news-background
news-background

باکس آفیس: Wonder Woman 1984 رکورد فروش داخلی در حین پاندمی را شکست؛ Demon Slayer پرفروش‌ترین فیلم تاریخ ژاپن شد

وارنرمیدیا هنوز آمار دقیق استقبال مشترکین HBO Max از «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» (Wonder Woman 1984) را اعلام نکرده، اما این دنباله‌ی ابرقهرمانی رکورد فروش داخلی در حین پاندمی را شکسته است. این فیلم از روز کریسمس در ۲۱۵۱ سالن سینما اکران شد و ۱۶.۷ میلیون دلار فروخت. قسمت اول «زن شگفت‌انگیز» ژوئن سال ۲۰۱۷ در افتتاحیه ۱۰۳.۲ میلیون دلار فروش کرده بود، بنابراین رکورد قسمت دوم کاهش ۸۳ درصدی نسبت به آن فیلم را نشان می‌دهد. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

«زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» آخر هفته‌ی گذشته در بازارهای جهانی به فروش ۸۵ میلیون دلاری رسید و باعث شد که برادران وارنر بدون معطلی تولید قسمت سوم را با «پتی جنکینز» به عنوان کارگردان و «گل گدوت» برای بازی در نقش «دایانا پرنس» تأیید کنند. افتتاحیه‌ی این فیلم دستاوردی بهتر از انیمیشن «کرودها: عصر جدید» (Croods: A New Age) که در سه روز اول اکران ۹.۷ میلیون دلار فروخت، و «تنت» (Tenet) که ۹.۳ میلیون دلار فروخت بود. دنباله‌ی «زن شگفت‌انگیز» در ۴۰ درصد تمامی سالن‌های سینمای بازگشایی شده آمریکای شمالی روی پرده رفت و ۵۶ درصد فروش تمامی فیلم‌ها را از آن‌ها کسب کرد. این در حالی است که «کرودها ۲» در ۴۴ درصد سالن‌های سینمای بازگشایی شده اکران شد و ۶۰ درصد فروش فیلم‌ها از این سالن‌ها را به دست آورد. «تنت» نیز در ۵۵ درصد سینماهای بازگشایی شده اکران شد و ۷۰ درصد فروش تمامی فیلم‌ها را به خود اختصاص داد.

استودیوی یونیورسال هم این هفته فیلم «اخبار دنیا» (News of the World) «تام هنکس» و فکوس فیلم «زن جوان آینده‌دار» (Promising Young Woman) با بازی «کری مالیگان» را افتتاح کردند و به ترتیب به فروش ۲.۴ و ۶۸۰ هزار دلاری دست یافتند. فیلم «کرودها: عصر جدید» یونیورسال نیز در پنجمین هفته‌ی اکران ۱.۷ میلیون دلار کسب کرد و در رتبه‌ی سوم قرار گرفت. این انیمیشن تاکنون ۳۰.۳ میلیون دلار در بازارهای داخلی فروخته است. فیلم «پینوکیو» (Pinocchio) «روبرتو بنینی» این هفته در ۷۶۴ سالن سینمای آمریکا اکران شد و ۲۷۴.۶ هزار دلار فروخت.

فیلم‌های «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴»، «اخبار دنیا» و «زن جوان آینده‌دار» همگی از مخاطبین نمره‌ی B+ «سینمااسکور» دریافت کرده‌اند. قسمت اول «زن شگفت‌انگیز» در سال ۲۰۱۷ نمره‌ی A دریافت کرده بود.

برای یک فیلم ابرقهرمانی ۲۰۰ میلیون دلاری دی‌سی که اولین بار در کامیک-کان سال ۲۰۱۸ رونمایی شده وقتی که کارگردان به همراه گدوت و «کریس پاین» از اولین تریلر فیلم رونمایی کردند، این فروش در حالت عادی و بر اساس استانداردهای دنیای پیشا-پاندمی یک فاجعه است. اما پرسش این است که آیا برادران وارنر می‌توانست این فیلم را تا اواخر سال ۲۰۲۱ وقتی که احتمالاً شرایط صنعت فیلمسازی به حالت عادی برمی‌گردد نگه دارد یا نه.

«زن شگفت‌انگیز» فیلمی است که بیشتر برای مخاطبین زن طراحی شده و باید به صورت گروهی در سالن‌های سینما دیده شود. برای قسمت اول فیلم در تابستان سال ۲۰۱۷ ابتدا افتتاحیه‌ی ۶۵ میلیون دلاری پیش‌بینی می‌شد اما در نهایت رکورد فراتر از انتظار ۱۰۳.۲ میلیون دلاری را ثبت کرد و علت آن هجوم زنان برای دیدن فیلم دانسته شد. بخش عظیمی از این گروه از مخاطبین برای دیدن دنباله قرار نبود در حین پاندمی به سالن‌های سینما بازگردند. وارنرها پیش‌تر وقتی در مورد سرنوشت این فیلم تصمیم‌گیری کردند گفتند که هدف از انتشار فیلم در HBO Max جلب رضایت این گروه است. اما سؤال این است که اگر هواداران مارول می‌توانند یک سال بیشتر برای دیدن «بیوه سیاه»‌ (Black Widow) منتظر بمانند، چرا هواداران «زن شگفت‌انگیز» نتوانند؟ چرا باید برای برندی پرفروش سرنوشتی محکوم به شکست در گیشه رقم زد در حالی که سالن‌های سینما به سختی زنده‌اند؟

نسخه‌های باکیفیت اما غیرمجاز «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» به فاصله‌ی کوتاهی پس از انتشار فیلم در HBO Max به دورافتاده‌ترین نقاط زمین راه پیدا کرده و با توجه به اختلالاتی که در این شبکه به وجود آمده و تجربه‌ی دیدن آن در خانه را تا حدی برای مشترکین ناخوشایند کرده، آیا کسی وسوسه نخواهد شد که سری به سایت‌های دانلود غیرمجاز بزند؟ استودیوی دیزنی هم با همین معضل روبروست و فیلم انیمیشن «روح» (Soul) آن‌ها دقایقی چند پس از انتشار از دیزنی+ در شبکه‌های به اشتراک‌گذاری فایل در دسترس قرار گرفت. اما به نظر می‌رسد که استودیوها در حال حاضر درز محصولات گران‌قیمت‌شان در این سایت‌ها را جدی نمی‌گیرند.

مدیران شبکه‌ی HBO Max آمار دقیق بینندگان «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» را گزارش نکرده‌اند و تنها به ذکر این نکته بسنده کرده‌اند که «نیمی از مشترکین پلتفرم فیلم را در اولین روز انتشار دیده‌اند»، و میلیون‌ها مخاطب دیگر از طریق شبکه‌های کابلی و دیگر شرکای تجاری وارنر موفق به دیدن آن شده‌اند. وارنرمیدیا می‌گوید «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» در ۲۴ ساعت اول انتشار تمامی رکوردهای شبکه را شکسته و فراتر از انتظار ظاهر شده است.

برادران وارنر همچون دیگر استودیوهای بزرگ هالیوود، با چالش تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت فیلم‌های پرخرج خود در حین پاندمی مواجه بود. «جف گلدستین» مدیر اکران داخلی برادران وارنر می‌گوید: «تمایل بسیار زیادی برای اکران فیلم‌های ما در سالن‌های سینمای متوسط و کوچک‌تر فعال وجود داشت. می‌توان دید که ما در همین مناطق جنوبی و غرب میانه و ۱۰ هزار اکران خصوصی عملکرد مثبتی داشته‌ایم. پیامی که از سالن‌های سینما دریافت می‌کنیم این است: به ما محتوا بدهید. این سالن‌های کوچک‌تر و متوسط به بخش زیادی از کشور که سالن‌های زنجیره‌ای در دسترس نیستند خدمات‌دهی می‌کنند، آن‌ها دهه‌هاست که یکی از ستون‌های کسب‌وکار اکرانند.»

انتشار همزمان «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» در سالن‌های سینما و HBO Max ابتدا با استقبال سالن‌داران مواجه شد و قابل‌درک نیز بود. اما وقتی نمک به زخم آن‌ها پاشیده شد  که وارنرها اعلام کردند تمامی فیلم‌هایشان در سال ۲۰۲۱ را طبق همین مدل پخش می‌کنند.

وارنرمیدیا برای رسیدن به پول باید به فکر افزایش مشترکینش خارج از HBO هم باشد. کمپانی ارتباطی ای‌تی‌اند‌تی اخیراً گزارش داده است که ۳۸ میلیون مشترک در شبکه‌ی کابلی HBO و HBO Max دارد. «جان استانکی» مدیر عامل این کمپانی در کنفرانس مجازی تی‌ام‌تی ادعا کرد که ۴ میلیون مشترک حساب‌های خود را در HBO Max «فعال» کرده‌اند. وارنرمیدیا از فعال شدن مشترکین HBO در HBO Max پولی به دست نمی‌آورد و باید به فکر اضافه کردن مشترکین بیشتر باشد. اما در صورتی که ۳۸ میلیون مشترک این کمپانی در طول تعطیلات آخر هفته در HBO Max فعال شوند، و فرضاً هر خانوار می‌توانست دو بلیت خریداری کند، ۷۶ میلیون بلیت از دست رفته و فروخته نشده برای «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» به دست می‌آمد. اما به هر حال، هدف وارنرمیدیا این بود که با انتشار این فیلم در این شبکه بر شمار مشترکین آن بیافزاید. با فروش میلیاردی «آکوامن» (Aquaman)، وارنرها پیش از پاندمی امیدوار بودند که با دنباله‌ی «زن شگفت‌انگیز» تمامی رکوردها را بشکنند.

«زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» در ۱۸۰ سالن سینمای آیمکس اکران شد و ۱.۲ میلیون دلار یا ۷ درصد افتتاحیه را به خود اختصاص داد. پرفروش‌ترین بازارهای فیلم دالاس، سالت لیک سیتی، فینیکس، هیوستن، گریتر نیویورک، اورلاندو، آتلانتا، تامپا، میامی و آستین بودند. «آی‌اسپات» هفته‌ی گذشته گزارش داد که برادران وارنر برای تیزرهای تلویزیونی این دنباله ۱۷ میلیون دلار هزینه کرده‌اند. «رلیش‌میکس» نیز گزارش می‌دهد که این فیلم در شبکه‌های اجتماعی دارای ۳۲۵.۶ میلیون بازدید و دنبال‌کننده است و بیش از ۹۰ ویدیوی منتشر شده برای این فیلم در یوتیوب ۱۷۷.۳ میلیون بازدید را رقم زده. در فیسبوک، هواداران فیلم ۲.۴ میلیون رشد داشته‌اند و ۳۳ ویدیوی آن در این شبکه ۱۴ میلیون مرتبه مشاهده شده است.

برادران وارنر برای بازاریابی فیلم سه دقیقه از افتتاحیه‌ی فیلم را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت. این اقدام جسورانه در تاریخ ۱۵ دسامبر سبب شد که گروهی از افراد به صورت زودهنگام اپلیکیشن HBO Max را بر روی دستگاه‌های خود نصب کنند. گدوت، «پدرو پاسکال»، «کانی نیلسن» و «رابین رایت» در مجموع دارای ۶۲.۳ دنبال‌کننده‌اند و گدوت با ۵۸.۷ میلیون ۹۴ درصد این رقم را به خود اختصاص داده. او وقت زیادی را صرف بازاریابی فیلم کرد و در برنامه‌های تلویزیونی بسیاری از جمله شوی «جیمی فالن» ظاهر شد. خوانندگی او و «کریستن ویگ» در شوی فالن ۳ میلیون بازدید داشت.

«زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» در ابتدا از «راتن تومیتوز» امتیاز ۸۹ درصد دریافت کرده بود، اما این امتیاز در حال حاضر به ۶۵ درصد تنزل پیدا کرده است. آخرین نظرسنجی‌ها از مخاطبین نیز نشان می‌دهد که فیلم امتیاز ۸۲ درصد «پست‌ترک» دریافت کرده و ۶۷ درصد دیدن فیلم را توصیه می‌کنند. کودکان زیر ۱۲ سال با امتیاز ۸۶ درصد بیش از سایرین از فیلم رضایت داشته‌اند، در حالی که نیمی از مخاطبین مرد و نیمی دیگر زن بوده‌اند. حدود ۳۹ درصد از سینماروها اروپایی تبار، ۲۵ درصد اسپانیایی تبار، ۲۴ درصد آفریقایی تبار، و ۱۲ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بودند. قسمت اول فیلم بر اساس آمار «پست‌ترک» دارای ۵۳ درصد مخاطب زن و ۴۷ درصد مرد بود.

فیلم «اخبار دنیا» هنکس و یونیورسال که با بودجه‌ی ۳۸ میلیون دلاری ساخته شده، ۱۷ روز در سالن‌های سینما اکران خواهد شد و سپس از ماه آینده میلادی به پلتفرم‌های دیجیتال می‌آید. این فیلم وسترن به کارگردانی «پل گرین‌گرس» ۱ میلیون دلار از روز جمعه، ۷۸۰ هزار دلار از شنبه و ۶۱۰ هزار دلار از یکشنبه کسب کرد و از «راتن تومیتوز» امتیاز ۸۴ درصد دریافت کرد. حدود ۷۰ درصد از مخاطبین فیلم زیر ۳۵ ساله و ۲۹ درصد بالاتر از ۵۵ ساله بودند. از این گذشته، ۷۷ درصد خریداران بلیت برای این فیلم اروپایی تبار، ۱۲ درصد اسپانیایی تبار، ۵ درصد آفریقایی تبار و ۵ درصد آسیایی تبار یا از سایر نژادها بودند.

پرفروش‌ترین بازارهای «اخبار دنیا» ایالت‌های غرب میانه و جنوب غربی از جمله دالاس، هیوستن، آتلانتا، و فینیکس اعلام شده‌اند. «رلیش‌میکس» گزارش داده است که این فیلم دارای ۴۲.۴ میلیون دنبال‌کننده و بازدید در شبکه‌های اجتماعی بوده و تریلر آن در یوتیوب ۹.۵ میلیون مرتبه دیده شده است. هنکس که دارای ۳۸.۵ میلیون هوادار در فیسبوک، توییتر و اینستاگرام است، در بازاریابی این فیلم مشارکت زیادی نداشت.

این هفته فیلم تحسین‌شده‌ی «زن جوان آینده‌دار» که ژانویه گذشته در ساندنس اکران شده بود و در حال حاضر از «راتن تومیتوز» امتیاز ۹۱ درصد دریافت کرده افتتاح شد. «کری مالیگان» با این فیلم یکی از مدعیان کسب جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر زن دانسته شده است. او از حلقه‌ی منتقدین لس‌آنجلس این جایزه را به دست آورده و «امرالد فنل» برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلمنامه شده است. این فیلم دارای ۶۳ درصد مخاطب زن و ۷۴ درصد افراد بالاتر از ۲۵ سال بوده، در حالی که ۳۶ درصد آن‌ها هم بالارتر از ۳۵ سال سن داشته‌اند.

براساس تازه‌ترین نظرسنجی‌ها، «زن جوان آینده‌دار» از «پست‌ترک» امتیاز مخاطبین ۷۳ درصد دریافت کرده است. این فیلم تلخ با مضمون انتقام، دارای ۵۹ درصد مخاطب اروپایی تبار، ۱۷ درصد آفریقایی تبار، ۱۷ درصد اسپانیایی تبار، و ۷ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بوده است. پرفروش‌ترین بازارهای فیلم دالاس با ۶.۸ درصد، فینیکس با ۵.۴ درصد، نیویورک با ۵.۳ درصد، هیوستن با ۴.۶ درصد و آستین با ۳ درصد بوده‌آند. مالیگان در شبکه‌های اجتماعی حضور فعالی ندارد اما دو تریلر فیلم ۷.۳ میلیون بازدید را ثبت کرده است.

این هفته فیلم «اهریمن‌کش» (Demon Slayer The Movie: Mugen Train) سرانجام رسماً از «شهر اشباح» (Spirited Away) عبور کرد و به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ ژاپن تبدیل شد. این انیمه با فروش ۳۱۳.۵ میلیون دلاری پس از تنها ۱۱ هفته اکران آن هم در حین پاندمی پس از ۱۹ سال تاج سلطنت را از «شهر اشباح» ربود. «اهریمن‌کش» در ماه اکتبر رکورد افتتاحیه در ژاپن را شکسته و از آن زمان با سرعت تمام به پیش تاخته بود. این فیلم در حال حاضر پنجمین فیلم پرفروش سال ۲۰۲۰ و سومین فیلم پرفروش در بازارهای خارج از آمریکا لقب گرفته است. حدود ۲۲.۳ میلیون دلار از فروش این فیلم از سینماهای آیمکس به دست آمده.

انیمیشن «کرودها: عصر جدید» این هفته در بازارهای جهانی به فروش ۹۸.۳ میلیون دلاری رسید. روسیه این هفته با ۳ میلیون دلار و ۱۶۸۰ سالن سینما بهترین بازار جدید فیلم بود و استرالیا با ۲.۷ و اسپانیا با ۱.۴ در رده‌های بعدی قرار گرفتند. این فیلم تنها از بازار چین ۵۱.۴ میلیون دلار کسب کرده و از رکورد «من نفرت‌انگیز ۲» (Despicable Me 2) عبور کرده است.

انیمیشن «روح» پیکسار و دیزنی این هفته در ۱۰ بازار بین‌المللی اکران شد و ۷.۶ میلیون دلار در افتتاحیه فروخت. پرفروش‌ترین بازار فیلم چین با ۵.۵ میلیون دلار بود، اما در این کشور پس از سه عنوان چینی در رده‌ی چهارم ایستاد. این فیلم به کارگردانی «پیتر داکتر» در بازار تایوان ۸۰۰ هزار دلار، عربستان ۴۰۰ هزار دلار و امارات ۲۰۰ هزار دلار فروخت. «روح» در ماه ژانویه به روسیه و کره خواهد رفت.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید