news-background
news-background

رابطه بین نقدهای «Rotten Tomatoes» و میزان فروش فیلم‌های هالیوود

  • تصاویر مربوط به بخش های مختلف ساختمان مرکزی «Rotten Tomatoes» می باشد.

«Fandango» نهادیست که خرید و فروش بخش عمده ای از بلیت های سینما را به صورت تلفنی و یا اینترنتی در ایالات متحده انجام می دهد. این سازمان زیرشاخه ای به نام «Rotten Tomatoes» دارد که پایگاهی برای منتقدان فیلم و سریال های مختلف جهان به شمار می آید. منتقدان با ارسال نظرشان در این سامانه به رتبه بندی فیلم و سریال های مختلف کمک می کنند و بسیاری از مردم قبل از تماشای یک اثر به سراغ نقد ها و نظراتی که در این وبسایت موجود است می روند. این وبسایت که صرفاً مکانی برای رتبه بندی آثار به حساب می آید به عقیده ی برخی از افراد حاضر در هالیوود نفوذ و نقش بسیاری در موفقیت یک فیلم در سینما دارد. با توجه به مقاله ی جدیدی که روزنامه ی نیویورک تایمز منتشر نموده میزان فروش بلیت های سینما در تابستان سال 2017 چیزی بالغ بر 15 درصد کاهش نسبت به تاستان سال گذشته را تجربه نموده و در مجموع 3.8 میلیارد بلیت فروخته شده برای سینمای هالیوود در سه ماهی که گذشت به ثبت رسیده است. تنها تابستانی که از این حد کمتر بوده مربوط به 20 سال پیش است و فروش کم فیلم ها در گیشه ی هالیوود باعث شده برخی گمانه زنی ها در مورد افت کیفیت سینما بیش از پیش پر رنگ شوند. فروش کمی که باعث شده قطب های اصلی سینمایی در آمریکا ضرر بالغ بر 4 میلیارد دلار را به جان بخرند و امیدوار باشند آثار پاییز و زمستان این هزینه را جبران کنند. راه حلی که هالیوود برای سرپوش نهادن به این مشکل پیدا کرده انداختن تقصیر ها بر گردن یک وبسایت به خصوص یعنی «راتن تومیتوز» است.

به نظرم Rotten Tomatoes عامل اصلی تخریب کسب و کار ماست.

 

جمله ای که خواندید نقل قولی از «برت راتنر» کارگردان و تهیه کننده ی هالیوودی بود که در یکی از جشنواره های فیلم امسال این حرف را زد. به عقیده ی برخی از تهیه کنندگان و عوامل اجرایی استودیو های فیلمسازی، تنها تعداد انگشت شماری از فیلم های اخیر را می توان با لفظ «بد» خطاب نمود و بقیه ی فیلم ها آثار خوش ساختی بوده اند. بازاریابی های بی برنامه و غول هایی چون «نتفلیکس» و «آمازون» نیز از جمله عوامل دیگر کاهش فروش فیلم ها در سه ماهه ی اخیر هالیوود بوده اند، اما اکثر استودیو ها انگشت اشاره شان را به سوی وبسایت نام برده نشانه رفته اند. این وبسایت همه روزه نقد و بررسی های بسیاری را برای ارزیابی عملکرد فیلم و سریال ها منتشر می کند و در ماه مه سالی که در آن هستیم چیزی بالغ بر 13.6 میلیون بازدید کننده از سراسر جهان در این وبسایت وقت گذرانده اند که این رقم 32 درصد نسبت به بازدید های سال گذشته ی این وبسایت بیشتر بوده است. این آمار را پایگاه اطلاع رسانی «ComScore» منتشر نموده است.

نکته ی اصلی که در اعتراض بسیاری از افراد صاحب نظر این حوزه دیده می شود این است که آن ها معتقدند وبسایت مذکور با نفوذ به فکر و عقیده ی مردم نظرات خود را به آن ها برای دیدن یا ندیدن یک فیلم تلقین می کند. این وبسایت بنا به عقیده ی کارشناسان تعاریف تازه ای از واژه ی «منتقد» و «کارشناس سینما» ارائه داده است. سال گذشته در وبسایت «Fandango» که محلی برای خرید و فروش آنلاین بلیت های گیشه است گزینه ای وجود داشت که به سرور های «راتن تومیتوز» وصل می شد. گزینه ای که عملاً کاربردی مشابه این جمله داشت که اگر این فیلم را نگاه کنید یک احمق هستید.

ترس فیلمسازان و کارشناسان حوزه ی سینما افزایش اعتبار روز افزون این وبسایت است تا جایی که خبرنگار پایگاه خبری نیویورک تایمز یعنی «بروکس بارنز» در مصاحبه با مالک یکی از استودیو های فیلمسازی متوجه شده که تنها هدف او از حضور در صنعت سینما، از بین بردن نفوذ و قدرت این وبسایت است. تهیه کنندگان اصلی فیلم «Baywatch» یکی دیگر از افراد معترض به فعالیت این سایت هستند. آن ها معقتدند که برای فیلم شان زحمت بسیار زیادی کشیده اند ولی امتیاز 18 از 100 راتن تومیتوز به این فیلم که از مجموع 198 نقد بوده باعث شده تا فیلم مذکور بسیار پایین تر از چیزی که انتظار می رفت فروش داشته باشد. سازنده ی فیلم «King Arthur» معترض بعدی این لیست است. او بیان می کند که امتیاز زیر 60 در این سامانه به معنای «به درد نخور بودن» فیلم است و اثر مذکور امتیاز 28 را از این وبسایت دریافت کرده که باعث شده بخش عمده ای از مخاطبان این فیلم از تماشای آن صرف نظر کنند. این فیلم که استودیوی برادران وارنر 175 میلیون دلار برای ساختش بودجه مصرف کرده در گیشه های آمریکا تنها 40 میلیون دلار فروخته است و بقیه ی 100 میلیون دلار فروش فیلم مربوط به گیشه های خارجی است.

36 نفری که مدیریت وبسایت Rotten Tomatoes را بر عهده دارند لقب «قاتلان صنعت سینما» را به خود اختصاص داده اند. این افراد که اغلب تهیه کنندگان، منتقدان و نویسندگان حوزه ی سینما هستند در ساختمانی واقع در «بورلی هیلز» مشغول به کارند. در ادامه صحبت های رئیس «Fandango» مالک «راتن تومیتوز» را می خوانید:

هرکسی که در این مکان کار می کند زیر فشار اطلاعات مختلف فیلم و سریال هاست. ما خودمان در مرحله ی نخست هواداران دو آتشه ی سینما هستیم و تمام تمرکز مان این است که تا جایی که امکان دارد برای مخاطبان سینما مفید واقع شویم.

سازمان فندنگو بخشی از مجموعه فیلمسازی «NBCUniversal» به حساب می آید و 75 درصد سهام راتن تومیتوز متعلق به این شرکت است. هفتاد و پنج درصدی که در سال گذشته متعلق به استودیوی برادران وارنر بود و سازمان نام برده با صرف هزینه ی نامشخص آن را به دست آورد. آقای «پاول یانوفر» یکی دیگر از افراد بلند پایه ی «Fandango» معتقد است که این اشتباه خود استودیو های فیلمسازی بوده که باعث قدرت گرفتن «راتن تومیتوز» شده اند.

این که بین میزان فروش فیلم ها و نقد منتقدان «Rotten Tomatoes» رابطه ای وجود دارد چیزی طبیعیست اما این که تصور کنیم این وبسایت می تواند به تنهایی عامل اصلی شکست یک فیلم باشد را هرگز نباید قبول کرد. هرکس که خلاف این را ادعا کند صرفاً نظریه ای را مطرح کرده که بنیاد و اساسی ندارد.

او برای این حرف خود سری به فیلم های تابستان امسال زد. مثال نخست او فیلم «Wonder Woman» بود که با نقد و امتیاز 92 از 100 در وبگاه نام برده توانست یکی از موفق ترین و پرفروش ترین فیلم های  تابستان 2017 باشد. «دانکرک»، «مرد عنکبوتی : بازگشت به خانه» و «نگهبانان کهکشان 2» فیلم های موفق دیگری بودند که می توان تا حدی نقد های این سامانه را در فروش بالای آن ها دخیل دانست، اما از سوی دیگر فیلم های «محافظ قاتل» و «فیلم اموجی» از جمله عناوینی بودند که استقبال خوبی را از سوی «راتن تومیتوز» مشاهده نکردند ولی با این حال میزان افرادی که آن فیلم ها را دیدند عدد قابل توجهی را نشان می دهد.

 

نقد دیگری که به عملکرد این وبسایت می شود، همکاری آن ها با منتقدان بسیار است. این سایت با چیزی حدود 3 هزار منتقد از سراسر دنیا همکاری می کند که در بین این منتقدان وبلاگ نویسان و ضبط کنندگان ویدئو های پربازدید یوتیوب نیز دیده می شوند. سوال اصلی که پیش می آید اینست که آیا نام کسی که صرفاً بیننده ی فیلم های سینماییست را می توان منتقد گذاشت؟ اگر پاسخ مثبت است پس نام آن هایی که در مجلاتی چون «نیویورکر» و «لس آنجلس تایمز» فیلم و سریال نقد می کنند چیست؟

آن چه از این مطالب دستگیرمان می شود اینست که «Rotten Tomatoes» وبسایت تازه ساختی نیست و قدمت زیادی دارد. قدمتی که در طی این سال ها به خصوص چند سال اخیر بر میزان قدرت و نفوذ این سامانه در تاثیرگذاری بر روی فروش فیلم ها افزوده است. در این میان مسئله ی لابی گری بین سران فیلمسازی و وبسایت مذکور پیش می آید که برخی فیلمسازان به خصوص آن ها که نمره ی کافی برای قرار گرفتن فیلم شان در بین آثار خوب این وبسایت را کسب نکرده اند با مدیران «راتن تومیتوز» وارد مذاکراتی شوند تا این افراد با انتشار نقد های مثبت باعث بالا رفتن میزان امتیاز و در نهایت فروش فیلم ها شوند. اگر این وبسایت یک هیولا در سینماست، استودیو های فیلمسازی باعث به وجود آمدن آن شده اند. هیولایی که باب میل خیلی از فیلم ها و آثار سینمایی و تلویزیونی است و عده ای دیگر بسیار از آن متنفرند. تنفری که می توان ریشه ی آن را در مسائل ریز و درشت بسیاری جست و جو کرد.

در مقاله ی دیگری که پیرامون فروش کم فیلم ها در تابستان امسال منتشر شد از یک تحقیق جدید در حوزه ی سینما رونمایی گردید. در این تحقیق مشخص شده که بین فروش یا کاهش فروش یک فیلم با «راتن تومیتوز» رابطه ی مثبت یا منفی وجود ندارد. این تحقیقات توسط مرکز مطالعه ی آثار سینمایی واحد تکنولوژی دانشگاه کالیفرنیا انجام شده است که در طی آن 150 فیلمی که در 2017 اکران شده اند و بالای 1 میلیون دلار فروش داشته اند مورد بررسی قرار گرفته اند. در این تحقیقات خبری از فیلم «IT» که به تازگی اکران شده نبوده است.

بر اساس این آمار فیلم هایی که فروش بالای 300 میلیون دلار را تجربه کرده اند امتیاز راتن تومیتوزشان میانگین عدد 77.5 از 100 را نشان می دهد و این در حالیست که میانگین این میزان فروش در سه سال گذشته امتیاز 72 از 100 بوده است. تحقیقات همچنین نشان می دهد که نظر مردم عادی به آرا منتقدان این وبسایت بسیار نزدیک بوده است و مردم در حال حاضر آن قدر در حوزه ی فیلم بینی به مهارت رسیده اند که می توانند به راحتی فرق بین فیلم خوب و بد را تشخیص دهند.

ملاک شما برای تماشا و نمره گذاری فیلم های سینمایی چیست؟ آیا نقد های مثبت و منفی در تصمیم گیری تان برای تماشای یک فیلم تاثیر گذارند؟ نظرتان درباره ی «Rotten Tomatoes» و سایت های مشابه دیگر چیست؟

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۶ آذر ۱۳۹۶ ۰۴:۵۴

من خودم بشخصه اول به ژانر فیلم نگاه میکنم طبیعتا چون متاسفانه یا خوشبختانه از اثار ابرقهرمانی متنفرم! ازین که بگذریم درسته که imdb نمرات مردم هست ک شامل هم مردم عادی و هم فیلمبازان حرفه ای و منتقدین هم هس ولی چون ژانرهایی که من بهش علاقه دارم ژانرهایی هست ک هرکسی تمایل به دیدنش نداره(علمی،زندگینامه،وسترن،اثار مربوط به ww2 یا همون جنگ جهانی دوم)،بنابراین میشه ب imdb هم اکتفا کرد ! ولی این گام اول هست و بعدش بشخصه بدنبال امتیاز منتقدین میرم. رتاتن تومیتوز داره کار خودشو میکنه و کمک میکنه به فیلم دوستان و اگر دچار زدوبند نشه بنظر من که مشکلی نداره

نمایش اسپویل
۱۵ آذر ۱۳۹۶ ۱۳:۱۱

به جز یک سری فیلم های خوب با ژانر کمدی اکشن که روتن در حقشون بی انصافی میکنه ، معمولا میتونیم رو امتیاز روتن به عنوان معتبرترین سایت ممکن حساب باز کنیم

نمایش اسپویل
۱۵ آذر ۱۳۹۶ ۱۱:۱۹

من معمولا روی امتیازهای راتن تومیتوز یا متاکریتیک و راجر ایبرت خیلی بیشتر حساب باز می کنم و امتیازهای آی ام دی بی خیلی برام ملاک نیست ولی چون جامعه آماری بزرگتری داره بیشتر بهش اهمیت داده میشه وگرنه معمولی ترین فیلم رو میشه با امتیاز 7 به بالا توش پیدا کرد و نظرات، نظرات کاربرهاست نه منتقدین. اون یکی ها به نظرم خیلی حرفه ای ترن و وقتی بخوام فیلمی که از جایی بهم معرفی شده رو انتخاب و بررسی کنم فقط به امتیازهای اونا توجه می کنم نه آی ام دی بی. اما کلا میشه فیلمی امتیاز خوبی نداشته باشه و فقط سرگرم کننده و گیشه پسند باشه و خیلیا دوسش داشته باشن. این علاقه، تعیین کننده و معیار خوب بودن و ارزشمند بودن فیلم نیست به نظر من و برای بررسی حرفه ای یه فیلم، نیازه که اون فردی که نظر نقادانه میده علمشو داشته باشه و من ترجیح میدم به همچین آدمایی اعتماد کنم تا به نظر کاربرهای ساده ای مثل من. در مورد کیفیت فیلمهایی که امروز ساخته میشه نسبت به چند دهه قبل باید گفت که واقعیت اینه فیلمهای خوب یک دهه ی اخیر انگشت شمارن به نسبت دهه های قبلتر. حالا انگشت شمار هم نه ولی واقعا کمن. پس اگر منتقد بخواد بر اساس یه سری شاخص در مورد فیلمی نظر بده به نسبت کارهای ارزشمندی که در طول تاریخ سینما ساخته شده، نمیشه خیلی فیلم ها رو هم تراز دونست.

نمایش اسپویل
۱۹ آذر ۱۳۹۶ ۰۵:۲۶

نسبتا با شما موافقم اما واقعیت اینه که هر فیلمی که در راتن تومیتوز یا متاکریتیک امتیاز بالایی داشته باشه، صرفا مورد پسند کاربرا نیست و از دیدنش لذت نمی برن. جدیدترین مثالی که برای خود من پیش اومد فیلم دانکرک بود! (نه که بگم خوشم نیومد ولی خیلی انتظاراتم بالا تر بود و نتونست منو کامل راضی کنه) هر چند که دانکرک مثال خیلی جالبی نیست چون در IMDB هم نسبتا پسندیده شده ولی مثال های بهتری همچون Birdman و boyhood که در راتن و متا کریتیک غوغا کردن اما امتیاز هاشون در IMDB، امتیاز های آنچنانی نیستن... میخوام بگم این وسط یه نیم نگاهی هم باید به نمره IMDB داشت.

نمایش اسپویل
۳ آذر ۱۳۹۶ ۱۵:۳۱

به نظرمن کسی که یک فیلم را از روی علاقه تماشا میکند هرچقدرم که آن فیلم بازخوردهای منفی داشته باشد در ذهنیت او از فیلم تغییری حاصل نمیشود. وقتی فیلمی را برای سرگرم کردن خودت تماشا میکنی به این معناست که برای آن فیلم ارزش قائل نیستی چه برسد به آنکه بخواهی درباره آن اظهار نظر کنی. پس بنابراین هروقت خواستید فیلمی را تماشا کنید نه از روی علاقه و تعصب بلکه خوب و بادقت تماشا کنید.

نمایش اسپویل