news-background
news-background

«لئوناردو دی‌کاپریو» ۱۰ سال پس از Inception: «هنوز پایان فیلم را درک نمی‌کنم»

قصه‌گویی پیچیده‌ی «کریستفر نولان» در «تلقین» موجب شد حتی «لئوناردو دی‌کاپریو» ستاره‌ی فیلم تنها بر روی شخصیت خودش تمرکز کند.

«برد پیت» و «لئوناردو دی‌کاپریو» بازیگران «روزی روزگاری در هالیوود» (Once Upon a Time in Hollywood) به تازگی در پادکست «مارک مارون» حاضر شده و به ترتیب از پیچیدگی‌های قصه‌ی فیلم‌های «به‌سوی ستارگان» (Ad Astra) و «تلقین» (Inception) گفته‌اند. مارون از پیت در مورد ابهامات فیلمنامه‌ی «جیمز گری» می‌پرسد و اینکه سفینه‌ی فضایی نزدیک نپتون قدرت ارسال سیگنال به زمین را داشته است. مارون می‌گوید این بخش از فیلم را درک نکرده و پیت در پاسخ به او می‌گوید: «نمی‌توانم توضیحش دهم... من هم نمی‌توانم درکش کنم.» این اعتراف پیت باعث می‌شود که دی‌کاپریو هم نکته‌ای در مورد فیلم حماسی و علمی-تخیلی «کریستفر نولان» در سال ۲۰۱۰ فاش کند.

دی‌کاپریو می‌گوید: ««تلقین» هم برای من همین‌گونه است. [اگر بپرسید] چه اتفاقی افتاده؟ می‌گویم نمی‌دانم. سعی کردم تنها بر روی شخصیت خودم تمرکز کنم. درگیر [داستان] هم شدم اما وقتی کارگردان «کریستفر نولان» باشد، همه دائماً سعی می‌کنند قطعات پازل را کنار هم قرار دهند.» وقتی مارون از دی‌کاپریو سؤال می‌کند که آیا فیلم به نظر او منطقی بوده یا نه، او پاسخ می‌دهد: «خوب، فکر می‌کنم این بستگی به بیننده دارد.»

«تلقین» نولان تابستان آینده دهمین سالگرد اکرانش را جشن می‌گیرد، در حالی که بحث‌ پیرامون پایان فیلم هنوز پس از گذشت یک دهه ادامه دارد. آیا شخصیت کاب با بازی دی‌کاپریو در انتهای فیلم همچنان در رؤیاست؟ «مایکل کین» همبازی دی‌کاپریو در «تلقین» در سال ۲۰۱۸ گفت که این‌گونه نیست: «اگر من آنجا باشم یعنی در واقعیت است. چرا که شخصیت من هرگز به رؤیا نمی‌رود. من کسی بودم که رؤیا را ابداع کردم.»

«کوئنتین تارانتینو» هم ماه گذشته در مصاحبه با «رینگر» اعلام کرده بود که از فیلم «به‌سوی ستارگان» گری خوشش نیامده. او می‌گوید: «در نیمه‌ی دوم «به‌سوی ستارگان» علت وقوع هیچ‌یک از حوادث را متوجه نشدم. گویی قرار است هر چه می‌گویند را بپذیریم.»

«تلقین» و «به‌سوی ستارگان» جدا از پیچیدگی‌های‌شان دو عنوان تحسین‌شده‌ در کارنامه‌ی پیت و دی‌کاپریو هستند. این دو به خاطر بازی در «روزی روزگاری در هالیوود» نامزد گلدن گلوب شده بودند و پیت در نهایت در بخش بهترین بازیگر مرد نقش مکمل برنده‌ی این جایزه شد. انتظار می‌رود آن‌ها نامزدی اسکار را هم به همراه «مارگو رابی» دیگر همبازی‌شان در «هالیوود» دریافت کنند.

دی‌کاپریو در پادکست مارون ایده‌ی ابتدای «الخاندرو گنزالس اینیاریتو» برای «از گور برخاسته» (The Revenant) را هم فاش می‌کند و می‌گوید قرار بوده فیلمساز مکزیکی این فیلم را مانند «بردمن» (Birdman) با یک برداشت بلند فیلمبرداری کند. او توضیح می‌دهد: «به هیچ طریقی نمی‌شد پیش‌بینی کرد که او چگونه می‌خواهد «از گور برخاسته» را بسازد. فیلمنامه هم مسئله‌ای دیگر بود. داستانی خطی داشت در مورد مردی که در طبیعت برای بقا تلاش می‌کند. داستانی فوق‌العاده در مورد انتقام. از لحاظ سینماتیک کاری که او کرد شگفت‌آور بود. در مقطعی در نظر داشت فیلم را با یک برداشت بلند تصویربرداری کند، مانند «بردمن»، تا آنجا که مسیر شخصیت‌ها از هم جدا می‌شود.»

دی‌کاپریو در ادامه می‌گوید: «در لحظاتی می‌گفت: «نه می‌خواهم تمامش را با یک برداشت فیلمبرداری کنم» اما سپس متوجه می‌شد که شخصیت‌ها هزاران مایل با هم فاصله دارند. با این حال، کار آن‌ها در آن شرایط [آب و هوایی] فوق‌العاده بود و من نمی‌دانم چگونه موفق شدند.»

«از گور برخاسته» ۱۲ نامزدی اسکار تصاحب کرد و برای اینیاریتو اسکار بهترین کارگردانی را یک سال پس از کسب همین جایزه با «بردمن» به همراه داشت. اینیاریتو سومین کارگردان تاریخ سینما بود که جایزه‌ی بهترین کارگردانی را در دو سال متوالی به خانه می‌برد. این فیلم اسکار بهترین بایگر مرد نقش اول را برای دی‌کاپریو و اسکار بهترین فیلمبرداری را برای «امانوئل لوبژکی» به همراه داشت.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید