news-background
news-background

تیتراژ پایانی Mulan برای دیزنی دردسرساز شد

عرضه‌ی اقتباس لایو-اکشن فیلم «مولان» از سال ۲۰۱۹ با جنجال و اعتراض همراه بوده است.

فیلم «مولان» (دانلود فیلم Mulan 2020 با لینک مستقیم) دیزنی یکی از اولین پروژه‌های بزرگی بود که پس از پاندمی ویروس کرونا و تعطیلی سالن‌های سینما در سراسر دنیا عرضه شد. این فیلم قرار بود در ماه مارس اکران شود و حتی مراسم افتتاحیه‌ی آن در لس‌آنجلس نیز برگزار شد، اما از آن زمان به بعد چند بار اکرانش به تعویق افتاد. دیزنی در نهایت فیلم را از ۴ سپتامبر در دیزنی+ با قیمت ۳۰ دلار عرضه کرد و در بازارهای خارجی آن را به تدریج روی پرده برد، اما اعتراض و انتقاد گریبان فیلم را رها نکرد. دانلود فیلم با لینک مستقیم.

به‌رغم هیجان‌زدگی هواداران برای دیدن اقتباس لایو-اکشن از فیلم انیمیشنی به همین نام که در سال ۱۹۹۸ عرضه شده بود، وقتی «لیو ییفی» ستاره‌ی فیلم از پلیس هنگ کنگ که به رفتار خشونت‌آمیز در مقابل معترضین دمکراسی-خواه متهم شده بود حمایت کرد، کمپین‌هایی از آگست سال ۲۰۱۹ برای تحریم «مولان» شکل گرفت. این بازیگر تصویری از یک نشریه‌ی چینی به اشتراک گذاشت که نقل قولی از خبرنگار چینی «گلوبال تایمز» در آن به چشم می‌خورد: «من از پلیس هنگ کنگ حمایت می‌کنم. حالا می‌توانید مرا بزنید. چه ننگی برای هنگ کنگ است.»

این پست جنجالی ییفی سبب شد که او حامی رفتار خشونت‌آمیز پلیس دانسته شود و هشتگ‌های تحریم مولان (#BoycottMulan) شروع به پدیدار شدن کنند. نزدیک به یکسال بعد و با انتشار فیلم از دیزنی+، فعالان سیاسی حامی دمکراسی در هنگ کنگ دوباره خواستار تحریم فیلم شده‌اند، اما این بار فعالان تایلندی و تایوانی نیز به آن‌ها ملحق شده‌اند.

«جاشوا وونگ» فعال هنگ کنگی جمعه گذشته در صفحه‌ی توئیتر خود نوشت: «این فیلم امروز منتشر شده. اما از آنجا که دیزنی سخت تلاش می‌کند پکن را راضی نگه دارد، و از آنجا که «لیو ییفی» علناً و با افتخار از خشونت پلیس هنگ کنگ حمایت کرده، تمامی کسانی که به حقوق بشر معتقدند را ملزم به تحریم «مولان» می‌کنم.»

بخش اعظمی از درخواست‌های دوباره برای تحریم «مولان» توسط جنبشی مجازی متشکل از معترضین دمکراسی-خواه هنگ کنگ، تایلند و تایوان موسوم به «اتحاد چای‌شیر» (#MilkTeaAlliance) – نوشیدنی محبوب در هر سه منطقه – شکل گرفته است. باید دید آیا این اعتراضات تأثیری بر فروش «مولان» در درازمدت خواهد داشت یا نه. این فیلم به کارگردانی «نیکی کارو» تاکنون از ۹ کشور نزدیک به ۶ میلیون دلار کسب کرده که ۱.۲ میلیون دلار آن به بازار تایلند اختصاص دارد. «مولان» از ۱۱ سپتامبر در چین روی پرده می‌رود. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

دیزنی به دلیل فیلمبرداری «مولان» در بخش‌هایی از چین که دولت این کشور متهم به نقض حقوق بشر است نیز با انتقاد مواجه شده است. در تیتراژ پایانی فیلم، سازندگان از مقامات امنیتی منطقه‌ی سین‌کیانگ چین یا «ترکستان شرقی» قدردانی می‌کند، جایی که حدود ۱ میلیون نفر – اغلب اویغورهای مسلمان – در اردوگاه به سر می‌برند.

چین می‌گوید در این منطقه با «سه نیروی شیطانی» تجزیه‌طلبی، تروریسم و افراط‌گرایی مبارزه می‌کند و مدعی است که این کمپ‌ها آموزشگاه‌هایی داوطلبانه برای تعلیمات ضد-افراط‌گرایی است. در ماه ژوئن گزارش‌هایی در مورد عقیم کردن زنان اویغور منتشر شده بود. «شان ژانگ» فعال اجتماعی می‌نویسد: «وقتی «مولان» در حال فیلمبرداری بود چند هزار زن ایغور توسط مقامات امنیتی به این کمپ فرستاده شدند؟»

«آدرین زنز» کارشناس مسائل چین هم در مصاحبه با بی‌بی‌سی دیزنی را یک کمپانی بین‌المللی توصیف می‌کند که «زیر سایه‌ی اردوگاه‌های کار اجباری کسب سود می‌کند.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۰ شهریور ۱۳۹۹ ۲۳:۰۵

عجب...

نمایش اسپویل