news-background
news-background

بهترین فیلم‌های یک دهه‌ گذشته به انتخاب «کایه دو سینما»

انتخاب «توئین پیکس: بازگشت» دوباره این بحث را شعله‌ور می‌سازد که آیا این عنوان یک فیلم است یا سریال تلویزیونی.

 

مجله‌ی فرانسوی «کایه دو سینما» یکی از معتبرترین نشریان سینمایی دنیا، «توئین پیکس: بازگشت» (Twin Peaks: The Return) را به عنوان بهترین فیلم یک دهه‌ی گذشته انتخاب کرده است. این گزینش از جهت می‌تواند جنجالی باشد که بعضی این اثر را یک سریال تلویزیونی می‌دانند. منتقدین از سال ۲۰۱۷ تاکنون در مورد اینکه «توئین پیکس: بازگشت» به کدام مدیوم تعلق دارد به توافق نرسیده‌اند، اما اغلب آن‌ها از این اثر به عنوان یک سریال یاد می‌کنند و در فهرست بهترین سریال‌های دهه جایش می‌دهند.

«توئین پیکس: بازگشت» در صدر فهرست «کایه دو سینما» قرار گرفته است. مجله فیلم فانتزی «هولی موتورز» (Holy Motors) به کارگردانی «لئوس کاراکس» را هم که در سال ۲۰۱۲ اکران شد در رده‌ی ششم برترین فیلم‌های دهه‌ی اخیر نشانده و «عمو بونمی که زندگی‌های گذشته‌اش را به یاد می‌آورد» (Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives) به کارگردانی «اپیچاتپونگ ویراستاکول»، «تونی اردمان» (Toni Erdmann)، «مالیخولیا» (Melancholia) اثر «لارس فون تریه»، «کتاب تصویر» (The Image Book) ساخته‌ی «ژان لوک گدار»، و «زیر پوست» (Under the Skin) به کارگردانی «جاناتان گلیزر» را در رتبه‌های دیگر قرار داده است.

«کایه دو سینما» در سال ۱۹۵۱ توسط «آندره بازن»، «جوزف ماری لو دوکا»، و «ژاک دونیول والکروز» بنا نهاده شد و به لطف نویسندگانی چون «ژاک ریوت»، «ژان لوک گدار»، «کلود شابرول» و «فرانسوا تروفو»، سینمای موج نوی فرانسه را شکل داد. «اریک رومر» نیز در سال ۱۹۵۷ به عنوان سر دبیر مجله فعالیت کرد. «کایه‌ دو سینما» قدیمی‌ترین مجله‌ی سینمایی فرانسوی دنیاست.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۶ آذر ۱۳۹۸ ۱۶:۳۶

میشه از مدیران سایت خواهش کنم که نسخه کامل این لیست رو منتشر کنند. چون به نحوی لیست ده ساله کایه دو سینما معتبرترین و مهمترین لیست سینمای هنری به حساب می‌آید.

نمایش اسپویل
۱۶ آذر ۱۳۹۸ ۱۸:۵۶

ممنون. واقعا لیست قوی هست. پتیت کوئینتین هم هست که یه مینی سریال شاهکاره. اثر فناناپذیر لینچ هم که نیازی به تعریف نداره. کلا کایه دویی ها با آثار ویراستاکول خیلی حال میکنند، برای لیستی که مخصوص دهه اول هزاره جدید هم داده بودن مالهالند درایو اول بود و بیماری استوایی ویراستاکول جایگاه دوم رو داشت و فیل ون سنت در رتبه سوم بود ، توی این لیست هم دوباره لینچ اول شده و فیلمی از ویراستاکول دیده میشه.بین آثار متاخرتر فون تریه واقعا ملانکولیا اثر حیرت آوری هست و بیان هر کلمه ای دروصف شاهکار گدار باعث هرز رفتن این شاهکار ادبی/سینمایی میشه. انتخاب زیر پوست گلیزر و تونی اردمان هم انتخاب هایی پیشرو هست... کاش اثری از گاسپار نوئه هم در این لیست بود و طرف دیگر باد اورسن ولز... احتمالا الان مشتی از کودکان تازه فیلم دیده که چشماشون به دیدن پرده های سبز و آبی مارول و دی سی عادت کرده و نولان براشون انتهای سینماست از این لیست ایراد میگیرند... ولی باید دونست که کایه دو سینما از جریان سازترین مجلات تاریخ سینماست و موج نویی ها رو پرورونده، اشخاصی مثل گدار و تروفو و رومر و شابرول... و آندره بازن پدر معنوی موج نو و پروردگار نقد سینما در برهه ای سردبیر این مجله بوده است.

نمایش اسپویل
۱۶ آذر ۱۳۹۸ ۱۷:۰۲

سلام. اضافه شد.

نمایش اسپویل
۱۶ آذر ۱۳۹۸ ۱۳:۲۰

در کل لیست شکیل و قوی هست فقط به نظرم میتونست اثری از گاسپار نوئه هم توش قرار بگیره. الانم چند تا بچه ای که چشمان و سلیقه شون به دیدن پرده سبز و آبی و خزعبلات مارول و دی سی اخت گرفته و کریستوفر نولان دیگه ته سینماست براشون میان ایراد میگیرن... در صورتیکه احتمالا از عظمت گدار و تاثیر لینچ در تاریخ سینما ذره ای اطلاعات ندارن و اسم ویراستاکول تا به حال به گوششون نخورده و خیلی جالبه که به راحتی چنین لیستی رو که توسط مجله ای که در دوره ای آندره بازن سردبیرش بوده رو زیر سوال میبرن و مسخره میدونند...

نمایش اسپویل
۱۶ آذر ۱۳۹۸ ۰۹:۲۲

کاری به فیلم های منتخب ندارم چون خیلی مسخره بود. اما اینکه یک توضیح مختصر درباره خود مجله و تارخچه ـش دادین خیلی خوب بود. اگر ممکنه درمورد تاریخچه استیوها، مجلات و سایت های سینمایی معروف هم کمی مطلب بذارید تا بیشتر باهاشون آشنا بشیم

نمایش اسپویل
۱۶ آذر ۱۳۹۸ ۰۰:۲۰

انتخاب‌ها و رتبه‌بندی‌های بچه‌های دبیرستانی منطقی‌تره!

نمایش اسپویل
۱۵ آذر ۱۳۹۸ ۲۳:۳۵

Under the skin یه فیلم فوق مزخرفه این رتبه بندی آبکیه

نمایش اسپویل