news-background
news-background

[نقد]نقد و بررسی کوتاه فیلم تخته ی احضار ارواح : منشا پلیدی

آلیس زندر Elizabeth Reaser)) زنی بیوه است که در سال 1967 با دو دخترش در اطراف لس آنجلس زندگی میکند ، پائولینای نوجوان ( Annalise Basso ) و خواهر کوچکترش ، دوریس ( Lulu Wilson ) دختران او هستند .  او درحالیکه هنوز داغدار همسر درگذشته است و با مشکلات مالی دست و پنجه نرم میکند ، از راه برگذاری جلسات احضار ارواح تقلبی برای کسانی که میخواهند با امواتشان ارتباط برقرار کنند پول در میاورد. آلیس، سخت تلاش میکند تا دو فرزندش را بزرگ کند ، روزی به توصیه ی پائولینا عمل کرده و یک تخته ی احضار روح میخرد تا در کارش از آن استفاده کند و مشتریان بیشتری جذب کند . بعد از مدتی آلیس و پائولینا متوجه این قضیه میشوند که دوریس میتواند واقعا با استفاده از این تخته با مردگان حرف بزند و با اینکار میتواند از لحاظ مالی به خانواده اش کمک کند . اما ، به زودی میفهمند که دوستان جدید دوریس آنطور که به نظر میرسند، نیستند و اینکه خطرناک تر از این ارواح مرموز که کوچکترین دختر خانواده قادر به برقراری ارتباط با آنها شده ، خود دوریس است .

 مقدمه ای که برای فیلم تخته ی احضار ارواح : منشا پلیدی ( شیطان ) (Ouija:Origin of evil) آمده ، حاکی از یک فیلم ماورایی یکپارچه در ژانر درام/ هیجانی ترسناک است . در حالیکه میتوانست ( و بیشتر مردم انتظار داشتند که ) یک تلاش بیهوده و توخالی باشد . اعتبار این فیلم به نویسنده و کارگردانش ، مایک فلنگان ، فیلمسازی که در سالهای اخیر به لطف کارهایی همچون هیس (Hush) و به خصوص فیلم (Oculus) شهرتی  برهم زده است، میرسد . در نتیجه، با تلاش های فلنگان ، این فیلم به طور غیر منتظره ای به فیلم های ترسناک کلاسیک که در دهه های 60 و 70 منتشر شدند، نزدیک میشود ( به خصوص فیلم طالع نحس و نسخه ی " فرزند شیطان" اش که روی فیلم "منشا پلیدی" تاثیر داشته است. )

روند کلاسیک فیلم از همان ابتدا شروع میشود ، فیلم با نشان دادن نسخه ی قدیمی لوگوی تصاویر جهانی شروع شده و روایتش اوج گرفته و ادامه پیدا میکند سپس به آهستگی و به گونه ای قدیمی وار پیش میرود ، که با دقت توسط فلانگان و نویسنده ی دوم همراهش ، جف هاوارد هدایت میشود . با این حال استفاده از اسم تخته ی احضار روح ، این فیلم را نسبت به اسامی خوب منتشر شده در ژانر وحشت ، عقب نگه میدارد . در واقع پیوستگی این قسمت از فیلم به مجموعه فیلم های تخته ی احضار ارواح خیلی سست است . اسطوره شناسی استفاده شده در این فیلم که طرحش توسط فلانگان و هاوارد ریخته شده میتواند خیلی راحت برای خودش فیلمی مجزا بسازد.(بدون استفاده از تخته) پلات خود مجموعه ی تخته ی احضار ارواح به همان اندازه سست است و سوال هایی را بر می انگیزد که چطور تخته به جای اینکه پاسخ دهد بیشتر عمل میکند .  با این حال ، خط داستانی فیلم که نشان دهنده ی  خانواده ای در خطر  است آنقدر خوب پیش میرود  که جبران عناصر داستانی ضعیف را میکند .

به علاوه ، همانطور که قبلا گفتیم "تخته ی احضار ارواح : منشا پلیدی" به طرز جالبی از برخی عناصر رایج فیلم های ترسناک دهه ی مورد نظر فیلم استفاده کرده است. ( مانند فونت دهه ی شصتی برای عنوان) اما فلانگان و کارگردان تصویری فیلم ، مایکل فیموگناری ( یکی دیگر از همکاران همیشگی فلانگان ) ، از جلوه های قدیمی استفاده زیادی نمیکنند و اصلاحات مدرنی هم در آن لحاظ کرده اند تا این فیلم چیزی فراتر از یک تقلید صرف از یک فیلم ترسناک دهه ی شصتی باشد . گرچه این فیلم بیشتر در به وجود آوردن لحظات دلهره آور و فیلمبرداری قانع کننده موفق است تا پیاده کردن اتفاق های ترسناک ( کاری که جیمز ون در آن موفق است ) ، اما باز فیلم با بازی لولو ویلسون در نقش دوریس ، حس ترس را خوب القا میکند . در واقع خیلی از لحظات ترسناک و تاریک این فیلم مربوط به سکانس هایی اند که ویلسون بدون افکت های دیجیتالی و بدون کمک بازی کرده است . در حالیکه دوریس در نهایت به نمونه دیگری از فرزند شیطان تبدیل میشود ، اما تغییرات جالبی نیز در این زمینه به وجود می آورد . الیزابت ریسر ( افسانه ی گرگ و میش ) هم در نقش آلیس زندر ، بازی خوبی ارائه میکند، گرچه کارها و انگیزه های شخصیتش گاهی  از حالت باور پذیر خارج میشوند تا با پلات اصلی هماهنگ باشند و به نقطه ی انتهایی فیلم تخته ی احضار ارواح برسند . همین مساله در مورد آنالیسا باسو هم صدق میکند .

این سه نفر تصویر خوبی از یک خانواده ارائه و هسته ای عاطفی به این فیلم میدهند . نقش های مکمل این فیلم شامل پارکر مک و هنری توماس هستند که اولی نقش معشوق پائولینا و دومی پدر تام را بازی میکنند . که تنشی عاشقانه بین او آلیس وجود دارد که در این بین هنری تاثیر بیشتری روی داستان فیلم دارد و پلات داستان را جلو میبرد . به لطف تلاش های بازیگران و گروه با استعداد این فیلم ، "تخته ی احضار روح : منشا شیطان" بیشتر از اینکه تنها یک دنباله ی بی روح از سری تخته ی احضار روح باشد و یک فیلم ترسناک یکپارچه است . در کل ،  این فیلم سرگرمی خوبی برای هالووین است و میتوان به عنوان یک فیلم مستقل از آن لذت برد ، بدون اینکه مجبور باشید که قسمت اول آن را ببینید . این فیلم نشان میدهد که حتی اگر فیلمی در ظاهر یک دنباله ی پولساز باشد ، با کارگردانی درست میتواند ، فیلم خوبی از آب در بیاید .

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید