news-background
news-background

تدوین‌گر Force Awakens: قسمت هشتم روایت «جنگ ستارگان» را خراب کرد

تدوین‌گر همیشگی «جی.‌جی. ایبرامز» می‌گوید پس از روایتی که «رایان جانسون» برای «آخرین جدای» در نظر گرفت، کارگردان با «ظهور اسکای‌واکر» در موقعیت سختی گرفتار شد.

انتقاد از «جنگ ستارگان: آخرین جدای» (دانلود فیلم Star Wars: The Last Jedi با لینک مستقیم) همچنان ادامه دارد. «ماری جو مارکی» تدوین‌گر همیشگی «جی‌.جی. ایبرامز» به تازگی در مصاحبه با پادکست «لایت د فیوز» (Light the Fuse) در مورد «آخرین جدای» اظهار نظر کرده و می‌گوید این فیلم آگاهانه در روایت تصمیماتی گرفت که ساختار قصه‌گویی بنا شده در «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» (دانلود فیلم Star Wars: The Force Awakens با لینک مستقیم) به کارگردانی ایبرامز و تدوین مارکی را نادیده گرفت و ضایع کرد. ایبرامز سال گذشته میلادی برای «ظهور اسکای‌واکر» (دانلود فیلم Star Wars: The Rise of Skywalker با لینک مستقیم) بازگشت. مارکی معتقد است که بر خلاف ادعای بسیاری از هواداران این فیلم روایت «آخرین جدای» را نادیده نمی‌گیرد. او «ظهور اسکای‌واکر» را تدوین نکرده اما در کنار ایبرامز فیلم‌های «مأموریت غیرممکن ۳»، «پیشتازان فضا» و «پیشتازان فضا به سوی تاریکی» را تدوین کرده است. مارکی برای تدوین «نیرو برمی‌خیزد» نامزد اسکار نیز شد. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

مارکی در رابطه با ادعای ضایع شدن داستان «نیرو برمی‌خیزد» در فیلمنامه‌ی «آخرین جدای» می‌گوید: «کاملاً موافقم. بسیار عجیب است که قسمت دوم یک فیلم تا این حد آگاهانه روایت قسمت اول را از بین ببرد. متأسفم که چنین احساس می‌کنم. حتی در مورد قسمت سوم چنین حسی ندارم. قسمت سوم فقط سعی کرد پایان قسمت دوم را بگیرد و داستانی روایت کند.»

مارکی به همراه «ماریان برندان» همکار تدوین‌گرش در «نیرو برمی‌خیزد» در پادکست حاضر شده بود. وقتی برندان قصد ستایش از «آخرین جدای» را دارد، مارکی حرف او را قطع می‌کند و می‌گوید همکارش حقیقت را نمی‌گوید. برندان می‌گوید: «[آخرین جدای] برداشت کاملاً متفاوتی از داستان «جنگ ستارگان» بود. «رایان جانسون» به چیزی که در ذهن داشت پایبند بود و این قابل‌تحسین است. او می‌خواست داستان را تجزیه کرده و آن را به مسیر تازه‌ای ببرد. این فیلمی است که او ساخته. می‌دانم که بحث‌برانگیز بود. اما آیا همین به نحوی نکته‌ی مثبتی نیست؟ اضافه کردن المان‌های جدید.»

برندان در ادامه می‌گوید: «به‌شدت دو‌دستگی‌ ایجاد می‌کند. فکر می‌کنم برای جی.‌جی. و همکار نویسنده‌اش دشوار بود که تصمیم بگیرند بعد از «آخرین جدای» چه کنند. مانند این بود که کسی بیاید و میانه‌ی رمان شما را بنویسد. حالا شما چگونه باید داستان را تمام کنید؟»

«ظهور اسکای‌واکر» ایبرامز با استقبال گسترده‌ی منتقدین مواجه نشد. کارگردان این فیلم در مصاحبه‌های مطبوعاتی خود بارها تأکید کرد که قصد نداشته داستان «آخرین جدای» را نادیده بگیرد. او در مصاحبه با «اسوشیتد پرس» گفته بود: «داستانی که ما روایت می‌کنیم، داستانی که ما با «نیرو برمی‌خیزد» آغاز کردیم امکان ادامه پیدا کردن داشت. «اپیزود هشتم» خللی در آنچه ما در نظر داشتیم وارد نکرد.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید