news-background
news-background

بسیاری از کسانی که ادعا کرده اند کتاب ارباب حلقه ها را خوانده اند، تنها فیلم آن را دیده اند

نویسنده «جی آر آر تالکین» مدت کمی پس از کتابی که برای کودکان با عنوان «هابیت» نوشته بود، قصد کرد تا ادامه آن را نیز به رشته تحریر درآورد، اما نوشتن کتاب «ارباب حلقه ها» برای او دوازده سال وقت برد. همچنین شش سال دیگر هم به طول انجامید تا آن را منتشر کند. این داستان که در سه کتاب به رشته تحریر درآمده بود الهام بخش موسیقی ها، کتاب ها، بازی ها و فیلم های زیادی شده است. برای اولین بار در سال 1978 انیمیشنی از کتاب ارباب حلقه ها ساخته شد اما سه فیلم اصلی این کتاب به کارگردانی «پیتر جکسون» ساخته شده است.

سه گانه ارباب حلقه ها به طور شگفت انگیزی موفق بوده است. سه فیلم توانست 30 نامزدی اسکار را از آن خود کند و بیشترین آن برای آخرین فیلم برنده جایزه شدند. آخرین قسمت از این سه گانه «بازگشت پادشاه» نام داشت که نامزد 11 جایزه اسکار شد و همه آنها را برنده شد. جکسون کارش را با کار دیگری از تالکین با نام هابیت نیز ادامه داد.

به نظر می‌رسد اقتباس های سینمایی جکسون بیش از حد خوب باشد. بر اساس گزارش Cnet که سازمانی بریتانیایی است و بر روی 2000 بزرگسال در انگلستان مطالعه کرده ، افراد بین سن 18 تا 24 سال ادعا کرده اند که کتاب ارباب حلقه ها را خوانده اند در حالی که فقط فیلم های آن را دیده اند. هیچ فیلم اقتباسی دقیقاً مشابه کتاب نیست. حتی جزییات و شخصیت ها در روایت داستانی می‌توانند تغییر کنند. حتی یک رمان کوتاه نیز شامل جزییات و اتفاقاتی است که گنجاندن آن در یک فیلم معقول غیر ممکن است. در برگیری نکات کتاب در فیلم ارباب حلقه ها چشم گیر است و این مسئله زمانی آشکار می‌شود که بدانیم هرکدام از فیلم ها مدت زمانی نزدیک به سه ساعت را پوشش می دهند و  علاوه بر این سه ساعت یک ساعت اضافه توسط کارگردان حذف شده است. اما همچنان عناصر از دست رفته ای وجود دارد. مانند سن فردو و تام بامبادیل ای که در فیلم وجود ندارد. بر اساس این نظر سنجی 41 درصد از بزرگسالان در مورد آنچه خوانده بودند رو راست بودند. ارباب حلقه دومین رمانی است که درباره آن بسیار دروغ گفته می‌شود که با سری کتاب های جیمز باند رقابت می‌کند. دیگر رمان هایی که مردم ادعا می‌کنند خوانده اند در حالی که تنها فیلمش را دیده اند: The Da Vinci Code, The Hunger Games, The Chronicles of Narnia, The Wizard of Oz, and The Godfather بعضی از این عنوان ها در زمره بهترین فیلم های ساخته شده می باشند ولی بسیای معتقدند که کتاب هایشان بهتر است. بنابراین کسانی که قصد دارند ادعا کنند کتاب های ارباب حلقه ها را خوانده اند باید از پیتر جکسون به خاطر فیلم دقیق و زیبایش متشکر باشند. آیا شما کتاب های مربوطه را خوانده اید یا تنها فیلم ها را دیده اید؟    

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید