news-background
news-background

خشم نولان از HBO Max و برادران وارنر هنوز فرو ننشسته: «مسئله اخلاقی است»؛ «کسانی که می‌خواهند سرگرم شوند فیلم را بهتر درک می‌کنند»

«کریستفر نولان» به انتقاد از برادران وارنر به سبب مشورت نکردن با فیلمسازان ادامه داده است.

در حالی که صنعت فیلمسازی هنوز از تحیر و سرگشتگی به دنبال استراتژی جنجالی برادران وارنر برای انتشار تمامی فیلم‌های خود برای سال ۲۰۲۱ در شبکه‌ی HBO Max همزمان با سالن‌های سینما بیرون نیامده، «آن سارنوف» مدیرعامل وارنرمیدیا به «هالیوود ریپورتر» می‌گوید که از ترس درز کردن این استراتژی پیش از تاریخ ۳ دسامبر، با فیلمسازان و تهیه‌کنندگان مشورت نشده. بی‌اطلاع گذاشتن کارگردانان از نحوه‌ی پخش فیلم‌های‌شان، خشم «کریستفر نولان» کارگردان «تنت» (Tenet) و «دنی ویلنوو» کارگردان «تل‌ماسه» (Dune) را برانگیخته است.

سارنوف به «هالیوود ریپورتر» می‌گوید استودیو از ترس درز این مدل پخش، شرکای خود را در جریان قرار نداده است: «ای کاش زمان بیشتری در اختیار می‌داشتیم تا با همکاران و سازندگان مشورت کنیم. ما دقیقاً از هزینه‌ی انتشار فیلم‌ها به مدت ۳۱ روز در HBO Max آگاه بودیم و فکر می‌کنیم که آن‌ها خوشحال خواهند شد اگر بدانند که ما برای پخش موفقیت‌آمیز این فیلم‌های چه تلاش‌هایی صورت داده‌ایم.»

نولان یکی از کارگردانانی است که اغلب با برادران وارنر همکاری می‌کند و علناً به انتقاد از استودیو پرداخته است. او این هفته در مصاحبه با «واشینگتن پست» گفت: «مسئله چیزی است که فرانسوی‌ها به آن «اخلاق دروا» می‌گویند. آیا آن‌ها به این علت که سرمایه‌ی فیلم را تأمین می‌کنند یا پولش را می‌پردازند مالک مطلق فیلم هستند؟ این یک مسئله‌ی کاملاً حقوقی نیست؛ مسئله‌ اخلاقی هم هست. مسئله‌ی همکاری و مشارکت است. آن‌ها با هیچ‌یک از فیلمسازان صحبت نکردند. با آن‌ها در مورد اینکه برنامه‌های‌شان چیست مشورت نکردند. و من احساس می‌کنم که یک نفر باید می‌گفت که این رسم رفتار با آن فیلمسازان نیست.»

«دنی ویلنوو» نیز با انتشار مقاله‌ای در «ورایتی» نوشت که در این اقدام استودیو «مطلقاً نه عشقی به سینما وجود دارد و نه مخاطب.» استودیوی لجندری که ۷۵ درصد هزینه‌های «تل‌ماسه‌» و «گودزیلا در برابر کونگ» (Godzilla vs. Kong) را تأمین کرده نیز تنها سی دقیقه پیش از اعلام عمومی از این برنامه‌ها مطلع شده است.

نولان در بخش دیگری از مصاحبه با «واشینگتن پست» می‌گوید به اعتقاد او کسانی که فیلم را تنها برای سرگرم شدن می‌بینند سینما را بهتر از کسانی که با فیلم درگیر می‌شوند درک می‌کنند. او توضیح می‌دهد:‌ «بنابر درک من افرادی که فیلم را برای سرگرم شدن و خوش گذراندن می‌بینند، فیلم را بسیار بهتر می‌فهمند نسبت به کسانی که با فیلم درگیر می‌شوند و احساس می‌کنند که حین تماشای آن در نوعی بازی شطرنج حاضرند.» نولان اضافه می‌کند: «من ۲۰ سال را صرف تأمل در مورد این مفاهیم کرده‌ام. بنابراین از آن لحاظ یک میدان بازی برابر نیست. قرار نیست یک بازی شطرنج میان فیلمساز و مخاطب باشد. سرگرمی است. گردشی است که ادامه‌اش می‌دهید و اگر درست باشد، بعضی از جنبه‌هایش سبب دیده شدن دوباره‌اش خواهد شد. وقتی با زمان و با این نوع پیچیدگی‌ها سر و کار دارید، باید فیلمی بسازید که به محض دیده شدن متفاوت به نظر برسد.»

نولان در مصاحبه‌ی دیگری با «یو‌اس‌ای تودی» می‌گوید به آینده‌ی سینماروی خوش‌بین است: «سؤال این نیست که آیا اکران فیلم در سینما زنده می‌ماند یا نه. سؤال این است که کدام استودیوهای فیلمسازی زنده می‌مانند.»

اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۵ آذر ۱۴۰۰ ۱۲:۰۹

«کسانی که می‌خواهند سرگرم شوند فیلم را بهتر درک می‌کنند» آفرین به کسی که این جمله قصار رو گفته، از این به بعد کارگردان مورد علاقه منه این صفحه رو هم برای خودم نگه میدارم ممنون از 30نما

نمایش اسپویل
۲۷ آذر ۱۳۹۹ ۰۹:۱۲

مورد توجه آقایون خود نولان هم داره میگه لذت ببرین نقدش نکنین

نمایش اسپویل