news-background
news-background

صحنه‎های دل‌خراش مستند Our Planet کاربران نت‌فلیکس را آشفته ساخت

صحنه‎ای در مستند «سیاره ما» (Our Planet) با گویندگی «دیوید اتنبرو» وجود دارد که سقوط تعدادی شیر دریایی از صخره‎ای را نشان می‎دهد و کابران بسیاری را ناراحت نموده است.

این صحنه بخشی از قسمت دوم این مستند بوده که «جهان‎های یخ‎زده» (Frozen Worlds) نام دارد و بر روی گروهی از شیرهای دریایی در شمال شرقی روسیه تمرکز دارد. بر اساس توضیحاتی که آقای اتنبرو می‎دهد بیش از صد هزار شیر دریایی از روی ناامیدی در ساحلی جمع شده‎اند زیرا زیستگاه طبیعی آنان که یخ‎های درون دریا باشد، به سمت شمال حرکت کرده است. آقای اتنبرو می‎گوید: «در شرایطی خاص، شیرهای دریایی برای خودشان خطر محسوب می‎شوند.» و سپس شاهد پیمودن صخره‎ای ۸۰ متری توسط این شیرهای دریایی هستیم تا به فضایی برای استراحت برسند.»

شیرهای دریایی خارج از دریا قدرت بینایی ضعیفی دارند اما می‎توانند حضور دیگر حیوانات را برای مثال پایین همان صخره مذکور حس کنند. این شیرها، به دنبال راهی برای بازگشت به دریا و یافتن غذایی مناسب هستند. بعد از آن، شاهد یکی از آنان خواهیم بود که از صخره به پایین بریده و به شکل دردناکی به زمین سخت و سنگی برخورد می‎کند. تعدادی دیگر از شیرها نیز به دنبال وی رفته و همین سرنوشت دردناک را تجربه می‎کنند. در همین هنگام صدای آقای اتنبرو را می‎شنویم که می‎گوید: «صدها شیر دریایی برای بازگشت به دریا و گریز از این شرایط، خود را از صخره‎ای که هیچ وقت نباید می‎پیمودند به پایین می‎اندازند.» این صحنه با نمایی نزدیک از اجساد شیرهای دریایی بر روی سنگ‎ها به پایان می‎رسد.

تهیه کنندگان این مستند چنین صحنه‎ای را به خاطر نمایش عمق تاثیراتی که تغییر اقلیم و شرایط آب و هوایی ایجاد می‎کند در این اثر قرار داده‎اند و هدف‎شان به تصویر کشیدن این موضوع بوده است. کارگردان این قسمت گفته است: «این حقیقتی دردناک و غم‎انگیز است که بر اثر تغییر شرایط آب و هوایی ایجاد شده است. این شیرها اگر می‎توانستند، هم اکنون زندگی‎شان را بر روی یخ‎ها سپری می‎کردند.»

برخی معتقدند که این رفتار شیرهای دریایی دلایل دیگری دارد و تا به حال چندین مورد مشابه البته در مقیاس‎های مختلف، مشاهده شده است. با این حال، دیگر به حقیقتی غیرقابل انکار تبدیل شده است که تغییر شرایط آب و هوایی، تاثیراتی بر روی زندگی شیرهای دریایی گذاشته است. یکی از محققان آب و محیط زیست به مجله‌ی آتلانتیک گفته است که به باور بسیاری، کمبود یخ‎های دریایی باعث شده است که شیرها به سمت خشکی هجوم آورند. بینندگان این مستند نیز به طرایق مختلف غم و ناراحتی‎شان از مشاهده این حقایق را ابراز کردند.

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۳ فروردین ۱۳۹۸ ۰۹:۵۹

دنیای واقعی فانتزی های ذهن ملت نیست از خونه بیاید بیرون بلکه بیدار شدید

نمایش اسپویل
۲۲ فروردین ۱۳۹۸ ۱۶:۵۲

آدم ها چقدر نازنازی شدند. هر روز به یکی بر میخوره، یکی ناراحت میشه، یکی بهش توهین میشه. جمع کنید خودتون رو بابا بزرگ شید. دوست نداری، نبین. تمام.

نمایش اسپویل
۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ۱۵:۳۶

لایییییک :))

نمایش اسپویل
۲۵ فروردین ۱۳۹۸ ۰۴:۰۸

آمریکا یا تانوس؟ :)))))

نمایش اسپویل
۲۲ فروردین ۱۳۹۸ ۲۱:۰۷

عیب نداره آمریکا برنامه ریزی کرده تا صدساله آینده جمعیت کره زمین را به نصف کاهش بده تا از گرمایش کره زمین جلوگیری کنه

نمایش اسپویل
۲۲ فروردین ۱۳۹۸ ۱۹:۲۴

عمده ناراحتی ها بخاطر گرمایش جهانی و نابودی زیستگاه حیوانات مختلف و همچنین غیرقابل سکونت شدن خیلی از مناطق برای انسانها در سال های آینده هست نه سقوط چندتا شیردریایی روی صخره! و به همین جهت هست که گرمایش جهانی به عنوان خطر شماره یک برای بشریت درنظر گرفته شده! البته درک و اهمیت دادن به این مسائل برای اغلب جهان سومی ها که درگیر روزمرگی و زندگی نکبت و حقیرانه خودشون هستند بسی مشکل است.

نمایش اسپویل
۲۲ فروردین ۱۳۹۸ ۱۹:۱۵

آقا سروش، اشتباه متوجه شدی. نگفتن چرا این صحنه رو نشون دادین. ناراحت شدنشون به خاطر اتفاقی بود که برای شیرهای دریایی افتاد.

نمایش اسپویل