news-background
news-background

باکس آفیس: «روزی روزگاری در هالیوود» پرفروش‌ترین فیلم تارانتینو در افتتاحیه

فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» (Once Upon a Time in Hollywood) به کارگردانی «کوئنتین تارانتینو» در طول تعطیلات آخر هفته‌ی گذشته توسط استودیوی سونی در ۳۶۵۹ سالن سینما اکران شد و با ۴۰.۳ میلیون دلار رکورد پرفروش‌ترین فیلم کارگردان در افتتاحیه را رقم زد. نهمین فیلم بلند تارانتینو روز شنبه ۱۳.۳۶ میلیون دلار و روز جمعه ۱۶.۸۵ میلیون دلار فروخت. «کام‌اسکور» گزارش می‌دهد که تابستان امسال فیلم‌ها از اول آپریل تا روز گذشته در مجموع ۳.۸۸۵ میلیارد دلار فروخته و تا ۲ درصد نسبت به همین بازه‌ی زمانی در سال گذشته رشد داشته‌اند.

آمار این هفته نشان می‌دهد که اگر استودیوها فیلمی ابرقهرمانی در اختیار نداشته باشند نباید لزوماً به سراغ شبکه‌های آنلاین بروند و فیلم خود را در آنجا عرضه کنند. سونی ژوئن و ژوئیه سال ۲۰۱۷ با فیلم «بیبی راننده» (Baby Driver) ۳۹ میلیون دلار در ۷ روز اول فروخت و سینماروها را از تلویزیون‌ها و گوشی‌های موبایل و سرویس‌های استریمینگ خود جدا کرد و به سالن سینما کشاند. آن فیلم در بازارهای داخلی ۱۰۷.۸ میلیون دلار و در سراسر دنیا ۲۲۷ میلیون دلار فروخت.

اما برخلاف «بیبی راننده» که سونی و شرکایش آن را با بودجه‌ی ۳۴ میلیون دلاری تولید کرده بودند، «روزی روزگاری در هالیوود» فیلمی گران‌قیمت بود که بین ۹۰ تا ۹۶ میلیون دلار برای استودیو هزینه داشت. حدود ۲۵ درصد از این بودجه توسط «بونا فیلم» تأمین شده است. ساختار مالی «هالیوود» تارانتینو مانند داستانش به گذشته‌های دور سفر می‌کند کهنه است. منابع نزدیک به پروژه ادعا می‌کنند که ۳۰ درصد از فروش فیلم به فیلمساز، «لئوناردو دی‌کاپریو»، و «برد پیت» اختصاص خواهد یافت. این روش به گفته‌ی منابع در فیلم‌های تارانتینو مرسوم بوده و او با «حرامزاده‌های بی‌شرف» و «هشت نفرت‌انگیز» حدود ۷۵ میلیون دلار کسب کرده است. معمولاً در فیلم‌های پرخرج و پرستاره مانند فیلم‌های «دووین جانسون»، دستمزد بازیگران پس از سوددهی فیلم توزیع می‌شود. برای اینکه «روزی روزگاری در هالیوود» به سوددهی برسد باید در بازارهای جهانی بیش از ۴۰۰ میلیون دلار فروش کند و به رکورد ۴۳۵.۳ میلیون دلاری «جانگوی آزاد» نزدیک شود. حدود ۳۸ درصد از فروش آن فیلم که همچنان پرفروش‌ترین فیلم کارگردان است از بازارهای داخلی کسب شده بود.

فروش بیش از ۴۰ میلیون دلاری فیلمی مانند «هالیوود» در افتتاحیه مستلزم رعایت مسائل بسیاری است. «روزی روزگاری در هالیوود» ثابت کرد که هنوز فیلمساز به عنوان یک برند می‌تواند سینماروها را به صف کند به ویژه وقتی درخشان‌ترین ستارگان هالیوود از جمله «برد پیت»، «لئوناردو دی‌کاپریو» و «مارگو رابی» در فیلم او ظاهر شده باشند. تارانتینو معمولاً با عناصر چون قصه‌ی اریجینال، اکشن خشونت‌آمیز، طنز، و بازی‌های سطح بالا در لوکیشن‌هایی معین از قبیل غرب قرن بیستم، جنگ جهانی دوم و حالا هالیوود ۱۹۶۹ مخاطب را مجذوب می‌کند و او را متقاعد می‌سازد که قرار است چیزی را ببیند که هرگز جای دیگری ندیده است.

بعضی از هواداران سرسخت تارانتینو از پنجشنبه‌ی گذشته این فیلم ۲ ساعت و ۴۱ دقیقه‌ای را ۳ مرتبه هم دیده بودند. «روزی روزگاری در هالیوود» در ایالت‌های غربی و شرقی آمریکا در به ویژه در شهر لس آنجلس فراتر از پیش‌بینی‌ها ظاهر شده است. «آرک‌لایت هالیوود» فروش فوق‌العاده‌ی ۳۹۴ هزار دلاری را از جمعه تا شنبه گزارش می‌دهد. سونی مدعی است که ۵۰ نسخه‌ی ۳۵ میلی‌متری از فیلم «هالیوود» تا ۸۰۰ هزار دلار و پنج نسخه‌ی ۷۰ میلی‌متری آن ۴۰ هزار دلار درآمدزایی کرده‌اند که بسیار فراتر از میانگین است. «آلامو درفت‌هوس» نیز گزارش می‌دهد که «هالیوود» با اکران در ۱۹ سالنی که فیلم را با فرمت ۳۵ میلی‌متری و ۷۰ میلی‌متری به نمایش گذاشته‌اند رکوردشکنی کرده‌اند. «روزی روزگاری در هالیوود» به زودی رکورد پرفروش‌ترین فیلم در فرمت ۳۵ و ۷۰ میلی‌متری در این زنجیره‌ی سینمایی را خواهد شکست و از «دانکرک» به کارگردانی «کریستفر نولان» عبور می‌کند. «کام‌اسکور» گزارش داده است که ۴۷ درصد سینماروها تنها به خاطر نام تارانتینو به دیدن «هالیوود» آمده‌اند و ۳۷ درصد آنان به علت حضور بازیگران.

استودیوها برای مقابله به فیلم‌هایی نظیر «شیر شاه» و «مرد عنکبوتی: دور از خانه» باید صدای فیلم‌شان را به گوش جهانیان برسانند. در این مورد، سونی فیلم «هالیوود» را به عنوان «نهمین فیلم کوئنتین تارانتینو» بازاریابی کرد، فیلمسازی که مدام از بازنشستگی سخن می‌گوید. آن‌ها «هالیوود» را به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد اکران «قصه‌ی عامه‌پسد» تارانتینو به کن بردند، جایی که فیلمساز را به یک سوپراستار تبدیل کرد. اصحاب رسانه فوراً شیفته‌ی فیلم شدند، از احتمال موفقیت آن در اسکار گفتند و ماه‌ها پیش از اکران عمومی به فیلم امتیاز بیش از ۹۰ درصد «راتن تومیتوز» دادند. اتفاقی که اعتبار فیلم را حتی بالاتر برد این بود که در کن حتی بعضی از افرادی که بلیت تهیه کرده بودند موفق نشدند وارد سالن محل نمایش شوند چرا که جشنواره بیش از حد بلیت فروشی کرده و روز بعد مجبور به عذرخواهی شد.

موفقیت در گیشه رایگان نیست. منابع نزدیک به «هالیوود» می‌گویند استودیو برای بازاریابی فیلم نزدیک به ۱۱۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است. تابستان امسال فیلم‌های خوش‌ساختی مثل «میدسامر» استودیوی A24 و «خزیدن» پارامونت روی پرده رفتند اما کمتر کسی از ساخته شدنشان آگاه شد. بخش اعظمی از این شناخت به مبلغی بستگی دارد که استودیوها و پخش‌کنندگان خرج می‌کنند. پارامونت از ترس اینکه مبادا منتقدین فیلم را گردن بزنند مخارج بازاریابی را محدود کرد اما آن‌ها فیلمی بدیع و نو در اختیار داشتند. در لحظات آخر فیلم از «راتن تومیتوز» امتیاز ۸۳ درصد دریافت کرد، با این حال با چنین استقبالی می‌توانست بازاریابی پرسروصداتری آغاز کند و طرفداران ژانر وحشت را جذب کند. «خزیدن» در مورد هجوم یک تمساح در حین وقوع سیل است و هرگز اثری نبود که تنها از گوشی‌های موبایل مخاطبین سردرآورد. پارامونت در حال حاضر با تأکید بر امتیاز «راتن تومیتوز» فیلم در شبکه‌های اجتماعی دوباره برای کشاندن مخاطبین به سالن تلاش می‌کند. فیلم «خزیدن» با افت فروش کمتری نسبت به هفته‌ی گذشته مواجه شده اما می‌توانست رکوردی بسیار بالاتر از افتتاحیه‌ی ۱۲ میلیون دلاری را به ثبت برساند. بهرحال نکته اینجاست که آثار کم‌خرج‌تری که به صورت گسترده اکران می‌شوند نباید از بازاریابی غافل شوند. به ویژه در دوران سلطنت دیزنی بر گیشه، وقتی استودیوها اثری اریجینال در اختیار دارند نباید آن را مخفی کنند.

جالب اینکه تابستان سه سال قبل هم یک اکشن کمدی که به «هالیوود» تارانتینو شباهت داشت روی پرده رفته بود. نام آن فیلم «مردان خوب» (The Nice Guys) به کارگردانی «شین بلک» (مرد آهنی ۳) بود که داستانش در دهه‌ی ۱۹۷۰ می‌گذشت و در مورد دو مرد با بازی «رایان گاسلینگ» و «راسل کرو» بود که خودشان را به دردسر می‌اندازند. این فیلم حتی برای اولین بار در کن اکران شد، از منتقدین امتیاز ۹۳ درصد دریافت کرد و نمره‌ی B- «سینمااسکور» آن از نمره‌ی B «هالیوود» چندان دور نبود. در پایان این آخر هفته، فیلم نهم تارانتینو به اندازه‌ی فروش کلی «مردان خوب» (۳۶.۲ میلیون دلار) درآمدزایی کرد.

علت این اختلاف اولاً این است که فیلم «هالیوود» نام تارانتینو را یدک می‌کشد. از این گذشته، مسئله‌ی مهم سرمایه‌ای است که استودیو برای بازاریابی اختصاص می‌دهد. با توجه به بودجه‌ی «هالیوود»، سونی انتظار بهترین افتتاحیه‌ی ممکن را از فیلم داشت و آن را در آخر هفته‌ای به نمایش درآورد که فیلم بزرگسالانه‌ی دیگری برای رقابت وجود نداشت. برادران وارنر «مردان خوب» را با ۵۰ میلیون دلار ساخته بود بنابراین نیازی ندید که۱۱۰ میلیون دلار برای بازاریابی و تبلیغات هزینه کند. از طرف دیگر فیلم باید با فیلم بزرگسالانه‌ی «همسایه‌ها ۲» رقابت می‌کرد که در هفته‌ی اول ۲۱.۷ میلیون دلار فروش کرده و در رده‌ی سوم ایستاده بود. «مردان خوب» در آن آخر هفته با ۱۱.۲ میلیون دلار چهارم شد.

در نهایت سونی سعی کرد نوعی احساس نیاز به دیدن «هالیوود» در مخاطب به وجود آورد و به همه بقبولاند که فیلمی برای همه ساخته است. این درحالی است که «مردان خوب» تنها مخاطبین مرد میانسال را هدف قرار داد. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که تقاضا برای «هالیوود» به چند دلیل افزایش یافته است. از بازیگران و عوامل فیلم گرفته تا اکشن و حواشی فیلم در کن و تشویق ایستاده‌ی شش دقیقه‌ای آن. در مجموع هواداران همیشگی تارانتینو – و نه حتی ستارگان فیلم – موجب شدند بازخوردهای مثبت در شبکه‌های اجتماعی افزایش یابد. اولین تیزر «هالیوود» که ۲۰ مارس رونمایی شد و آنقدر طولانی بود که می‌شد آن را تریلر نامید، بیشتر فضای جذاب فیلم در اواخر دهه‌ی ۶۰ میلادی را با حرکات موزون دی‌کاپریو و «مارگو رابی» در نقش «شارون تیت» ترسیم کرد و اشاره‌ی چندانی به قصه نداشت. این تیزر در کانال یوتیوب سونی ۱۸.۸ میلیون مرتبه مشاهده شد. دو ماه بعد تریلر رسمی فیلم منتشر شد و تاکنون با ۱۵ میلیون بازدید همراه بوده است. تا یک ماه پیش از اکران فیلم تنها سه ویدیو در صفحه‌ی فیسبوک انتشار یافت. بنابراین روشن است که بازاریابان سعی کرده‌اند اطلاعات زیادی از فیلم فاش نکنند. ویدیوهای پربیننده‌ی فیلم با نرخ ۳۳:۱ به اشتراک گذاشته می‌شدند در حالی که میانگین ژانر در هفته‌ی افتتاحیه ۱۳:۱ است. فیسبوک در هفته‌های اخیر به واسطه‌ی انتشار میم‌ها و تیزرهای تبلیغاتی مختلف نقشی کلیدی در بازاریابی «هالیوود» ایفا کرد.

تیزرهای تلوزیونی «روزی روزگاری در هالیوو» در فینال‌های مسابقات NBA، مناظره‌های تلویزیونی دموکرات‌ها، مسابقات لیگ بیسبال MLB و نیز شوهای پربیننده‌ی تابستانی از قبیل «سرگذشت ندیمه» شبکه‌ی هولو و «برادر بزرگ» و «آمریکا استعداد دارد» به نمایش درآمد. تارانتینو از زمان اکران فیلم در کن تا عرضه‌ی فیلم در آمریکا با IMDb و اسپاتیفای همکاری نزدیکی داشت. سونی در بلوار سانست هم بیلبوردهایی با استایل دهه‌ی ۶۰ نصب کرد. از این گذشته استودیو را باید به علت یافتن زمانی دقیق و درست برای اکران فیلم در تقویم تابستان ستود، هرچند که این هفته فیلم پرخرجی مانند «شیر شاه» روی پرده رفته و «هابز و شا» در هفته‌های آینده روی پرده می‌رود. با این حال، «هالیوود» شباهتی با بازسازی گرافیکی جانوران ندارد و به اسلحه و ماشین مزین شده. علاوه بر این، «هالیوود» مخاطبین بزرگسال‌تر را هدف قرار داده که براساس امتیازات «راتن تومیتوز» فیلم خود را انتخاب می‌کنند و برای دیدن فیلم عجله ندارند.

براساس آخرین گزارشات ۵۸ درصد مخاطبین دیدن فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» را توصیه می‌کنند، و ۵۷ درصد این افراد بین ۱۸ تا ۳۴ سال سن دارند. افراد ۲۵ تا ۳۴ ساله با ۳۳ درصد بزرگترین گروه سنی مخاطب فیلم بوده‌اند. حدود ۶۴ درصد سینماروها سفیدپوست، ۱۵ درصد آسیایی تبار، ۱۴ درصد اسپانیایی تبار و ۷ درصد سیاهپوست‌اند.

بازسازی «شیر شاه» این هفته طبق اعلام دیزنی ۷۵.۵ میلیون دلار فروخته و نسبت به افتتاحیه تا ۶۰ درصد با کاهش مواجه شده است. این آمار نشان می‌دهد که فیلم اختلاف زیادی با انتظارات هواداران داشته است. «شیر شاه» روز شنبه ۲۹.۶ میلیون دلار فروخت. «دیو و دلبر» و «علاءالدین» دیزنی در دومین هفته‌ی اکران خود به ترتیب ۴۸ و ۵۳ درصد افت فروش را ثبت کردند. با این حال، «شیر شاه» تنها ۵۰ میلیون دلار با رکورد ۴۰۰ میلیون دلاری «انتقام‌جویان: آخر بازی» که رکورد افتتاحیه آمریکا را شکست فاصله دارد. «آخر بازی» هم در دومین هفته‌ی اکران ۵۹ درصد افت فروش را تجربه کرد. «شیر شاه» این هفته از سالن‌های آیمکس ۳.۸ میلیون دلار کسب کرد.

درام چینی «وداع» (The Farewell) استودیوی A24 هم در سومین هفته‌ی نمایش در ۱۳۵ سالن ۱.۵۵ میلیون دلار فروخت و در رده‌ی دهم جدول جای گرفت. فیلم «میدسامر» به کارگردانی «آری استر» با افت فروش ۵۴ درصدی در چهارمین هفته‌ی اکران ۷۲۰ هزار دلار فروخت و فروش کلی خود را به ۲۴.۲ میلیون دلار رساند. این هفته «علاءالدین» دیزنی هم از فروش جهانی ۱ میلیارد دلاری عبور کرد تا پنجمین فیلم استودیو در سال جاری باشد که به چنین رکوردی را ثبت می‌کند.

هفته‌ی آینده «هابز و شا» (Hobbs & Shaw) اسپین‌آف چندگانه‌ی «سریع و خشن» با بازی «جیسون استاتهام» و «دووین جانسون» توسط یونیورسال در ۴۲۰۰ سالن نمایش عرضه می‌شود.

    ۱۰ فیلم پرفروش هفته در آمریکای شمالی (۲۶-۲۸ جولای ۲۰۱۹):  
فیلم استودیو بودجه فروش آخر هفته فروش داخلی فروش جهانی هفته‌های اکران
۱ شیر شاه (The Lion King) دیزنی ۲۶۰ ۷۵.۵ ۳۵۰.۷ ۹۶۲.۶ ۲
۲ روزی روزگاری در هالیوود (Once Upon a Time in Hollywood) سونی ۹۰ ۴۰.۳ ۴۰.۳ - ۱
۳ مرد-عنکبوتی: دور از خانه (Spider-Man: Far from Home) سونی ۱۶۰ ۱۲.۲ ۳۴۴.۴ ۱۰۳۶ ۴
۴ داستان اسباب بازی ۴ (Toy Story 4) دیزنی - ۹.۸ ۳۹۵.۶ ۹۱۷.۹ ۶
۵ خزیدن (Crawl) پارامونت ۱۳.۵ ۴ ۳۱.۴ ۴۵.۸ ۳
۶ دیروز (Yesterday) یونیورسال ۲۶ ۳ ۶۳.۳ ۱۰۹.۶ ۵
۷ علاءالدین (Aladdin) دیزنی ۱۸۳ ۲.۷ ۳۴۵.۹ ۱۰۰۹ ۱۰
۸ استوبر (Stuber) فاکس - ۱.۶ ۲۰.۱ ۲۵.۳ ۳
۹ آنابل به خانه می‌آید (Annabelle Comes Home) برادران وارنر - ۱.۵۶ ۶۹.۷ ۲۰۷.۴ ۵
۱۰ وداع (The Farewell) A24 - ۱.۵۵ ۳.۶ - ۳

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید