news-background
news-background

باکس آفیس: فروش «مردان سیاهپوش: بین‌المللی» در بازارهای خارجی سونی را از شکست رهاند

اگر استودیوی بزرگی در دوران ادغام فاکس و دیزنی به تولید دنباله‌ای فکر کند، باید فیلمی آنچنان جذاب خلق کند که مخاطبین در آمدن به سالن‌های سینما تردیدی به خود راه ندهند. دنباله‌های چالش‌برانگیز «گودزیلا: سلطان هیولاها»، «ققنوس تاریکی» و انیمیشن «زندگی خصوصی حیوانات خانگی ۲» که در هفته‌های گذشته اکران شدند همگی فاقد چنین کیفیتی بودند. اما فیلم «مردان سیاهپوش: بین‌المللی» (Men in Black: International) استودیوی سونی با بازی «کریس همسورث» و «تسا تامپسون» هم این هفته همین شرایط را داشت و در افتتاحیه ۲۸.۵ میلیون دلار فروخت.

همان‌گونه که هفته‌ی گذشته پیش‌بینی می‌شد، این دنباله در سه روز اول اکران تنها به اندازه‌ی نیمی از رکورد افتتاحیه‌ی قسمت قبلی فروش کرد. «مردان سیاهپوش:‌ بین‌المللی» از روز شنبه ۹.۴ میلیون دلار و از روز جمعه و پنجشنبه ۱۰.۴ میلیون دلار درآمدزایی کرد، تا فروش آخر هفته‌ی این کمدی علمی-تخیلی به کارگردانی «اف. گری گری» از ۳۰ میلیون دلار عبور نکند. با این حال، علی‌رغم تحمل شکست در بازارهای داخلی، سونی در بازارهای خارجی ۷۳.۷ میلیون دلار کسب کرده و فروش جهانی فیلم را به ۱۰۲.۲ میلیون دلار رسانده است. این رکورد باید برای رسیدن فیلم به فروشی تا ۳ برابر افتتاحیه کافی باشد. سونی اکنون به خوبی می‌داند که چندگانه به اصلاحات اساسی نیازمند است، چرا که در میان تمامی سایر عناوین این مجموعه فیلم از جمله «مردان سیاهپوش ۳» (۶۲۴ میلیون دلار)، «مردان سیاهپوش» (۵۸۹.۳ میلیون دلار) و «مردان سیاهپوش ۲» (۴۴۱.۸ میلیون دلار) کمترین فروش را ثبت خواهد کرد.

اواخر هفته‌ی گذشته در مورد علت شکست فیلم «مردان سیاهپوش» شایعات گوناگونی شنیده می‌شد. از اختلاف کارگردان و تهیه‌کنندگان پیرامون مسیر فیلم گرفته تا بازنویسی چندباره‌ و مدام فیلمنامه توسط «مت هالووی» و «آرت مارکوم» در حین فیلمبرداری، تا جدایی «دیوید بیوبر» یکی از مسؤلین تولید پروژه از سونی که نقشی کلیدی در فیلم داشت، تا شکست‌های متعدد در اکران‌های آزمایشی کات‌های مختلف فیلم. بعضی از منابع نزدیک به پروژه می‌گویند هیچیک از این شایعات صحت ندارند و تمامی افرادی که در ساخت فیلم سهیم بوده‌اند باید مسئولیت این شکست را بپذیرند. بار دیگر باید یادآور شد که مشکلاتی که حین فیلمبرداری به وجود می‌آید لزوماً‌ نباید فیلم را به دردسر بیندازد. «ونوم» در مرحله‌ی تولید با مسائل مختلفی دست به گریبان بود و با نقدهای منفی روبرو شد، اما سونی با انتخاب درست تاریخ اکران در اکتبر سال گذشته، بیش از ۸۵۵ میلیون دلار در بازارهای جهانی فروخت، در حالی که در افتتاحیه‌ی داخلی رکورد ۸۰.۲ میلیون دلاری را به جای گذاشته بود.

مهمترین علت شکست «مردان سیاهپوش: بین‌المللی» این بود که سونی، کارگردان و تهیه‌کنندگان چندگانه را بازسازی نکردند. آنان تصور کردند که با اضافه کردن «تسا تامپسون» و «کریس همسورث» ستارگان فیلم «ثور: رگنوراک» مارول و روایت داستان در شهرهای بین‌المللی کار تمام است. اما فراموش کردند که کارگردان جسور و بی‌پروایی مانند «تایکا وایتیتی» را هم به خدمت بگیرند و در چندگانه تغییرات اساسی به وجود آورند. با جدایی «ویل اسمیت» و «تامی لی جونز» این فرصت فراهم بود اما در عوض سازندگان به بیگانگان فضایی نادان و پی‌رنگ ۲۲ ساله و کهنه‌ی فیلم دل خوش کردند. گری قصد داشت مانند «سرنوشت خشمگین» (Fate of Furious) بر اکشن چندگانه تأثیرگذار باشد، اما همانگونه که منتقدین اشاره کرده‌اند او تبحری در خلق لحظات کمدی ندارد. استودیو نباید انتظار داشته باشد که مخاطبین تنها با تغییر چهره‌ی بازیگران به دیدن فیلم ترغیب شوند.

هواداران «مردان سیاهپوش» از «نسل وای»‌ چه کسانی‌اند؟ بدون تردید با هواداران فیلم‌های «شکارچیان روح» (Ghostbusters) که در دهه‌ی ششم زندگی خود همچنان لباس شخصیت‌های فیلم را به تن می‌کنند و با تغییر جنسیت بازیگران آن از مرد به زن آزرده می‌شوند تفاوت دارند. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که خریداران بلیت در شبکه‌های اجتماعی از تولید دنباله‌ی دیگری برای یک چندگانه‌ی قدیمی به ستوه آمده‌اند. این دسته از افراد تامپسون و همسورث را انتخاب عجیبی برای جایگزین شدن با اسمیت و جونز می‌دانند. بحث‌های منفی در مورد سپردن نقش‌های مرد به زن اگرچه ممکن است هیاهویی آسیب‌زننده نباشند اما به هر حال گروهی از مخاطبین به این ترتیب از دست خواهند رفت.

رژیم فعلی سونی از مخاطرات تولید دنباله‌ی دیگری برای «مردان سیاهپوش» آگاه بود و مانند قسمت قبلی در دوران مدیریت «ایمی پاسکال» سعی کرد رقمی معادل ۲۲۵ میلیون دلار بر روی آن سرمایه‌گذاری نکند. بنابراین با همکاری «تنسنت»‌ چین و شرکای قبلی بودجه‌ی آن را تا ۵۰ درصد کاهش داد. «مردان سیاهپوش: بین‌المللی» طبق اعلام سونی با بودجه‌ی ۱۱۰ میلیون دلاری بدون احتساب مخارج بازاریابی و تبلیغات به تولید رسید، اما در کمال تعجب بعضی از استودیوهای رقیب معتقدند که فیلم با ۹۴ میلیون دلار ساخته شده است. سونی برای بازاریابی فیلم حدود ۱۲۰ میلیون دلار پرداخت می‌کند. این درحالی است که کارشناسان هالیوود معتقدند «مردان سیاهپوش: بین‌المللی» در پایان اکران نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار از بازارهای جهانی کسب خواهد کرد و از این رو از تحمل زیان مالی می‌گریزد. انتظار می‌رود این فیلم از آمریکای شمالی ۷۵ میلیون دلار درآمدزایی کند.

همچون «ققنوس تاریکی»، منتقدین به قسمت جدید «مردان سیاهپوش» روی خوش نشان ندادند و امتیاز «راتن تومیتوز» ۲۴ درصد برای آن به ثبت رسید. مخاطبین نیز بنابر اعلام «پست‌ترک» پس از خروج از سالن به فیلم امتیاز ۳ ستاره دادند. کودکان طبق معمول نسبت به فیلم مهربان‌تر بودند و ۶۰ درصدشان دیدن فیلم را توصیه کردند. حدود ۵۲ درصد مخاطبین فیلم مرد و ۷۴ درصد زیر ۳۵ سال سن داشتند. ۴۷ درصد از سینماروها سفیدپوست، ۲۱ درصد اسپانیایی تبار، ۱۸ درصد آسیایی تبار/سایر نژادها و ۱۴ درصد سیاهپوست بودند و تنها ۴۶ درصد خریداران بلیت دیدن فیلم را توصیه کردند. این فیلم به ویژه در ایالت‌های جنوبی و غربی با فروش بهتری مواجه شد. حدود ۲.۸ میلیون دلار از فروش افتتاحیه‌ی فیلم از ۴۰۹ سالن آیمکس به دست آمد.

در مجموع آخر هفته‌ی تابستانی راکد دیگری در آمریکا سپری شد. یکی از کارشناسان مالی معتقد است که در حال حاضر هیچکس تمایلی به حضور در سالن‌های سینما ندارد. او در اینکه مشکل باکس آفیس تولید «دنباله»ها باشد تردید می‌کند و می‌گوید شاید این آثار شکست خورده‌ی اخیر در ماه‌های گذشته تنها به علت کیفیت‌ پایین فیلم‌ها بوده باشد نه دنباله بودن آن‌ها. در هر صورت به نظر می‌رسد که سینماروها منتظر اکران «داستان اسباب بازی ۴» در هفته‌ی آینده و به دنبال آن «مرد-عنکبوتی: دور از خانه» مانده باشند که در تاریخ ۲ جولای روی پرده می‌رود. پیش‌بینی می‌شود هر دوی این فیلم‌ها در افتتاحیه بیش از ۱۷۰ میلیون دلار فروش کنند. از طرف دیگر دیزنی اوایل آگوست لایو-اکشن «شیر شاه» و یونیورسال «هابز و شا» (Hobbs & Shaw) را عرضه خواهد کرد. «کام‌اسکور» گزارش می‌دهد که فیلم‌ها در آخرهفته‌ی روز جهانی پدر در مجموع ۱۳۰.۳ میلیون دلار فروخته‌اند و نسبت به آخرهفته‌ی مشابه در سال گذشته تا ۵۲ درصد سقوط کرده‌اند. فروش کلی سالانه از ژانویه تا ۱۶ ژوئن نیز به ۵.۰۷ میلیارد دلار می‌رسد که در مقایسه با بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته ۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

فیلم «شفت» (Shaft) استودیوی نیو لاین که تریلر سرگرم‌کننده و لحنی طنزآمیز داشت تنها ۸.۳ میلیون دلار در سه روز اول اکران فروخته است. سینماروها نمره‌ی A «سینمااسکور» و امتیاز ۴ ستاره‌ «پست‌ترک» به فیلمی داده‌اند که چهار هفته قبل پیش‌بینی می‌شد در افتتاحیه مانند نسخه‌ی سال ۲۰۰۰ فیلم بین ۲۰ تا ۲۲ میلیون دلار فروش کند. حدود ۴۴ درصد از مخاطبین فیلم سیاهپوست، ۳۵ درصد سفیدپوست، ۱۱ درصد اسپانیایی تبار و ۷ درصد آسیایی تبار بودند.

استودیوی نیو لاین بدون احتساب مخارج بازاریابی حدود ۳۵ میلیون دلار بر روی این پروژه سرمایه‌گذاری کرد. کارشناسان علت شکست این فیلم را بازاریابی آن و ناکامی در جذب مخاطبین هدف ذکر کرده‌اند. برخی معتقدند که وارنرها نباید سعی می‌کردند تمام گروه‌های سنی را به سالن بکشانند. نظریه‌ی دیگر این است که مخاطبین باهوش‌تر از سال‌های گذشته شده و آثار ضعیف را تشخیص می‌دهند. فیلم «شفت»‌ درصورتی که چند سال قبل ساخته می‌شد می‌توانست به اثر پرفروش تبدیل شود. از سوی دیگر روشن است که مخاطبین از ریبوت‌ها خسته شده‌اند. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که مخاطبین در شبکه‌های اجتماعی می‌پرسند تولید این بازسازی چیست. این گروه فصل دیگری برای «شفت» را غیرضروری و گیج‌کننده خوانده‌اند. بازسازی «سوپرفلای» سونی نمونه‌ی دیگری از این دست فیلم‌هاست که سال گذشته در افتتاحیه ۶.۸ میلیون دلار فروخت و در نهایت به رکورد ۲۰.۵ میلیون دلاری رسید. حدود ۷۵ درصد مخاطبین بالاتر از ۲۵ سال سن داشتند و ۴۴ درصد بالاتر از ۳۵ سال، اما «شفت» در جذب سینماروهای زن با ۵۳ درصد موفق‌تر بود.

فیلم «آخر شب» (Late Night) آمازون دیگر عنوان شکست خورده‌ی هفته است که اوایل سال جاری میلادی در جشنواره‌ی فیلم ساندنس به قیمت ۱۳ میلیون دلاری خریداری شد اما در سه روز اول نمایش ۵.۱ میلیون دلار فروخت. آمازون طبق شنیده‌ها برای بازاریابی فیلم ۳۵ میلیون دلار دیگر پرداخت کرده است. این فیلم از مخاطبین نمره‌ی B+ «سینمااسکور» و ۸۰ درصد «پست‌ترک» دریافت کرده و مخاطبین اصلی آن را زنان بالاتر از ۲۵ ساله با ۵۲ درصد تشکیل می‌دهند. «آخر شب»‌ در واقع اکنون حکم تبلیغی برای سرویس «آمازون پرایم» را دارد.

آمازون در جشنواره‌ی ساندنس تصور کرد که فیلمی مانند «بیمار بزرگ» (The Big Sick) را خریداری می‌کند. آن فیلم اثری خانوادگی بود که لحنی کمدی شبیه به «ملاقات با والدین» داشت. درحالی که «آخر شب» در مورد فعالیت در صنعت سرگرمی است و مخاطبین هرگز علاقه‌ای به این دست آثار نشان نداده‌اند. گذشته از این، بیننده در مواجه با پی‌رنگی که در مورد نویسنده‌ی زن شوهای آخر شب تلویزیون است، احساس می‌کند که باید آن را در تلویزیون تماشا کند. حدود ۶۸ درصد مخاطبین فیلم زن و ۷۷ درصد بالاتر از ۲۵ سال سن داشتند. ۶۳ درصد سینماروها نیز سفیدپوست، ۱۶ درصد اسپانیایی تبار، ۱۳ درصد آسیای تبار/سایر نژادها و ۸ درصد سیاهپوست بودند.

فیلم زامبی کمدی «مردگان نمی‌میرند» (Dead Don’t Die) استودیوی فکوس به کارگردانی «جیم جارموش»‌ و بازی «بیل ماری»، «تیلدا سوئینتون»، «کلوئی سوینی»، «آدام درایور» و «سلینا گمز» که موفق شد تنها دل ۵۲ درصد منتقدین را به دست آورد این هفته در ۶۱۳ سالن به نمایش درآمد و ۲.۳۵ میلیون دلار فروخت. این فیلم ماه گذشته در جشنواره‌ی فیلم کن به نمایش درآمده بود اما از لحن طنز آن آنچنان که باید استقبال نشد. «مردگان نمی‌میرند» گسترده‌تر از تمامی دیگر آثار جارموش روی پرده رفته و سوددهی آن هنوز نامعلوم است. فکوس برای بازاریابی این فیلم حدود ۲ الی ۳ میلیون دلار پرداخت کرده و پروژه را پیش از نگارش فیلمنامه خریداری کرده است.

هفته‌ی آینده انیمیشن «داستان اسباب بازی ۴» (Toy Story 4) استودیوی پیکسار و دیزنی در بیش از ۴۴۰۰ سالن به نمایش درمی‌آید و بازسازی «بازی بچه‌گانه» (Child's Play) به همراه فیلم‌های  اکشن «آنا» (Anna) استودیوی لاینزگیت به کارگردانی «لوک بسون» و بازی «ساشا لوس»‌ سوپرمدل و بازیگر روس، و کمدی «رز وحشی» (Wild Rose) استودیوی نئون در بازارهای آمریکا افتتاح می‌شوند.

      جدول ۱۰ فیلم پرفروش هفته در آمریکای شمالی (۱۴-۱۶ ژوئن ۲۰۱۹):  
فیلم استودیو بودجه فروش آخر هفته فروش داخلی فروش جهانی هفته‌های اکران
۱ مردان سیاهپوش: بین‌المللی (Men in Black International) سونی ۱۱۰ ۲۸.۵ ۲۸.۵ ۱۰۲.۲ ۱
۲ زندگی خصوصی حیوانات خانگی (The Secret Life of Pets 2) یونیورسال ۸۰ ۲۳.۸ ۹۲ ۱۵۴.۵ ۲
۳ علاءالدین (Aladdin) دیزنی ۱۸۳ ۱۶.۷ ۲۶۳.۴ ۷۲۴.۸ ۴
۴ ققنوس تاریکی (Dark Phoenix) فاکس ۲۰۰ ۹ ۵۱.۷ ۲۰۴.۱ ۲
۵ راکتمن (Rocketman) پارامونت ۴۰ ۸.۸ ۶۶.۱ ۱۳۳.۱ ۳
۶ شفت (Shaft) برادران وارنر (نیولاین) - ۸.۳ ۸.۳ ۸.۳ ۱
۷ گودزیلا: سلطان هیولاها (Godzilla: King of the Monsters) برادران وارنر ۱۷۰ ۸.۱ ۹۳.۶ ۳۳۹.۴ ۳
۸ جان ویک: بخش ۳ - پارابلوم (John Wick: Chapter 3 - Parabellum) لاینزگیت ۵۵ ۶.۱ ۱۴۸.۶ ۲۷۶.۱ ۵
۹ آخر شب (Late Night) آمازون - ۵.۱ ۵.۴ ۵.۹ ۲
۱۰ ما (Ma) یونیورسال ۵ ۳.۶ ۴۰.۳ ۵۱.۷ ۳

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۷ خرداد ۱۳۹۸ ۲۲:۲۹

به نظرم وقتی avengers از 10 تای اولی خارج شده دیگه وقتشه بلوری بدن بیرون :/

نمایش اسپویل