news-background
news-background

تریلر «خانه‌ای که جک ساخت» به کارگردانی «لارس فون تریه»؛ واکنش منتقدین کن

«لارس فون تریه» قبل از نمایش «خانه‌ای که جک ساخت»، به هوادارانش هشدار داده بوده بود که این اثر خشونت‌بارترین اثر وی تا به امروز است و حالا که تریلر فیلم منتشر شده می‌بینیم که فیلمساز دانمارکی «مالیخولیا» و «دجال» بیراه نگفته است. در تریلر «جک» که به شکل آزاردهنده‌ای صدای ترانه «شهرت» به خوانندگی «دیوید بویی» به گوش می‌رسد، حقه‌های همیشگی فون تریه به چشم می‌خورد.

در این فیلم «مت دیلون» در نقش یک قاتل زنجیره‌ای بازی می‌کند و فیلمنامه فون تریه پنج قتل مهم زندگی «جک» را روایت‌گر است. «اوما تورمن» و «رایلی کیو» هم در این فیلم در نقش دو قربانی جک به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم که پاییز امسال در ایالات متحده اکران خواهد شد شب گذشته در بخش مسابقه جشنواره کن به نمایش درآمد و به مانند مصاحبه‌های فون تریه در سال 2011 در خلال کنفرانس خبری فیلم «مالیخولیا»، باز هم جنجال‌آفرین شد.

دوشنبه شب گذشته به گزارش ورایتی بیش از 100 تن به نشانه اعتراض به فیلم «خانه‌ای که جک ساخت» سالن تئاتر را ترک کردند و برخی هنگام خروج زمزمه می‌کردند که فیلم «چندش‌آور» است. یکی از صحنه‌های جنجالی فیلم که موجب خروج تماشاگران زیادی شده، به تیراندازی شخصیت دیلون به سمت سر دو کودک و قتل آنان مربوط می‌شود. اعتراضات تا جایی ادامه می‌یابد که تا زمان پخش تیتراژ پایانی فیلم نیمی از سالن خالی می‌شود، با این حال، حضار باقی مانده ایستاده فیلم را تشویق می‌کنند.

 

فیلم دو ساعت و نیمه فون تریه، نقدهای شدیدالحن بسیاری در پی داشته و منتقدین در مجموع بر این باورند که جنجال‌آفرینی خودخواسته کارگردان به فیلم لطمه زده است. «رابین کالین» از تلگراف با اعطای 2 ستاره به فیلم نوشته: «خانه‌ای که جک ساخت یک پورنوگرافی شکنجه خود-بازتابنده است با نگاهی طلبکارانه و ایده‌هایی تحریک‌کننده که به شکلی عذاب‌آور به هیچ‌کجا راه نمی‌برند.»

«پیتر بردشا» از گاردین هم به فیلم دو ستاره داده و می‌نویسد: «کابوس خانه‌ای که جک ساخت یک فیلم بی‌روح دو ساعت و نیمه است، اما بسیار طولانی‌تر به نظر می‌رسد، طولانی‌تر از بایرویت، و خودستاتر از بایرویت.این فیلم تجربه ناخوشایند ملال و توحشی است که دقیقاً به همان اندازه که بیم داشتم آزاردهنده است.»

«اوون گلایبرمن» منتقد ورایتی هم معتقد است که فون تریه پس از «شکستن امواج» در سال 1996 به خلق شاهکار نزدیک هم نشده و «خانه‌ای که جک ساخت» او نیز از این قاعده مستثنی نیست: «این فیلم چیزی میان بدلکاری و یک اثر خوب اخلال‌گر است و جوری ساخته شده که احساسات بیننده را تحت تأثیر قرار دهد، و تحت تأثیر هم قرار می‌دهد.»

«اریک کان» منتقد ایندی‌وایر بر این باور است که «فیلم می‌توانست به راحتی در زمره آثار درجه دو قرار بگیرد اگر پویایی بازیگرانش را در دل خود نداشت. تردیدی نیست که دیلون نقش یک هیولای سینمایی تأثیرگذار با چشمان نافذ و لبخندی دندان‌نما را به خوبی بازی می‌کند، اما اگر بخواهد فیلمی برای دیزنی بازی کند، شاید به سختی بتواند این اثر را در صدر کارنامه خود جای دهد.»

بالأخره «تیم گریرسن» منتقد اسکرین دیلی نیز می‌نویسد: «همان سلطه‌جویی ظالمانه اغلب آثار وسواسی و رنجاننده فیلمساز در این فیلم هم استعمال شده و جک عمیقاً درون روان خالقش جای دارد و اگر چه ممکن است فیلم برای خود او حکم تزکیه نفس را داشته باشد، اما به ندرت نظر بقیه ما به خود جلب می‌کند.»

 

دانلود و تماشای آنلاین تریلر The House That Jack Built 2018 با لینک مستقیم

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید