news-background
news-background

بررسی نامزدهای اسکار ۲۰۲۰: جای خالی کارگردان زن، «کریستین بیل» و «الماس تراش‌نخورده»؛ واکنش ستارگان هالیوود (و اوباما)

مراسم اسکار نود و دوم نهم فوریه مانند سال گذشته بدون مجری برگزار خواهد، اما آکادمی با انتخاب‌هایش باعث شد این مسئله به دست فراموشی سپرده شود. نامزدهای دریافت جایزه‌ی «مرد طلایی» صبح روز دوشنبه به وقت لس آنجلس در ۲۴ شاخه توسط «عیسا ری» و «جان چو» معرفی شدند و در این بین نه از «گرتا گرویگ» اثری بود نه از «جنیفر لوپز»، «آکوافینا» یا هر کارگردان زن دیگری.

جنیفر لوپز

فیلم «اغواگران» (Hustlers) امسال نامزد گلدن گلوب و «صنف بازیگران آمریکا» شد اما امسال آکادمی جی‌لو را برخلاف تصور شایسته‌ی نامزدی اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل ندانست.

کارگردانان زن

بخش بهترین کارگردانی اسکار بار دیگر «بیش از حد مردانه» شده و هیچ فرصتی برای «گرتا گرویگ» کارگردان «زنان کوچک» (Little Women) در نظر گرفته نشده. درست مانند بفتا، گلدن گلوب و «صنف بازیگران آمریکا»، آکادمی از «لولو ونگ» کارگردان «وداع» (The Farewell)، «لورین اسکافاریا» کارگردان «اغواگران» و «ماریل هلر» کارگردان «یک روز زیبا در محله» غافل ماند.

رابرت دنیرو

دنیرو که دو جایزه‌ی اسکار را در سال‌های گذشته به خانه برده، امسال در «ایرلندی» (The Irishman) ظاهر شده اما بازی او در بیشتر مراسم اهدای جوایز نادیده گرفته شده است. فیلم پرخرج نت‌فلیکس امسال بیش از سایر استودیوها نامزد اسکار شد اما به نظر می‌رسد که رأی دهندگان آکادمی اهمیت بازی او در این فیلم را درک نکرده‌اند.

آکوافینا

اوایل ژانویه «آکوافینا» به اولین زن آسیایی تبار برنده‌ی گلدن گلوب در بخش بهترین بازیگر زن نقش اول تبدیل شد. اما روز دوشنبه نه تنها خود فیلم «وداع» که ستاره‌ی آن در میان نامزدها دیده نشدند.

تدوین ۱۹۱۷

فیلم «۱۹۱۷» به کارگردانی «سم مندز» که داستانی در مورد جنگ جهانی اول بازگو می‌کند، امسال ۱۰ نامزدی اسکار کسب کرد که شامل بهترین فیلم و بهترین کارگردانی می‌شد. اما در عین ناباوری از تدوین «لی اسمیت» برای این فیلم دشوار که با یک برداشت بلند فیلمبرداری شده غفلت شد.

لوپیتا نیانگو

به استثنای «سینتیا اریوو» بازیگر فیلم «هریت»، نامزدهای بخش بازیگری تماماً سفیدپوست‌اند. غیبت نیانگو که در فیلم «ما» (Us) در دو نقش ظاهر شده باورکردنی نیست.

کریستین بیل

سال گذشته، بیل برای بازی در نقش «دیک چنی» در فیلم «معاون» نامزد اسکار شد. اما امسال، جای خالی بازیگر «فورد در برابر فراری» احساس می‌شود.

الماس تراش‌نخورده

فیلم «الماس تراش‌نخورده» (Uncut Gems) یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۱۹ بود اما نه «آدام سندلر» که نقشی متفاوت ایفا می‌کرد و نه برادران سفدی کارگردانان فیلم جایی در میان نامزدها ندارند.

واکنش‌ها

«بونگ جون-هو» کارگردان «انگل» (Parasite) دوشنبه به مسیر پرافتخار خود  ادامه داد و به اولین فیلمساز اهل کره‌ی جنوبی تبدیل شد که نامزد اسکار بهترین فیلم می‌شود. او در بخش بهترین کارگردانی، بهترین فیلم بین‌المللی، بهترین تدوین، بهترین طراحی صحنه و بهترین فیلمنامه‌ی اریجینال هم نامزد دریافت اسکار است. «انگل» تنها ششمین فیلم تاریخ سینما است که همزمان در بخش بهترین فیلم و بهترین فیلم بین‌المللی نامزد اسکار می‌شود و یازدهمین فیلم غیرانگلیسی زبانی است که در بخش بهترین فیلم نامزدی اسکار را دریافت می‌کند. جون-هو به شوخی می‌گوید: «مانند فیلم «تلقین» است. به زودی بیدار می‌شوم و می‌فهمم که همه‌ی این اتفاقات رؤیا بوده، می‌بینم که هنوز در حال فیلمبرداری «انگل» هستم و تجهیزات صحنه خراب شده.»

هفته‌ی گذشته اعلام شد که شبکه‌ی اچ‌بی‌او با همکاری جون-هو و «آدام مک‌کی» مینی‌سریال «انگل» را هم می‌سازد. بونگ می‌گوید: «من فیلم «رکود بزرگ» مک‌کی را بسیار دوست دارم و از حش شوخ‌طبعی و طنز تند او در مورد سیاست‌های آمریکا لذت می‌برم. وقتی «انگل» را می‌نوشتم ایده‌های بسیار بیشتری در سر داشتم که نتوانستم در یک فیلم دو ساعته جای دهم. اگر وقت بیشتری داشتم، می‌توانستم این داستان‌ها را روایت کنم و این چیزی است که می‌خواهم به زودی با آدام در موردش صحبت کنم.»

«رایان جانسون» کارگردان «شمشیرهای از رو بسته» (Knives Out) هم روز دوشنبه برای اولین بار نامزد اسکار در بخش بهترین فیلمنامه‌ی اریجینال شد. او می‌گوید: «از تولید این فیلم و همکاری با «دنیل کرگ» بسیار لذت بردم و اکنون وقتی می‌بینم که مخاطبین به آن واکنش نشان می‌دهند، احساس می‌کند که ایده‌ی تولید دنباله می‌تواند فوق‌العاده باشد. اما پیش از ساخته شدن این دنباله کارهای زیادی باید انجام داد که اولین و مهمترینش نگارش فیلمنامه است.»

فیلم «شمشیرهای از رو بسته» پس از اکران در جشنواره‌ی تورنتو بیش از ۲۶۵ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخت. جانسون در مورد موفقیت فیلم می‌گوید: «در زمان خلق اثر پیش‌بینی ممکن نیست به ویژه وقتی فیلمی اریجینال می‌سازید که به هیچ برندی تعلق ندارد. ما فیلم را به این امید ساختیم که با مخاطب ارتباط برقرار کند و از دیدنش لذت ببرد. به نظر من موفقیت به این معناست.» او در ادامه می‌گوید: «برای تولید یک فیلم اریجینال همیشه فرصت هست. شما باید همیشه باور داشته باشید که اگر فیلمی جذاب و بدیع بسازید مخاطب به دیدنش خواهد آمد.»

جانسون در مورد سه‌گانه‌ی جدید «جنگ ستارگان» می‌گوید: «هنوز با سران لوکاس‌فیلم در ارتباط هستم و آن‌ها هنوز در حال برنامه‌ریزی‌اند. بنابراین باید صبر کرد و دید برنامه‌های آنان برای آینده چیست. تا آن زمان همان‌طور که گفتم بر روی یک نسخه‌ی دیگر از این فیلم کار می‌کنم و ایده‌های دیگری هم در ذهن دارم.»

«سرشا رونان» که در «زنان کوچک» نقش «جو مارچ» را بازی می‌کند از نامزد نشدن فیلم در بخش بهترین کارگردانی کمی گیج شده و می‌گوید: «خیلی خوشحالم که آکادمی گرویگ را در بخش بهترین فیلمنامه‌ی اقتباسی و بهترین فیلم نامزد کرده، اما احساس می‌کنم که وقتی فیلمی در بخش بهترین فیلم نامزد شده باید به ویژه در بخش بهترین کارگردانی هم حاضر باشد. گرتا از نظر من، از زمان شروع فیلمسازی دو اثر فوق‌العاده ساخته و من امیدوارم که وقتی فیلم بعدی‌اش را می‌سازد در تمامی زمینه‌ها به او توجه شد چرا که یکی از مهم‌ترین فیلمسازان دوران ماست.»

«جاناتان پرایس» بازیگر «دو پاپ» می‌گوید قصد نداشته معرفی نامزدها را تماشا کند: «در فضای آنلاین چیزهای زیادی در مورد اینکه چه کسی نامزد می‌شود و چه کسی نمی‌شود خواندم، بنابراین تصمیم گرفتم که به معرفی نامزدها توجه نکنم.» اما می‌گوید سرکی به پخش زنده‌ی معرفی نامزدها زده تا ببیند همکارش «آنتونی مک‌کارتن» نامزد بهترین فیلمنامه‌ی اقتباس شده می‌شود یا نه.

خانواده‌ی اوباما هم نامزدی مستند «کارخانه‌ی آمریکایی» (American Factory) نت‌فلیکس را به سازندگانش تبریک گفتند. این فیلم برای کسب اسکار باید با «غار»، «برای سما»، «مرز دموکراسی» و «سرزمین عسل» رقابت کند. اوباما در صفحه‌ی توئیتر خود می‌نویسد: «خوشحالم که «کارخانه‌ی آمریکایی» نامزد اسکار بهترین مستند شد. این فیلم داستانی روایت می‌کند که ما معمولاً نمی‌بینیم و دقیقاً چیزی است که من و میشل امیدواریم با استودیوی «هایر گروند» به آن نائل شویم. به تمامی سازندگان تبریک عرض می‌کنم!»

«آدام سندلر» که پیش‌تر به شوخی گفته بود اگر او را برای «الماس تراش‌نخورده» نامزد اسکار نکنند به بازی در فیلم‌های ضعیف رو می‌آورد با ارسال یک توئیت نوشت: «خبر بد: آکادمی سندمن را دوست نداشت. خبر خوب: سندمن می‌تواند از این به بعد کت و شلوار نپوشد.»

 

رکوردشکنی جان ویلیامز

«جان ویلیامز» آهنگساز «جنگ ستارگان: ظهور اسکای‌واکر» با کسب نامزدی اسکار رکوردهای جدیدی به ثبت رساند. هرچند نهمین قسمت «جنگ ستارگان» در هیچ‌یک از بخش‌های کلیدی اسکار نامزد دریافت جایزه نشد، اما «جان ویلیامز» پنجاه و دومین نامزدی اسکارش را با این فیلم به دست آورد تا بیش از هر انسان زنده‌ی دیگری روی زمین نامزد شده باشد. «جنگ ستارگان: ظهور اسکای‌واکر» در بخش بهترین تدوین صدا و بهترین جلوه‌های ویژه هم نامزد اسکار شد.

ویلیامز پنج بار با قسمت اول «جنگ ستارگان»، «فهرست شیندلر»، «ای.تی، فرازمینی»، «آرواره‌ها» و «ویولن‌زن روی بام» برنده‌ی اسکار بهترین موسیقی متن شده است. تنها «والت دیزنی» که ۲۲ جایزه‌ی اسکار و ۵۹ نامزدی اسکار را در کارنامه دارد بیش از ویلیامز نامزد اسکار شده است. «مریل استریپ» نیز با ۲۱ نامزدی در بخش بهترین بازیگری رکورددار است.

 

تاریخ‌سازی نت‌فلیکس

شبکه‌ی نت‌فلیکس بار دیگر با ۲۴ نامزدی اسکار تاریخ‌ساز شد و برای اولین بار بیش از تمامی استودیوهای بزرگ هالیوود نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد. این نامزدی‌ها شامل حضور «ایرلندی» و «داستان ازدواج» در بخش بهترین فیلم می‌شود. «ایرلندی» در مجموع ۱۰ نامزدی کسب کرد و از این حیث با «روزی ورزگاری در هالیوود» استودیوی سونی و «۱۹۱۷» استودیوهای یونیورسال و امبلین برابری کرد. «جوکر» استودیوی برادران وارنر اما با ۱۱ نامزدی بالاتر از این دو عنوان قرار گرفت.

فیلم‌های «داستان ازدواج» و «دو پاپ» هم به ترتیب شش و دو نامزدی برای نت‌فلیکس به ارمغان آوردند. سال گذشته این شبکه/استودیو ۱۵ نامزدی کسب کرد و برای اولین بار با «رما» در بخش بهترین فیلم جای گرفت. آن‌ها اخیراً در گلدن گلوب ۱۷ نامزدی دریافت کردند، اما در مراسم اهدای جوایز، با «لورا درن» تنها جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل را به خانه بردند.

استودیوی دیزنی که اکنون فاکس قرن بیستم و فاکس سرچ‌لایت را در سیطره دارد تنها یک نامزدی کمتر از نت‌فلیکس دریافت کرد که شامل شش نامزدی برای «جوجو خرگوش» (Jojo Rabbit) و چهار نامزدی برای «فورد در برابر فراری»‌ می‌شد. «ظهور اسکای‌واکر» هم با سه نامزدی و «داستان اسباب بازی ۴» با دو مامزدی در رتبه‌های بعدی ایستاده‌اند.

استودیوی سونی هم امسال با ۲۰ نامزدی وضعیت مساعدی داشت. این در حالی است که سونی سال گذشته تنها در پنج شاخه نامزد شده بود. نامزدی‌های امسال استودیو شامل شش نامزدی برای «روزی روزگاری در هالیوود» و «زنان کوچک» می‌شود. یونیورسال با ۱۳ و برادران وارنر با ۱۲ نامزدی در رتبه‌های بعدی پرافتخارترین استودیوهای اسکار ۲۰۲۰ قرار گرفته‌اند. استودیوی مستقل لاینزگیت هم چهار نامزدی شامل سه نامزدی برای «بمب خبری» (Bombshell) را تصاحب کرد. در میان استودیوهای کوچک‌تر نئون با هشت نامزدی که شامل چهار نامزدی برای «انگل» می‌شد، پیشتاز است.

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۷ دی ۱۳۹۸ ۱۴:۴۲

وقتی میبینم مزخرفی مثل جوجو ربیت تو بخش بهترین فیلم هست ولی lighthouse نیست میخام سقف رو گاز بزنم. یه مشت صهیونیست به گند کشیدن همه جارو. اسکارلت جوهانسون که حتی اندازه یه دهم امثال استریپ بازیگر نیست و تو عمرش اندازه انگشتای یه دست تیپ جدید بازیگری تجربه نکرده و حتی شاید نتونه لهجشو عوض کنه تو دو بخش نامزده اسکاره. شرم بر شما احمقا که نابود کردید هنر هفتم رو!!!

نمایش اسپویل
۲۷ دی ۱۳۹۸ ۱۴:۳۷

فقط یه هیئت داوران بی همه چیز میتونه رابرت دنیرو و آدام سندلر رو نادیده بگیره بجاش امثال آدام درایور و باندراس رو نامزد کنه. زمونه ی بدیه واقعا. سینمایی که عاشقش بودیم داره به تاراج میره ???

نمایش اسپویل
۲۶ دی ۱۳۹۸ ۰۱:۲۶

دقیقاً. فیلم به این عظمت رو فقط چون تجاری و ترگل برگل نیست زدن محو کردن

نمایش اسپویل
۲۵ دی ۱۳۹۸ ۰۰:۴۶

پس فیلم lighthouse? خسته شدم اینقد دیدم در حق این فیلم ظلم شده

نمایش اسپویل
۲۴ دی ۱۳۹۸ ۲۰:۲۵

مشتی مراسم و جوایز بی ارزشع صرفا جهت تبلیغ و پول سازی خسته شدیم از اینهمه چرت های هالیوود

نمایش اسپویل
بیشتر