news-background
news-background

[سینمای ایران]الویت اکران نوروزی با کدام فیلم ها ؟

بخش اعظمی از تولیدات سینمای ایران و تعداد انگشت‌شمار تولیدات سال گذشته با حضور در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به رقابت پرداختند و سیمرغ‌ها را بین خودشان تقسیم کردند. البته فیلم‌هایی هم بودند که به جشنواره راه پیدا نکردند و این روزها یا مراحل پایانی را پشت سر می‌گذارند و یا آماده نمایش هستند. این توضیح به این خاطر بود که بگوئیم بعد از پشت سر گذاشتن کورس رقابت جشنواره فیلم فجر حالا اهالی سینما در تکاپوی رقابت برای حضور در اکران نوروز 95 هستند. رقابتی که برنده آن را تا حدودی می‌توان حدس زد.
همیشه پیش از اعلام رسمی اسامی فیلم‌ها فرصتی برای گمانه‌زنی‌ فراهم است؛ اینکه کدامیک از فیلم‌های موفق جشنواره و یا فیلم‌هایی که احتمالا راه به جشنواره نیافتند ممکن است در نوروز روی پرده نمایش بروند. مدیران سینمایی با بررسی و انتخاب دقیق فیلم‌ها خوراک فصل استراحت و استقبال خوب مخاطبان از سینما را تامین می‌کنند. برای این انتخاب چند نکته اهمیت دارد و سلیقه تماشاگران یکی از این موضوعات مهم است که باید به آن توجه شود.
در جشنواره فیلم فجر امسال جدا از در نظر گرفتن کیفیت آثار شاهد تنوع هم بودیم و کارگردان‌های جوان و پیشکسوت آثار متنوعی را به نمایش گذاشتند البته طبق نظرات کارشناسان، جوان‌ها موفق‌تر ظاهر شدند. در این میان فیلم‌هایی چون "ابد و یک روز"، "ایستاده در غبار"،"برادرم خسرو"، "لاک قرمز" و"من" نسبت به دیگر فیلم‌های بخش نگاه نو مورد استقبال قرار گرفت و در بخش سودای سیمرغ فیلم‌های"بارکد"، "اژدها وارد می‌شود"و"بادیگارد" توانستند از نگاه مردم و اهالی رسانه مورد استقبال بیشتری نسبت به دیگر فیلم‌ها قرار بگیرند. با این تفاسیر باید نشست و دید خوراک اکران نوروزی سینما ما را چه فیلم‌هایی تامین می‌کنند و چه فیلم‌هایی موفق به حضور در این برهه زمانی خواهند شد.

از میان فیلم‌های جشنواره فجر؛"ابد و یک روز" ساخته سعید روستایی با ژانر اجتماعی بیشترین سیمرغ جشنواره را از آن خود کرد و سیمرغ نگاه مردمی را نیز از دیگر فیلم‌ها ربود."بادیگارد" به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا با ژانر اکشن،"اژدها وارد می‌شود" به کارگردانی مانی حقیقی با ژانر معمایی - جنایی،"بارکد" با ژانر کمدی اجتماعی،"رسوایی 2" ساخته با ژانر اجتماعی،"ایستاده در غبار" با ژانر دفاع مقدس،"من" با ژانر اجتماعی، "امکان مینا" با ژانر درام انقلابی شانس بیشتری برای حضور در اکران نوروزی دارند."دراکولا"ی رضا عطاران با ژانر وحشت و"پنجاه کیلو آلبالو" ساخته دیگر مانی حقیقی با اینکه در جشنواره فجر حضور نداشتند اما یکی از گزینه‌های احتمالی برای اکران هستند. همچنین ممیزی‌های احتمالی را نیز باید در نظر گرفت که شاید باعث عقب افتادن یا متوقف شدن فیلمی از کورس رقابت عید شود.

البته در فیلم‌هایی که از آن نام بردیم قاعده اکران نوروزی سینمای ایران بر پایه برخی مسائل از جمله حفظ ژانر کمدی، در نظر گرفتن بازیگران و کارگردان‌های مطرح، فیلم‌های سفارشی و ... رعایت شده است. قاعده‌ای که اگر دقت کنید در اکران نوروزی سال گذشته با نمایش فیلم‌هایی چون"ایران برگر"، "رخ دیوانه"، "طعم شیرین خیال"،"استراحت مطلق"،"روباه" شاهد بودیم.با نگاهی به فیلم‌های نوروی سال گذشته می‌توان فهمید که از فیلم‌های بخش نگاه نو استفاده نشده اما فیلم "استراحت مطلق" که در بخش مسابقه حضور نداشته استفاده کرده‌اند.

این سوال پیش می‌آید آیا مسئولان امر با توجه به موفقیت بخش نگاه نو در جشنواره سی و چهارم قصد دارند از فیلم‌های این بخش در اکران نوروزی استفاده کنند؟نزدیک به یک ماه دیگر اکران نوروزی سینمای ایران آغاز می‌شود و مخاطبان و اهالی دوستدار سینما منتظر دیدن فیلم‌ها و تولیدات جدید هستند تا شاید با فروش بالا سالن‌های سینما را مملو از سینما دوستان کند.
 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید