news-background
news-background

فیلم‌های برگزیده «دنی ویلنوو»: ۲۰ فیلمی که کارگردان Dune به هوادارانش پیشنهاد می‌کند

«هفت سامورایی»، «زیر پوست» و «مادر!» از جمله آثار برگزیده کارگردان «تل‌ماسه» است.

 

«دنی ویلنوو» به عنوان یکی از خلاق‌ترین کارگردانان حال حاضر هالیوود امروز، تاکنون فیلم‌های تحسین‌شده‌ای چون «زندانیان» (Prisoners)، «سیکاریو» (Sicario)، «ظهور» (Arrival) و «بلید رانر ۲۰۴۹» (Blade Runner 2049) را کارگردانی کرده. جدا از این فیلم‌ها، او آثار مستند چالش‌برانگیزی مانند «دشمن» (Enemy) و بسیاری دیگر را در کارنامه دارد. این کارگردان نامزد اسکار، در سال ۲۰۲۱ فیلم «تل‌ماسه» (Dune) برادران وارنر را روی پرده دارد، اما علاقه‌مندان به سینمای ویلنوو می‌توانند تا آن زمان از فهرست آثار محبوب ویلنوو که توسط «ایندی‌وایر» گردآوری کرده لذت ببرند.

 

سرگیجه (Vertigo)

منتقدین به‌سرعت متوجه شباهت‌های فیلم «دشمن» ویلنوو و تأثیرپذیرفتگی او از آثار هیچکاک شدند. ویلنوو در مصاحبه با «مجله فیلم‌میکر» می‌گوید: «می‌خواستم نوعی حس سرگیجه خلق کنم، مانند فیلم [«سرگیجه»] که دوستش دارم. یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های من در تاریخ سینماست. هنوز بعضی از تصاویر فیلم «۲۰۰۱: ادیسه فضایی» را درک نمی‌کنم. آثاری وجود دارند که هنوز برای درک معنای آن‌ها تقلا می‌کنم. احساس می‌کنم که با بزرگ‌تر شدن معانی مختلف آن را درک کرده‌ام. این قدرت سینماست. مانند یک شعر است... هیچکاک یکی از منابع الهام من بود – برای خلق آن نوع تعلیق. «سرگیجه» یک ارجاع بسیار بسیار قوی است.»

 

جایی برای پیرمردها نیست (No Country For Old Men)

ویلنوو اثر برنده‌ی اسکار برادران کوئن را یکی از بهترین فیلم‌های قرن بیست و یکم نامیده و به «نیویورک تایمز» می‌گوید این درام وسترن را به «خون به پا خواهد شد» که اتفاقاً آن هم در سال ۲۰۰۷ اکران شده بسیار شبیه می‌داند. ویلنوو «جایی برای پیرمردها نیست» را شاهکار برادران کوئن می‌خواند و اضافه می‌کند: «تصویر چکمه‌های مأمور پلیس که لکه‌های تیره‌ای روی زمین به جا می‌گذارد در حالی که قاتل کابوس‌وار با بازی «خاویر باردم» او را خفه می‌کند، از زمانی که اولین بار دیدمش مرا رها نکرده.»

 

۲۰۰۱: ادیسه فضایی (2001: A Space Odyssey)

قرار گرفتن فیلم علمی-تخیلی «استنلی کوبریک» در میان فیلم‌های محبوب ویلنوو تعجب‌آور نیست. او سال ۲۰۱۸ در حین برگزاری جشنواره فیلم کن در مورد این فیلم گفت: «اولین بار آن را از روی پلکان دیدم وقتی که بسیار جوان بودم. سپس آن را به صورت کامل روی تلویزیون دیدم و تحت تأثیر احساس سرگیجه‌ای قرار گرفتم که خلق کرد. یکی از فیلم‌های محبوبم شد. کشف دوباره‌ی آن در جشنواره با فرمت ۷۰ میلی‌متری، لحظه‌ای ویژه برای من بود... ژانر علمی-تخیلی برای من خوشایند است به این علت که به شما امکان می‌دهد موضوعات دشواری چون مذهب یا دیگر خط قرمز‌های جامعه را با آزادی عمل بسیار زیاد به چالش بکشید.»

 

فرزندان انسان (Children of Men)

ویلنوو وقتی فهرستی از بهترین فیلم‌های قرن بیست و یک منتشر کرد، در مورد این فیلم نوشت: «زمانی که در انتهای قرن بیستم فیلمسازی را شروع کردم، نسل‌های قبلی فیلمسازان معتقد بودند که سینما مرده است. اما [می‌بینید که باید گفت] زنده‌باد سینما!» یکی از فیلم‌های برگزیده‌ی ویلنوو «فرزندان انسان» به کارگردانی «آلفونسو کوارون» بود. در این فیلم که سه نامزدی اسکار بهترین فیلمنامه‌ی اقتباس‌شده، بهترین فیلمبرداری و بهترین تدوین را کسب کرده، «کلایو اوون» و «جولین مور» نقش‌آفرینی کرده‌اند.

 

شباهت کامل (Dead Ringers)

ویلنوو در حین تولید «دشمن» فیلم «شباهت کامل» ساخته‌ی «دیوید کراننبرگ» را می‌بیند تا ایده‌ی همزاد را در سینما به سطح تازه‌ای برساند و فقط اثر استادانه‌ی آن کارگردان را تکرار نکند. ویلنوو در مصاحبه با «مجله فیلم‌میکر» می‌گوید: «وقتی [امروز] فیلمی می‌سازید، به تعبیری بسیار دشوار است که اثری جدید خلق کنید. حتی اگر تصور کنید که در حال خلق اثری جدید هستید، بعدها متوجه می‌شوید که پیش از شما یک نفر همان کار را انجام داده. البته ما «شباهت کامل» را دوباره دیدیم. «شباهت کامل» یکی از دردناک‌ترین فیلم‌هایی است که به عمرم دیده‌ام. این فیلم هم با نوعی واکاوی عجیب صمیمیت سر و کار دارد، اما از زاویه‌ی دیدی متفاوت.»

 

میدان (The Square)

ویلنوو در سال ۲۰۱۷ گفت که فیلم «میدان» ساخته‌ی «روبن اوستلوند» به همراه «سه بیلبورد در نزدیکی ابینگ میزوری» (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri) از جمله فیلم‌های محبوب اخیر او به شمار می‌آیند. فیلم برنده‌ی نخل طلای «میدان» در مورد یک نگهبان یک موزه‌ی آثار هنری است که پس از انتشار یک ویدیوی تبلیغاتی جنجالی بدون نظارت او زندگی‌اش دگرون می‌شود. «میدان» نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی زبان نشد اما در شش بخش «جوایز فیلم اروپا» را دریافت کرد.

 

خون به پا خواهد شد (There Will Be Blood)

ویلنوو وقتی در سال ۲۰۱۷ از «خون به پا خواهد شد» و «جایی برای پیرمردها» نیز به عنوان بهترین فیلم‌های قرن بیست و یکم نام برد، در مورد فیلم برنده‌ی اسکار «پل توماس اندرسون» گفت: «در آن زمان تحت تأثیر این فیلم‌ها قرار گرفتم و امروز به همان ترتیب. زمان قاضی نهایی است. چند نمای خاص وجود دارند که یک راست وارد جمجمه‌ی من شده‌اند، مثل گلوله‌ای که ذرات مغزم را روی دیوار می‌پاشد. مثل نمایی از «دنیل دی-لوییس» که نوزاد را در نفت تعمید می‌دهد، و «خون به پا خواهد شد» را فوراً به اثری کلاسیک تبدیل می‌کند.»

 

مادر! (mother!)

فیلم «مادر!» به کارگردانی «دارن آرونوفسکی» با واکنش‌های ضد و نقیضی همراه بود و از مخاطبین سینمارو نمره‌ی D دریافت کرد، اما در میان فیلم‌های محبوب ویلنوو جای دارد. در این فیلم «جنیفر لارنس» و «خاویر باردم» نقش زوجی را بازی می‌کنند که خانه‌ی ییلاقی تازه مرمت‌شده‌شان مورد تاخت و تاز بیگانگان قرار می‌گیرد. «مادر!» سبب نزدیک‌تر شدن رابطه ویلنوو و آرونوفسکی شد چرا که آرونوفسکی ابتدا «یوهان یوهانسن» فقید را برای آهنگسازی آن انتخاب کرده بود، اما در نهایت تصمیم گرفت که فیلم را بدون موسیقی متن بسازد. یوهانسن موسیقی متن فیلم‌های «زندانیان»، «سیکاریو»، و «ظهور» را برای ویلنوو ساخته است.

 

ستاره‌ای متولد شده است (A Star Is Born)

ویلنوو در سال ۲۰۱۸ با «بردلی کوپر» کارگردان «ستاره‌ای متولد شده است» برای «ورایتی» به گفتگو نشست و از فیلم اول این بازیگر در مقام کارگردان ستایش کرد. او فیلم کوپر را تجربه‌ای بدیع توصیف کرد و گفت: «یک کنسرت راک بود. در طول فیلم چندین مرتبه مخاطبین به وجد آمدند و با صدای بلند فیلم را تحسین کردند. آن‌ها البته به بازی پرشور بردلی کوپر و لیدی گاگا واکنش نشان می‌دادند. اما اتفاق دیگری در جریان بود.» ویلنوو اضافه می‌کند: «سخت می‌توان باور کرد که این فیلم اثر یک کارگردان تازه‌کار است. سطح دقت حرکت دوربین و میزانسن واقعاً ستایش‌برانگیز است.»

 

هفت سامورایی (Seven Samurai)

فیلم «هفت سامورایی» ساخته‌ی «آکیرا کوروساوا» به علت رویکرد کارگردان به خشونت تحسین ویلنوو را برانگیخته. این فیلمساز در مصاحبه با «دن آو گیک» می‌گوید در فیلم «سیکاریو» سعی داشته مانند کارگردان ژاپنی عمل کند: «به یاد می‌آورم وقتی که «هفت سامورایی» کوروساوا را دیدم، صحنه‌هایی در آن وجود داشت که شما منتظر اعمال خشونت می‌مانید. هیچ اتفاقی نمی‌افتد. همه‌چیز ساکن شده. یکی از صحنه‌های محبوب من جایی است که دو سامورایی منتظر عبور سارقین مانده‌اند. منتظرند. می‌دانند که آن‌ها از راه خواهند رسید. اما فقط منتظر مانده‌اند. خشونت به زودی ظهور می‌کند.»

این کارگردان ادامه می‌دهد: «این احساس انتظار برای وقوع آن لحظه، به‌شدت قدرتمند است. وقتی که «سیکاریو» را می‌ساختم، یکی از ارجاعاتم به این صحنه بود. فشار زمان، کش دادن زمان به اندازه‌ای که تعلیق لازم را بیافرینید. مسئله‌ی دوست‌داشتنی برای من این است که وقتی از زاویه‌ای معین به آن می‌نگرید، لحظاتی وجود دارند که مردم در حین دیدن «سیکاریو» سر جای خود میخکوب شده‌اند – اما هیچ اتفاقی در حال وقوع نیست!»

 

فریب‌خورده (The Beguiled)

در فهرست هشت فیلم برتر سال ۲۰۱۷ به انتخاب ویلنوو اثر «فریب‌خورده» به کارگردانی «سوفیا کاپولا» دیده شد. این فیلم از رمانی به همین نام نوشته‌ی توماس پی. کالینان در سال ۱۹۶۶ اقتباس شده بود و اولین بار «دان سیگل» از آن با همکاری «کلینت ایستوود» فیلمی ساخت. کاپولا با این فیلم در کن تاریخ‌سازی کرد و به تنها دومین زنی تبدیل شد که جایزه‌ی بهترین کارگردانی را به خانه می‌برد. این فیلمساز در «فریب‌خورده» با «نیکل کیدمن» و «کالین فرل» برای اولین بار و با «کریستن دانست» و «ال فنینگ» مجدداً همکاری می‌کرد.

 

تلقین (Inception)

یکی از فیلم‌های «کریستفر نولان» که «تلقین» با بازی «لئوناردو دی‌کاپریو» باشد نیز به فهرست برترین آثار سینمایی قرن بیست و یکم به انتخاب ویلنوو راه پیدا کرده است. تا پیش از اکران «دانکرک»، فیلم «تلقین» محبوب‌ترین اثر نولان برای ویلنوو بود. این کارگردان در سال ۲۰۱۷ گفت که نولان یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های الهام‌بخش او برای گرایش به تولید فیلم‌های پرخرج استودیویی نظیر «بلید رانر ۲۰۴۹» و به زودی «تل‌ماسه» بوده است: «تولید فیلم بر اساس ایده‌ها در آن مقیاس امروز بسیار نادر است. با هر فیلمی که [کریستفر نولان] می‌سازد، من بیشتر تحسینش می‌کنم.»

 

بلید رانر (Blade Runner)

تعجبی ندارد که «بلید رانر» ساخته‌ی «ریدلی اسکات» در میان فیلم‌های محبوب وینلوو وجود داشته باشد، به این دلیل روشن که او دنباله‌ی «بلید رانر ۲۰۴۹» را کارگردانی کرده. این فیلمساز در سال ۲۰۱۷ به مجله‌ی «تایم» گفت که این اثر را چقدر می‌ستاید: «در اغلب فیلم‌های علمی-تخیلی، دنیا به شکل نابی ایده‌ای از آینده ارائه می‌کند، اما در «بلید رانر» اصلی، غبار زمان را می‌شد حس کرد. این چیزی بود که می‌خواستم بازآفرینی کنم. می‌خواستم اطمینان حاصل کنم که مثل فیلم اول به ژانر نوآر وفادار بمانیم. اتمسفری را می‌خواستم که دربردارنده‌ی مالیخولیایی زیبا بود و فیلم اول را به‌شدت تأثیرگذار ساخته بود. می‌خواستم دنیای فیلم یکی از غم‌افزاترین و دلگیر‌ترین‌ها باشد اما بارقه‌هایی از زیبایی را به همراه آورد – از تکنولوژی و یا انسانیت.»

 

عشق سگی (Amores Perros)

فیلم درام مکزیکی «عشق سگی» به کارگردانی «الخاندرو گنزالس اینیاریتو» که در سال ۲۰۰۰ اکران شد یکی از فیلم‌های برگزیده ویلنوو در قرن بیست و یکم است. این فیلم اینیاریتو را به شهرت جهانی رساند و برای او جایزه‌ی «هفته منتقدین» کن و نامزدی اسکار را به ارمغان آورد. «عشق سگی» در بفتا هم برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان شد. این فیلم با بازی «گائل گارسیا برنال» سه داستان به هم پیوسته در مورد یک سانحه‌ی رانندگی روایت می‌کند.

 

دندان نیش (Dogtooth)

ویلنو فیلم «دندان نیش» ساخته‌ی «یورگوس لانتیموس» را یکی از بهترین فیلم‌های قرن ۲۱ می‌داند و می‌نویسد: «جنون در «دندان نیش» نشاط‌بخش‌ترین چیزی است که در مدتی مدید دیده‌ام.» او اضافه می‌کند: «لانتیموس شاید یکی از هیجان‌انگیزترین فیلمسازان شاغل امروز باشد. من هنوز می‌خندم به آدم‌های بزرگسال دیوانه‌ای که می‌خواهند هواپیماهای در حال سقوط در خانه‌شان را بگیرند، به این علت که پدران‌شان گفته‌اند میوه‌هایی‌اند که از آسمان می‌افتند. فیلم «دندان نیش» در جشنواره کن ۲۰۰۹ برنده‌ی جایزه در بخش «نوعی نگاه» شد و نامزدی اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را از اسکار هشتاد و سوم کسب کرد.»

 

داگویل (Dogville)

ویلنوو فیلم «داگویل» را هم یکی از بهترین آثار سینمایی قرن بیست و یکم دانسته و می‌گوید: «به وضوح دیدن فیلم «لارس فون تریه» را به یاد می‌آورم. ایده‌ی ساختن یک صحنه بدون دیوار برای نمایش بزدلی یک جمع نبوغ‌آمیز بود.» در این فیلم «نیکل کیدمن» نقش زنی به نام «گریس مالیگان» را بازی می‌کند که از شر جنایتکاران در یک شهر کوچک کوهستانی پناهنده می‌شود. گریس می‌پذیرد که در ازای اجازه ماندن در داگویل کار کند. دیگر بازیگران فیلم «پل بتنی»، «کلوئی سوینی»، «استلان اسکارزگارد»، «هریت اندرسون» و «جیمز کان» بودند.

 

برخورد نزدیک از نوع سوم (Close Encounters of the Third Kind)

ویلنوو می‌گوید «استیون اسپیلبرگ» فیلمسازی نابغه است که فیلم‌هایش «بزرگ‌ترین شگفتی‌های هنری» زندگی او را رقم زده‌اند، از «آرواره‌ها» (Jaws) گرفته تا «ای.تی.» (E.T.) و «برخورد نزدیک از نوع سوم» که برای ویلنوو بهت‌آورتر بوده چرا که اسپیلبرگ با انتخاب «فرانسوا تروفو» به عنوان یکی از بازیگران، درهای سینمای «موج نو» فرانسه را به رویش گشوده است.

ویلنوو در سال ۲۰۱۷ در مصاحبه با «اتحادیه منتقدین فیلم تورنتو» می‌گوید: «من در روستای کوچکی در کبک بزرگ شدم، بنابراین در این نقطه از دنیا بیشتر با سینمای آمریکا در تماس بودم. به یاد می‌آورم که چه زمانی کار کارگردان را کشف کردم وقتی که ناگهان به فیلم‌های یک فرد مشخص علاقه‌مند شدم، چرا او؟ چرا او داستان‌سرایی قدرتمند است؟ نشانی از یک هنرمند وجود داشت و او اسپیلبرگ بود. بنابراین در کودکی اسپیلبرگ الهام‌بخش من بود. این اولین کراش سینمایی من بود.»

 

زیر پوست (Under the Skin)

ویلنوو در توضیح اینکه چرا «زیر پوست» ساخته‌ی «جاناتان گلیزر» را یکی از بهترین فیلم‌های قرن بیست و یکم می‌داند می‌نویسد تصویر «اسکارلت جوهانسن در برکه‌ی ظلمت» یکی از به‌یادماندنی‌ترین تصاویر سینمایی معاصر است. در این فیلم جوهانسن نقش یک بیگانه‌ی فضایی انسان‌نما را بازی می‌کند که در گلاسکو پرسه می‌زند، مردان را می‌فریبد و اجسادشان را برای سیاره‌ی خودش تجزیه و انباشت می‌کند.

 

فرستاده (A Prophet)

درام «فرستاده» ساخته‌ی «ژاک اودیار» با بازی «طاهر رحیم» در جشنواره کن برنده‌ی جایزه شد و چند سال بعد ویلنوو آن را یکی از بهترین فیلم‌های قرن بیست و یکم نامید. ویلنوو در مورد این فیلم برای «نیویورک تایمز» می‌نویسد: «کشته شدن گوزن با خودرو در یک صحنه‌ی اسلو-موشن یکی از قدرتمندترین نماهای سینمایی دهه‌ی اخیر است.»

 

دانکرک (Dunkirk)

«دنی ویلنوو» تابستان سال ۲۰۱۷ را صرف تدوین فیلم «بلید رانر ۲۰۴۹» کرد اما دیدن فیلم «دانکرک» نولان در سالن‌های سینما را از دست نداد. او در این خصوص می‌گوید: ««دانکرک» برای پرده‌های بزرگ طراحی شده. «کریستفر نولان» فیلمساز بسیار تحسین‌برانگیزی است، زیرا می‌تواند هویتش را حفظ و دنیایش را در مقیاسی عظیم خلق کند.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۳۰ بهمن ۱۳۹۹ ۰۹:۰۶

یعنی از دانکرک بیشتر از دارک نایت خوشش اومده؟ جل الخالق!

نمایش اسپویل