news-background
news-background

آیا یک فمینیست مانع بازی دی‌کاپریو در «روانی آمریکایی» شده است؟ کارگردان American Psycho: جنجال‌های فیلم Joker مضحک بودند

«ماری هارون» یکی از اعضای هیأت داوران جشنواره‌ی فیلم ونیز بود که «شیر طلایی» را به «جوکر» اهدا کرد.

یکی از بزرگ‌ترین شگفتی‌های صنعت فیلمسازی در سال ۲۰۱۹ کسب «شیر طلایی» ونیز توس «جوکر» (دانلود فیلم Joker با لینک مستقیم) بود. این جایزه‌ی معتبر فیلم «تاد فیلیپس» و «واکین فینیکس» را به عنوان یکی از مدعیان اصلی کسب جایزه در فصل اهدای جوایز گذشته معرفی کرد. «جوکر» در نهایت ۱۱ نامزدی اسکار را تصاحب کرد و جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر مرد را برای فینیکس به ارمغان آورد. «ماری هارون» کارگردان فیلم «روانی آمریکایی» (دانلود فیلم American Psycho با لینک مستقیم) که سال گذشته یکی از اعضای هیأت داوران ونیز بود اخیراً به مناسبت بیستمین سالگرد اکران درامش در مصاحبه با «والچر» گفته است که چرا هیأت داوران تصمیم گرفت «شیر طلایی» را به «جوکر» اهدا کند.

هارون می‌گوید: «جدا از اینکه فیلمی درخشان بود، به نظر من جنون را به شکلی فوق‌العاده به تصویر کشید و به مسئله‌ی اختلاف طبقاتی پرداخت که به ندرت در فیلم‌های آمریکایی یافت می‌شود.»

«جوکر» یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های استودیویی چندین سال گذشته شد. در آستانه‌ی اکران فیلم در اکتبر سال گذشته، بعضی منتقدین به این باور رسیدند که «جوکر» ممکن است خطرناک باشد و حتی بعضی از مخاطبینش را به اعمال خشونت‌آمیز تشویق و تحریک کند. اما این حواشی مانع از فروش بیش از ۱ میلیارد دلاری فیلم در سراسر دنیا نشد. هارون می‌گوید واکنش‌ها به «جوکر» و این ادعا که فیلم خشونت را ترویج می‌کند «مضحک» بودند. هارن در سال ۲۰۰۰ با اعتراضات مشابهی برای «روانی آمریکایی» مواجه شده است.

هارون می‌گوید: «منتقدین «جوکر» مدعی بودند که فیلم با یک مرد خرابکار همدردی می‌کند، در حالی که از «روانی آمریکایی» به سبب اعمال خشونت علیه زنان انتقاد می‌کردند. بعضی از فمینیست‌ها از جمله «کیت میلت» و «سازمان ملی زنان» با داستان وقتی که به شکل کتاب منتشر شده بود مخالفت کردند. این حملات همیشه متوجه فیلم‌های هنری است. آن‌ها هرگز به خشونت موجود در جریان اصلی سرگرمی انتقاد نمی‌کنند. من «جان ویک» را دوست دارم، اما بسیار خشونت‌آمیزتر از «جوکر» یا «روانی آمریکایی» است و هرج‌ومرج آن بسیار بیشتر. در واقع، هر دوی این فیلم‌ها میزان اندکی خشونت دارند. مسئله فقط این است که این خشونت آزاردهنده است.»

«تاد فیلیپس» کارگردان «جوکر» نیز پاییز گذشته اظهار نظر مشابهی در مورد اعتراضات علیه فیلمش کرده و از فیلم‌هایی مثل «جان ویک» نام برده بود که شخصیت اصلی آن بی‌رحمانه و به شکل‌های مختلف انسان‌ها را به قتل می‌رساند. هارون می‌گوید «جوکر» و «روانی آمریکایی» به این علت جلب توجه کردند که خشونت موجود در آن‌ها برخلاف خشونت عظیمی که در بی‌شمار فیلم‌های PG-13 دیده می‌شود، «به راحتی قابل هضم نیست.»

هارون می‌گوید: «در فیلم‌های مارول می‌توانید تمام منهتن را روی هوا ببرید و مردم عاشق آن شوند. مردم به‌شدت با ابهامات اخلاقی معذف می‌شوند. اگر همین خشونت [فیلم «جوکر»] در فیلمی [مانند «جان ویک»] که به دنبال انتقام است به تصویر کشیده می‌شد، شاید احساس متفاوتی داشتند. اما وقتی پای کسی مانند «آرتور فلک» در میان باشد که عمیقاً از نظر روانی پریشان است، در موقعیت ناخوشایندی قرار می‌گیرید. هرچند فکر می‌کنم که فیلم به روشنی می‌گوید که این آدم روانی است، اما مخاطب به واسطه‌ی ضعف‌ شخصیت و تحقیرشدنش و مورد بی‌توجهی قرار گرفتنش و در دنیا با او ارتباط برقرار می‌کند.» هارون ادامه می‌دهد: «همین بحث‌ها اغلب با فیلم‌های دیگری که ناخوشایند و آزاردهنده‌اند شکل می‌گیرد، در حالی که این کاری است که سینما می‌کند. سپس همه‌چیز آرام می‌گیرد.»

اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

هارون هفته‌ی گذشته فاش کرده بود که به خاطر رد «لئوناردو دی‌کاپریو» تا مرز از دست دادن کارگردانی «روانی آمریکایی» پیش رفته بود. هارون به انتخاب «کریستین بیل» تمایل داشت اما استودیو سپس دی‌کاپریو را برای بازی در فیلم بعدی‌اش پس از «تایتانیک» برگزید. هارون می‌گوید دی‌کاپریو برای بازی در فیلم با «اولیور استون» به توافق نمی‌رسد و هارون دوباره جانشین او می‌شود و استودیو به او اجازه می‌دهد که بیل را انتخاب کند. با این حال، «گوینور ترنر» یکی از نویسندگان فیلم ماجرا را به گونه‌ی دیگری به یاد می‌آورد. او در مصاحبه با «وایس» می‌گوید این مخالف «گلوریا استاینم» خبرنگار آمریکایی و رهبر موج دوم فمینیست این کشور با «روانی آمریکایی» بوده است که در خروج دی‌کاپرو از پروژه نقش داشته.

ترنر می‌گوید: «دوست من که به تازگی با «گلوریا استاینم» حرف زده بود می‌گفت که استاینم «لئوناردو دی‌کاپریو» را به دیدن یکی از بازی‌های «یانکی‌ها» برده بود. او به دی‌کاپریو گفته بود: «خواهش می‌کنم در این فیلم بازی نکن. بعد از «تایتانیک» سیاره‌ای از دختران ۱۳ ساله منتظرند ببینند در چه فیلمی بازی می‌کنی، و این فیلم خشونت زیادی علیه زنان اعمال می‌کند.» دیری نگذشت که لئو از پروژه جدا شد، بنابراین کسی نمی‌داند که واقعاً چه اتفاقی افتاده است؟» ترنر می‌گوید در این ماجرا طنزی نهفته است زیرا استاینم در نهایت با پدر «کریستین بیل» ازدواج می‌کند.

«روانی آمریکایی» با هارون و بیل ساخته شد اما استاینم همچنان به انتقاد از فیلم ادامه داد. ترنر می‌گوید: «من «گلوریا استاینم» را حدوداً پنج سال قبل ملاقات کردم. در یک رویداد فرهنگی به همراه یکی از دوستانم شرکت کرده بودم و با خود تکرار می‌کردم که نباید حرفی از «روانی آمریکایی» بزنم زیرا دوست ندارم او از من متنفر شود. اما دوستم ناگهان فاش کرد: «ایشان فیلمنامه‌ی «روانی آمریکایی» را نوشته است.» گفتم: «خدا لعنت کند تو را!» نمی‌دانم که استاینم گفته‌ی دوستم را دقیقاً شنید یا نه؛ زیرا تا واژه‌های «روانی آمریکایی» را شنید گفت: «فکر می‌کنم زنی که آن فیلم را ساخته در کودکی مورد آزار جنسی قرار گرفته باشد.»»

مینی‌سریال «خانم آمریکا» (Mrs. America) شبکه‌ی FX که به تازگی منتشر شده زندگی استاینم را در اوج فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی‌اش به تصویر می‌کشد. «جولی تیمور» نیز فیلم درام بیوگرافیکالی به نام «گلوریاس» (The Glorias) بر اساس شخصیت او ساخته که در جشنواره‌ی فیلم ساندنس اکران شده است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۲:۱۴

به شدت فمینیستی رو قبول دارم وخودم تا حد امکان سعی میکنم اصولش رو تو زندگی خودم اجرا ولی بعضی وقتا یه کارایی میشه ادم شاخ در میاره

نمایش اسپویل
۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۲۱:۳۹

فمنیستای روانی به زمین گرم بخورین الهی. تو هر سوراخی سر میکنن انگل ها

نمایش اسپویل
۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۰:۵۱

چرا اتفاقا دیدم فیلمشو و به نظرم اگه قرار بود اعتراضی بشه خود بازیگرای زن فیلم اعتراض میکردن. در ضمن اگه به خشونت علیه زنان معترضی برو به خشونت علیه زنا تو افغانستان پاکستان و.... اعتراض کن، ولی نمیکنی چون سانتیمانتالیسم این اجازرو بهت نمیده به جاش میای چنتا سوژه از تو فیلما انتخاب میکنی ای داد ای هوار خشونت، چرا؟چون غربین عزیز دلن. از فمنیستا هم تقاضا داریم در حیطه تخصصی خودشون(پشم زیر بغل) فعالیت کنن

نمایش اسپویل
۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۰:۲۲

همینطور که خود شما به "خیلی از مردا" و این دوستمون برچسب دشمنی با زن زدید؟ برام جای سوال که چطور از دو جمله این همه چیزو فهمیدین؟ یه جوری چشمتونو رو این مسائل بستید و یک طرفه فکر میکنید که هر وقت کسی در مورد فمینیسم بد میگه فکر میکنید با زن دشمنی داره...

نمایش اسپویل
۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۲:۴۲

فک کنم فیلم روانی آمریکایی رو اصلا ندیدین یا خشونت یک روانی نسبت به زنان مسئله مهمی نیست بحث فمینیست بودن یا نبودن نیست اینکه زنان بیاین نظراتشون رو بگن برا خیلی از مردا قابل تحمل نیست چون به نظرشون زن نباید صداش دربیاد اونوقت از طرف آدمایی مثل شما انواع برچسب نظیر روانی، هرزه و.‌‌... بهش زده میشه

نمایش اسپویل