news-background
news-background

باکس آفیس: Quiet Place Part II صدر جدول را به موزیکال In the Heights نداد

فیلم «مکانی آرام ۲» (Quiet Place Part II) پارامونت در سومین هفته اکران امکان خودنمایی به موزیکال «در ارتفاعات» (In the Heights) «لین مانوئل میراندا» و برادران وارنر را در افتتاحیه‌اش نداد و با فروش ۱۱.۷ میلیون دلاری صدر جدول را حفظ کرد. «در ارتفاعات» به کارگردانی «جان ام چو» به فروش ۱۱.۴ میلیون دلاری رسیده و در جایگاه دوم قرار گرفته است. «مکانی آرام ۲» در حال حاضر از فروش داخلی ۱۰۹ میلیون دلاری گذر کرده است. صدرنشینی این فیلم هفته گذشته توسط کمتر کارشناسی پیش‌بینی می‌شد.

یکی از مدیران بازاریابی استودیوهای رقیب پارامونت می‌گوید: «برادران وارنر برای بازاریابی فیلم «در ارتفاعات» به هر جایی سرک کشید. هر جایی که من به آن رو می‌کردم، در هر شبکه‌ای، تبلیغات این فیلم دیده می‌شد.» با این حال، مخاطبین در طول آخر هفته گذشته انتظارات استودیوی برادران وارنر را برآورده نکردند.

عملکرد «در ارتفاعات» که انتظار می‌رفت بیش از ۲۰ میلیون دلار در افتتاحیه داخلی فروش کند، از برندش سرچشمه می‌گیرد. این فیلم با «همیلتون» (Hamilton) که تئاترهای موزیکال برادوی را بازتعریف کرد و بازیگرانی از نژادهای مختلف داشت قابل مقایسه نیست، بلکه موزیکالی کوچک‌تر از «لین مانوئل میراندا» محبوب است.

در شرایط عادی بازار سینما، بهتر این بود که برادران وارنر فیلم را ابتدا در جشنواره‌های فیلم پاییز اکران کند و مانند «لا لا لند» (La La Land) بازخوردهای مثبت منتقدین را به موفقیت در گیشه بدل کند. با این حال، فیلم موزیکال دیگری که از مدت‌ها قبل آماده نمایش است، ریبوت «داستان وست ساید» (West Side Story) «استیون اسپیلبرگ» است که در حال حاضر باید ۱۰ دسامبر روی پرده برود.

بنابراین نه بازیگران تازه‌وارد، بلکه برخوردار نبودن فیلم از ترانه‌هایی چون فیلم «همیلتون» را باید علت استقبال نکردن مخاطبین از فیلم «در ارتفاعات» دانست. هر گونه مقایسه با فیلم «بزرگ‌ترین شومن» (The Greatest Showman) نیز در اینجا غلط به نظر می‌رسد. آن فیلم با ستارگانی چون «هیو جکمن» ساخته شد و در تعطیلات سال نوی ۲۰۱۷ به سرعت مخاطبینش را پیدا کرد. از این گذشته، نباید فراموش کرد که مخاطبین اصلی موزیکال‌ها افراد سالخورده‌ترند. این گروه سنی محتاطانه‌تر از جوانترها عمل می‌کنند و ترجیح می‌دهند در حین پاندمی منزل را ترک نکنند. حدود پنجاه و یک درصد از مخاطبین «در ارتفاعات» ۱۸ تا ۳۴ ساله، ۶۷ درصد بالاتر از ۲۵ ساله و ۴۹ درصد بالاتر از ۳۵ ساله بوده‌اند. مخاطبین زن با ۶۳ درصد به فیلم نمره A+ «سینمااسکور» و ۴ و نیم ستاره «پست‌ترک» داده‌اند.

«در ارتفاعات» همزمان با اکران در سالن‌های سینما از طریق شبکه اچ‌بی‌او مکس نیز پخش شده است. به همین علت پیش‌بینی عملکرد فیلم در هفته‌های آینده دشوارتر خواهد بود. شاید اگر فیلم مانند «آسیایی‌های خرپول» (Crazy Rich Asians) در ماه آگست روی پرده می‌رفت موفق‌تر می‌بود. آن فیلم در سه روز اول از چهارشنبه تا جمعه ۱۶ میلیون دلار فروش کرد در حالی که پیش‌نمایشی نداشت.

فیلم «در ارتفاعات» در ایالت‌های شمال شرقی پرفروش شده، اما سینماهای مناطق اسپانیایی تبار از جمله سینماهای تگزاس و کالیفرنیای جنوبی که هفته گذشته با اکران «احضار ۳» (Conjuring: The Devil Made Me Do It) فراتر از انتظار ظاهر شدند، این هفته عملکرد متوسطی داشتند. سالن‌های سینمای آیمکس به تنهایی ۱ میلیون دلار بلیت فروشی کردند.

فیلم «پیتر خرگوش ۲: فراری» (Peter Rabbit 2: The Runaway) سونی هم با فروش ۱۰.۴ میلیون دلاری انتظارات استودیو را برآورده نکرد. سونی ترجیح داد امتیاز پخش این دنباله را به شبکه‌های استریمینگ نفروشد چرا که قسمت اول ۳۵۱ میلیون دلار فروخته بود. عملکرد متوسط «پیتر خرگوش ۲» و «در ارتفاعات» نشان می‌دهد که موفقیت فیلم‌ها در سالن‌های سینما تا چه حد محصول-محور است و مخاطبین حاضر نیستند هر فیلمی را در سینما ببینند. این در حالی است که آن‌ها بیش از یک سال در خانه مانده و مشتاق بازگشت سالن‌ها بودند. حدود ۴۶ درصد از مخاطبین «پیتر خرگوش ۲» اروپایی تبار، ۳۱ درصد لاتین تبار، ۱۳ درصد آفریقایی تبار و ۱۰ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بودند.

«پیتر خرگوش ۲» مانند قسمت اول از مخاطبین «سینمااسکور» نمره A- و امتیاز ۷۴ درصد «پست‌ترک» دریافت کرده و ۴۵ درصد آن‌ها دیدن فیلم را توصیه کرده‌اند. سالن‌های سینمای آیمکس و پی‌ال‌اف تنها ۲ درصد از فروش کلی فیلم را به خود اختصاص دادند. «پیتر خرگوش ۲» بهترین عملکرد را در ایالت‌های غرب-میانه و جنوبی به جا گذاشته است.

تکرار صدرنشینی «مکانی آرام ۲» برای فیلمی که تجربه‌ای مختص سالن‌های سینماست یک موفقیت است، حتی اگر تنها ۴۵ روز روی پرده باقی بماند و سپس به پارامونت+ برود. در مورد موفقیت «در ارتفاعات» در صورتی که از اچ‌بی‌او مکس پخش نمی‌شد پرسش‌ها و ابهاماتی وجود دارد. اما وارنرها با فیلم‌های «گودزیلا علیه کونگ» (Godzilla vs. Kong)، «مورتال کامبت» (Mortal Kombat) و «احضار ۳» اکران موفقیت‌آمیز همزمان با پخش از اچ‌بی‌او مکس را تجربه کرده بودند.

وارنرمیدیا آمار بینندگان شبکه اچ‌بی‌او مکس را گزارش نمی‌کند اما اگر برای «در ارتفاعات» اعلام پیروزی کنند، ادعای آن‌ها چندان صادقانه به نظر نخواهد رسید. «سامبا تی‌وی» و دیگر کمپانی‌های غیررسمی نظارت بر آمار بینندگان شبکه‌های استریمینگ، دیدن دست کم پنج دقیقه از عناوین را برای «بیننده» دانستن مخاطبین کافی می‌داند. بر همین اساس، «مورتال کامبت» در سه روز اول ۳.۸ میلیون بیننده، «گودزیلا علیه کونگ» در پنج روز اول ۳.۶ میلیون بیننده و «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» در سه روز اول ۲.۲ میلیون، «لیگ عدالت زک اسنایدر» در چهار روز اول ۱.۸ میلیون و «احضار ۳» در سه روز اول ۱.۶ میلیون خانوار بیننده آمریکایی داشته است. این در حالی است که فیلمی چون «ارتش مردگان» (Army of the Dead) نت‌فلیکس در چهار هفته اول ۷۲ میلیون بیننده را جذب کرده است.

هرچند برادران وارنر اعلام کرده در سالن ۲۰۲۲ فیلم‌هایش را در سالن‌های سینما اکران می‌کند، اما ترس شکست تجاری ممکن است سبب شود که در آینده فیلم‌هایی چون «در ارتفاعات» بدون اکران در سینما سر از اچ‌بی‌او مکس درآورند. این اتفاقی نامبارک برای سالن‌های سینماست. حتی با وجود عملکرد کم‌فروغ «در ارتفاعات»، میراندا احتمالاً از نمایش فیلم در سالن‌های سینما راضی است. سالن‌داران نیز که همچنان در عطش محتوا به سر می‌برند ترجیح خواهند داد که «در ارتفاعات» را اکران کنند و هر چه که می‌توانند درآمدزایی کنند. «در ارتفاعات» همچون دیگر فیلم‌های برادران وارنر در سال ۲۰۲۱ پس از ۳۱ روز پخش از اچ‌بی‌او مکس، تنها در سالن‌های سینما در دسترس خواهد بود.

فیلم «در ارتفاعات» در شبکه‌های اجتماعی دارای ۱۱۵.۶ میلیون دنبال‌کننده و بازدید ویدیویی است. «لا لا لند» با ستارگانی چون «رایان رینولدز» و «اما استون» دارای ۴۸.۹ میلیون دنبال‌کننده و بازدید در افتتاحیه بود. اکران «در ارتفاعات» در جشنواره ترایبکا باعث شد که فعالیت‌های مرتبط با فیلم در شبکه‌های اجتماعی افزایش پیدا کند. «استفانی بیتریز» با ۳.۱ میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام، فیسبوک و توییتر ستاره فیلم در شبکه‌های اجتماعی بود و «لزلی گریس» با ۲.۵ میلیون، «آنتونی راموس» با ۱.۸ میلیون، «لین مانوئل میراندا» با ۱.۸، «آریانا گرینبلت» با ۱.۹ میلیون، «داشا پولانکو» با ۹۳۰ هزار و «ملیسا باررا» با ۸۱۷ هزار دنبال‌کننده در رده‌های بعدی قرار داشتند.

«در ارتفاعات» از منتقدین امتیاز ۹۷ درصد «راتن تومیتوز» دریافت کرد. حدود ۳۳ درصد از مخاطبین فیلم اسپانیایی تبار، ۴۶ درصد اروپایی تبار، ۱۲ درصد آفریقایی تبار، و ۹ درصد آسیایی تبار بودند.

آخر هفته گذشته در بازار ایالات متحده و کانادا در مجموع ۵۵.۸ میلیون دلار فروختند و ۱۶ درصد کاهش را نسبت به یک هفته قبل نشان دادند. فروش سالانه فیلم‌ها از ۱ ژانویه گذشته تا ۱۳ ژوئن نیز به ۸۵۲.۷ میلیون دلار می‌رسد و ۵۴ کاهش را نسبت به سال ۲۰۲۰ و دوران پیش از پاندمی نشان می‌دهد.

در بازارهای جهانی هفته گذشته فیلم جدیدی اکران نشد و «احضار ۳» و به دنبال آن «کروئلا» (Cruella) و «مکانی آرام ۲» به بیشترین فروش دست یافتند. «احضار ۳» با اضافه کردن ۲۳.۴ میلیون دلار دیگر به اندوخته‌هایش از فروش جهانی ۱۱۱.۸ میلیون دلاری عبور کرد و تنها ۴۴ درصد کاهش را ثبت کرد. این فیلم هنوز در ۱۸ بازار از جمله آلمان، ژاپن و تایوان اکران نشده است.

«مکانی آرام ۲» با افزودن ۱۶ میلیون دلار دیگر در سومین هفته اکران در بازارهای جهانی به فروش ۷۵.۳ میلیون دلاری در ۳۷ بازار و فروش جهانی ۱۸۴.۸ میلیون دلاری رسید. این فیلم به زودی در فرانسه، اسپانیا، کره، ژاپن، ایتالیا، آلمان و برزیل روی پرده می‌رود.

«کروئلا» آخر هفته گذشته در ۳۹ بازار بین‌المللی به فروش ۱۷.۶ میلیون دلاری رسید و از ۱۲۹.۳ میلیون دلار در سراسر دنیا گذر کرد. این فیلم در چین ۱۰.۷ میلیون دلار فروخته و از پلتفرم «مائویان» امتیاز ۹.۲ دریافت کرده است.

فیلم «پیتر خرگوش ۲» سونی هم هفته گذشته ۱۰.۷ میلیون دلار از ۲۱ بازار خارجی کسب کرد و به فروش جهانی ۶۸.۳ میلیون دلاری رسید. فیلم «هیچ‌کس» (Nobody) یونیورسال هم به تازگی از فروش جهانی ۵۰ میلیون دلاری عبور کرده، در حالی که «سریع و خشن ۹» (F9) به پرفروش‌ترین فیلم بازار کره در حین پاندمی تبدیل شده است.

از چهارشنبه این هفته فیلم «بادیگارد همسر آدمکش» (The Hitman’s Wife’s Bodyguard) استودیوی لاینزگیت و میلنیوم با بازی «رایان رینولدز»، «ساموئل ال. جکسون»، «آنتونیو باندراس» و «سلما هایک» در ۱۴ بازار بین‌المللی اکران خواهد شد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید