news-background
news-background

«جوئل کوئن»: وسترن نه، اما شاید یک موزیکال دیگر بسازم؛ در مورد نداشتن پلی‌بک در محل فیلمبرداری برای «جف بریجز» استثنا قائل شدیم

یکی از جذاب‌ترین همکاری‌های عرصه‌ی فیلمسازی در چند دهه‌ی اخیر میان جوئل و «ایتان کوئن» و «راجر دیکینز» شکل گرفته است. هرچند آن‌ها در آخرین پروژه‌ی برادران کوئن «تصنیف باستر اسکراگز» (دانلود فیلم The Ballad of Buster Scruggs با لینک مستقیم) و «تراژدی مکبث» (دانلود فیلم The Tragedy of Macbeth با لینک مستقیم) که توسط جوئل کارگردانی می‌شود همکاری نداشته‌اند، اما روشن است که رابطه‌ی دوستانه‌ی خود را حفظ کرده‌اند، چرا که «جوئل کوئن» به تازگی در اپیزود ۹۰ دقیقه‌ای اخیر پادکست دیکینز حاضر شده است. دانلود فیلم با لینک مستقیم.

این کارگردان زاده‌ی مینه‌سوتا از اولین روزهای فیلمسازی خود، انتخاب بازیگران، کارگردانان محبوبش «جان فورد» و «اورسون ولز»، تعلق خاطرش به «آندری زویاگینتسف» فیلمساز روس، فیلمسازی در پلتفرم‌های مختلف و بسیاری مسائل دیگر می‌گوید. در یکی از جذاب‌ترین بخش‌های مصاحبه، کوئن راجع به ژانرهایی که ممکن است به آن‌ها بازگردد یا نگردد بحث می‌کند. تماشای انلاین فیلم خارجی.

«جوئل کوئن» می‌گوید: «کاری که به تازگی انجام داده‌ام شکسپیر بوده، اقتباسی که کاملاً با آن بیگانه بودم، اما بسیار جذاب بود.» او در پاسخ به این پرسش که آیا ژانری وجود دارد که او مایل به آزمودنش باشد می‌گوید: «من قطعاً قصد ندارم فیلمی که داستانش در فضا است بسازم. من اهل این جور فیلم‌ها نیستم. فکر نمی‌کنم ژانر خاصی باشد که هرگز خواسته باشم انجام دهم اما هرگز فرصتش را نداشته باشم. راستش فکر نمی‌کنم هرگز بخواهم یک وسترن بسازم. پس از فیلمی که ساختیم کاملاً احساس کردم که از وسترن تهی شدم، هرچند به نظرم ژانر بسیار جذابی آمد و از جهات زیادی یک فرصت سینمایی عظیم است.»

او در مورد اینکه به چه ژانرهایی فکر می‌کند یا به عبارت بهتر فیلم مکبث او چگونه اثری خواهد بود می‌گوید: «من بیشتر و بیشتر به کارهای مدیریت‌شده‌تر علاقه دارم – سعی می‌کنم درام‌هایی در محیط‌های ساده‌تر بسازم و نیز [به این فکر کنم که] از لحاظ فتوگرافی چه کاری از عهده‌اش برمی‌آید و شما چه چیزهایی می‌توانید خلق کنید بی‌آنکه بخواهید «دیوید لین» باشید.»

کوئن می‌گوید احتمال بازگشت او به ژانر موزیکال وجود دارد: «کارهایی که در گذشته با موسیقی کردیم بسیار بسیار لذت‌بخش بود. فیلم «ای برادر، کجایی؟» (دانلود فیلم O Brother, Where Art Thou? با لینک مستقیم) برای من یک تجربه‌ی فوق‌العاده بود. و حتی «درون لوین دیویس» (دانلود فیلم Inside Llewyn Davis با لینک مستقیم) که تفحصی عمیق بود با «تی بون برنت» در نوعی موزیکال که برای من جذابیت داشت.»

دیکینز در این پادکست به جوئل «جوئل کوئن» می‌گوید «برادران کوئن» در بحث میزان صحنه‌های ضبط شده، مصمم‌ترین کارگردانانی بوده‌اند که او تاکنون با‌ آن‌ها همکاری داشته است. دیکینز می‌گوید: «شما هرگز صحنه‌های زیادی فیلمبرداری نمی‌کنید. نسبت تصاویر ضبط شده‌ی شما به کات نهایی در مقایسه با دیگر کارگردانانی که با آن‌ها کار کرده‌ام بسیار پایین است. «فارگو» (دانلود فیلم Fargo با لینک مستقیم) فیلمی ۱۵۰ هزار فوتی بود که البته میزان مسخره‌ای است. گاهی پس از اولین برداشت شما و ایتان [کوئن] یکدیگر را تأیید می‌کردیم اما من می‌گفتم: «خواهش می‌کنم، یک برداشت دیگر!» برای برداشت دوم التماس می‌کردم. گونه‌ای اطمینان خاطر وجود داشت. شما بیش از تمامی کارگردان‌هایی که با آن‌ها کار کرده‌ام می‌دانید... اعتماد به نفسی در اولین برداشت های شما هست.»

«جوئل کوئن» در پاسخ می‌گوید:‌ «ما فقط کمال‌گرا نیستیم. من هرگز «استنلی کوبریک» را درک نکردم که از بازیگری که دستگیره‌ی در را باز می‌کرد ۹۰ برداشت می‌گرفت... از آغاز، ما تصور روشنی داشتیم در مورد اینکه در مرحله‌ی تدوین چه چیزهایی لازم داریم و چه چیزهایی نه. باید غریزه‌ای داشته باشید برای اینکه «من چقدر فیلم لازم دارم تا در نهایت بتوانم این صحنه را اثرگذار کنم؟»»

دیکینز از تصمیم برادران کوئن در مورد انتقال از فیلم به دیجیتال حمایت می‌کند، اقدامی که اگرچه رضایت هر دو طرف را به همراه دارد اما بی‌دردسر نیست. کوئن توضیح می‌دهد: «یکی از مسائلی که بازیگران بیشتر به آن عادت کرده‌اند و من نمی‌توانم در محل فیلمبرداری کنترلی رویش داشته باشم این است که در یک اسلیت می‌گویند: «اجازه بدهید دوباره انجامش دهم.» این یکی از آزاردهنده‌ترین مسائل در مورد تفاوت‌های فیلمبرداری امروز و گذشته است. مدیریت این جنبه از فیلمبرداری برای من دشوارتر شده زیرا همیشه می‌گویند: «یک برداشت دیگر، یک برداشت دیگر.»»

کوئن و دیکینز بهره‌وری یکی از عواملی بوده است که آن‌ها هرگز اجازه داشتن پلی‌بک در محل فیلمبرداری را نمی‌داده‌اند. دیکینز می‌گوید: «تمامی این تکنولوژی‌ها برای این است که از نظر تئوری به روند تولید سرعت بخشیده شود اما به نحوی موجب کند شدنش می‌شود.» این فیلبردار به یاد می‌آورد که چگونه بازیگران تمایل داشته‌اند بازی خودشان را در محل فیلمبرداری در حین برداشت و یا پیش از پایان صحنه ببینند. «جوئل کوئن» موافقت می‌کند و می‌گوید مانیتورهای پلی‌بک در محل فیلمبرداری «اتلاف وقت و بی‌ارزش» است. با این‌ حال، برادران کوئن یک بار در مورد «لبوفسکی بزرگ» (دانلود فیلم The Big Lebowski با لینک مستقیم) استثنا قائل شده‌اند. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

«جوئل کوئن» می‌گوید: «ما در طول دو هفته‌ی اول مانیتور پلی‌بک در محل فیلمبرداری نداشتیم. «جف بریجز» از این قضیه به‌شدت ناراحت بود زیرا می‌خواست پلی‌بک را ببیند. من از این مسئله بیزار بودم. ما پیش از آن با جف کار نکرده‌ بودیم و تمایلی به این کار نداشتم چون می‌ترسیدم که او پس از هر برداشت بیاید و بخواهد نگاهی به پلی‌بک بیندازد. در نهایت، او در پایان هفته‌ی دوم چنان آشفته شد که ما پلی‌بک را فراهم کردیم. جالب برای من این بود که جف، بازیگری که با فیلمسازی بزرگ شده و بازیگر سینماست، به درستی از آن استفاده می‌کرد. او گاهی می‌آمد و نگاهی به پلی‌بک می‌انداخت و این فوق‌العاده بود. می‌گفت: «فهمیدم مشکل چیست» و برایش مفید بود. او یک استثنا بود.»

«جوئل کوئن» ادامه‌ی فیلمبرداری «تراژدی مکبث» را ماه گذشته آغاز کرد. در این فیلم «دنزل واشینگتن» و «فرانسیس مک‌دورمند» نقش‌آفرینی می‌کنند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید