news-background
news-background

دنی ویلنوو: از Dune دیوید لینچ نیمه-خشنود بودم؛ اسکار آیزک: Dune ویلنوو یک فیلم ضد-سرمایه‌داری است

قدم گذاشتن در مسیری که «دیوید لینچ» طی کرده هیچ‌گاه موقعیت فوق‌العاده‌ای نخواهد بود، اما «تل‌ماسه» (دانلود فیلم Dune 2020 با لینک مستقیم) پروژه‌ای نبود که «دنی ویلنوو» بتواند از آن چشم‌پوشی کند. اقتباس بدنام لینچ از این داستان در سال ۱۹۸۴ با استقبال روبرو نشد و کارگردان اختیار تصمیم‌گیری اندکی روی پروژه داشت و در نهایت درخواست کرد که نامش از فیلم حذف شود. ویلنوو به تازگی در مصاحبه با مجله‌ی «امپایر» گفته است که حواشی «تل‌ماسه» لینچ به او این امکان را داده است که فیلمی سزاوار پرده‌های بزرگ سینما بسازد. دانلود فیلم با لینک مستقیم.

ویلنوو می‌گوید: «یکی از هواداران «دیوید لینچ» هستم، او یک استاد است. وقتی «تل‌ماسه» او را دیدم به خاطر می‌آورم که هیجان‌زده بودم، اما برداشت او... بخش‌هایی از آن را بسیار دوست دارم و نسبت به بخش‌های دیگری از آن احساس خوبی ندارم. بنابراین، حسی نیمه-خشنود داشتم. به همین علت است که با خود فکر می‌کردم: «هنوز یک فیلم دیگر می‌تواند در مورد این کتاب ساخته شود، با حسی متفاوت.»

ویلنوو در سال ۲۰۱۷ در یکی از اولین مصاحبه‌هایش در مورد «تل‌ماسه» تأکید کرده بود که اقتباس او نسبت به نسخه‌ی لینچ بسیار متفاوت خواهد بود:‌ «تحت تأثیرش قرار گرفتم، اما آن چیزی نبود که رؤیایش را داشتم، بنابراین سعی می‌کنم اقتباس رؤیایی خودم را بسازم. هیچ پیوندی با فیلم لینچ برقرار نمی‌کند. به سراغ کتاب‌ها و تصاویری خواهم رفت که با خواندن آن به ذهنم می‌آیند.»

لینچ نیز در ماه آوریل گفته بود که هیچ علاقه‌ای به دیدن فیلم «تل‌ماسه» ویلنوو ندارد. نه به این علت که از ویلنوو بیزار است، بلکه تنها به این دلیل که روایت این داستان در سال ۱۹۸۴ خاطرات ناخوشایندی به ذهن لینچ می‌آورد و او تمایلی به بازگشت به آن دنیا و شخصیت‌هایش ندارد. او تابستان گذشته در شب افتتاحیه‌ی نمایشگاهش در بریتانیا گفته بود: «همیشه می‌گویم که «تل‌ماسه» غم بزرگی و عظیمی در زندگی من است. من کات نهایی فیلم را منتشر نکردم. کنترل کامل هنری نداشتم. فیلمی که اکران شد آن فیلمی نبود که من در صورت داشتن اختیارات کامل می‌خواستم بسازم. کمی غم‌انگیز است.»

ویلنوو در بخش دیگری از مصاحبه با «امپایر» می‌گوید نقش شخصیت «لیدی جسیکا» با بازی «ربکا فرگوسن» را توسعه داده است. فرگوسن با فیلم‌های بلاک‌باستر بیگانه نیست و سابقه‌ی نقش‌آفرینی در «مأموریت غیرممکن» را دارد. شخصیت «لیدی جسیکا» در فیلم مادر قهرمان قصه «پل اتریدیز» وارث خاندان اتریدیز با بازی «تیموتی شلمی» است. در رمان «فرانک هربرت»، نقش «لیدی جسیکا» به یک مادر و حامی محدود شده اما ویلنوو می‌گوید قصد دارد آن را بسط دهد. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

ویلنوو به «امپایر» می‌گوید: «نمی‌خواستم که «لیدی جسیکا» فقط یک سیاهی‌لشکر گران‌قیمت باشد. چیزی که عمیقاً در کتاب‌ها دوست دارم این است توازنی استوار میان قدرت مردانگی و زنانگی وجود دارد.»

ویلنوو با همکاری «اریک راث» و «جان اسپیتس» نویسندگان فیلمنامه، شخصیت «لیدی جسیکا» را به نوعی «راهبه‌ی جنگجو» نزدیک کرده که بیش از آنکه مادر پل باشد حامی و مربی اوست. «لیدی جسیکا» در کتاب عضوی از یک فرقه به نام «بنی جریت» (Bene Gesserit) است و توانایی‌هایی چون خواندن ذهن را دارد.

فرگوسن در مصاحبه با مجله‌ی «ونتی فر» گفته بود: «او یک مادر است، یک هم‌خوابه، یک سرباز. دنی برای کتاب فرانک هربرت احترام زیادی قائل بود، اما کیفیت سیر شخصیت‌های زن به سطح تازه‌ای رسانده شده. او تغییراتی ایجاد کرده و حالا زیبا به نظر می‌رسند.»

شخصیت «لیدی جسیکا» هم‌خوابه شخصیت «دوک لتو» با بازی «اسکار آیزک» است. آیزک به مجله‌ی «امپایر» می‌گوید نه تنها به خاطر مشارکت ویلنوو بلکه به سبب مضامین ضد-سرمایه‌داری و اینوایرومنتالیستی قصه، مجذوب این پروژه شده است. او می‌گوید:‌ «در مورد سرنوشت انسان است، و اشکال مختلفی که فرهنگ‌ها بر آن‌ها حکمرانی کرده‌اند. انسان چگونه واکنش نشان می‌دهد وقتی که به نقطه‌ی تحول می‌رسد، وقتی که احساس می‌کند دیگر کافی است، وقتی که استثمار شده باشد؟ تمامی این مسائلی که این روزها در سراسر دنیا می‌بینیم.»

برادران وارنر «تل‌ماسه» ویلنوو را ۱۸ دسامبر (۲۸ آذر ماه ۱۳۹۹) اکران می‌کند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید