news-background
news-background

تفسیر «کوئنتین تارانتینو» از فیلم Joker: «بیننده را وادار می‌کند مثل یک روانی لعنتی فکر کند»

تارانتینو می‌گوید فیلم «جوکر» کمی «یکنواخت» است، اما اوج فیلم را «واژگونی در سطحی عظیم» می‌داند.

 

«کوئنتین تارانتینو» اخیراً با «ادگار رایت» کارگردان بریتانیایی برای مجله‌ی «امپایر» به گفتگو نشسته و از به‌یادماندنی‌ترین تجارب سینمایی خود گفته است. یکی از این تجارب اخیر تارانتینو فیلم «جوکر» (Joker 2019) ساخته‌ی «تاد فیلیپس» با بازی «واکین فینیکس» است. هرچند تارانتینو این فیلم را «کمی یکنواخت» می‌خواند اما اوج خشونت در فیلم را مسترکلاس واژگونی می‌داند. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

تارانتینو به رایت می‌گوید: «واژگونی در سطحی عظیم، واکنش مخاطب، علت و معلول در سینما، احساس تغییر فضا در سالن سینما، ما در مورد همه‌ی این مسائل گفتگو کرده‌ایم. [با این حال]، سکانس تاک شو در فیلم «جوکر» همه‌ی آن‌ها را در سطحی عمیق در خود جای داده، سطحی که راستش را بخواهید فراتر از درک اغلب مخاطبین است.»

در این صحنه‌ی مورد بحث، شخصیت «آرتور فلک» یا «جوکر» به عنوان مهمان در شوی شبانه‌ای با اجرای «ماری فرانکلین» با بازی «رابرت دنیرو» ظاهر شده است. این سکانس در حالی به پایان می‌رسد که جوکر دست به اسلحه می‌برد و در برنامه‌ی زنده به سر ماری تیراندازی می‌کند.

تارانتینو در مورد نقطه‌ی اوج فیلم می‌گوید: «این تعلیق نیست، فراتر از تعلیق است. [سینماروها] میخکوب می‌شوند. همه کاملاً درگیرش می‌شوند. اگر فیلم را در هواپیما دیده‌اید، اگر در شبکه‌های استریمینگ دیده‌اید، اگر روی دی‌وی‌دی دیده‌اید، این فیلم لعنتی را ندیده‌اید. به جای اینکه آمیزش جنسی فوق‌العاده‌ای داشته باشید با دست لذتی به شما رسانده شده. به جای یک آمیزش جنسی سه نفره لذتی با دست به شما رسیده.»

تارانتینو اضافه می‌کند: «فقط تعلیق‌آمیز نیست، فقط میخکوب‌کننده یا هیجان‌انگیز نیست. کارگردان مخاطب را پریشان می‌کند زیرا جوکر لعنتی روانی است.» تارانتینو سپس به تفسیر صحنه‌ی اوج فیلم می‌پردازد و می‌گوید: «مجری با بازی رابرت دنیرو شخصیت شرور فیلم نیست. به نظر یک انسان پست می‌رسد اما پست‌تر از دیوید لترمن نیست. او فقط یک کمدین پست است، یک مجری معمولی.»

او ادامه می‌دهد: «او مستحق مرگ نیست. با این حال، مخاطب وقتی فیلم را می‌بیند دوست دارد که جوکر شخصیت رابرت دنیرو را بکشد. آن‌ها می‌خواهند دست به اسلحه ببرد، در چشم مجری فرو کند و مغزش را منفجر کند. اما اگر جوکر این کار را نکند چطور؟ ناراحت می‌شوید. واژگونی در سطحی عظیم این است! آن‌ها کاری کردند که مخاطب مثل یک روانی لعنتی فکر کند و چیزی بخواهد [که در حالت عادی نمی‌خواهد]. و در موردش دروغ بگوید. [مخاطب] خواهد گفت: «نه، من چنین چیزی نمی‌خواستم!» اما این لعنتی‌ها دروغگو هستند. می‌خواستند [مجری بمیرد].»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۸ بهمن ۱۳۹۹ ۱۲:۱۱

واقعا لذت بردم عالیییییی قشنگ شست فیلم فوق العاده ی جوکر رو تمام هه عشقم تارانتینو یه تفسیر عالی از عشقم

نمایش اسپویل