news-background
news-background

«حمیدرضا صدر» در سن ۶۵ سالگی درگذشت

«حمیدرضا صدر» نویسنده، ژورنالیست، منتقد سینما و مفسر ورزشی در سن ۶۵ سالگی از دنیا رفت. صدر مبتلا به سرطان که از چندین روز قبل در بیمارستان بستری بود، ۲۵ تیر ماه دار فانی را وداع گفت.

صدر دانش‌آموخته اقتصاد و شهرسازی در مقطع کارشناسی از دانشگاه تهران و مقطع دکتر از دانشگاه لیدز بود. او به عنوان ژورنالیست در نشریاتی چون مجله فیلم، زن روز، هفت، گل، سروش و تهران امروز نویسندگی کرد و مقالاتی در ستون هنری روزنامه شرق نوشت، اما شهرت او بیشتر به سبب حضور در برنامه‌های زنده ورزشی به عنوان کارشناس بود.

«امیرحسین صدر» پس از رسانه‌ای شدن ابتلای صدر به سرطان در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی نوشته بود: «سال‌هاست با این درد و رنج زندگی می‌کرد. هیچگاه ترحمی را نمی‌پذیرفت و احتمالا اگر الان هم می‌فهمید اخم می‌کرد و سری از نارضایتی تکان می‌داد. چیزی که بارها شخصا به او و وظیفه‌اش در قبال پرمهران اشاره کرده بودم. ولی به هیچ وجهی و با تواضعی که با تجربه میاید مایل نبود. «اگر نمیتونی کسی رو خوشحال کنی، غمگینش نکن» (نقل دقیق از حمید) آن هم در این روزگار مردم ما و کرونا و... هزار کوفت دیگر.»

او در ادامه نوشت: «ولی خبر اینستاگرامی امروز جناب أقای عباس یاری مانند انفجاری بود در رسانه‌های متفاوت و دلیلی برای بمباران ما با پیام‌های محبت‌آمیز دوست و آشنا و غریبه‌های دوست‌داشتنی و بسیاری دوستداران واقعی حمید. نمی‌دانم باید دست‌بوس ایشان باشم یا شاکی. در لحظه اول بیاد روزنامه‌های تابلوید افتادم و شیطنت‌های مطبوعاتی. بد نبود ایشان با این همه تجربه مطبوعاتی و آشنایی با مهرزاد و حمید کمی روی تصمیم خود تامل می‌کردند، که نکردند. به هر حال اعلام خبر ناخوشایندی که ٣ سال است خانواده و بویژه مادرم را هزار تکه کرده است اصلا ساده نیست. گویا جناب یاری، یاری کرده و باری بسیار سنگین را از روی دوش ما برداشتند. به هر حال فوتبال و فیلم و نون سنگک کار خودش را کرد!»

«امیرحسین صدر» در پایان می‌نویسد: «حتم دارم حمید از خوشبخت‌ترین‌هاست، در دل بسیاری جای گرفت، بی‌واسطه و بی‌توقع، بی ادا و اطوار، دوستش دارند. بی‌شک نیک‌بخت است. خوشبخت خیلی خوشبخت. از اینرو هدیه او سرمستی ابدی است.»

«عباس یاری» دبیر مجله فیلم پیش‌تر نوشته بود: «پریشب وقتی به همسرش زنگ زدم، آرزو می‌کردم بگوید همه خوب و سرحال و قبراق هستیم و جای هیچ نگرانی نیست، اما متوجه شدم که حال حمید چندان روبه‌راه نیست، پزشکان فعلا شیمی درمانی او را متوقف کرده‌اند و امیدوارند بدن تا حدی آرامش پیدا کند تا آن‌ها بتوانند درمان‌های تکمیلی را ادامه دهند.»

زندگی صدر با تاریخ ورزش و هنر در هم آمیخته بود. او در سال ۱۳۹۴ در مصاحبه با «ورزش ۳» گفته بود: «خود من با تاریخ زندگی می‌کنم و جزو خانواده‌هایی بودیم همیشه کتاب و مجله در خانه فراوان بود. من تمام شماره‌های کیهان ورزشی و دنیای ورزش قبل از انقلاب را صحافی شده در خانه دارم و تمام دغدغه‌ام آن است که بعد از مرگم با آنها چه خواهد شد. فیلم‌های ویدئویی از فوتبال قدیم انگلستان و سایر لیگ‌ها دارم که فکر نمی‌کنم در آرشیو صداوسیما همه آنها یافته شود و فکر می‌کنم تمام این اتفاقات برای من، فوتبال و تمام اهالی جامعه درس و پندهای زیادی داشته باشد.»

صدر چندین کتاب به تألیف رساند و جوایز بسیاری کسب کرد. او در مورد نوشتن کتاب می‌گوید: «کتاب نوشتن نوعی خودخواهی است که هزینه خود را دارد یعنی باید از خانواده و اطرافیانت دور شوی و مدت‌های زیادی را در تنهایی و تحقیق بگذرانی. کتاب نوشتن غم‌انگیز است و فکر کنم در ایران با توجه به سرانه مطالعه می‌توان گفت صفر مطلق. نه پولی دارد و نه به تعداد زیادی منتشر می‌شود اما این یکی از علایق زندگی من است و من همیشه به علایقم توجه داشتم.»

صدر در واکنش به درگذشت «عباس کیارستمی» نوشته بود: «وداع ناگهانی عباس کیارستمی همه ما را میخکوب کرد. جایگاه او در سینمای ایران ورای جوایزش در خارج از مرزهای کشورش می‌رود. قرار نبود او این قدر زود ما را ترک کند. قرار نبود این چنین شتابان دست تکان داده و از میان ما برود... جای او خالی است. جای او خالی خواهد بود.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۵ تیر ۱۴۰۰ ۱۷:۲۵

روحشون شاد و یادشون گرامی ... برای شادی روحشون یه فاتحه بخونیم ...

نمایش اسپویل
۲۵ تیر ۱۴۰۰ ۱۱:۱۳

یادش گرامی.... چند سال پیش همیشه نقد ها و صحبت هاشو تو برنامه ها نگاه میکردم

نمایش اسپویل
۲۵ تیر ۱۴۰۰ ۱۰:۵۳

حیف شد. خیلی مقاله هاش تو ماهنامه فیلم رو دوست داشتم. یکی از میان نخبه ها کم شد.

نمایش اسپویل
۲۵ تیر ۱۴۰۰ ۱۰:۴۴

روحش شاد ....

نمایش اسپویل
۲۵ تیر ۱۴۰۰ ۱۰:۴۲

عمیقاً دوسش داشتم. خیلی خبر بدی بود...

نمایش اسپویل