news-background
news-background

«جورج آر.آر. مارتین»: جنجال هواداران پایان کتاب‌ها را تغییر نمی‌دهد؛ «نیکلای کاستر-والدو»: اعتراضات احمقانه است

سریال فانتزی شبکه‌ی HBO به آخر رسید اما مارتین هنوز نگارش دو کتاب «نغمه‌ی یخ و آتش» را تمام نکرده است.

 

«جورج آر.آر. مارتین اجازه نمی‌دهد جنجال هواداران به دنبال پخش فصل پایانی «بازی تاج‌وتخت» (Game of Thrones) روی ایده‌هایش برای دو رمان فانتزی باقی مانده تأثیر بگذارد. سریال شبکه‌ی HBO در ماه می به پایان رسید، اما مارتین هنوز نگارش دو جلد از مجموعه رمان‌های «نغمه‌ی یخ و آتش» تحت نام‌های «بادهای زمستان» و «رؤیای بهار» را تمام نکرده است. مارتین در مصاحبه با «اینترتینمنت ویکلی» می‌گوید اعتراضات گسترده‌ی هواداران برای پایان‌بندی سریال به‌رغم یکسان بودن برخی روایت‌ها تأثیری بر روی نحوه‌ی به پایان رسیدن کتاب‌ها ندارد.

مارتین می‌گوید: «اینترنت به شکلی بی‌سابقه همه‌چیز را تحت تأثیر قرار داد. برای مثال نسب «جان اسنو». در اوایل روایت کتاب‌ها اشارات کوچکی در این باره می‌شود، اما شاید تنها یک نفر از هر ۱۰۰ خواننده به آن پی ببرد. پیش از ظهور اینترنت این مسئله مشکلی ایجاد نمی‌کرد – آن ۹۹ خواننده‌ی دیگر وقتی هویت «جان اسنو» برایشان فاش می‌شد با خود می‌گفتند: «چه گره داستانی بی‌نظیری!» اما در عصر اینترنت، حتی کافی است یک نفر از ۱۰۰ نفر به قضیه پی ببرد و آن را در فضای آنلاین منتشر کند. آنوقت آن ۹۹ نفر دیگر هم می‌خوانندش و می‌گویند: «منطقی است.» ناگهان گره داستانی شما برای همه فاش می‌شود.»

مارتین در ادامه می‌گوید: «سپس وسوسه می‌شوی که [در کتاب‌های آینده] تغییری ایجاد کنی - «خدای من، [داستان] تباه شد، باید فکر دیگری کرد.» اما این فکر اشتباه است. چرا که شما از مدت‌ها برای یک پایان مشخص برنامه‌ریزی کرده‌اید و در صورتی که ناگهان تغییرش دهید به این علت که فردی از آن آگاه شده، یا به این خاطر که کسانی آن را نمی‌پسندند، آنگاه کل ساختار از هم می‌پاشد. بنابراین نه، وبسایت‌های هواداری را مطالعه نمی‌کنم. می‌خواهم کتابی بنویسم که همیشه دوست داشتم بنویسم. وقتی که منتشر شد آنوقت می‌توانند دوستش بدارند یا دوستش ندارند.»

مارتین پس از پخش اپیزود پایانی فصل هشتم با انتشار متنی در وبلاگ خود به هواداران اطمینان داده بود که پایان کتاب‌ها با آنچه در سریال دیده‌اند کاملاً شباهت نخواهد داشت. او نوشته بود: «می‌شنوم که مردم می‌پرسند کتاب چگونه به پایان می‌رسد؟ آیا پایانش با سریال یکسان است؟ آیا متفاوت است؟ خوب... هم بله و هم نه. هم بله و هم نه. هم بله و هم نه. مدیومی که من در آن فعالیت می‌کنم با مدیوم دیوید و دن متفاوت است، این را هرگز فراموش نکنید.»

مارتین با اشاره به این مسئله در مصاحبه‌ی اخیر خود با «اینترتینمنت ویکلی»‌ می‌گوید: «بله، سال‌ها قبل چیزهایی را برای شورانرها فاش کردم. بعضی از آن‌ها را انجام دادند. اما در عین حال متفاوت است. وقتی که در حال نگارش «بادهای زمستانی» هستم ایده‌های ثابتی در ذهن دارم.»

هواداران «بازی تاج‌وتخت» مدت‌هاست منتظر انتشار جلد بعدی کتاب‌های مارتین مانده‌اند. نویسنده تاریخ معینی برای عرضه‌ی کتاب‌ بعدی اعلام نکرده و تنها به ذکر این جمله بسنده می‌کند: «در حال نوشتن کتاب هستم. وقتی تمام می‌شود که تمام بشود.»

«نیکلای کاستر-والدو» نیز اخیراً به جنجال فصل پایانی اشاره کرده و می‌گوید او و بعضی از هم‌بازیانش در سریال از این اتفاقات کمی دلگیر شدند. فصل هشتم علی‌رغم رکوردشکنی در آمار بینندگان شبکه، در جلب نظر منتقدین و مخاطبین ناموفق بود و شورانرها در شبکه‌های اجتماعی مقصر اصلی شناخته شدند. کمپین جمع‌آوری امضاء برای بازسازی فصل هشتم نیز توسط بیش از ۱.۵ میلیون هوادار امضاء شد.

والدو آخر هفته‌ی گذشته در مقابل اعتراضات هواداران جبهه گرفت و گفت: «این که کسی تصور یا خیال کند که دو خالق سریال بهترین، پرشورترین و پرکارترین نویسندگان‌ نیستند، و یا لحظه‌ای گمان کنند که آن‌ها در طول ۱۰ سال گذشته به نحوه‌ی پایان سریال فکر نکرده‌اند، به نوعی احمقانه است. در ضمن بدانید که آن‌ها هم نظرات را می‌خوانند. هرچند شما ممکن است به راحتی بگویید «نویسنده‌های احمق لعنتی. کثافت‌ها.» اما آن‌ها – مثل سایر عوامل «بازی تاج‌وتخت» که تعدادشان به هزاران نفر می‌رسد – به سختی تلاش کردند تا سریال را به بهترین نحو ممکن به پایان ببرند.»

کاستر-والدو می‌گوید بعضی از همکارانش «کمی دلگیر» شدند از اینکه اعتراضات شدید را مشاهده کردند. او اضافه می‌کند: «ما سخت کار کردیم. در ضمن من از کسی انتظار ندارم احساس شرمندگی کند. بحث من چیز دیگری است. تنها از دشواری عبور از تمام این ماجرا صحبت می‌کنم.»

پیش از این، «سوفی ترنر» هم جمع‌آوری امضاء‌ برای بازسازی فصل پایانی سریال را «توهین‌آمیز» خوانده بود. عوامل و بازیگران «بازی تاج‌وتخت» جمعه ۱۹ جولای برای آخرین بار در کامیک کان حضور می‌یابند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۶ تیر ۱۳۹۸ ۱۸:۵۷

ببدند دهن کثیف شون رو .... حالا ما شدیم آدم بده ؟

نمایش اسپویل
۲۵ تیر ۱۳۹۸ ۲۱:۱۹

آقای والدو شخصیت شما 7 فصل طول کشید تا به پختگی سکانس آخر رویارویی با سرسی قبل رفتن به شمال بشه در یک فصل شخصیت شما نابود شد تمام دیالوگ های فصل 8 جیمی در تضاد کامل با شخصیت 7 فصل دیگه بود! اعتراضات احمقانه است!این وسط احمق کیه؟:))) حالا چون پول خوبی گرفتید با d&d رفیقید قبول به شعور خودتون توهین کنید به طرفدارا نه got به جای اینکه به یه نمونه درخشان تبدیل شه به درس عبرت تبدیل شد

نمایش اسپویل
۲۵ تیر ۱۳۹۸ ۲۰:۰۹

به نظرم این کارها افراط و تفریط هست . سریال و فیلم وسیله سرگرمی هست و اگه غنای بیشتری داشته باشه ، آموزش و سرگرمی . شخصا سریال رو ندیدم ولی کتاب های مجموعه رو چند جلدش رو تهیه کردم . همیشه درباره آثاری که از روی آثار مکتوب ادبی ساخته میشه غوغا و آشفته بازار بین حامیان کتاب اصلی و اثر ساخته شده وجود داشته و خواهد داشت . شخصا همیشه کتاب های مهم و دنباله دار مانند ارباب حلقه ها ، هری پاتر ، ماجراهای نارنیا و غیره رو می خونم تا متوجه ظرافت ها و جزئیات داستان اصلی بشم چرا که نوشته مکتوب در نهایت " روایت اریژینال " هست و عاقبت شخصیت ها و ماجرا قبلا توسط نویسنده در اثر مشخص شده . مثلا چه خوشمان بیاید چه نباید " آراگون " یا استرایدر در ارباب حلقه ها به پادشاهی میرسد و ...

نمایش اسپویل
۲۵ تیر ۱۳۹۸ ۱۸:۴۷

??

نمایش اسپویل