news-background
news-background

بیبی آندرشون بازیگر سوئدی «پرسونا» و «مهر هفتم» در سن ۸۳ سالگی چشم از جهان فرو بست

«بیبی آندرشون» بازیگر مشهور سوئدی در روز یکشنبه در سن ۸۳ سالگی در استکهلم چشم از جهان فرو بست. وی در دوران حرفه‌ای خود در سیزده فیلم با «اینگمار برگمان»، کارگردان مشهور سوئدی همکاری داشت. «کریستینا اولوفسون» مرگ او را تأیید کرد. وی پس از سکته در سال ۲۰۰۹ از شرایط نامناسب جسمی رنج می‌برد.

«آندرشون» پس از بازی در فیلم «پرسونا» (Persona) به کارگردانی «برگمان» در سال ۱۹۶۶ شناخته شد و موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر زن در چهارمین جشنواره فیلم گلدباگ سوئد شد. این جشنواره به عنوان اسکار سوئد شناخته می‌شود. پیش از «پرسونا» او بیشتر در فیلم‌ها، نقش‌ شخصیت‌های مظلوم و بی گناه را بر عهده داشت.

«آندرشون» در سال ۱۹۶۳ موفق به دریافت خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن برای بازی در فیلم «معشوق» (The Mistress) به کارگردانی «ویلگوت خومان» در جشنواره فیلم برلین شد و برای نقشش در فیلم‌های «پرسونا» و «خواهرم، عشقم» (My Sister, My Love) نامزد جایزه بهترین بازیگر زن خارجی در جشنواره فیلم بفتا شد. وی پس از فیلم «پرسونا» شهرت بسیاری به دست آورد و در دهه‌های شصت و هفتاد در بیش از پنجاه فیلم نقش آفرینی کرد.

«آندرشون» در صحنه تئاتر نیز از سال‌های ابتدایی بازیگری‌اش حضور داشت و در سال ۱۹۹۰ به عنوان کارگردان تئاتر کار خود را آغاز کرد و چندین تئاتر را کارگردانی کرد. از جمله فیلم‌های او می‌توان به «لبخندهای یک شب تابستانی» (Smiles of a Summer Night)، «مهر هفتم» (The Seventh Seal)، «توت فرنگی‌های وحشی» (Wild Strawberries)، «آستانه زندگی» (Brink of Life)، «مصائب آنا» (The Passion of Anna)، «ضیافت بابت» (Babette’s Feast) و «الینا» (Elina) اشاره کرد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۷ فروردین ۱۳۹۸ ۰۹:۴۵

به نظرم این بهانه ای میتونه باشه تا ما بار دیگه شاهکار برگمان یعنی Wild Strawberries رو با بازی فوق العاده بیبی آندرشون و ویکتور شوستروم رو ببینیم.

نمایش اسپویل