news-background
news-background

«فرانسیس فورد کوپولا»: فیلم‌های مارول نفرت‌انگیزند

«فرانسیس فورد کوپولا» کارگردان «پدرخوانده» (The Godfather) روز گذشته ضمن حمایت از انتقادات همکارش «مارتین اسکورسیزی» از فیلم‌های مارول آن‌ها را «نفرت‌انگیز» خواند. اوایل ماه اکتبر اسکورسیزی کارگردان آثار کلاسیکی مانند «راننده تاکسی» و «رفقای خوب»، فیلم‌های ابرقهرمانی مارول را به شهر بازی تشبیه کرده و آن‌ها را سینما ندانسته بود.

اظهارات او موج عظیمی از واکنش‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت و چهره‌های شناخته‌‌شده‌ی متعددی در این باره نظر دادند. اما کوپولا که در شهر لیون فرانسه حضور یافته بود تا جایزه‌ی افتخاری لومیر را دریافت کند، از همکاری ایتالیایی-آمریکایی خود حمایت کرد.

فیلمساز ۸۰ ساله می‌گوید: «وقتی «مارتین اسکورسیزی» می‌گوید فیلم‌های مارول سینما نیستند، حق با اوست زیرا قرار است ما چیزی از سینما بیاموزیم، چیزی کسب کنیم، کمی روشنگری، کمی دانش، کمی انگیزه. من نمی‌دانم که آیا ممکن است کسی با بارها و بارها دیدن یک فیلم چیزی به دست آورد یا نه. مارتین مهربانانه نظر داد وقتی گفت این فیلم‌ها سینما نیستند. او نگفت که این فیلم‌ها نفرت‌انگیزند، چیزی که اکنون من می‌خواهم بگویم.»

کوپولا می‌گوید در حال کار بر روی بزرگ‌ترین پروژه‌اش «مگالوپولیس» (Megalopolis) است، فیلمی در مورد یک یوتوپیا، پروژه‌ای که از دو دهه قبل به دنبال ساختن آن است. او در این خصوص می‌گوید: «می‌خواستم فیلمی بسازم درباره‌ی برداشت بشر از بهشت روی زمین. می‌توانم بگویم که جاه‌طلبانه‌ترین فیلمی است که بر روی آن کار کرده‌ام، جاه‌طلبانه‌تر از «اینک آخرالزمان» (Apocalypse Now). مشکل همین جاست.»

«اینک آخرالزمان» فیلمی جنگی با بازی «مارتین شین» و «مارلون براندو» بود که در سال ۱۹۷۹ ساخته شد و به خاطر زمان و هزینه‌ی زیادی که صرف تولید آن شد زبانزد است. کوپولا می‌گوید: «به نظر من ممکن است بودجه‌ی آن فراتر از «اینک آخرالزمان» برود. می‌تواند پرخرج‌ترین فیلم دوران فیلمسازی من باشد.»

کوپولا در ماه‌های گذشته تأکید کرده بود که «اینک آخرالزمان» نمی‌تواند یک فیلم ضد-جنگ باشد. کوپولا به فهرست فیلمسازان و بازیگرانی شامل «پدرو آلمودوار»، اسکورسیزی می‌پیوندند که جایزه‌ی لومیر را دریافت کرده‌اند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۹ مهر ۱۳۹۸ ۱۶:۴۹

جیمزگان : بسیاری از اجداد ما فکر می‌کردند فیلم‌های گنگستری شبیه به هم‌اند. پدران آن‌ها همین تصور را در مورد فیلم‌های وسترن داشتند و معتقد بودند که آثار «جان فورد»، «سم پکینپا» و «سرجو لئونه» با یکدیگر تفاوتی ندارند. به یاد می‌آورم یکی از عموهایم را که در پاسخ به ستایش‌های من از «جنگ ستارگان» می‌گفت: «وقتی که اسمش را ۲۰۰۱ گذاشته بودند این فیلم‌ها را دیدم، و پسر چقدر خسته‌کننده بودند!» ابرقهرمانان گنگسترها/کابوی‌ها و ماجراجویان فضایی امروزند. بعضی از فیلم‌های ابرقهرمانی افتضاح‌اند و بعضی زیبا. مانند فیلم‌های وسترن و گنگستری (و پیش از آن، تمامی فیلم‌ها)، هر کسی نمی‌تواند ارزش آن‌ها را درک کند، حتی بعضی از نوابغ و این هیچ اشکالی ندارد.

نمایش اسپویل
۲۹ مهر ۱۳۹۸ ۱۳:۵۱

کوچولو برای ساخت فیلم خودش مشکل بودجه داره و کسی حاضر نیست پول بده میندازه گردن مارول . مارول هم فیلم خوب داره هم بد‌. برادر زاده ی خودش نیکلاس کیج توی گوست رایدر بازی میکرد. آلپاچینو از گاردین آف گلکسی تعریف کرد و کارگردانش رو نابغه خوند و در تارانتینو هم از رگناروک خوشش اومده. اینکه مارول سینما نیست و نفرت انگیزن همین نفرت انگیزا پر فروش ترین فیلم است حتی توی همین سایت هم پر بازدید ترین فیلم های هفته هستند.

نمایش اسپویل
۳۰ مهر ۱۳۹۸ ۱۸:۱۳

چونکه از نظره امثال ایشون کلاً فیلمهای سینمایی باید دارای محتوای واقعگرایانه باشن و فیلمهای تخیلی و فانتزی سینما محسوب نمیشن.

نمایش اسپویل
۳۰ مهر ۱۳۹۸ ۱۶:۲۷

حالا چرا جنگ ستارگان و ارباب حلقه هارو با فیلمای مارول یکی میکنی؟ سیفون کشیدی روشون که

نمایش اسپویل
۲۹ مهر ۱۳۹۸ ۲۲:۵۲

اولن کاپولو اشتباه تایپی بود. دومن من نگفتم فیلما مارول در حد گادفادر و یا هر فیلم برتر دیگه ایه. ولی سری ابرقهرمانی قبل مارول هم وجود داشت مثل ایکس من یا بتمن اسپایدرمن، کمپانی هایی مثل فاکس ۲۰۱۶ پول پارو میکردند و پر فروش ترین فیلم ها رو میساختن انواع فیلمها ولی وقتی نتفلیکس اومد مردم ترجیح دادن به جای رفتن به سینما برای فیلمای درام که با بودجه کم و سینماهای بی کیفیت اکران میشن تو خونه بشینن و منتظر شن نتفلیکس حقوق پخشش رو بهره. مارول فقط توی ساختن یه دنیای مرتبط و منسجم موفق بود وگرنه برادران وارنر با فیلمای دی سی و دنیای گودزیلا . یونیورسال با مومیایی و دنیای تاریکش. پارامونت با تبدیل شوندگان و سریع و خشنش که کم کم به علمی تخیلی تبدیل شد همون کارو کردن حتی اونا زودتر دنیاهاشون رو استارت زدن . فیلمای مارول از ۲۰۱۲ با اونجرز مطرح شدن و تا ۲۰۱۵ هم آنچنان طرفدار نداشت تازه ۴ ساله که به این معروفیت رسیده‌. اگه دنیاشون بد بود بازیگرای برنده اسکار مثل ادوارد نوترون با اون کلاس بالای بازیگری درخواست بازگشت دوباره به مارول را نمی داد.

نمایش اسپویل
۲۹ مهر ۱۳۹۸ ۱۸:۲۴

کوچولو !!! اگه کل عوامل فیلم سازی مارول( کارگردان ، بازیگر و .. ) با هم جمع بشن حتی نمی تونند یک سکانس از فیلمهای استاد رو بسازن جیمز گان و بقیه کارگردانهای مارول چه کارنامه ای دارند فقط کافیه 5 تا فیلم اول هرکدوم از اینارو با 5 تا فیلم اول کاپولا مقایسه کنی نکته اینجاست که بیش از 50 سال از ساخت فیلمهای این اساتید گذشته و هنوز فراموش نشدند ولی فیلمهای مارول بعد چند سال حتی اسم کارگردانشونم به زور به یاد میارید متاسفانه سینمای مارول نزدیک 2 دهه هستش که اجازه بلوغ فکری به مخاطبین که شاید با مارول فیلم دیدن رو آغاز کردن رو نمیده ، مخاطبین نوجوان که الان بزرگ شدند و هنوز هم براشون فیلمنامه ، بازیگری ،منطق و .. مهم نیست و فیلمهای مارول رو در حد شاهکار می دونند و در زمان اکران فیلمهاشون با یورش به سایتهای امتیاز دهی بالاترین نمراتو بهشون میدند و منتقدین رو عقده ای و کوچولو خطاب میکنند در ضمن پرفروش بودن هر فیلمی به معنای خوب بودن اون فیلم نیستش و حرف آخر اینه که اسکورسیزی از این انتقاد کرده بود که بیشتر سینماداران به خاطر درآمد بیشتر ، فیلمهای کارگردانان مستقل رو پخش نمی کنند و بالطبع تماشاگران امکان آشنایی با سایر فیلمهارو ندارند و بهتر بخوام توضیح بدم اینه که سینما فقط مارول نیستش

نمایش اسپویل
۲۹ مهر ۱۳۹۸ ۱۶:۰۷

احسنت، جان کلام رو گفتی. اینارو اگه ول کنن پس فردا میخوان بگن جنگ ستارگان و ارباب حلقه ها هم سینما نیستن.

نمایش اسپویل
۲۹ مهر ۱۳۹۸ ۱۲:۵۶

موافقم فیلمای مارول دی سی و هر کوفتی سینما نیست بلکه مضحکه ای برای پول در آوردنه

نمایش اسپویل
۲۹ مهر ۱۳۹۸ ۱۰:۳۳

اسکورسیزی هنوز داره فیلم میسازه ولی کاپولا فیلمهای آخرش که ده سال پیش ساخته همشون شکست خورده.

نمایش اسپویل
۲۹ مهر ۱۳۹۸ ۰۷:۴۱

آقا واقعا دمتون گرم!!

نمایش اسپویل
بیشتر