news-background
news-background

در مراسم امی ۲۰۱۹ چه گذشت؟ وداع عوامل Game of Thrones، شگفتی‌سازی Fleabag، رکوردشکنی «پیتر دینکلج»

هفتاد و یکمین دوره‌ی مراسم اهدای جوایز امی یکشنبه شب گذشته بدون مجری برگزار شد و لحظات غافلگیرکننده‌ای را رقم زد که حتی باتجربه‌ترین بازیگران انتظارش را نداشتند. امی هیچگاه از جذابیت اسکار یا گلدن گلوب برخوردار نبوده، بنابراین تهیه‌کنندگان مراسم فکر کردند که برگزاری آن بدون مجری مشکلی ایجاد نخواهد کرد. از طرفی برگزاری بدون مجری اسکار هم پس از جدایی جنجالی «کوین هارت» خللی در اجرا به وجود نیاورده و حتی موجب بهبود آن و افزایش بیننده شده بود.

این اتفاق موجب شد تقدیم‌کنندکان جوایز را کمی به دردسر انداخت و تنها بعضی از متخصصان این کار مثل «مایا رودالف» موفق شدند با قدرت از عهده‌اش برآیند و شوخی‌های دیگران در مورد یافتن مجری چندان دلچسب نبودند. کمدین‌های دیگر از جمله «توماس لنان» که تمام تلاش‌اش را کرد و دست آخر با ناامیدی اظهار کرد: «به این دلیل است که هیچکس حاضر نیست مجری شود: زیرا مزخرف است.» کاری از پیش نبردند. ظاهر شدن دیگران با لباس‌های مسابقه‌ی تلویزیونی «خواننده‌ی نقاب‌دار» (Masked Singer) نیز تنها به بینندگان این مسئله را یادآور شد که فاکس، شبکه‌ی پخش‌کننده‌ی مراسم، سخت در پی جذب بیننده برای این مسابقه است.

در این مراسم سعی شده بود از دو سریال «بازی تاج‌وتخت» (Game of Thrones) و «ویپ» (Veep) که در ماه‌های گذشته آخرین فصل خود را روی ایر بردند تجلیل شود، با این حال در پایان مراسم از این دو سریال آنگونه که انتظار می‌رفت تجلیل نشد. بازیگران «بازی تاج‌وتخت» در بخشی از مراسم روی صحنه آمدند تا ضمن دریافت جایزه‌ی بهترین سریال درام، با سریال فانتزی HBO وداع کنند. بازیگرانی که در ۱۰ شاخه نامزد امی بودند در سالن نمایشی مایکروسافت در لس آنجلس روی صحنه در کنار هم ایستادند با تشویق ایستاده‌ی حضار مواجه شدند.

«آلفی آلن»، «گوئندولین کریستی»، «امیلیا کلارک»، «پیتر دینکلج»، «کیت هرینگتون»، «لینا هیدی»، «سوفی ترنر»، «کاریس ون هوتن»، «نیکلای کاستر والدو» و «میزی ویلیامز» هریک از فصل پایانی سریال سخن گفتند. ویلیامز که در بخش بهترین بازیگر زن نقش مکمل سریال‌های درام نامزد بود گفت: «با اینکه بسیار دوست داشتیم سریال تا ابد ادامه پیدا کند، زمان وداع فرارسیده. اکنون این فرصت را داریم تا از همه‌ی کسانی که ما را نگاه کردند تشکر کنیم.» بازیگران سریال توسط «سث مایر» مجری شوی آخر شب NBC معرفی شدند که به شوخی گفت: «سریال در مورد مسائل بسیاری بود، چیزهایی مانند اینکه مهم نیست چقدر برای برگزاری مراسم ازدواج برنامه‌ریزی می‌کنید، اتفاقی غیرقابل جبران روی خواهد داد.»

«بازی تاج‌وتخت» امسال در ۳۲ بخش نامزد بود و از این حیث رکورددار. «پیتر دینکلج» نیز شب گذشته در بخش بهترین بازیگر مرد نقش مکمل در سریال‌های درام جایزه‌ی امی را تصاحب کرد. او هنگام دریافت جایزه احساساتی شد و گفت: «عضوی از جامعه‌ای هستم که مهم‌ترین مسائل برایش بردباری است و تنوع نژادی و جنسیتی و من خودم را از این بابت بسیار خوشبخت می‌دانم. زیرا در هیچ موقعیت دیگری نمی‌توانستم روی صحنه‌ای چون این بیایم. از زمانی که دن و دیو [نویسندگان سریال] را ملاقات کرده‌ام حدود ۱۰ سال می‌گذرد. در آن زمان نمی‌دانستم خود را وارد چه کاری می‌کنم، اما می‌دانستم که دن و دیوید کارشان بی‌نظیر است. فقط عرق ریختیم و خندیدیم. دن و دیوید عزیز، ما برای شما به معنای واقعی کلمه از میان یخ و آتش گذشتیم و من باز هم حاضرم این کار را تکرار کنم.»

او وقتی از همکارانش به عنوان «بااستعدادترین حرامزادگان» یاد می‌کرد با سانسور شبکه هم مواجه شد. این جایزه، چهارمین امی کلی دینکلج برای نقش «تیریون لنیستر» و دومین جایزه‌ی متوالی او بود تا از این لحاظ در بخش بهترین بازیگر مرد نقش مکمل رکورددار شود. او تاکنون هشت بار برای این نقش نامزد شده و شب گذشته «آلفی آلن»، «نیکلای کاستر والدو» همبازیانش در سریال، و نیز «جاناتان بنکس» و «جیانکارلو اسپوزیتو» از «بهتر است با سال تماس بگیرید» را مغلوب ساخت.

از شگفتی‌های مراسم یکشنبه شب کسب جایزه توسط «فیبی والر بریج» در بخش بهترین بازیگر زن نقش اول سریال‌های کمدی با «فلیبگ» (Fleabag) بود. او که نویسندگی سریال را هم برعهده داشته در بخش نویسندگی سریال‌های کمدی هم صاحب جایزه شد. نویسندگی او در سریال «کشتن ایو» هم در بخش سریال‌های درام نامزدی امی دیگری برای او به ارمغال آورده بود تا پس از نویسندگی در فیلم جدید «جیمز باند» سال درخشان این بازیگر و نویسنده‌ی بریتانیایی تکمیل شود. او هنگام دریافت جایزه روی صحنه گفت: «من بازیگری را بسیار سخت و دردناک می‌دانم.» او سپس از آمازون و BBC تشکر کرد و به شوخی گفت از این پس خودش را تکرار خواهد کرد. او در این بخش «ریچل بروزناهان»، «جولیا لوئی-درایفوس»، «کریستینا اپلگیت»، «ناتاشا لیون» و «کریستین اوهارا» را شکست داد.

والر بریج در مراسم فرش قرمز امی گفت: «سه سال قبل وقتی سریال برای اولین بار پخش شد واقعاً امیدوار بودم که «فلیبگ» به موفقیت برسد. تا وقتی که به متنی که به نگارش درمی‌آورید باور داشته باشید، می‌توانید به دیوانه نبودن خود و ارتباط برقرار کردن دیگران با آن امیدوار باشید. بنابراین احساس آسودگی خاطر دارم. احساس می‌کنم که دیوانه نیستم.» شخصیت والر بریج در فصل دوم سریال سعی می‌کند با یک کشیش با بازی «اندرو اسکات» رابطه‌ برقرار کند. «فلیبگ» امسال در ۱۱ شاخه نامزد دریافت جایزه‌ی امی بود و پنج جایزه را با احتساب «هنرهای خلاقانه امی» به خانه برده است.

«پاتریشا آرکت» هنگام دریافت جایزه‌ی امی بهترین بازیگر زن نقش مکمل در مینی‌سریال «اکت» (The Act) از حقوق بازیگران تراجنسیتی حمایت کرد و گفت: «خوشحالم که هنوز به بازیگری ادامه می‌دهم، خوشحالم که در سن پنجاه سالگی بهترین نقش‌های زندگی‌ام را بازی کردم.» او در پشت صحنه‌ی مراسم در مصاحبه با ورایتی ادامه داد: «بازیگران زن تراجنسی سالیانه ۱۰ هزار دلار دریافت می‌کنند که با فقر مطلق تفاوتی ندارد.» آرکت اکنون دو جایزه‌ی امی در کارنامه دارد. او در سال ۲۰۰۵ به خاطر بازی در سریال «مدیوم» شبکه‌ی NBC نیز این جایزه را کسب کرده و امسال برای بازی در سریال «فرار از دنمورا» هم نامزد امی بود.

«میشل ویلیامز» ستاره‌ی سریال «فاسی/وردان» (Fosse/Verdon) یکشنبه شب هنگام دریافت جایزه‌ی امی بهترین بازیگر زن نقش اول در سریال‌های درام، در خصوص برابری حقوق بازیگران زن و مرد سخنرانی کرد. او گفت: «از شبکه‌ی FX و استودیوی فاکس تشکر می‌کنم که از من حمایت کردند و حقوق برابر به من پرداختند، زیرا درک می‌کردند که برای یک فرد احترام قائل شوید، او را توانمند می‌سازید تا ارزش‌های ذاتی خودش را کشف کند.» ویلیامز در ادامه می‌گوید: «از این پس وقتی یک زن – به ویژه زنی رنگین پوست که ۵۲ درصد دستمزد بازیگران مرد را دریافت می‌کند – از شما خواست به نیازهایش توجه کنید، به حرفش گوش کنید، او را باور کنید، چرا که یک روز ممکن است در مقابل شما بایستد و از شما به خاطر موفقیت‌هایش تشکر کند.»

«امیلیا کلارک» در پشت صحنه‌ی مراسم امی یکشنبه شب در مصاحبه با ورایتی به جنجال فصل پایانی «بازی‌تاج‌وتخت» واکنش نشان داد و گفت: «اتفاقی که افتاد تملق‌آمیز بود زیرا وقتی یک نفر تا این حد به سریالی اهمیت بدهد و آماده‌ی به راه انداختن چنین سر و صدایی باشد در مورد این که داستان و شخصیت‌ها چه مسیری را باید در پیش می‌گرفتند، نشان از تملقی عظیم دارد. نشان می‌دهد که مردم چقدر سریال را دوست داشته‌اند.» او در مورد احتمال ادامه یافتن سریال نیز می‌گوید: «راستش را بخواهید فکر نمی‌کنم عوامل و بازیگران بتوانند چند فصل دیگر از سریال را تولید کنند. ما از جان و دل و خون و اشک و انرژی خود مایه گذاشتیم و فکر می‌کنم اعضای خانواده‌ی بازیگران از پایان یافتن پروژه خوشحال باشند.»

    امی ۲۰۱۹ براساس آمار و ارقام:

شبکه‌ی HBO که امسال در ۱۳۷ شاخه نامزد امی بود موفق شد ۳۴ جایزه را به خانه ببرد. نت‌فلیکس نیز از ۱۱۷ نامزدی خود ۲۷ جایزه را تصاحب کرد. سریال «بازی تاج‌وتخت» که با ۳۲ نامزدی رکوردشکن شده بود ۱۲ جایزه از جمله ۱۰ جایزه «امی هنرهای خلاقانه» را دریافت کرد، اما کمدی «ویپ» همین شبکه در بخش‌های مهم سریال‌های کمدی توفیقی کسب نکرد. اما «چرنوبیل» مینی‌سریال جنجالی این شبکه‌ی کابلی هم صاحب ۱۰ جایزه شد، در حالی که «بری» و شوی «جان الیور» با سه و چهار جایزه در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

شبکه‌ی نت‌فلیکس با سریال «وقتی ما را می‌بینند» (When They See Us) جایزه‌ی بهترین بایزگر مرد نقش اول مینی‌سریال‌ها را به خانه برد و با «آینه‌ی سیاه: بندراسنچ» موفق به دریافت جایزه‌ی بهترین فیلم تلویزیونی شد. «جولیا گارنر» با «اوزارک» برنده‌ی جایزه‌ی بهترین بازیگر زن نقش مکمل سریال‌های درام شد درحالی که «جیسون بیتمن» جایزه‌ی بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.

شبکه جایزه
HBO ۳۴
Netflix ۲۷
Amazon ۱۵
National Geographic ۸
NBC ۷
CNN ۵
FX ۵
CBS ۴
FOX ۴
Hulu ۴
VH1 ۴
YouTube ۴
SundanceTV ۳
CW ۲
ABC ۱
Apple Music ۱
BBC America ۱
NASA TV ۱
Oculus Store ۱
Twitch ۱

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید