news-background
news-background

تصاویر فتوکال و نشست مطبوعاتی A Hero در کن؛ فرهادی: «در ایران ما هم به خودشیفتگی مبتلا هستیم و هم خود را بی‌ارزش می‌دانیم»

«اصغر فرهادی» که امسال دوباره با «قهرمان» (A Hero) به کن بازگشته و نقدهای نسبتاً مثبتی را هم دریافت کرده، در نشست مطبوعاتی فیلم به همراه «امیر جدیدی» بازیگر فیلم حضور پیدا کرد و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

فرهادی توضیح می‌دهد هدف مشخص او این بوده که یک روز در جامعه کودکان بتوانند «سؤال بپرسند: «هر کسی تعریف خودش را دارد.» او اضافه می‌کند: «اگر یک روز بتوانیم در دنیایی بدون تابو، بدون پرسش‌های ممنوعه باشیم، می‌توانم احساس کنم که تغییر واقعی می‌تواند آغاز شود.»

این فیلمساز که دو جایزه اسکار در کارنامه دارد، روز گذشته با «سرکوبگر» خواندن رژیم جمهوری اسلامی حواشی زیادی ایجاد کرد. او توضیح می‌دهد که رابطه پیچیده‌ای با محافظه‌کاران کشورش دارد و با چالش‌های کاری روبرو است.

فرهادی در پاسخ به پرسشی پیرامون مضامین فیلم‌هایش می‌گوید: «در ایران ما در خودشیفتگی زندگی می‌کنیم – از جهتی فکر می‌کنیم مرکز عالم هستیم و از سوی دیگر فکر می‌کنیم بی‌ارزشیم.» او اضافه می‌کند: «در ایران افراد آماده‌اند تا همه‌چیزشان را از دست بدهند تا آبرویشان حفظ شود، تصویری که جامعه از او دارد. آرامش و احساس اعتماد به نفسی که داشتن آبروی نیک به همراه دارد به قدری مهم است که برای حفظ آن، در نهایت احساسات چندگانه‌ای پیدا می‌کنید و این متفاوت است با تصویری که ارائه می‌دهید.»

شبکه‌های اجتماعی یکی از موضوعات محوری فیلم «قهرمان» است. فرهادی می‌گوید این تنها یکی از جنبه‌های داستان است و در فیلم وجود دارد چون در میان جوانان ایران در دسترس همه است. او قیاسی می‌کند میان رفتار مردم در این پلتفرم‌ها و رفتارهای ایرانیان در جامعه‌ای که «بسته و سرکوبگرانه» است.

این کارگردان تأکید می‌کند که با این حال تمایلی ندارد آشکارا به مسائل سیاسی بپردازد و در عوض هدفش این است که با «تحقیق» و «بررسی» به مخاطبش امکان دهد به نتیجه خاص خودش برسد.

فرهادی می‌گوید: «نظام‌ها می‌خواهند امور را درست و غلط، سیاه و سفید نشان دهند، اما وقتی در جامعه زندگی می‌کنیم می‌بینیم آنچه برای فردی خوب است برای دیگری نیست – هر فرد باید برای خودش قضاوت کند که چه چیزی درست یا غلط، راست یا دروغ است.»

او در پایان می‌گوید: «ما با رفتار تندروانه و متعصبانه روبرو هستیم، نباید به خود اجازه دهیم که تندرو یا متعصب باشیم، مثل کسانی که از آن‌ها انتقاد می‌کنیم.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید