news-background
news-background

چرا تدوین‌گر «دیوید فینچر» برای صحنه آغازین Social Network سه هفته وقت صرف کرد؟

 

«اگنس وال» برنده‌ی اسکار از سیستمی می‌گوید که برای تدوین بهترین صحنه‌ی فیلم فینچر خلق کرده است.

 

با اینکه تمایل «دیوید فینچر» به ضبط چندین برداشت فشار زیادی به عوامل و بازیگران وارد می‌کند، اما شاید بیشترین چالش را برای تدوین‌گر او بیافریند. «اماندا سایفرید» اخیراً فاش کرده است که فینچر یکی از سکانس‌های فیلم «مانک» (Mank) را نزدیک به ۲۰۰ بار گرفته است. تدوین‌گر چگونه می‌تواند سر عقل بماند وقتی که باید نواقص ده‌ها برداشت فینچر را برطرف کند؟ «اگنس وال» که در فیلم‌های «هفت» (Seven)، «دختری با خالکوبی اژدها» (The Girl with Dragon Tattoo) با فینچر همکاری کرده و با «شبکه‌ی اجتماعی» (دانلود فیلم The Social Network با لینک مستقیم) و «خالکوبی اژدها» برنده‌ی اسکار بهترین تدوین شده، در طول سالیان گذشته، روش منحصر‌به‌فردی برای تدوین برداشت‌های پرشمار فینچر یافته است. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

وال در مصاحبه با «رینگر» می‌گوید به جای اینکه از آخرین برداشت فینچر استفاده کند، اغلب باید چندین برداشت مختلف را به یک نسخه‌ی نهایی تبدیل کند. او سیستمی خلق کرده که به او اجازه می‌دهد شب‌ها با علم به اینکه مکانیزمی برای رسیدن به بهترین لحظات برداشت در اختیار دارد بخوابد.

«رینگر» می‌نویسد: «تدوین‌گران معمولاً به ترتیب زمان فیلمبرداری به برداشت‌های یک صحنه نگاه می‌کنند و بهترین آن‌ها را انتخاب می‌کنند. اما وال در عوض به برداشت مورد علاقه‌ی فینچر در روز فیلمبرداری که ستاره‌دار شده نگاه می‌کند، و سپس از آن به عنوان معیار دیگر برداشت‌ها استفاده می‌کند. سپس نگاه دیگری می‌اندازد به برداشت‌های فینچر به ترتیب زمان فیلمبرداری و بعد همه‌ی برداشت‌های دیگر از آخرین به اولین برداشت. فینچر نه‌تنها برداشت‌های پرشمار بلکه طولانی می‌گیرد، بنابراین وال اغلب یک صحنه را به چند بخش تقسیم کند و آن‌ها را در سیستم خود بچیند، سپس بهترین برداشت را از هر کدام از آن‌ها برگزیند.»

وال می‌گوید: «ممکن است یک دیالوگ از برداشت ۳۸ بردارید. دیالوگ دیگری از برداشت ۱۳، و دیالوگ دیگری از برداشت ۱۷، و از کلیت رسانه‌ای که در اختیار دارید، صحنه‌ای با بهترین بازی و بهترین دوربین خلق کنید.»

این سیستم بردباری زیادی می‌طلبد، چرا که خلق یک «صحنه» در یک فیلم فینچر می‌تواند هفته‌ها در اطاق تدوین زمان ببرد. «رینگر» می‌نویسد خلق صحنه‌ی افتتاحیه فیلم «شبکه‌ی اجتماعی» که فینچر آن را با یک تک برداشت ضبط کرده، سه هفته از وال زمان گرفته است. دانلود فیلم با لینک مستقیم.

«ویل دیربورن» اپراتور دوربین فیلم «مانک» و سریال «شکارچی ذهن» (Mindhunter) فینچر در مورد اینکه تحمل برداشت‌های پرشمار کارگردان در محل فیلمبرداری چگونه است می‌گوید این تمایل فینچر به معنای ساعات طولانی فیلمبرداری در طول روز نیست.

دیربورن می‌گوید: «معمولاً در یک پروژه به محض اینکه دستیار کارگردان بگوید «کات!» هرج‌ومرج در محل فیلمبرداری شروع می‌شود. شروع می‌کنند به تنظیم مجدد تجهیزات و یا ادامه‌ی گفتگوها و بگو-مگوهای خود. زمان میان برداشت‌ها بیشتر از زمانی است که صرف فیلمبرداری می‌شود. این مسئله برای کارگردانی چون دیوید که بر روی تکامل صحنه یا کانسپت یا هر آنچه که از نمایش می‌خواهد تکیه دارد مانع ایجاد می‌کند. با هر برداشت به هدفش نزدیک می‌شود. او باید این برداشت‌های پرشمار را بگیرد زیرا هر بار می‌تواند کمی به هدف نزدیک‌تر شود. و در این خصوص بسیار صبور است.»

«مانک» که امسال از نت‌فلیکس پخش خواهد شد، اولین فیلم بلند فینچر پس از «دختر گمشده» (Gone Girl) است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید