news-background
news-background

دورخیز فیلم Dune «دنی ویلنوو» برای افتتاحیه جهانی ۲۰ میلیون دلاری

فیلم علمی-تخیلی «تل‌ماسه» (Dune 2021) پس از سه مرتبه تأخیر و به دنبال اکران در جشنواره ونیز و سینمای گرند پریکس پاریس، سرانجام از ۱ اکتبر به نمایش عمومی درخواهد آمد و ۲۲ اکتبر از شبکه اچ‌بی‌او مکس پخش خواهد شد.

این فیلم که اقتباسی است از رمان‌های «فرانک هربرت»، آخر هفته آینده تنها در ۲۴ کشور روی پرده می‌رود. فرانسه، آلمان، روسیه، ایتالیا و اسپانیا از جمله بازارهای کلیدی فیلم در چند روز آینده خواهند بود. «ددلاین» گزارش داده است که این فیلم حدود ۲۰ میلیون دلار در چند روز اول اکران می‌فروشد.

فیلم «بیوه سیاه» (Black Widow) که مانند «تل‌ماسه» همزمان با اکران در سالن‌های سینما از دیزنی+ پخش شده بود، در افتتاحیه ۲۲.۸ میلیون دلار فروخت. «بلید رانر ۲۰۴۹» (Blade Runner 2049) ویلنوو نیز در سال ۲۰۱۷ به فروش افتتاحیه ۲۴.۴ میلیون دلاری دست یافت.

هیجان مخاطبین به ویژه در اروپا برای دیدن این اقتباس بالاست، اما طولانی بودن فیلم دو ساعت و ۳۵ دقیقه‌ای «تل‌ماسه» بعضی از سینماروها را مردد خواهد کرد. با این حال، «تل‌ماسه» تحسین اغلب منتقدین را در پی داشته و از «راتن تومیتوز» امتیاز ۸۷ درصد دریافت کرده است.

منابع نزدیک به برادران وارنر به «ورایتی» می‌گویند احتمال اکران «تل‌ماسه» با بازی «زندیا»، «تیموتی شالامی»، «اسکار آیزاک»، «جاش برولین» و «ربکا فرگوسن» تنها در سالن‌های سینما در تاریخ ۲۲ اکتبر بسیار اندک است. با توجه به اینکه «تل‌ماسه» تاکنون سه مرتبه به تعویق افتاده، وینلوو و سهام‌داران فیلم مخالف ایجاد تأخیری دیگر بوده‌اند. این تصمیم تا اواسط ماه آگست و در آستانه اکران فیلم در ونیز گرفته نشده بود.

همان‌گونه که «زندیا» در تریلر فیلم می‌گوید، «این فقط شروع کار است» و فیلم «تل‌ماسه» که با بودجه ۱۵۰ میلیون دلاری اواسط اکتبر به بازارهای کره، بریتانیا، برزیل و مکزیک و آمریکای شمالی می‌رود. این فیلم مجوز اکران در چین را به دست آورده اما تاریخ پخش آن در این کشور نامشخص است.

یکی از علت‌های اکران جهانی «تل‌ماسه» در چند مرحله این است که «وقتی برای مردن نیست» (No Time To Die) از چندگانه «جیمز باند» ۲۹ سپتامبر در بریتانیا و برخی دیگر از بازارهای بین‌المللی روی پرده می‌رود. «تل‌ماسه» در بریتانیا سه هفته پس از فیلم باند اکران خواهد شد و ۲۲ سپتامبر به بازارهای آسیایی چون ژاپن و خاور میانه می‌رسد. اکران این فیلم در استرالیا با توجه به تعطیلی سالن‌های سینما در آن کشور در حال حاضر به ۲ دسامبر موکول شده است.

«تیموتی شلمی» در «تل‌ماسه» نقش «پل اتریدیز» را بازی می‌کند که خاندانش مالک سیاره کویری و خطرناک «آراکیس» است. این سیاره دارای ارزشمند‌ترین منبع دنیاست، دارویی به نام «چاشنی» که عمر انسان را دراز می‌کند و توانایی‌های فرا-بشری به او می‌دهد. خاندان اتریدیز با مالکیت این سیاره به دشمن امپراطوری «هارکونن» و بومیان سیاره تبدیل شده‌اند.

ویلنوو در نشست مطبوعاتی «تل‌ماسه» در ونیز توصیه کرد که فیلم بهتر است روی بزرگ‌ترین صفحه نمایش ممکن دیده شود: «مردم را تشویق می‌کنم که فیلم را روی پرده بزرگ ببینند. با تصور آیمکس رؤیا‌پردازی، طراحی و فیلمبرداری شده. وقتی این فیلم را روی پرده بزرگ می‌بینید، به یک تجربه تقریباً فیزیکی تبدیل می‌شود. ما فیلم را به گونه‌ای طراحی کردیم که تا حد ممکن پیشرو باشد، و به نظر من، پرده‌های بزرگ سینما بخشی از زبان فیلم است.»

برادران وارنر در ماه ژوئن اعلام کرد که تاریخ اکران این فیلم در ایالات متحده و کانادا به ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر ماه ۱۴۰۰) موکول خواهد شد. این فیلم در چین توسط استودیوی لجندری روی پرده می‌رود و همزمان از شبکه اچ‌بی‌او مکس نیز پخش خواهد شد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید