news-background
news-background

«دیوید لینچ» هیچ علاقه‌ای به فیلم Dune ویلنوو ندارد

زخم‌های شکست «تل‌ماسه» لیچ هنوز پس از گذشت ۳۶ سال التیام پیدا نکرده است.

«دیوید لینچ» به تازگی در مصاحبه‌ای با «فیلم‌استیج» گفته است که «هیچ‌ علاقه‌ای» به فیلم «تل‌ماسه» (دانلود فیلم Dune با لینک مستقیم) به کارگردانی «دنی ویلنوو» ندارد اما کسانی که کارگردان «مالهالند درایو» (Mulholland Drive) و «توئین پیکس» (Twin Peaks) را می‌شناسند، از این اظهار نظر او غافلگیر نشده‌اند. لینچ اولین کارگردانی بود که عزم کرد رمان علمی-تخیلی «فرانک هربرت» را در سال ۱۹۸۴ به فیلم تبدیل کند. پیش از او «الخاندرو جادوروفسکی» در دهه‌ی ۱۹۷۰ سعی کرده بود از این رمان اقتباس کند اما موفق نشده بود. لینچ در آن سال به تازگی «مرد فیل‌نما» (The Elephant Man) را روی پرده برده و اولین نامزدی اسکار بهترین کارگردانی‌ خود را کسب کرده بود، اما «تل‌ماسه» چنان فاجعه‌بار شد که نام فیلمساز را مرز بی‌اعتبار شدن پیش برد.

لینچ تابستان گذشته در شب افتتاحیه‌ی نمایشگاه آثار هنری او در بریتانیا گفته بود:‌ «همیشه می‌گویم که «تل‌ماسه» غم بزرگی و عظیمی در زندگی من است. من کات نهایی فیلم را منتشر نکردم. کنترل کامل هنری نداشتم. فیلمی که اکران شد آن فیلمی نبود که من در صورت داشتن اختیارات کامل می‌خواستم بسازم. کمی غم‌انگیز است.»

لینچ در سال ۱۹۸۵ سعی کرد نامش را به عنوان کارگردان از فیلم حذف کند. حتی در نسخه‌ای طولانی‌تر از «تل‌ماسه» نیز نام لینچ در تیتراژ پایانی با «آلن اسمیتی» جایگزین شد، نام مستعاری که هالیوود برای فیلمسازانی در نظر می‌گیرد که تمایل ندارند از آن‌ها به عنوان کارگردان فیلم یاد شود. لینچ سه سال را صرف تولید «تل‌ماسه» کرد اما در نهایت تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران پروژه با ایده‌های او مخالفت کردند. «برد دوریف» یکی از عوامل آن فیلم زمانی گفت که لینچ باید زیباترین صحنه‌های آن فیلم را از فیلمنامه حذف می‌کرد زیرا تهیه‌کنندگان هزینه‌های فیلمبرداری را تأمین نمی‌کردند. مشکلات مالی فیلم علاوه بر این موجب شد لینچ جلوه‌های ویژه‌ی ارزان‌تری برای فیلم به کار ببرد. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

لینچ در مصاحبه‌های بسیار با پیش کشیده‌شدن بحث «تل‌ماسه» اظهار تأسف کرده است. او زمانی گفته بود:‌ «منصفانه نیست اگر بگوییم کاملاً کابوس‌وار بود، اما ۷۵ درصد آن کابوس‌وار بود. در مکزیکو سیتی به من خوش گذشت، با آن عوامل فوق‌العاده. زیبا بود. اما وقتی نتوانی کات نهایی را منتشر کنی، [می‌پرسی] چرا این کار را انجام دادم؟ نمی‌دانم. وقتی آزادی هنری کاملی نداشته باشی، در پایان شکست می‌خوری. در پایان شکست می‌خوری. و من شکست خوردم.»

«تل‌ماسه» (دانلود فیلم Dune با لینک مستقیم) لینچ در دسامبر سال ۱۹۸۴ توسط یونیورسال اکران شد و در گیشه به سختی شکست خورد. اما شکست در گیشه با زخم در اختیار نداشتن آزادی کامل برای انتشار کات نهایی برای لینچ قابل مقایسه نیست. او در سال ۲۰۱۸ گفت که پیش آن فیلم هم شکست تجاری را تجربه کرده بود، اما دست کم همان نسخه از فیلم را عرضه کرده بود که در نظر داشت.

لینچ گفته بود: «من با «تل‌ماسه» دو بار شکست خوردم، یک بار در گیشه و یک بار وقتی نتوانستم کات نهایی را منتشر کنم. فیلم «با من بر آتش برو» (Fire Walk With Me) هم در آن زمان عملکرد خوبی نداشت، اما من دوستش داشتم بنابراین یک بار شکست خوردم، به خاطر عدم موفقیت تجاری و نقدها و دیگر مسائل.»

با در نظر گرفتن این زخم‌هایی که هنوز از خاطر لینچ نرفته، غافلگیرکننده نیست وقتی او تمایلی به دیدن «تل‌ماسه» به کارگردانی «دنی ویلنوو» نداشته باشد. از آن سو، ویلنوو نیز برای تولید اقتباس دو قسمتی از رمان‌ هیچ توجهی به فیلم لینچ نخواهد کرد و فیلم خودش را با همکاری ستارگان پرشمار از جمله «تیموتی شلمی» می‌سازد.

ویلنوو در سال ۲۰۱۷ گفته بود: ««دیوید لینچ» در دهه‌ی ۸۰ فیلمی ساخت که خصوصیات بسیار قدرتمندانه‌ای داشت. او یکی از بهترین فیلمسازان زنده است و من برای او احترام زیادی قائلم. وقتی اقتباس او را دیدم تحت تأثیر قرار گرفتم اما آن چیزی نبود که من در موردش رؤیاپردازی می‌کردم، بنابراین بر اساس رؤیاهای خود فیلمی خواهم ساخت. هیچ پیوندی با فیلم «دیوید لینچ» برقرار نمی‌کند. به سراغ کتاب‌ خواهم رفت، و تصاویری را خلق می‌کنم که هنگام خواندن آن به ذهنم می‌آید.»

فیلم «تل‌ماسه» ویلنوو ۱۸ دسامبر ۲۰۲۰ (۲۸ آذر ماه ۱۳۹۹) اکران می‌شود.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید