news-background
news-background

انتقاد «بیل مار» از فیلم‌های «اشک‌بار» نامزد اسکار ۲۰۲۱: «لیبرال‌ها تمایل دارند غمگین باشند»

 

«بیل مار» مجری برنامه‌ی «بی‌درنگ با بیل مار» (Real Time With Bill Maher) شبکه‌ی HBO جمعه گذشته از مضامین فیلم‌های نامزد اسکار امسال انتقاد کرد. او می‌گوید: «اسکار باید اسمش را به دبی تغییر دهد – از روی شخصیت «دبی دونر» [که در شوی SNL با اعلام خبرهای منفی شناخته می‌شد.] زیرا با توجه به فیلم‌هایی که امسال در بخش بهترین فیلم نامزد شده‌اند، تنها در صورتی که یک فرد مسلح وارد سالن می‌شد، اوقات تلخ‌تری برای شما به وجود می‌آمد.»

در این اپیزود، مار به مسائل مختلفی از جمله دادگاه قاتل «جرج فلوید»، مهاجرت و قوانین رأی‌گیری در فلوریدا می‌پردازد اما بخش زیادی از شوی خود را به انتقاد از وضعیت فیلم‌های هالیوود اختصاص می‌دهد.

مار خلاصه‌ی داستان نامزدهای اسکار بهترین فیلم سال را یک به یک شرح می‌دهد و می‌گوید همگی ما سال سختی را گذرانده‌ایم و استحقاق سرگرمی مفرح‌تری را داریم: «آمریکایی‌ها دیگر لازم نیست به کلیسا بروند. اگر می‌خواهند احساس گناه، زشتی و بدی داشته باشند می‌توانند فیلم «سرزمین خانه‌به‌دوشان» (Nomadland) را ببینند. فیلمی است در مورد زنی که پس از مرگ همسرش با سرطان در یک ون زندگی می‌کند.»

«در فیلم «یهودا و مسیح سیاه» (Judas and the Black Messiah)، یک جاسوس به رهبر جنبش «پلنگ سیاه» خیانت می‌کند و به دست پلیس به قتل می‌رسد. در «زن جوان آینده‌دار» (Promising Young Woman)، شخصیت «کری مالیگان» از یک متجاوز انتقام می‌گیرد و بعد به دست او کشته می‌شود. فیلم «صدای متال» (Sound of Metal) ناشنوا شدن یک نوازنده را نشان می‌دهد. فیلم «پدر» (The Father) زوال عقل یک مرد هشتاد ساله را روایت می‌کند. «میناری» (Minari) داستان یک خانواده‌ی مهاجر کره‌ای به‌شدت فقیر در آرکانزاس را بازگو می‌کند که خوراکشان را در یک انبار ذخیره می‌کنند اما مادربزرگ سکته می‌کند و همه‌اش را می‌سوزاند. حالا از نمایش لذت ببرید. مراسم اسکار ۲۰۲۱ با تهیه‌کنندگی تیغ، دستمال کاغذی و طناب به شما تقدیم شده است. لطفاً به مجری ما خوش‌آمد بگویید، ایموجی صورت غمگین.»

مار ادامه می‌دهد: «همگی ما سال سختی داشته‌ایم، کمی فرار از واقعیت نمی‌توانست بد باشد. صنعت نمایش را چه شده؟ همه با هم تصمیم گرفته‌اند اعتیاد به کوکایین را ترک کنند؟ فراموش کرده‌اند که هالیوود اولین جایی است که باید به سراغش بروی وقتی یک فرد خودشیفته‌ای که می‌خواهی حفره‌های دوران کودکی‌ات را با تشویق و تحسین دیگران پر کنی؟ دست کم این چیزی است که روان‌شناس من می‌گوید.»

مجری اضافه می‌کند: «نامزدهای آکادمی در گذشته به ما می‌گفتند که ببینید چه فیلم‌های فاخری ساخته‌ایم. حالا می‌گویند ببینید چه انسان‌های خوبی‌اند. مسئله سرگرمی نیست، عذاب کشیدن است، مشخصاً عذاب کشیدن شما. این دو ساعت برای این نیست که مشکلات خودتان را فراموش کنید. برای این است که ترافیک مدرسه مقابل موزه هولوکاست را فراموش کنید. در سال ۲۰۲۱، اگر به سینما بروید و فکر کنید: «کدام شخصیت منفی است؟» [پاسخ این است که] شمایید.»

مار معتقد است: «به این دلیل است که فیلمی مانند «گودزیلا علیه کونگ» (Godzilla vs. Kong) هفته‌ی گذشته در گیشه موفق شده و سرانجام مردم را به سینما بازگردانده. علتش این است که نامش «گودزیلا علیه کونگ» است، نه «گودزیلا علیه کونگ و نبرد فلج‌کننده‌اش با افسردگی». ضمناً من تمایلی به دیدن فیلم «گودزیلا علیه کونگ» هم ندارم. خدای من. هالیوود قبلاً می‌دانست چگونه فیلمی بسازد که در مورد چیزی باشد، فیلمی برای بزرگسالان که سرگرم‌کننده هم هست و نه فقط غم‌انگیز. برای فیلم‌های امسال شاخه‌ای وجود داشت: بخش بهترین مستند. فیلم‌های مهمی در مورد منازعات سوریه یا مشکلات دکه‌های هات‌داگ فروشی. آن بخش از مراسم اسکار که مهلت رفتن به دستشویی پیدا می‌کردید. اما حالا تمام مراسم به این شکل درآمده و حتی دیگر مجری نمی‌آورند. جذاب‌ترین بخش کل شب قسمت گرامی‌داشت شخصیت‌های درگذشته است.»

مار در پایان می‌گوید: «همیشه از خود می‌پرسم چرا لیبرال‌ها ظاهراً تمایل دارند که غمگین باشند. آیا علتش این است که غمگین بودن در مورد چیزی به شما امکان می‌دهد که احساس کنید در مورد مشکل کاری کرده‌اید بدون اینکه در واقع کاری کرده باشید؟ مانند مورد یک زن بی‌نوا در ون خود [در فیلم «سرزمین خانه‌به‌دوشان»]. بی‌خانمانی راه حل دارد. ساختن خانه‌های ارزان‌قیمت احتمالاً در مجاورت شما. اما آیا مردم از جمله لیبرال‌ها به این مسائل رأی می‌دهند؟ نه، با آن مخالفت می‌کنند، اما بهرحال غمگین‌شان می‌کند. بی‌آنکه ارزش‌های خانه را تحت تأثیر قرار دهند. ریاکاری اینترنت، صنعت نشر، نیویورک تایمز و کالج‌هایی که فوتبال را در اولویت قرار نمی‌دهند را نابود کرده، لطفاً سینما را برای ما بگذارید. چون که راستش را بخواهید باید بپرسم اگر فیلم شما این چنین بیدارکننده (Woke) است چرا در حین دیدنش به خواب می‌روم؟»

اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۱ فروردین ۱۴۰۰ ۲۰:۵۳

"صنعت نمایش را چه شده؟" من رو یاد کتاب‌های ترجمه شده قدیمی انداخت ? تو را چه میشود؟ و اینکه راست میگه دیگه، فقط به‌جای واژه لیبرال باید از واژه لیبتارد استفاده میکرد!

نمایش اسپویل