news-background
news-background

«راجر دیکینز»: فیلم‌های امروز هالیوود ناامیدکننده‌اند

دیکینز می‌گوید فیلم‌های هالیوودی امروز از این جهت‌ «ناامیدکننده‌اند» که به جای قصه بر روی جلوه‌های بصری تمرکز می‌کنند.

«راجر دیکینز» از وضعیت فعلی سینمای هالیوود راضی نیست. این فیلمبردار برنده‌ی اسکار در مصاحبه‌ی تصویری با «کلایدر» در حین قرنطینه نگاهی به دوران شکوهمند خود در گذشته انداخته، از «رستگاری در شاشنک» (The Shawshank Redemption) گرفته تا «فارگو» (Fargo)، «بلید رانر ۲۰۴۹» (دانلود فیلم Blade Runner 2049 با لینک مستقیم) و اخیراً «۱۹۱۷» (دانلود فیلم 1917 با لینک مستقیم)  و بسیاری دیگر. او از فیلمسازی در هالیوود انتقاد می‌کند و می‌گوید: «برای فیلم‌های [امروز] مسائل زیبایی‌شناسانه بیش از قصه و محتوا و آنچه فیلم در پی گفتن آن است اهمیت دارد. این رویکرد را ناامیدکننده و غم‌انگیز می‌دانم.»

یکی از دلایل پسرفت هالیوود به اعتقاد دیکینز عدم وجود باوری منسجم در فیلم‌های پرخرج است. استودیوها اغلب برای فیلمبرداری صحنه‌های مختلف روی واحد دوم تکیه می‌کنند. استودیوی مارول با این روش شناخته می‌شود و علت انتخاب کارگردانان مستقل برای «دنیای سینمایی مارول» این است که استودیو صحنه‌های اکشن را به واحد دوم تولید می‌سپارد. دیکینز و همسر فیلمسازش «ایزابلا جیمز الیس» به این روش اعتقادی ندارند.

جیمز الیس به یاد می‌آورد که در حین تولید «بلید رانر ۲۰۴۹» مجری طرح از او و همسر انتظار داشت که به نه دوربین نیاز دارند. اما او نمی‌دانست که استخدام «راجر دیکینز» به معنای استخدام اوست و بس. جیمز الیس می‌گوید: «مدام می‌گفتیم نه، نه، ما به چنین گروه‌هایی احتیاج نداریم و مجری طرح باورش نمی‌شد. در مورد «اسکای‌فال» هم همین اتفاق افتاد. می‌گفتند: «به پنج یا شش دوربین احتیاج ندارید؟» باور نمی‌کردند که می‌توانیم با یک دوربین انجامش دهیم.»

«راجر دیکینز» اضافه می‌کند: «همیشه این‌گونه است. می‌گویند به چهار یا پنج واحد فیلمبرداری نیاز داریم زیرا باید تمام این صحنه‌ها را ضبط کنیم. جواب می‌دهم چهار یا پنج؟ خیر! چنین درخواستی برای «بلید رانر» به نظرم عجیب آمد چرا که پیش‌تر با «دنی ویلنوو» همکاری کرده بودیم و مشکلی نداشتیم. اما همیشه همین وضعیت پیش می‌آید.»

دیکینز می‌گوید تکیه بر واحدهای فیلمبرداری مختلف برای تولید فیلم «شلختگی» به بار می‌آورد. او «بلید رانر ۲۰۴۹» را با یک دوربین تصویربرداری کرده و تنها برای «اسکای‌فال» (Skyfall) استثنا قائل می‌شود. واحد دوم فیلمبرداری آن فیلم بدون دیکینز به ترکیه سفر کرند اما فیلمبردار تنها به این علت اجازه‌ی انجام این کار را داد که نماهای مورد نظرش را استوری‌برد کرده بود. آخرین اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

دیکینز برای فیلمبرداری «۱۹۱۷» به کارگردانی «سم مندز» برنده‌ی اسکار شد. او برای «بلید رانر ۲۰۴۹» نیز این جایزه را به خانه برده بود. پروژه‌ی بعدی دیکینز در حال حاضر معرفی نشده است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۲ فروردین ۱۳۹۹ ۱۲:۴۱

که به جای قصه بر روی جلوه‌های بصری ؛ انصافا بحث جلوه بصری و قصه نیس، مشکل عمیق تر از این حرفاس ، فیلم های قدیمی داریم واقا رو جلوه های بصری کار کردن با داستان متوسط، اما لذت بخش بودن

نمایش اسپویل
۲۱ فروردین ۱۳۹۹ ۲۲:۰۷

تقریبا هیچ آدم حسابی تو هالیوود از شرایط کنونی راضی نیست

نمایش اسپویل