news-background
news-background

علت پایان عجیب قسمت آخر سریال The Sopranos چه بود؟

  [حاوی اسپویلر از سریال The Sopranos]  

پایان ناگهانی سریال «سوپرانوها» (The Sopranos) همچنان یکی از بحث‌برانگیزترین پایان‌بندی‌ها در تاریخ سریال‌های تلویزیونی است. اما واقعاً این اتفاق چطور رخ داد و به چه معناست؟ سریال «سوپرانوها» در اوج دوره طلایی سینما در کنار سریالی همچون «شنود» (The Wire) به یکی از بزرگ‌ترین سریال‌های تلویزیونی که تاکنون ساخته‌شده است تبدیل شد. همین امر سبب می‌شود بحث در مورد پایان‌بندی این سریال جذاب‌تر باشد.

ساخت این سریال توسط «دیوید چیس» از سال ۱۹۹۹ آغاز شد. داستان فیلم مربوط به زندگی «تونی سوپرانو» با بازی «جیمز گاندولفینی» است. او به‌عنوان یک آمریکایی-ایتالیایی، رهبری مافیا را در نیوجرسی بر عهده دارد و تلاش می‌کند میان زندگی خانوادگی‌اش و زندگی به‌عنوان رهبر مافیا تعادل برقرار کند. سریال «سوپرانوها» یکی از سریال‌هایی بود که باعث محبوبیت HBO شد.

این مجموعه از همان ابتدا و در تمام طول ۶ فصل مورد ستایش منتقدان قرار گرفت و جوایز بسیاری کسب کرد به‌ویژه در قسمت بازیگری و نویسندگی. قسمت پایانی فیلم در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، اما همچنان باوجود گذشت ۱۲ سال میان بینندگان این سریال اختلاف‌نظرهایی در مورد این قسمت وجود دارد.

  the sopranos

سریال سوپرانو چگونه تمام شد؟

قسمت آخر سریال «سوپرانوها» با عنوان «ساخت آمریکا» (Made In America) ساخته شد. در قسمت پایانی شخصیت «تونی سوپرانو» در تلاش برای پنهان شدن از مأموران پلیس است. در ادامه «تونی» از انجام برخی از معاملات صرف‌نظر می‌کند و رقیب او «فیل لئوتاردو» کشته می‌شود و در آخر برای صرف شام به همراه خانواده‌اش به رستوران می‎رود. البته طرفداران بیش از این‌ها از قسمت پایانی سریال «سوپرانوها» انتظار داشتند.

«تونی» بیش از دیگر اعضای خانواده به رستوران هولستن می‌رسد و در دستگاه خودکار پخش موسیقی (جوک باکس) آهنگ «Do not Stop Believin» را انتخاب می‌کند و منتظر خانواده‌اش می‌شود. هر بار که درب رستوران باز می‌شود، چشم‌های «تونی» به سمت بالا حرکت می‌کنند و مشتری‌هایی که وارد رستوران می‌شود را نگاه می‌کند، ابتدا «کارملا» و سپس «ای جی» وارد رستوران می‌شوند و نهایتاً ما «مدو» را می‌بینیم که در حال پارک کردن ماشین خود خارج از رستوران است. یک ظرف پیاز حلقه‌ای سوخاری که پیش از این سفارش داده‌ شده بود، سرو می‌شود و یک قریبه را می‌بینیم که وارد دست‌شویی رستوران می‌شود و باوجود موسیقی ما همچنان کمی احساس تنش می‌کنیم. مدو از ماشین خارج می‌شود به سمت درب رستوران حرکت می‌کند، ما صدای در را می‌شنویم و «تونی» که به سمت در نگاه می‌کند... سپس صفحه مشکی می‌شود.

در سال ۲۰۰۷، در همین لحظه میلیون‌ها بیننده در سراسر آمریکا متقاعد شده بودند که شبکه HBO قطع یا تلویزیون‌هایشان خراب‌شده است. «دیوید چیس» پیش از پایان فیلم به مدت ۱۰ ثانیه باعث سردرگمی، تعجب و حتی عصبانیت تماشاگران می‎شود.

  the sopranos

نظر «دیوید چیس» در مورد پایان سریال چیست؟

در طول این سال‌ها با توجه به پایان مبهم سریال «سوپرانوها»، جای تعجب نیست که در مورد این پایان‌بندی سؤال‌های بسیاری از «دیوید چیس» شده است. البته مشکل اینجاست که او از همان ابتدا تصمیم گرفته که پایان مشخصی برای سریال تعریف نکند و تمایل کمی به توضیح بیش ‌از حد موضوع دارد. «چیس» در مصاحبه‌ای با «آلن سپینوال» گفت:

«من هیچ علاقه‌ای به توضیح دادن، دفاع کردن، تفسیر یا اضافه کردن چیزی به قسمت پایانی ندارم. ما آنچه را که واقعاً در نظر داشتیم انجام دادیم. هیچ‌کس تلاش نکرد پایان‌بندی فیلم بی‌رحمانه یا بسیار صادقانه باشد. هیچ‌کس تلاش نکرد مردم را هیجان‌زده کند یا کاری کند که آن‌ها با خود بگویند: «وای، خودشه...» و تلویزیون را خاموش کنند. مردم تصور می‌کنند که ما تلاش می‌کنیم آن‌ها را شگفت‌زده یا آشفته کنیم و این حقیقت ندارد. ما فقط سعی می‌کنیم آن‌ها را سرگرم کنیم.»

 

معنی واقعی پایان سریال «سوپرانوها»

هرچند «دیوید چیس» در مورد پایان سریال بارها صحبت کرده اما چندان حرف خاصی نزده است. درواقع باید همین‌طور هم باشد. وقتی هنرمندان و کارگردانان مجبور به توضیح کار خود می‌شوند اغلب این کار نتیجه خوبی به دنبال نخواهد داشت. همچنین در مورد سریال «سوپرانوها» بهتر است بدون هیچ تفسیری پایان آن را بپذیریم.

طرفداران این سریال بیش از یک دهه است در مورد اینکه واقعاً چه اتفاقی رخ‌داده، در حال بحث و مشاجره‌ای بسیار پرشور هستند و این چیزی بیش از آن است که «تونی» به‌سادگی کشته می‌شد یا به زندان یا سفر می‌رفت.

در نهایت آیا «تونی» مرده است؟ بله... اما نه لزوماً در آن لحظه‌ای که فیلم تمام می‌شود. البته کاملاً امکان‌پذیر است مردی که جاکت به تن دارد هنگامی‌ که از دست‌شویی بیرون می‌آید با یک اسلحه به «تونی» شلیک کند. پس‌ازاینکه «مدو» ماشین را پارک می‌کند و همان زمانی که در رستوران را باز می‌کند و ما صدای زنگ در را می‌شنویم، تلفیقی است با صدای گلوله و صفحه سیاهی که بعد از آن می‌بینیم نشان‌دهنده مرگ است. البته دلایل زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه «تونی» کشته نمی‌شود. انتخاب آهنگ «Don't Stop Believin» و اشعاری که پیش از آن می‌شنویم به ما می‌گوید که زندگی «تونی» همچنان ادامه دارد.

 قسمت پایانی سریال «سوپرانوها» به دادن یک پاسخ مشخص علاقه‌ای ندارد. بلکه همه گزینه‌ها را بر روی میز می‌گذارد و ما را با انتخابمان ترک می‌کند، تا تأثیری که نمایش بر ما داشته است را بیشتر منعکس کند. در قسمت نهایی سریال ما فرصتی برای تجربه برخی از ترس‌ها و پارانویاهای «تونی» به دست می‌آوریم. به ما گفته‌شده است که مرگ چیست؟ و حالا خودمان باید آن را تجربه کنیم. گویا به‌جای «تونی سوپرانو»، تماشاگران کشته می‌شوند، شاید بهترین راه برای نگاه کردن به این پایان‌بندی این‌طور باشد. «شما احتمالاً هنگامی‌که این اتفاق در حال رخ دادن است حتی صدای آن را نمی‌شنوید، درسته؟»

درصحنه پایانی فیلم، «دیوید چیس» از ما می‌خواهد به‌جای آنکه به کشته شدن یا نشدن «تونی» فکر کنیم، سؤالات و ایده‌های بیشتری درباره زندگی و مرگ را مدنظر قرار دهیم. اگر او واقعاً می‌خواست «تونی» را به‌راحتی بکشد پس چرا پایانی مبهم را انتخاب کرد؟

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۱ دی ۱۳۹۹ ۱۹:۵۸

من تو ویکی پیدیا خوندم که قرار بوده قسمت آخر بعد از صحنه آخرم ادامه داشته باشه و در ادامه شاهد این باشیم که مردی که میره دستشویی (همون کت و شلواریه) با تفنگ میاد بیرون و به «تونی» شلیک میکنه اما در نهایت تصمیم میگیره که صحنه رو حذف کنه و پایانو باز بذاره اگه دقت کرده باشین صحنه ای که اون یارو میره دستشویی ارجاعی به صحنه ای از قسمت اول پدرخوانده داره که اتفاقا صحنه مورد علاقه «تونی» هست. من که واقعا از این سریال خیلی خوشم اومد و به معنی واقعی کلمه باهاش یه سال زندگی کردم و وقتی تموم شد احساس پوچی می کردم تا روزها و تا یه مدتی سمت فیلم و سریال نمی رفتم یه ماه پیش دوباره شروع کردم به دیدنش و تازه الان متوجه شدم که فصلای اولش خیلی شادتر از فصل آخرشه اصن اونجاییش که «تونی» میره دیدن عمو چونیور و میفهمه که یادش نمیاد از اینکه تو کار خانوادگی نقش داشته واقعا ناراحت شدم و همچنین صحنه ای که مدو به پدرش میگه شاید اگه به خاطر اونروز که پلیسا گرفتنت نبود یه دکتر خشک می شدم و تونی میفهمه دخترش از کارایی که می کرده بدش میاد واقعا جالب بود و به اپیزود سیزده فصل دوم اشاره میکنه که آخراش تونی رو اف بی آی می گیره در نهایت این سریال شاهکاره و هیچ سریال دیگه ای جاشو برام نمی گیره حتی بریکینگ بد که باوجود اینکه اونم شاهکاره اما چون انقدر ملت ازش صحبت کردن یه جورایی لوس شده و به نظرم فصلاش که میره جلو هی از اون روایت آرام سوزش کمتر میشه (البته این نظر شخصیمه) به نظرم بترکال سول تو زمینه روایت بیشتر شبیه سوپرانوزه و من بیشتر دوسش دارم آقا درضمن بگم که اپیزود 6 فصل 1 سریال سوپرانوز آهنگ تیتراژ پایانیش خیلی نابه اسم آهنگش اگه کسی خواست بشنودش paparazzi از xabit هستش.

نمایش اسپویل
۴ مرداد ۱۳۹۸ ۱۰:۵۶

مهم نیست که تونی کشته میشه یا نه ، به نظر میخواست نشون بده که همیشه زندگی تونی زیر فشار استرس ناشی از نابودی خانواده و عزیزان و اینکه هر لحظه ممکنه حتی توی یه رستوران در حال غذا خوردن جونش رو از دست بده ، خواهد بود چیزی که باعث شد حمله عصبی بهش دست بده و بره پیش دکتر میلفی برای درمان به نظر من همچنان بهترین سریال ساخته شده توی تلویزیون هست بدون شکوه CGI و پول خرج کردن آنچنانی همچنان در صدر

نمایش اسپویل
۲۲ تیر ۱۳۹۸ ۲۲:۳۷

خدا ترین سریال تاریخ

نمایش اسپویل
۲۰ تیر ۱۳۹۸ ۱۲:۵۸

چرا یه زیرنویس کامل و جامع برای این سریال نیست هیچ جا. من که نتونستم زیرنویس تمام فصل ها رو پیدا کنم. هرجایی گذاشته ناقصه

نمایش اسپویل
۱۹ تیر ۱۳۹۸ ۲۱:۱۱

بعد 6 سال من هنوزم گاهی درگیر اینم که چه پایانی بود دفعه اولی که سریالی رو تموم کردم از پایان متنفر شدم ولی دفعه دوم که دیدم عاشقش شدم به طوری که هنوزم بهش فکر میکنم

نمایش اسپویل
بیشتر