news-background
news-background

باکس آفیس: Scary Stories برنده‌ی رقابت تازه‌واردها؛ تکرار صدرنشینی Hobbs & Shaw

استودیوی CBS این هفته فیلم «داستان‌های ترسناک برای تاریکی» (Scary Story to Tell in the Dark) را روی پرده برد و ۲۰.۸ میلیون دلار فروخت. این استودیو که به زودی با ویاکام ادغام می‌شود، در روزهای گذشته با فیلم «دورا و شهر گمشده‌ی طلایی» (Dora and the Lost City of Gold) استودیو پارامونت به رقابت پرداخت که پیش‌تر توسط ویاکام خریداری شده بود. پارامونت با برند ۲۰ ساله‌ی «دورا» در افتتاحیه ۱۷ میلیون دلار فروخت تا آغاز یک چندگانه‌ی جدید چندان دست‌یافتنی به نظر نرسد.

مسئله‌ی غافلگیرکننده‌ی دیگر هفته این بود که «داستان‌های ترسناک» بالاتر از فروش ۲۰.۲ میلیون دلاری «آنابل ۳»، «ما» استودیو یونیورسال و بلوم‌هاوس با ۱۸ میلیون دلار، «بازی بچه‌گانه‌» استودیوی ارویون با ۱۴ میلیون دلار و «خزیدن» پارامونت با ۱۲ میلیون دلار در افتتاحیه، پرفروش‌ترین فیلم ترسناک تاریخ تابستان در هفته‌ی اول شد. «گی‌یرمو دل تورو» روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای در این باره گفت: «سازندگان فیلم و اعضای استودیوی CBS خوشحالند که سینماروها از دنیای «داستان‌های ترسناک» استقبال کرده‌اند. موجب خرسندی است وقتی که خانواده‌ها لذت تماشای فیلم را در کنار هم تجربه می‌کنند.»

هر دو فیلم «داستان‌های ترسناک» و «دورا» مخاطبین دختر نوجوان و لاتین را هدف قرار داده بودند و بهتر آن بود که آخر هفته‌ی افتتاحیه‌ی خود را تغییر می‌دادند. با این حال وقتی «هابز و شا»، «شیر شاه»، و «روزی روزگاری در هالیوود» روی پرده باشد و مدارس در شرف بازگشایی باشد، یافتن تاریخی بهتر آسان نیست. شخصیت «دورا» در رمان‌های «آلوین شوارتز» جذاب‌تر و هیپی‌تر از دختر کارتونی شبکه‌ی نیکلودیون بود که در این فیلم کمی بزرگ‌تر تصویر شد به امید آنکه هواداران پیشین خود را هم به سالن بکشاند. «داستان‌های ترسناک» در جذب مخاطبین ۱۳ تا ۱۷ ساله (۱۲ درصد نسبت به ۸ درصد) و ۱۸ تا ۲۴ ساله (۳۸ درصد نسبت به ۱۵ درصد) بهتر عمل کرد. «کام‌اسکور»‌ گزارش می‌دهد که ۳۸ درصد مخاطبین «دورا» زنان زیر ۲۵ سال و ۴۳ درصد کودکان زیر ۱۲ سال بوده‌اند. این فیلم در جذب مخاطبین لاتین هم بسیار خوب عمل کرد و ۴۶ درصد سینماروهایش را این دسته از افراد تشکیل دادند، درحالی که سفیدپوستان با ۳۲، سیاهپوستان با ۱۱ و آسیایی‌تباران با ۱۰ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

«داستان‌های ترسناک» که با همکاری eOne و لاینزگیت به تولید رسیده بود، این هفته پایین‌تر از «هابز و شا» ایستاد که در دومین هفته‌ی نمایش ۲۵.۴ میلیون دلار فروخت و  ۵۸ درصد نسبت به افتتاحیه با کاهش فروش مواجه شد. فیلم «مأموریت غیرممکن: فال‌اوت» تابستان گذشته در دومین هفته‌ی اکران ۳۵.۳ میلیون دلار فروش کرد و با افت ۴۲ درصدی روبرو شد. هفته‌ی گذشته فروش افتتاحیه‌ی «هابز و شا» با بازی «جیسون استاتهام» و «دووین جانسون» را با «فال‌اوت» مقایسه می‌شد. استودیوی CBS معمولاً برای بازاریابی فیلم‌هایش بسیار هدفمند عمل می‌کند به ویژه در مورد آثار ترسناک. با این همه، منابع نزدیک به پروژه ادعا می‌کنند که آن‌ها برای عنوان جدید خود که درجه‌ی سنی PG-13 دریافت کرده بود و دل تورو نویسندگی و تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشت بیش از ۲۰ میلیون دلار خرج کرده‌اند. این فیلم پیش از ادغام استودیوی «سی‌بی‌اس فیلمز» با «سی‌بی‌اس اینترتینمنت» چراغ سبز گرفته و برای عرضه در شبکه‌های اینترنتی تدارک دیده شده بود. استودیوی CBS با «داستان‌های ترسناک» در کنار فیلم «زن سیاهپوش» با بازی «دنیل رادکلیف» که ۲۰.۸۷ میلیون دلار فروخته بود، بهترین فروش افتتاحیه‌ی تاریخ خود را ثبت کرد.

برخی موفقیت «داستان‌های ترسناک» را به تریلرهایی مرتبط می‌دانند که در حین برگزاری مسابقات سوپر بول روی ایر رفتند. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که در ۲۴ ساعت اول آن مسابقات، تریلر «داستان‌های ترسناک» در یوتیوب، فیسبوک، اینستاگرام، و توئیتر تا ۱۰ میلیون مرتبه مشاهده شد، رقمی که از رکورد ۶ میلیونی فیلم «ما» (Us) استودیوی یونیورسال بالاتر است.

عامل دیگر در موفقیت «داستان‌های ترسناک» دل تورو امتیاز ۸۰ درصد «راتن تومیتوز» فیلم بود. هرگاه عنوانی در ژانر وحشت در جلب نظر منتقدین کامیاب شود، بر فروش آن تأثیر مستقیم می‌گذارد. «رلیش‌میکس» در روزهای پایانی هفته گزارش داد که هواداران کتاب‌ها برای دیدن‌ فیلم در فضای مجازی هیجان‌زده‌اند و تجارب کتاب‌خوانی خود را به اشتراک می‌گذارند. این فیلم از مخاطبین امتیاز «سینمااسکور» C و ۳ ستاره‌ «پست‌ترک» دریافت کرده و ۵۳ درصد مخاطبین دیدن فیلم را توصیه می‌کنند. «داستان‌های ترسناک» در ایالت‌های جنوب غربی و غربی آمریکا با فروش بهتری مواجه شد. حدود ۵۵ درصد مخاطبین این فیلم زن، ۶۹ درصد ۱۸ تا ۳۴ ساله، و ۴۵ درصد سفیدپوست، ۲۸ درصد اسپانیایی‌تبار، ۱۵ درصد سیاهپوست، و ۱۲ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بودند.

عوامل فیلم «داستان‌های ترسناک» از جمله «ناتالی گانزهورن» و «مایکل گارزا»‍ در سالن‌های نمایش ریگال و دل تورو و «آندره اوردال» کارگردان فیلم در سالن‌های سینه‌مارک حضور یافتند. دل تورو و اوردال علاوه بر این در نمایشگاه کامیک کان سن دیه‌گو هم حضور به هم رساندند و دقیقاً پیش از برگزاری کنفرانس مارول و اعلام برنامه‌های آینده‌اش، با هواداران در مورد «داستان‌های ترسناک» گفتگو کردند. تنها ابهام باقی‌مانده در خصوص فیلم این است که آیا فروش آن مانند «نفس نکش» (Don't Breathe) دوام پیدا می‌کند یا نه. آن فیلم ترسناک که با رده‌ی سنی بزرگسال در سال ۲۰۱۶ روی پرده رفت در افتتاحیه ۲۶.۴ میلیون دلار فروخت و در پایان تا ۳.۴ برابر این رقم را ثبت کرد و به فروش ۸۹.۲ میلیون دلاری دست یافت. بنابراین سؤال این است که آیا «داستان‌های ترسناک» فیلم در مقیاس «نفس نکش» هست و آیا همچنان به جذب طرفداران ژانر وحشت می‌شود؟ آیا موفقیت «داستان‌های ترسناک» استودیوی CBS را به انتشار فیلم در سالن‌ها ترغیب خواهد کرد؟ به نظر می‌رسد که پاسخ این پرسش اخیر منفی باشد. آخرین فیلم این استودیو اثری کمدی به نام «جکسی» (Jexi) است که «جان لوکان» و «اسکات مور» کارگردانان «مامان‌های بد» (Bad Moms) آن را جلوی دوربین برده‌اند و قرار است در تاریخ ۱۱ اکتبر اکرانش کنند.

فیلم «دورا و شهر گمشده‌ی طلایی» پارامونت که با بودجه‌ی ۴۹ میلیون دلاری تولید شده، به فروش در آنسوی مرزهای آمریکا نیازمند است تا از تحمل زیان بگریزد. انتظار می‌رود این فیلم مانند دیگر عناوین خانوادگی ماه آگوست از جمله «اژدهای پیت» و «کریستفر رابین» ۳.۵ تا ۴ برابر افتتاحیه فروش کند. «دورا» برندی است که در سراسر دنیا بنابر گزارشات مختلف بیش از ۱۱ میلیارد دلار فروش داشته اما محدودیت‌هایی را به همراه دارد. «دورا» تنها برای دختران جوان است و کشاندن این گروه به سالن‌های سینما دشوارتر از سایرین. برخی استودیوهای رقیب از افزایش سن شخصیت انتقاد کرده‌اند که البته چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. مشکل «دورا» این است که برای هواداران بسیار جوان مجموعه‌ی تلویزیونی، بیش از حد قدیمی و برای دخترانی که با او بزرگ شدند و اکنون در کالج به سر می‌برند، بیش از حد کوچک است. هرگز قرار نبود «دورا» در گیشه مانند «باب اسفنجی» که در افتتاحیه ۵۵ میلیون دلار فروخت عمل کند. علاوه بر این طنز آن شخصیت موجب جذب مخاطبین بزرگسال‌تر هم می‌شد.

مانع دیگر برای «دورا» فیلم «شیر شاه» دیزنی بود. هیچ کس انتظار نداشت که این فیلم پس از گذشت چهار هفته ۲۰ میلیون دلار فروش کند و بالاتر از «دورا» قرار بگیرد. فیلم «دورا» از سه‌شنبه‌ی آینده رقیب دیگری به نام «پرندگان خشمگین ۲» (Angry Birds Movie 2) را هم مقابل خود خواهد دید، هرچند این فیلم در بازارهای جهانی عملکرد قابل قبولی به جا نگذاشته است. «دورا» از مخاطبین نمره‌ی A «سینمااسکور» دریافت کرده و در ایالت‌های غربی با فروش بهتری مواجه شده است. «دورا» که نسخه‌ی بی‌کیفیت‌تری از «جومانجی: به جنگل خوش آمدید» به نظر می‌رسد، از «راتن تومیتوز» امتیاز ۸۲ درصد دریافت کرده است. ویدیوهای پربیننده‌ی فیلم نیز با نرخ ۲۵:۱ به اشتراک گذشته می‌شدند درحالی که میانگین ژانر خانوادگی ۱۳:۱ است.

فیلم «هنر رانندگی زیر باران» (The Art of Racing in the Rain) استودیوی فاکس عملکرد خوب خود در روز جمعه را تکرار نکرد و به فروش ۸.۱ میلیون دلاری بسنده کرد. این فیلم با بودجه‌ی ۱۸ تا ۲۰ میلیون دلاری بدون احتساب مخارج بازاریابی به تولید رسید و امیدوار بود فروش افتتاحیه‌ی ۲ رقمی را ثبت کند. فاکس در حالی این فیلم را اکران کرد که در سال جاری میلادی «سفر یک سگ»، و «راه یک سگ تا خانه» هم در مورد سگ‌های خانگی روی پرده رفته بودند.

یکی از اشتباهات فاکس در بازاریابی استفاده از جمله‌ی «اثری از استودیوی سازنده‌ی «من و مارلی»» بود. حدود ۱۱ سال از اکران آن فیلم می‌گذرد و سگ حاضر در قصه هم در پایان می‌میرد. بنابراین چه کسی باید به دیدن چنین اثری علاقه‌مند باشد؟ منتقدین به فیلم امتیاز ۴۹ درصد «راتن تومیتوز» دادند اما سینماروهایی که به تماشای فیلم نشستند به آن نمره‌ی A- «سینمااسکور» و ۴.۵ ستاره‌ی «پست‌ترک» دادند. حدود ۷۲ درصد از مخاطبین نیز دیدن فیلم را توصیه کرده‌اند.

انتخاب تاریخ اکران بهتری برای «هنر رانندگی» می‌توانست فروش داخلی فیلم را در پایان به بیش از ۴۰ میلیون دلار برساند. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که حتی هواداران کتاب نیز ادعا می‌کنند حاضر به تماشای اثر در سالن نیستند چرا که دوست ندارند در مکان عمومی اشک‌شان جاری شود. برخی دیگر لحن فیلم را درک نمی‌کنند و به دیدنش علاقه‌ای ندارند. دیزنی گزارش می‌دهد که ۶۲ درصد مخاطبین فیلم «هنر رانندگی» زن، ۷۹ درصد مخاطبین عمومی، ۲۱ درصد خانوادگی، و ۲۷ درصد بالاتر از ۴۵ سال بوده‌اند. زنان بالاتر از ۲۵ سال نیز با ۳۴ درصد پرجمعیت‌ترین گروه سنی فیلم بودند. این فیلم در ایالت‌های شرقی و غرب میانه با فروش بهتری روبرو شد.

در فیلم درام و جنایی «آشپزخانه» (The Kitchen) نیولاین، یک کارگردان تازه‌کار به همراه دو بازیگر کمیک سعی داشتند ژانر کهنه‌ی گانگستری را احیا کنند، اما پایین‌ترین رکورد افتتاحیه‌ی «ملیسا مک‌کارتی» و «تیفانی هدیش» را رقم زدند. این فیلم که با بودجه‌ی ۳۷ میلیون دلاری بدون احتساب مخارج بازاریابی به تولید رسیده، در اولین هفته‌ی اکران ۵.۵ میلیون دلار فروخته است. «آشپزخانه» از روز شنبه ۲.۲ میلیون دلار، و از روز جمعه ۱.۷۷ میلیون دلار کسب کرد اما رکوردی پایین‌تر از فروش ۹.۴ میلیون دلاری «کیانو» (Keanu) در سال ۲۰۱۶ و حتی پایین‌تر از فروش ۹.۵ میلیون دلاری «قتل‌های هپی‌تایم» مک‌کارتی در تابستان سال گذشته به ثبت رساند. این فیلم از منتقدین امتیاز ۲۱ درصد «راتن تومیتوز» دریافت کرده است.

«آشپزخانه» از جولای گذشته آماده‌ی عرضه بود. وارنرها تریلر فیلم را در «سینماکان» به نمایش درآوردند اما اکشن فیلم به محض رویارویی با آن تکراری به نظر می‌رسد. برادران وارنر برای تمامی بخش‌های مدیریتی خود زنان را استخدام کرد و فرصتی در اختیار «آندریا برلاف» گذاشت تا اولین فیلم بلند خود را کارگردانی کند. حدود ۶۲ درصد مخاطبین فیلم را زنان تشکیل داده‌اند و ۵۱ درصد آنان سفیدپوست، ۲۴ درصد اسپانیایی تبار، ۱۴ درصد سیاهپوست، و ۱۱ درصد از نژادهای دیگر بوند.

گرایش بازیگران نقش‌های کمدی به فیلم‌های درام معمولاً در گیشه به شکست می‌انجاند. سال‌ها پیش، همه معتقد بودند که «بیل ماری» پس از موفقیت «شکارچیان روح» نباید در «لبه‌ی تیغ» (The Razor’s Edge) بازی کند. آن فیلم در سال ۱۹۸۴ شکست خورد و تنها ۶.۵ میلیون دلار فروخت. اما در نهایت مخاطبین از بند چنین دیدگاه‌هایی رها شدند و مک‌کارتی در فیلم «هرگز مرا خواهی بخشید؟» نامزد اسکار شد.

فیلم «وداع» استودیوی A24 این هفته با فروش ۲.۲۱ میلیون دلاری در جایگاه دهم قرار گرفت و «برایان بنکس» (Brian Banks) درام ورزشی بلیکر استریت با فروش ۲.۱ میلیون دلاری در ۱۲۴۰ سالن دستاورد قابل توجهی نداشت. از این فیلم به کارگردانی «تام شیدیاک» با امتیاز «راتن تومیتوز» ۵۴ درصد انتظارات بالا نبود. افرادی که برای تماشای فیلم بلیت تهیه کردند، به فیلم امتیاز ۴.۵ ستاره دادند و ۷۲ درصد دیدن آن را توصیه کردند. مردان بالاتر از ۲۵ سال با ۳۹ درصد پرجمعیت‌ترین گروه سنی مخاطب فیلم بودند و به دنبال آن زنان بالاتر از ۲۵ سال با ۳۸ درصد، زنان زیر ۲۵ سال با ۳۸ درصد و مردان زیر ۲۵ سال با ۹ درصد قرار داشتند. حدود ۳۹ درصد از مخاطبین نیز سفیدپوست، ۳۱ درصد سیاهپوست، ۲۱ درصد اسپانیایی تبار، و ۹ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بودند.

این هفته فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» به چهارمین فیلم «کوئنتین تارانتینو» تبدیل شد که از فروش ۱۰۰ میلیون دلاری عبور می‌کرد. این فیلم با ۱۰۰.۳ میلیون دلار در هفته‌ی سوم اکران تا ۹ درصد از رکورد «حرامزاده‌های بی‌شرف» دیگر اثر فیلمساز در همین بازه‌ی زمانی پیش است.

فیلم «شاهین کره‌ی بادام زمینی» (The Peanut Butter Falcon) استودیوی رودساید با بازی «شیا لباف» و «داکوتا جانسون» در ۱۷ سالن روی پرده رفت و ۲۰۵ هزار دلار فروخت. این فیلم از «راتن تومیتوز» امتیاز ۹۶ درصد دریافت کرده است. مخاطبین نیز که ۵۳ درصد زن و ۴۷ درصد مرد بودند به فیلم جدید لباف نمره‌ی A+ «سینمااسکور» داده‌اند. حدود ۶۵ درصد از سینماروها زیر ۵۰ سال سن داشتند. تعداد سالن‌های این فیلم از دو هفته‌ی آینده به ۸۰۰ افزایش می‌یابد.

فیلم «پس از ازدواج» (After the Wedding) استودیوی سونی با بازی «جولین مور» و «میشل ویلیامز» که در جشنواره‌ی ساندنس اکران شد به صورت محدود در پنج سالن لس آنجلس و نیویورک به نمایش درآمد و ۵۷ هزار دلار فروخت.

آمار فروش سالانه‌ی فیلم‌ها از ۲۶ آپریل تا ۱۱ آگوست با ۴.۳۳ میلیارد دلار همچنان ۱.۴ درصد نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته پیش است، اما در حالت کلی از آنجا که امسال برخلاف سال گذشته فیلمی در سطح «مگ» و «آسیایی‌های خرپول» اکران نشد، بلیت فروشی با کاهش قابل توجه مواجه است.

هفته‌ی آینده آخر هفته‌ی شلوغ دیگری خواهد بود چرا که پنج فیلم جدید روی پرده می‌روند. استودیو سونی «پرندگان خشمگین ۲» (The Angry Birds Movie 2) را از روز سه‌شنبه در ۳۵۰۰ سالن عرضه می‌کند، سپس از جمعه فیلم «۴۷ متر پایین: آزاد از قفس» (47 Meters Down: Uncaged) در بیش از ۳۶۰۰ سالن سینما اکران می‌شود، یونیورسال نمایش فیلم کمدی بزرگسالانه‌ی «پسران خوب» (Good Boys) را با بازی «جیکوب ترمبلی» در ۳۰۰۰ سالن افتتاح می‌کند، استودیوی یونایتد آرتیستس «کجا می‌روی برنادت؟» (Where'd You Go, Bernadette?) را در ۲۳۰۰ سالن روی پرده می‌برد و «نابینا با نور» (Blinded by the Light) در ۲۰۰۰ سالن اکران می‌شود.

  ۱۰ فیلم پرفروش هفته در آمریکای شمالی (۹-۱۱ آگوست ۲۰۱۹):  
فیلم استودیو بودجه فروش آخر هفته فروش داخلی فروش جهانی هفته‌های اکران
۱ هابز و شا (Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw) یونیورسال ۲۰۰ ۲۵.۴ ۱۰۸.۵ ۳۳۱.۹ ۲
۲ داستان‌های ترسناک برای تاریکی (Scary Stories to Tell in the Dark) لاینزگیت ۲۶۰ ۲۰.۸ ۲۰.۸ - ۱
۳ شیر شاه (The Lion King) دیزنی ۹۰ ۲۰ ۴۷۳.۱ ۱۳۳۶ ۴
۴ دورا و شهر گمشده‌ی طلایی (Dora and the Lost City of Gold) پارامونت ۱۶۰ ۱۷ ۱۷ ۱۹.۵ ۱
۵ روزی روزگاری در هالیوود (Once Upon a Time in Hollywood) سونی - ۱۱.۶ ۱۰۰.۳ ۱۰۸ ۳
۶ هنر رانندگی زیر باران (The Art of Racing in the Rain) فاکس ۲۶ ۸.۱ ۸.۱ ۹.۱ ۱
۷ آشپزخانه (The Kitchen) برادران وارنر - ۵.۵ ۵.۵ - ۱
۸ مرد-عنکبوتی: دور از خانه (Spider-Man: Far from Home) سونی ۱۳.۵ ۵.۳ ۳۷۰.۹ ۱۰۹۶ ۶
۹ داستان اسباب بازی ۴ (Toy Story 4) دیزنی ۱۸۳ ۴.۴ ۴۱۹.۵ ۹۹۰ ۸
۱۰ فیلم گروه بی‌تی‌اس (Bring the Soul: The Movie) ترافالگار - ۲.۲ ۴.۴ - ۱
 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید