news-background
news-background

جزئیات اختلاف نظر تارانتینو و «هاروی واینستین» در مورد صحنه شکنجه Reservoir Dogs

 

«بونگ جون هو»، «هایائو میازاکی» و دیگر فیلمسازان در مورد کات نهایی فیلمشان با واینستین اختلاف نظر داشته‌اند.

 

«کوئنتین تارانتینو» هفته گذشته در بخشی از مصاحبه با پادکست «جو روگن» از همکاری با «هاروی واینستین» و تولید اولین فیلمش «سگ‌های انباری» (Reservoir Dogs) با کمپانی میرامکس گفت. پیش‌تر گزارش شده بود که واینستین خواستار حذف صحنه‌های شکنجه از این فیلم بوده است. تارانتینو اعتراف می‌کند که این صحنه‌ها سبب خروج مخاطبین از سالن سینما در جشنواره‌ها می‌شده است. در این صحنه، «آقای بلوند» با بازی «مایکل مدسن» یک مأمور پلیس با بازی «کارک بالتس» را با زخم کردن صورتش و بریدن گوشش شکنجه می‌دهد.

تارانتینو می‌گوید: «دلیلی که می‌آورد این بود: «ببین کوئنتین، این فیلمی است که همه می‌توانند تماشا کنند. اما با این صحنه شکنجه، زنان را از آن می‌رانی؛ آن‌ها این صحنه را نخواهند دید. بنابراین فیلم خودت را محدود می‌کنی. اما بدون آن صحنه، همه می‌روند فیلمت را می‌بینند و لذت می‌برند.» و اینجا بود که [با مخالفت با خواسته‌های واینستین] تبدیل به چنین فیلمسازی شدم، چون پیش از آن هاروی برنده این‌گونه بحث‌ها می‌شد.»

واینستین تهیه‌کننده‌ای بود که در هالیوود او را با وادار کردن کارگردان به تدوین فیلم‌ها شناخته می‌شد و لقب «هاروی دست‌قیچی» گرفته بود. تارانتینو در بحث‌هایش با واینستین یادآور می‌شد که این فیلم در جشنواره‌های فیلم اکران شده و جنجال به پا کرده است و اگر صحنه‌های شکنجه به یکباره ناپدید می‌شدند، پرسش‌های زیادی ایجاد می‌شد.

تارانینو به فهرست بلند فیلمسازانی می‌پیوندد که با «هاروی واینستین» در مورد حذف صحنه‌های فیلم مخالفت کرده‌اند. در سال ۲۰۱۹ «بونگ جون هو» فاش کرده بود که تدوین «برف‌شکاف» (Snowpiercer) مورد اختلاف قرار گرفته بود چرا که واینستین تمایل داشت ۲۵ دقیقه از فیلم را حذف کند. واینستین می‌خواست صحنه‌ای را حذف کند که نگهبانان قطار برای ترساندن شورشیان شکم یک ماهی را چاک می‌دهند. بونگ و فیلمبردارش «هونگ کیونگ-پیو» به این صحنه علاقه خاصی داشتند.

بونگ می‌گوید: «هاروی از این صحنه متنفر بود. چرا ماهی؟ ما اکشن می‌خواهیم! در آن لحظه سردرد گرفتم: چه باید کرد؟ این بود که ناگهان گفتم: «هاروی، این صحنه برای من معنای خاصی دارد. شخصی است. پدرم ماهی‌گیر بوده. این صحنه را به پدرم تقدیم کرده‌ام.» یک دروغ کثیف بود. پدر من ماهی‌گیر نبوده.»

دروغ بونگ جواب داد و واینستین در نهایت اجازه داد صحنه ماهی در فیلم بماند. علاوه بر بونگ، «هایائو میازاکی» نیز برای فیلم انیمه «پرنسس مونونوکه» (Princess Mononoke) با واینستین اختلاف نظر داشته است. تهیه‌کننده میازاکی در آن زمان برای واینستین یک شمشیر سامورایی فرستاده بود که روی تیغه‌اش یادداشتی با این نوشته درج شده بود: «حذف ممنوع.» اما این هشدار کافی نبود.

«استیو آلپرت» در سال ۲۰۲۰ در کتاب خاطراتش نوشت که واینستین خشمگین شده وقتی میازاکی با تقلیل فیلم ۱۳۵ دقیقه‌ای‌اش به ۹۰ دقیقه مخالفت کرده است. آلپرت می‌نویسد واینستین او را تهدید کرده بود: «اگر [میازاکی] را وادار نکنی این فیلم لعنتی را کوتاه کند دیگر هرگز در این صنعت لعنتی کار نخواهی کرد! متوجه حرفم هستی؟ هیچ‌وقت!»

میازاکی امتیاز کات نهایی فیلم‌هایش را در اختیار دارد، بنابراین واینستین در آن نزاع قدرتی نداشت.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۳ تیر ۱۴۰۰ ۱۶:۵۷

خشونت غیر قابل توجیه و سادیسمی نقطه ضعف بزرگ ترنتینو

نمایش اسپویل