news-background
news-background

باکس آفیس: No Time To Die هفتصد میلیون دلاری شد؛ فروش ۲۸۰ میلیون دلاری Eternals در دو هفته

به‌روزرسانی یکشنبه: فیلم «وقتی برای مردن نیست» (No Time To Die) ام‌جی‌ام، یونیورسال و یونایتد آرتیستس از فروش جهانی ۷۰۰ میلیون دلاری عبور کرد. نزدیک به ۵۵۸ میلیون دلار از این فروش از بازارهای خارجی کسب شده تا قسمت بیست و پنجم «جیمز باند» به پرفروش‌ترین فیلم هالیوودی سال ۲۰۲۱ در بازارهای بین‌المللی تبدیل شود و بالاتر از «سریع و خشن ۹» (F9) قرار بگیرد. این فیلم ۱۲ میلیون دلار را رسیدن به فروش جهانی قسمت نهم «سریع و خشن» فاصله دارد.

«وقتی برای مردن نیست» در طول آخر هفته گذشته ۲۴ میلیون دلار از ۷۲ بازار فروخت و کاهش فروش ۴۲ درصدی را نسبت به یک هفته قبل ثبت کرد. این فیلم به‌تازگی به استرالیا رسیده و ۸.۲ میلیون دلار فروخته است. فروش این قسمت از «جیمز باند» در بریتانیا تا امروز به ۱۲۶ میلیون دلار رسیده تا پرفروش‌ترین فیلم تاریخ استودیوی یونیورسال شود. «وقتی برای مردن نیست» در چین پس از سه هفته ۵۷.۹ میلیون دلار و در آلمان ۷۰ میلیون دلار فروخته است.

فیلم «جاودانگان» (Eternals) مارول و دیزنی در دومین هفته اکران ۴۸ میلیون دلار از بازارهای خارجی کسب کرد و فروش جهانی خود را به ۲۸۱.۴ میلیون دلار رساند. کاهش فروش این عنوان در دومین هفته اکران در بازارهای بین‌المللی ۴۹ درصد و کمی بهتر از پیش‌بینی‌ها بود. «جاودانگان» به کارگردانی «کلوئی ژائو» ۲۲.۵ میلیون دلار در سینماهای آیمکس فروخته است.

در طول تعطیلات آخر هفته گذشته فیلم ژائو علاوه بر آمریکای شمالی، در کشورهای فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، بریتانیا، کره، ژاپن، برزیل، مکزیک، اندونزی و امارات در رتبه اول جای گرفت. روسیه نیز فیلم «جاودانگان» را این هفته افتتاح کرد و تا روز یکشنبه به فروش ۵.۴ میلیون دلاری رسید. پرفروش‌ترین بازارهای بین‌المللی این فیلم تا امروز کره با ۲۲ میلیون دلار، بریتانیا با ۱۴.۳ میلیون دلار، فرانسه با ۱۱.۵ میلیون دلار، مکزیک با ۱۰.۲ میلیون دلار و برزیل با ۷.۸ میلیون دلار بوده‌اند.

فیلم «گردش در جنگل» (Jungle Cruise) دیزنی سرانجام به بازار چین وارد شد و ۳.۲ میلیون دلار در سه روز اول فروش کرد. این فیلم از پلتفرم «مائویان» چین امتیاز ۸.۹ دریافت کرده اما تأثیر دانلودهای غیرمجاز به روشنی بر روی فروش این فیلم که مدت‌ها قبل از دیزنی+ پخش شده در چین مشهود بود. در این کشور فیلم داخلی «کسی باش» (Be Somebody) با ۲۲ میلیون دلار رتبه اول فروش را در اختیار دارد.

«ونوم ۲» (Venom: Let There Be Carnage) که از فروش داخلی ۲۰۰ میلیون دلاری عبور کرده، در بازارهای جهانی به فروش ۴۴۱.۵ میلیون دلاری رسید. این دنباله با بازی «تام هاردی» در مالزی با افتتاحیه ۹۵۰ هزار دلاری به صدر آمد و رکوردی تا ۱۱۷ درصد بهتر از «شانگ-چی» مارول به جا گذاشت. «تل‌ماسه» (Dune 2021) برادران وارنر و لجندری از سوی دیگر از ۷۶ بازار بین‌المللی ۶.۸ میلیون دلار کسب کرده و به فروش جهانی ۳۵۱ میلیون دلاری رسیده است. این فیلم علمی-تخیلی که از اچ‌بی‌او مکس نیز پخش شده تاکنون از کره ۱۱ میلیون دلار، از چین ۳۸ میلیون دلار، از فرانسه ۳۰.۷ میلون دلار، از بریتانیا ۲۶ میلیون دلار، از آلمان ۲۱.۴ میلیون دلار، و از روسیه ۲۱.۱ میلیون دلار کسب کرده اما در ماه دسامبر به استرالیا و ویتنام می‌رود.

باکس آفیس: Venom 2 دومین فیلم ۲۰۰ میلیون دلاری آمریکا در پاندمی

«ونوم: بگذارید کارنیج بیاید» دومین فیلم ۲۰۰ میلیون دلاری آمریکا در پاندمی

به‌روزرسانی شنبه: فیلم «جاودانگان» (Eternals) مارول و دیزنی علی‌رغم نقدهای اغلب منفی و نمره B «سینمااسکور» در دومین هفته اکران در آمریکای شمالی با کاهش فروش ۶۲ درصدی مواجه شد. در چند روز گذشته ثبت کاهش فروش بیشتری برای این فیلم به کارگردانی «کلوئی ژائو» انتظار می‌رفت. «جاودانگان» با ۲۷.۴ میلیون دلار در دومین هفته اکران داخلی پس از ده روز به ۱۱۸.۷ میلیون دلار رسیده است.

فیلم خانوادگی «کلیفورد سگ بزرگ قرمز» (Clifford the Big Red Dog) استودیوی پارامونت به فروش ۲۰ میلیون دلاری داخلی پس از پنج روز اکران نزدیک شده در حالی که پیش‌تر انتظار می‌رفت در افتتاحیه ۱۵ تا ۱۷ میلیون دلار فروش کند. فروش سه روزه «کلیفورد» به کارگردانی «والت بکر» از ۱۴ میلیون دلار عبور کرده است. این فیلم در کانادا تنها در سالن‌های سینما اکران شده اما پارامونت آن را در پلتفرم‌های دیجیتال ایالات متحده پخش کرده است.

دیزنی که این روزها فیلمی خانوادگی به میدان رقابت با «کلیفورد» راهی نکرده، هفته گذشته در رویداد «روز دیزنی+» اعلا کرد که در مورد پخش عناوین خانوادگی در سالن‌های سینما و همزمان از دیزنی+ انعطاف‌پذیر عمل خواهد کرد. «باب چاپک» مدیر عامل دیزنی می‌گوید:‌ «ما هنوز در مورد اینکه بازار چگونه به فیلم‌های خانوادگی منحصر به سالن‌های سینما واکنش نشان می‌دهد اطمینان نداریم.»

این در حالی است که دیزنی شهرهای بازی دیزنی‌لند را در حین پاندمی بازگشایی کرده و درآمد ۵.۴۵ میلیارد دلاری را برای کمپانی در پی داشته. بنابراین این ادعا که اعضای خانواده برای بازگشت به سالن‌های سینما تردید دارند چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. از سوی دیگر آمار فروش فیلم‌ها خلاف ادعای چاپک را ثابت می‌کند. «کلیفورد» در حالی که از پارامونت+ پخش شده به فروش ۲۰ میلیون دلاری در پنج روز رسیده و در صورت منحصر شدن فیلم به سالن‌های سینما این فروش می‌توانست بالاتر برود.

فیلم انیمیشن خانوادگی «ران خراب می‌شود» (Ron’s Gone Wrong) دیزنی و قرن بیستم که در افتتاحیه ۷.۳ میلیون دلار فروخت، در هفته چهارم به فروش ۲.۱ میلیون دلار و فروش کلی ۲۰.۶ میلیون دلاری رسیده، در حالی که داستان پیچیده‌تری نسبت اغلب عناوین خانوادگی دارد. دولت «جو بایدن» هفته گذشته اعلام کرد که حدید ۱ میلیون کودک ۵ تا ۱۱ ساله اولین دوز واکسن کووید خود را دریافت کرده‌اند و ۷۰۰ نفر دیگر به زودی دریافت خواهند کرد.

پس از «جاودانگان» و اکتبری که رکورد ۶۳۸ میلیون دلاری را ثبت کرد، تا ماه دسامبر وقتی سونی و مارول «مرد-عنکبوتی: راهی به خانه نیست» (Spider-Man: No Way Home) را اکران کنند، رونق به سینمای آمریکا بازنخواهد گشت. دیزنی برای اواخر ماه نوامبر فیلم انیمیشن «اینکانتو» (Encanto) را عرضه می‌کند که انتظار می‌رود در پنج روز اول ۳۷ تا ۴۰ میلیون دلار بفروشد اما پیش‌بینی شده است که هفته دوم به بعد با کاهش محسوس بلیت‌فروشی مواجه شود.

کارشناسان مانند همیشه تأکید می‌کنند که عرضه همزمان فیلم‌ها در سالن‌های سینما و پلتفرم‌های دیجیتال تنها به زیان استودیوها تمام خواهد شد. اگر یک مخاطب خانوادگی فیلم را در سالن‌های سینما دیده باشد، در بازارهای جانبی ممکن است دوباره اقدام به خریداری آن کند، بنابراین در صورتی که فیلم همزمان با اکران در پلتفرم دیجیتالی در دسترس باشد، این استودیو و سالن‌داران‌اند که متضرر خواهند شد. پارامونت‌+ با انتشار «کلیفورد» امیدوار است شمار مشترکین خود را تا سال ۲۰۲۴ به ۶۵ میلیون برساند، رقمی که فاصله زیادی با ۱۱۸.۱ میلیون مشترک فعلی دیزنی+ دارد.

هرچند چاپک می‌گوید با رخت بربستن کووید «رفتار مشتری پایدارتر خواهد شد» اما به نظر می‌رسد که این ادعا تنها در جهت افزایش مشترکین دیزنی+ است. دیزنی برندهای محبوبی چون مارول، پیکسار، و لوکاس‌فیلم را در مالکیت خود دارد و در جهت حفظ ارزش آن‌ها باید دقت زیادی به خرج دهد. در صورتی که یک فیلم همزمان با اکران در سالن‌های سینما از دیزنی+ در دسترس باشد، ارزش و امتیازش در چیست؟ آیا «بیوه سیاه» (Black Widow) که با این استراتژی پخش شد نسبت به «شانگ-چی» (Shang-Chi) که مدتی پس از اکران در سالن‌های سینما در دسترس مشترکین دیزنی+ قرار گرفت، سبب شد افراد بیشتری اشتراک پلتفرم را خریداری کنند؟ یا به عبارت بهتر، پخش سریال‌های انحصاری «شاهین‌چشم» (Hawkeye) مارول و «کتاب بوبا فت» (The Book of Boba Fett) «جنگ ستارگان» از دیزنی+ بدون نمایش در سالن‌های سینما، باعث افزایش مشترکین پلتفرم خواهد شد؟

دنباله «ونوم: بگذارید کارنیج بیاید» (Venom: Let There Be Carnage) سونی و مارول در هفتمین هفته اکران در آمریکای شمالی فروش سه روزه ۳.۷ میلیون دلاری را به ثبت رساند و از فروش ۲۰۲.۴ میلیون دلاری داخلی عبور کرد. «ونوم ۲» دومین فیلمی است که پس از «شانگ-چی» مارول و دیزنی در حین پاندمی از فروش داخلی ۲۰۰ میلیون دلاری فراتر می‌رود. فیلم «شانگ-چی» که به‌تازگی از دیزنی+ هم پخش شده ۲۲۴.۴ میلیون دلار بلیت فروشی کرده است. «ونوم ۲» تا پایان روز یکشنبه فروش جهانی ۴۳۰ میلیون دلاری را ثبت خواهد کرد.

بر اساس نظرسنجی‌های «پست‌ترک»، حدود ۲۰ درصد از مخاطبین فیلم «ونوم ۲» با دیدن تریلرهای یوتیوب اقدام به خریداری بلیت کرده‌اند، ۱۴ درصد با دیدن تریلرها در سالن‌های سینما، ۱۳ درصد با تبلیغات فیلم در شبکه‌های اجتماعی یا سلبریتی‌ها، ۱۰ درصد با پیشنهاد دوستان و خانواده و ۱۰ درصد با دیدن تریلرها در شبکه‌های اجتماعی دیگر. علاوه بر این، حدود ۴۰ درصد از مخاطبین به دلیل اینکه «ونوم ۲» دنباله‌ای برای «ونوم» سال ۲۰۱۸ بود بلیت خریداری کردند، ۴۰ درصد به خاطر داستان و ژانر فیلم، ۲۵ درصد تمایل داشته‌اند به همراه یک دوست فیلم را ببینند، ۲۴ درصد شنیده بودند که دنباله خوش‌ساختی است،  ۲۱ درصد برای دیدن «تام هاردی» وارد سالن‌ها شدند، ۲۲ درصد برای دیدن گروه بازیگری، و تنها ۱۰ درصد با خواندن نقدهایی که امتیاز «راتن تومیتوز» ۶۰ درصد دریافت کرده بود حاضر به خریداری بلیت شدند.

فیلم «بلفست» (Belfast) فکوس فیوچرز به کارگردانی «کنت برانا» و بازی «کاترینا بلف» و «جیمی دورنان» این هفته در ۵۸۰ سالن سینما اکران شد و ۱.۶۳ میلیون دلار فروخت. فروش ۶۴۰ هزار دلاری این فیلم در روز جمعه بالاتر از فروش ۴۲۲ هزار دلاری «شمارنده کارت» (The Card Counter) «پل شریدر» بود که در هفته اول ۱ میلیون دلار فروش کرد.

فیلم «فرنچ دیسپچ» (The French Dispatch) سرچ‌لایت به کارگردانی «وس اندرسون» در هفته چهارم اکران در ۱۲۲۵ سالن سینما به فروش آخر هفته ۱.۷ میلیون دلاری و فروش کلی ۱۱.۵ رسید در حالی که «اسپنسر» (Spencer) نئون با بازی «کریستن استوارت» با فروش آخر هفته ۱.۵۹ میلیون دلاری از فروش کلی ۴.۷ میلیون دلاری در آمریکای شمالی گذر کرد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید