news-background
news-background

«راجر دیکینز»: هنوز فقدان صحنه افتتاحیه Sicario را حس می‌کنم، اما حذف آن تصمیم درستی بود؛ دیکینز و تدوین‌گر Blade Runner 2049 از مزایا و معایب اکران آزمایشی فیلم‌ها می‌گویند

اکران آزمایشی نقشی محوری در تدوین فیلم «ظهور» داشت و با ذائقه‌ی مخاطب سازگار شد.

 

«جو واکر» تدوین‌گر همیشگی «استیو مک‌کوئین» و «دنی ویلنوو» آخر هفته گذشته در پادکست «راجر دیکینز» حاضر شد. واکر و دیکینز در فیلم‌هایی چون «سیکاریو» (دانلود فیلم Sicario با لینک مستقیم) و «بلید رانر ۲۰۴۹» (دانلود فیلم Blade Runner 2049 با لینک مستقیم) با یکدیگر همکاری داشته‌اند. در این پادکست این دو در مورد مزایا و معایب اکران‌های آزمایشی گفتگو می‌کنند. واکر با این مسئله بیگانه نیست و فیلم‌های استودیویی و پرخرج ویلنوو و «بیوه‌ها» (دانلود فیلم Widows با لینک مستقیم) «استیو مک‌کوئین» را تدوین کرده است.

واکر می‌گوید: «بعضی‌ها از اکران آزمایشی متنفرند و از آن می‌ترسند اما من عاشق این کارم. هیچ کاری لذت‌بخش‌تر از این نیست که در میان یک جمع از مخاطبین بنشینی و ببینی که فیلم با چه واکنشی مواجه می‌شود. تفاوت وقتی که یک فیلم جواب می‌دهد و وقتی که جواب نمی‌دهد و مردم بی‌قرار می‌شوند کاملاً واضح است.»

واکر اضافه می‌کند: «تدوین یعنی ایجاد هماهنگی میان پیش بودن از مخاطب یا عقب ماندن از او. شما هرگز تمایل ندارید از مخاطب عقب باشید. اکران‌های آزمایشی این را فاش می‌کند. باید در موقعیت اعتماد با تهیه‌کنندگان قرار داشته باشید وگرنه [اکران آزمایشی] به یک سلاح [مخرب و] متفاوت تبدیل می‌شود.»

اکران آزمایشی برای فیلم «ظهور» (دانلود فیلم Arrival با لینک مستقیم) به کارگردانی ویلنوو نقشی محوری ایفا کرد. واکر توضیح می‌دهد: «می‌خواستیم در انتهای فیلم مردم به اندازه‌ی کافی [مسئله‌ی زمان] را درک کرده باشند تا در پایان آن احساسی که ما می‌خواستیم پیدا کنند. اگر کسی در این باره تردید می‌داشت آن احساس به او دست نمی‌داد. ما اکران آزمایشی نگران‌کننده‌ای داشتیم و مردم اصول فیلم را درک نمی‌کردند. آن‌ها سعی می‌کردند بیش از حد زیرک باشند و دلایل خودشان را ابداع می‌کردند و واکنشی که ما می‌خواستیم نشان نمی‌دادند. بنابراین بازگشتیم به روشن‌تر کردن مسئله.»

واکر در حال حاضر مشغول تدوین «تل‌ماسه» (دانلود فیلم Dune 2020 با لینک مستقیم) با همکاری ویلنوو است. این فیلم ۱۸ دسامبر (۲۸ آذر ماه ۱۳۹۹) توسط برادران وارنر اکران خواهد شد.

در این پادکست وقتی بحث به فیلم «سیکاریو» با بازی «امیلی بلانت» و «بنیسیو دل تورو» می‌کشد، دیکینز و واکر صحنه‌ی افتتاحیه‌ی قبلی فیلم را به یاد می‌آورند. واکر و ویلنوو این صحنه را در مرحله‌ی پس از تولید حذف می‌کنند. واکر می‌گوید:‌ «یک سکانس افتتاحیه در ساحل وجود داشت که حذف شد. صحنه‌ی فوق‌العاده‌ای بود. حذف چنین صحنه‌ای غم‌انگیز بود، اما چشم‌انداز فیلم را تغییر داد.»

دیکینز اضافه می‌کند: «نحوه‌ی معرفی بنیسیو و زاویه‌ی دید فیلم را دگرگون کرد. [در کاتی روی پرده رفت] احساس بیشتری نسبت به شخصیت امیلی دارید و این شخصیت روح‌مانندی که در فرودگاه ظاهر می‌شود. فقدانش را حس می‌کنم اما خوشحالم که از آن استفاده نشد. دشواری‌های فیلمبردرای آن را به یاد می‌آورم. وقتی که دنی گفت: «می‌خواهیم کات [نهایی] را ببینیم، ولی صحنه‌ی افتتاحیه در آن نیست.» من گفتم: «چه؟ چه؟» اما وقتی فیلم را می‌بینید، وقتی آن را به بی‌طرفانه می‌بینید، متوجه می‌شوید که تصمیم درستی بوده است.»

واکر چند ماه پس از اکران «سیکاریو» در سالن‌های سینما صحنه‌ی حذف‌شده‌ی افتتاحیه را تشریح کرده بود:‌ «ما «الخاندرو [گیلیک]» با بازی دل تورو را می‌بینیم که از یک پلیس با فرو بردن سرش در آب بازجویی می‌کند. اما او را غرق می‌کند. الخاندرو سی‌پی‌آر را انجام می‌دهد و پلیس را نجات می‌دهد تا دوباره از او بازجویی کند. چنان صحنه‌ی فوق‌العاده‌ای بود که حذف کردنش بسیار سخت به نظر می‌آمد. اما مهم بود که داستان از زاویه‌ی دید «کیت» آغاز شود و به مخاطب و «کیت» اجازه داده شود که همزمان شخصیت الخاندرو را کشف کنند.»

با حذف صحنه‌ی افتتاحیه، «سیکاریو» در عوض یک راست با یورش مأمورین اف‌بی‌آی و شخصیت کیت با بازی بلانت به یک مخفی‌گاه کارتل آغاز می‌شود. شروع فیلم با این صحنه، روایت را در زاویه‌ی دید کیت قرار می‌دهد و شخصیت الخاندرو با بازی دل تورو را اسرارآمیزتر می‌نمایاند. با حذف افتتاحیه، واکر و ویلنوو تعلیق بیشتری در مورد الخاندرو ایجاد می‌کنند.

دل تورو در قسمت دوم «سیکاریو» (دانلود فیلم Sicario: Day of the Soldado با لینک مستقیم) نیز ظاهر شد اما ویلنوو، دیکینز و واکر در تولید آن همکاری نکردند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید