news-background
news-background

تجلیل از اصغر فرهادی در جشنواره «لاس پالماس» اسپانیا

جشنواره بین‌المللی فیلم لاس پالماس که هر سال  از تاریخ ۹ تا ۱۸ آوریل (۲۰ تا ۲۹ فروردین) در این شهر واقع در جزیره گران کاناریا در مجمع‌الجزایر قناری در کشور اسپانیا برگزار می‌شود، امسال در بیستمین دوره در بخش بزرگداشت از اصغر فرهادی، تقدیر کرد. ناگفته نماند که فرهادی در سال ۲۰۰۷  با فیلم «چهارشنبه‌سوری» توانست جایزه بهترین فیلم این جشنواره  را از آن خود کند. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

اصغر فرهادی به شکل حضوری در این رویداد بین‌المللی حضور یافته و ساعاتی قبل از دریافت جایزه در گفت و ‌گویی با روزنامه‌ی اسپانیایی «Canarias 7» درباره‌ی شکل فیلمسازی‌اش داشته است: «دو نوع فیملساز وجود دارد؛ برخی از قلب و ناخودآگاه خود فیلم می‌سازند و برخی دیگر بر اساس منطق و دلیل. من بر اساس قلب و ناخودآگاهم فیلم می‌سازم و به همین دلیل نمی‌توانم همه چیز را کنترل کنم. در فیلم‌هایم نمی‌توانم فرم داخلی را از فرم جهانی متمایز کنم و یک فیلم داخلی در صورتی که به درستی ساخته شود در همه نقاط جهان قابل درک است و  نباید مرزی میان فرم داخلی و جهانی وجود داشته باشد. کارلوس سائورا یک فیلمساز بسیار اسپانیایی و در عین حال جهانی است. در حالی که یک زبان برای همه دنیا نداریم اما یک زبان مجازی و جهانی در کل سیاره وجود دارد و آن زبان احساس است؛ احساساتی چون خشونت، عشق و تنفر که در همه جا یکسان هستند».

فرهادی، در ادامه‌ی بحث درباره‌ی علاقه‌اش به تئاتر نیز گفت: «تئاتر تاثیر بسیار زیادی بر جایگاه و کسی که هستم داشته و فرم و نگاه من در تئاتر شکل گرفته است. تئاتر را بیشتر دوست دارم. رابطه تئاتر با مردم آزادتر و دموکراتیک‌تر است. در سینما مخاطب آن چیزی را می‌بیند که کارگردان می‌خواهد اما در تئاتر یک اثر را می‌توان با چشم‌های گوناگون دید چرا که هر یک از تماشاچیان می‌توانند توجه خود را به یکی از جزئیات جلب کنند. با ایبسن یاد گرفتیم که می‌توان از زوایای گوناگون به یک اثر نگاه کرد».

فرهادی که در سال ۲۰۰۷ نیز سفری به شهر لاس پالماس داشته است در ادامه گفت: «می‌خواستم دوباره به این‌جا برگردم و در خیابان‌های آن قدم بزنم که دعوتنامه جشنواره را دریافت کردم. تاکنون به دلیل شرایط کرونایی از سفر به مکان‌های دیگر اجتناب کرده‌ام اما از زمانی که این‌جا رسیدم متوجه شدم که همه چیز در جشنواره به خوبی در حال انجام است و امیدوارم این جشنواره نمونه‌ای برای دیگر رویدادهای سینمایی باشد.»

اصغر فرهادی در پایان عنوان کرد که پس از ساخت فیلم «همه می‌دانند» در اسپانیا، پیشنهاد ساخت فیلم‌های دیگری را در اسپانیا دریافت کرده اما تا کنون در این باب تصمیم نگرفته است و امیدوار است دگربار در اسپانیا فیلم بسازد چرا که خاطرات خوبی از دو سال حضور در این کشور را دارد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید