news-background
news-background

جکی چان جایزه اسکار افتخاری را گرفت

 

 

هشتمین مراسم سالانه اهدای جوایز مدیران (Governors Awards) دیشب (شنبه) با تقدیر از چهار سینماگر مطرح سینمای جهان شامل جکی چان بازیگر و کارگردان هنگ‌کنگی، آن وی. کوتس تدوینگر بریتانیایی، لین استالمستر مسئول انتخاب بازیگر و فردریک وایزمن مستندساز امریکایی برگزار شد. در این بین، جکی چان 62 ساله که از سال‌ها پیش سودای کسب جایزه اسکار را در سر داشت بعد از نیم قرن فعالیت حرفه‌ای و ثبت 200 فیلم در کارنامه خود، بالاخره به آرزویش رسید و جایزه معتبر آکادمی علوم و هنرهای سینمایی امریکا را با خود به خانه برد.

 چان که برای دریافت جایزه اسکار افتخاری خود روی صحنه آمده بود، در سخنرانی کوتاهی به یادآوری خاطره‌ای از گذشته پرداخت و تعریف کرد زمانی جایزه اسکاری در خانه سیلوستر استالونه دیده بود و همان زمان می‌دانست روزی یکی هم نصیب خودش خواهد شد.

در ابتدای این مراسم 75 دقیقه‌ای، تام هنکس بازیگر امریکایی برنده اسکار به روی صحنه آمد و چان را با شماری از ستاره‌های سینمای کلاسیک هالیوود از جمله جان وین و باستر کیتن مقایسه کرد. بازیگر 62 ساله با قدردانی از مردم هنگ‌کنگ، صراحتا اعلام کرد به ملیت چینی خود می‌بالد. او سخنرانی مختصر و مفید خود را با ابراز قدردانی نسبت به هوادارانش به پایان برد.

همچنین لین استالمستر مسئول انتخاب بازیگر فیلم‌های معروفی همچون "می‌خواهم زنده بمانم!" و "ویولن‌زن روی بام" نخستین فردی است که از میان همکارانش موفق به دریافت جایزه اسکار افتخاری می‌شود. چند سال پیش بود که آکادمی صنف انتخاب بازیگر را نیز اضافه کرد اما تا پیش از این هیچ‌گونه جایزه‌ای در چنین رشته‌ای به کسی تعلق نگرفته بود.

استالمستر که به وضوح از دریافت جایزه اسکار افتخاری تحت تاثیر قرار گرفته بود یاد و خاطره بسیاری از کارگردان‌های مطرح هالیوود از جمله بیلی وایلدر، رابرت وایز، ویلیام وایلر، مایک نیکولز، سیدنی پولاک و بلیک ادواردز را به عنوان همکاران سابق خود گرامی داشت.

در ادامه مراسم، از آن کوتس تدوینگر بریتانیایی که تدوین فیلم‌های مهمی مانند "لارنس عربستان" و "مرد فیل‌نما" را در کارنامه خود دارد نیز تقدیر شد. نیکول کیدمن که برای اهدای جایزه کوتس به روی صحنه آمده بود در ستایش از حرفه تدوین گفت صنعت سینما اغلب از کارگردان‌ها تقدیر می‌کند، در حالی که تدوینگران "قهرمانان مهجور" این صنعت هستند.

همچنین، دان چیدل نیز برای اهدای جایزه مستندساز کهنه‌کار امریکایی فردریک وایزمن به روی صحنه آمد. کسانی همچون وارن بیتی، تام فورد، پدرو آلمادوار، دمین شزل، پابلو لارین، مت راس، اندرو گارفیلد، نومی هریس، اما استون، سیلوستر استالونه و ... از جمله سینماگران مطرح و چهره‌های سرشناسی بودند که در مراسم دیشب حضور داشتند.

سال 2009 بود که آکادمی مراسم اهدای جوایز مدیران را از بخش اصلی مراسم اسکار جدا کرد. از آن زمان به بعد، این مراسم هر سال پاییز بدون پوشش تلویزیونی برگزار می‌شود.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید