در مصاحبه‌ای ویدیویی با BBC فاش می‌کند که چهار سال به پروژه‌ی «جوکر» فکر کرده و در نهایت از تولید آن کناره‌گیری کرده است. تابستان سال ۲۰۱۷ گزارش شد که اسکورسیزی به عنوان تهیه‌کننده در «جوکر» مشارکت می‌کند و احتمال کارگردانی او هم وجود دارد. در برخی گزارش‌ها آمده بود که برادران وارنر اسکورسیزی را برای این فیلم در نظر داشته تا او هم «لئوناردو دی‌کاپریو» را برای نقش اصلی انتخاب کند. با این حال، پروژه تابستان سال ۲۰۱۸ بدون مشارکت اسکورسیزی چراغ سبز گرفت.

اسکورسیزی به BBC می‌گوید: «این فیلم را به خوبی می‌شناسم. با [کارگردان فیلم «تاد فیلیپس»] را به خوبی آشنا هستم. یکی از تهیه‌کنندگان من فیلم را تهیه کرده است. در چهار سال گذشته در این باره زیاد فکر کرده‌ام و به این نتیجه رسیدم که برای آن وقت ندارم. بنا به دلایل شخصی مشارکت نکردم. اما با فیلمنامه به خوبی آشنا هستم. انرژی فیلم و واکین بالاست. اثری قابل توجه است.»

اسکورسیزی اضافه می‌کند که علت دیگر کناره‌گیری او از «جوکر» سیر شخصیت اجتناب‌ناپذیر «آرتور فلک» است. «جوکر» داستان استند-آپ کمدین ناموفقی را روایت می‌کند که با ارتکاب اعمال خشونت‌آمی به «جوکر» شرور تبدیل می‌شود. اسکورسیزی می‌گوید به زندگی آرتور علاقه‌مند است اما به زندگی «جوکر» نه.

او می‌گوید: «به نظر من، در نهایت نمی‌دانم که تمایل داشتم گام بعدی توسعه‌ی شخصیت به سمت یک ابر-شرور کامیک بوکی را بردارم یا نه. متوجه هستید؟ او بدل به یک انتزاع می‌شود. بدین معنا نیست که هنر مبتذلی است، اما برای من ساخته نشده... پیش‌تر گفتم که فیلم‌های ابرقهرمانی فرم هنری متفاوتی دارند. ساختن‌شان ساده نیست. افراد بسیار بااستعدادی روی آن‌ها کار می‌کنند و مخاطبین جوان از آن‌ها واقعاً لذت می‌برند. اما به اعتقاد من به شهر بازی شباهت دارد. در ادامه‌ی شهر بازی است. به خاطر می‌آورم که سران استودیوهای هالیوود در اوایل دهه‌ی ۷۰ از این صحبت می‌کردند که صنعت فیلمسازی اساساً به شهر بازی دیزنی تبدیل شود و یونیورسال اولین استودیویی بود که این کار را آغاز کرد. بنابراین ما همواره به این مسیر هدایت شده‌ایم.»

اسکورسیزی در ادامه می‌افزاید: «نگرانی من این است که اولاً فیلمسازان سالن‌ سینما در اختیار داشته باشند. شاید من پیر شده باشم و احتیاج نداشته باشم، شاید «ایرلندی» (The Irishman) آخرین فیلم من باشد، نمی‌دانم... اما کسانی که از نوع فیلم‌های من خوششان می‌آید سالن می‌خواهند. فیلمسازان جوان سالن می‌خواهند. با توجه به میزان درآمد فیلم‌های ابرقهرمانی، نباید انتظار داشت که شرکت‌ها، استودیوها و سالن‌داران این فیلم‌ها را اکران نکنند. اما از طرف دیگر باید چیزی را به فرهنگ پس دهند. باید فضایی را برای فیلمسازان فراهم کنند که فیلم‌شان روی پرده برود. این تغییری است که باید در صنعت فیلمسازی ایجاد شود، زیرا آن‌ها ما را کنار زده‌اند.»

فیلیپس سپتامبر گذشته در مصاحبه با نیویورک تایمز گفته بود که مهمترین نگرانی فینیکس برای بازی در نقش اصلی این بود که فیلمنامه به داستان «بتمن» و «توماس وین» ارتباطی نداشته باشد و حتی دوست داشت فیلم «آرتور» نام بگیرد.

«جوکر» تا یکشنبه شب گذشته بیش از ۹۳۰ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخته و پرفروش‌ترین فیلم تاریخ با رده‌ی سنی بزرگسال شده است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۷ آذر ۱۳۹۸ ۱۷:۰۳

خدارو شکر از پروژه کناره گیری کرد وگرنه بخاطر علاقه این آقا به دیکاپریو، این بازی دیدنی خواکین فینیکس رو از دست میدادیم!

نمایش اسپویل
۱۴ آبان ۱۳۹۸ ۱۸:۵۷

بگو فیلمسازان جوان بیان ایران چون هر آشغالی رو این روزها تو ایران نشون میدن.

نمایش اسپویل
۱۴ آبان ۱۳۹۸ ۱۸:۵۵

لئوناردو دی‌کاپریو در نقش جوکر؟؟؟ . . . چه شانسی آوردیم که این اتفاق نیوفتاد.

نمایش اسپویل
۱۴ آبان ۱۳۹۸ ۱۷:۲۱

من خودم فیلم های ابرقهرمانی نگاه میکنم،ولی اخه واقعا دیگه مسخره شده، چیه با یه بشکن میمیره??

نمایش اسپویل
۱۴ آبان ۱۳۹۸ ۱۵:۴۵

شاید «ایرلندی» (The Irishman) آخرین فیلم من باشد، نمی‌دانم… قلبم ترک خورد دستانم به لرزه افتاد پیرشدم با این جمله?

نمایش اسپویل
بیشتر