news-background
news-background

درآمد «تاد فیلیپس» از Joker به ۷۰ میلیون دلار رسید؛ Rise of Skywalker کمترین میزان سود را در بین سه‌گانه‌ اخیر کسب کرد

«تاد فیلیپس» نویسنده و کارگردان «جوکر» (دانلود فیلم Joker با لینک مستقیم) پس از رکوردشکنی با این فیلم که داستانی متفاوت از دنیای «بتمن» روایت می‌کرد و پرفروش‌ترین فیلم تاریخ با رده‌ی سنی بزرگسال شد، نزدیک به ۷۰ میلیون دلار به دست آورد. «جوکر» به بودجه‌ی ۷۰ میلیون دلاری ساخته شده بود و در سراسر دنیا ۱.۰۷ میلیارد دلار فروخت. استودیوی برادران وارنر با «بی‌میلی» برای تولید «جوکر» چراغ سبز نشان داد و حتی بودجه‌ای متوسط برایش در نظر گرفت تا استودیو به نوشته‌ی «هالیوود ریپورتر» کارگردان را از روایت تلخش بازدارد. استودیوهای «ویلج رودشو» و «بران استودیوز» نیز هریک ۲۵ درصد از بودجه را تأمین می‌کردند.

بنابر گزارش‌های جدیدی که هفته‌ی گذشته منتشر شده، در مجموع برای «جوکر» ۳۹۳ میلیون دلار هزینه شده که شامل ۷۰ میلیون بودجه‌ی تولید، ۱۲۰ میلیون بازاریابی، ۵۴ میلیون دلار ویدیو، ۱۰۵ میلیون دلار مشارکت‌ها، ۳۳ میلیون دلار هزینه‌های او‌تی‌تی و ۱۱ میلیون دلار بهره.

برادران وارنر به این ترتیب به سود خالص ۴۳۷ میلیون دلاری می‌رسد اما ۵۰ درصد آن را به خانه می‌برد و مابقی را به «ویلج رودشو» و «بران» می‌سپارد. برآورد می‌شود که درآمد فیلیپس کارگردان «جوکر» به بیش از ۷۰ میلیون دلار برسد چرا که مبلغ اندکی به صورت پیش‌پرداخت دریافت کرده و استودیو پذیرفته بود که در صورت موفقیت فیلم سهم بیشتری به او اختصاص دهد. اما «واکین فینیکس» که در نقش «آرتور فلک» بازی کرده، قراردادی استانداردتر بسته، پیش‌پرداخت بالاتری دریافت کرده اما تنها یک درصد از سود فیلم را به خانه می‌برد.

فیلیپس پاییز گذشته در مصاحبه‌ای گفته بود:‌ «اگر بخواهم بسیار صادقانه بگویم، اخیراً در مورد صنعت فیلمسازی فکر می‌کردم، و فیلم‌هایی که در این هیاهو صدای‌شان شنیده می‌شود. فیلمسازی بسیار دشوار است و گران‌قیمت و کسی نمی‌تواند برای سرگرمی فیلم بسازد. دلیل اینکه دست به این کار می‌زنید این است که مردم آن‌ها را ببینند، و سخت می‌توان انکار کرد که فیلم‌های ابرقهرمانی سالن‌های سینما را تسخیر نکرده‌اند. بنابراین فکر کردم که شاید راهی برای استفاده از این شرایط وجود داشته باشد، و بشود کاری متفاوت انجام داد.»

فیلمساز برای اقتباس از داستان‌های دی‌سی از شخصیت فیلم‌های دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی مانند «راننده تاکسی» و «سلطان کمدی» به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی»، «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» و «سرپیکو» الهام گرفت تا به لحنی «برآشوبنده» دست پیدا کند. کارگردان می‌گوید: «این فیلم برای همه ساخته نشده، و این مسئله‌ای بود که من از ابتدا به استودیو تذکر دادم. فیلم‌هایی که از کتاب‌های کامیک اقتباس می‌شوند معمولاً رده‌ی سنی PG-13 دارند، و به نحوی تمامی گروه‌های سنی را در بر می‌گیرند، اما ما دقیقاً اعلام کرده بودیم که فیلم لزوماً‌ برای همه ساخته نشده.»

اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

فیلم «جنگ ستارگان: ظهور اسکای‌واکر» (دانلود فیلم Star Wars: The Rise of Skywalker با لینک مستقیم) در بازارهای جهانی بیش از ۱ میلیارد دلار فروش کرد. این رقم برای هر عنوان سینمایی دستاوردی ستایش‌برانگیز است، اما با توجه به موفقیت‌ قسمت‌های قبلی این چندگانه‌ی ۴۰ ساله، انتظار نمی‌رفت که بخش پایانی «حماسه‌ی اسکای‌واکر» کمترین فروش را در میان تمامی قسمت‌های سه‌گانه‌ی اخیر دیزنی ثبت کند. این فیلم نه تنها ضعیف‌ترین عملکرد را در فروش جانی داشته بلکه در بین سه اپیزود اخیر بیشترین بودجه را دریافت کرده و در نتیجه کمترین سود را به دست آورده است. علاوه بر این، سود این قسمت کمتر از اسپین‌آف «روگ وان» (Rogue One) اما بالاتر از «سولو: داستانی از جنگ ستارگان» (Solo: A Star Wars Story) بود.

هرچند بعضی مخاطبین ممکن است بر اساس این آمار ادعا کنند که این قسمت از جنبه‌ی کیفی نیز در میان تمامی اپیزود‌های سه‌گانه‌ی اخیر در پایین‌ترین حد قرار دارد. قسمت اول سه‌گانه‌ی اول «جنگ ستارگان» (Star Wars: A New Hope) با بودجه‌ی ۱۱ میلیون دلاری ساخته شد و ۷۷۵ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخت، در حالی که «جنگ ستارگان: امپراتوری ضربه متقابل می‌زند» (Star Wars: The Empire Strikes Back) با بودجه‌ی ۳۳ میلیون دلاری ساخته شد و ۵۴۷ میلیون دلار فروش کرد. «جنگ ستارگان: بازگشت جدای» (Star Wars: Return of the Jedi) نیز که با بودجه‌ی بیش از ۴۰ میلیون دلاری تولید شده بود ۴۷۵ میلیون دلار فروخت.

«جنگ ستارگان: حمله کلون‌ها» (Attack of the Clones) که در سال ۲۰۰۲ به عنوان پیش‌درآمد ساخته شد، کمترین فروش جهانی را در میان تمامی قسمت‌ها به جا گذاشت و تا ۱۷ سال تنها فیلم از چندگانه لقب گرفته بود که پرفروش‌ترین فیلم سال نشد. «ظهور اسکای‌واکر» که سال ۲۰۱۹ پایین‌تر از «انتقام‌جویان: آخر بازی»، «شیر شاه»، «یخ‌زده ۲»، «کاپیتان مارول»، «مرد عنکبوتی: دور از خانه» و «جوکر» قرار گرفت، به «حمله‌ی کنون‌ها» پیوست.

دیزنی تاکنون برنامه‌هایش برای ادامه‌ی «جنگ ستارگان» در سینما اعلام نکرده اما به نظر می‌رسد که تا چند سال آینده بر تولید عناوین تلویزیونی تمرکز کند. آن‌ها سال گذشته سریال بسیار پربیننده‌ی «مندلوری» (The Mandalorian) را از دیزنی+ روی ایر بردند و قرار است سریال‌های جداگانه‌ای با «دیه‌گو لونا» و «یوان مک‌گرگور» و یک سریال با شخصیت اول زن بسازند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید