news-background
news-background

باکس آفیس: Marksman «لیام نیسون» پرفروش‌ترین فیلم هفته در آمریکا؛ بازگشت «ویجی» به هند با Master

در شرایطی که پاندمی همچنان ادامه دارد و حدود ۵۷ درصد سالن‌های سینمای آمریکای شمالی بسته‌اند، استودیوهای پخش‌کننده و سینماداران قدردان هر میزان درآمدی که حاصل شود خواهند بود. در طول آخر هفته‌ی گذشته «اوپن رود» دومین فیلم «لیام نیسون» در حین پاندمی را عرضه کرد. «تیرانداز» (The Marksman) در تعطیلات چهار روزه آخر هفته «مارتین لوتر کینک» ۳.۷ میلیون دلار فروخت. این سومین فیلم نیسون برای اوپن رود است که پس از «سارق درستکار» (Honest Thief) در اکتبر گذشته و «خاکستری» (The Grey) صدر جدول فروش آمریکا را تصاحب می‌کند.

«تام اورتنبرگ» مدیر این استودیو می‌گوید: «حقیقت این است که حتی در بازاری غمزده فرصت وجود دارد. و افراد زیادی وجود دارند که می‌خواهند به سالن‌های سینما بروند. همه چنین تمایلی ندارند و همه‌ی سینماها بازگشایی نشده اما افراد بسیار زیادی هستند که به دنبال سرگرمی فراگیرند، همان‌گونه که همیشه بوده‌اند. «تیرانداز» مانند «سارق درستکار» در بازار یک جای خالی را پر کرد. این پخش‌کنندگان متوسط مانند ما هستند که موفق شده‌اند جای خالی را پر و نیاز را مرتفع سازند. اشتیاق زیادی در میان مصرف‌کنندگان وجود دارد و فرصت فراهم است. رقابت فشرده نیست و ما می‌توانیم فیلم‌ها را با هزینه‌ی کمتری بازاریابی و پخش کنیم.»

همان‌گونه که مدیر استودیو می‌گوید، وقتی تیزرهای «تیرانداز» دوشنبه گذشته در حین پخش مسابقات فوتبال کالج پخش شد، رقیبی برای آن وجود نداشت. اوپن رود نسبت به اواسط ماه اکتبر سال گذشته وقتی «سارق درستکار» را اکران کرد، سالن‌های سینمای کمتری نیز در اختیار داشت. فیلم «تیرانداز» در سه روز اول اکران در ۱۹۷۵ سالن سینما ۳.۲ میلیون دلار فروخت در حالی که «سارق درستکار» با در اختیار داشتن ۲۲۴۵ سینما ۴.۱ میلیون دلار فروش کرد. «سارق درستکار» ۱۱ هفته روی پرده ماند و ۱۴.۱ میلیون دلار بلیت فروشی کرد. این فروش برای اغلب فیلم‌هایی که در حین پاندمی اکران شده‌اند طبیعی است.

هزینه‌ی تولید «تیرانداز» به صورت کامل توسط «ریون کپتال» تأمین شده که در سال ۲۰۱۸ توسط اوپن رود خریداری شد. این فیلم به کارگردانی «رابرت لورنز» یکی از دو عنوانی است که این ماه به صورت گسترده در آمریکا روی پرده می‌رود، هرچند که هنوز بازارهای کلیدی نیویورک و لس‌آنجلس بسته‌اند. دومین فیلم «چیزهای کوچک» (Little Things) برادران وارنر با بازی «دنزل واشینگتن»، «رامی مالک» و «جرد لتو» است که ۲۹ ژانویه همزمان در سالن‌های سینما و HBO Max پخش خواهد شد. انتظار می‌رود در ماه فوریه بر شمار عنوانینی که به شکل گسترده اکران می‌شوند افزوده شود. فیلم‌های اکشنی چون «تیرانداز» مخاطبین مرد بزرگسال را هدف می‌گیرند و از این رو منطقی است که این‌گونه آثار به اکران برسند نه فیلم‌های خانوادگی.

اوپن رود در شبکه‌ی نمایش خانگی هم با «سارق درستکار» و نیز مستند «معاند» (The Dissident) «برایان فوگل» به نتایج مطلوبی دست پیدا کرد. این فیلم ناپدید شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار واشینگتن پست در استانبول و قتل او را بررسی می‌کند. این اولین مستندی است که پس از مدت‌ها به صورت کامل در پلتفرم‌های وی‌او‌دی پخش می‌شود و اغلب این دست فیلم‌ها در سرویس‌های استریمینگ عرضه می‌شدند. «معاند» که از «راتن تومیتوز» امتیاز ۹۶ درصد دریافت کرده، هفته‌ی گذشته در جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های آیتونز در رتبه‌ی سوم قرار گرفته و تحسین «هیلاری کلینتون» را برانگیخته است.

برخی ممکن است تصور کنند که شبکه‌های استریمینگی چون نت‌فلیکس و دیزنی+ پیروز نبرد صنعت سرگرمی شده‌اند. اما این گروه بهتر است نگاهی بیندازند به دوران ماقبل پاندمی، وقتی که در همین ایام از سال گذشته فیلم‌ها به لطف افتتاحیه‌ی ۷۳ میلیون دلاری «پسران بد برای همیشه» (Bad Boys for Life) سونی، در مجموع ۲۰۵.۳ میلیون دلار فروخته بودند. این فیلم چندگانه‌ی «پسران بد» را با «ویل اسمیت» و «مارتین لارنس» ققنوس‌وار احیا کرد. با تحویل ۱۰۰ میلیون دوز واکسن کووید-۱۹ در ۱۰۰ روز اول ریاست جمهوری «جو بایدن»، «اریک وولد» از «بی. رایلی» ادعا می‌کند که سالن‌های سینما به حالت عادی بازخواهند گشت.

فیلم «تیرانداز» نیسون با استقبال منتقدین همراه نشده و از «راتن تومیتوز» امتیاز ۳۳ درصد دریافت کرده. مخاطبین «کام‌اسکور» نیز به این فیلم امتیاز ۷۳ درصد داده‌اند و ۴۶ درصد دیدن فیلم را توصیه می‌کنند. حدود ۵۷ درصد از سینماروها مرد و ۷۲ درصد بالاتر از ۲۵ ساله بوده‌اند. علاوه بر این، ۳۳ درصد مخاطبین بالاتر از ۴۵ سال سن داشته‌اند. پنجاه درصد خریداران بلیت اروپایی تبار، ۲۴ درصد اسپانیایی تبار، ۱۶ درصد آفریقایی تبار و ۱۰ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بوده‌اند.

پرفروش‌ترین بازارهای «تیرانداز» دالاس، واشینگتن دی‌سی، هیوستن، فینیکس، تمپا، دنور، میامی، کلیولند، اورلاندو، اندیاناپلیس و نشویل، در حالی که پرفروش‌ترین لوکیشن فیلم سینمای سینه‌مارک تگزاس و به دنبال آن درایو-این پارامونت در لس‌آنجلس بوده‌اند. «تیرانداز» بنابر اعلام «رلیش‌میکس» در شبکه‌های اجتماعی عملکردی مشابه «سارق درستکار» داشته است. تریلر و تیزرهای تلویزیونی فیلم نیز که در طول پنج هفته‌ی گذشته منتشر شدند در یوتیوب ۷ میلیون مرتبه دیده و با نرخ ۹:۱ به اشتراک گذاشته شدند. «رلیش‌میکس» می‌نویسد بازخوردها نسبت به «تیرانداز» در شبکه‌های اجتماعی عموماً مثبت بوده و مخاطبین این فیلم را ترکیبی از «لوگان»، «رمبو: آخرین خون» و «جایی برای پیرمردها نیست» دانسته‌اند. گروهی از مخاطبین نیز دچار این سردرگمی شده‌اند که فیلم در نت‌فلیکس منتشر خواهد شد یا اپل تی‌وی+ یا دیگر شبکه‌ها.

یونیورسال گزارش داده است که انیمیشن «کرودها: عصر جدید» (Croods: A New Age) در هشتمین هفته‌ی اکران با فروش چهار روزه ۲.۹ میلیون دلاری در رتبه‌ی دوم جای گرفته است. این فیلم ۱۸۵۵ سالن سینما را در اختیار داشت و فروش داخلی خود را به ۴۰.۱ میلیون دلار رساند. نکته‌ی قابل توجه این است که چنین فیلمی در شرایط عادی به سختی در هشتمین هفته‌ی اکران می‌توانست نزدیک به ۳ میلیون دلار فروش کند. فیلم «آموزش اژدها: دنیای پنهان» (How to Train Your Dragon: A Hidden World) یونیورسال و دریم‌ورکس در هشتمین هفته‌ی نمایش در ۸۲۲ سالن سینما ۷۴۶ هزار دلار فروخته در حالی که در پلتفرم‌های دیجیتال نیز منتشر نشده بود. این آمار نشان می‌دهد که مردم حتی در این وضعیت تمایل دارند به سالن‌ها بازگردند. «کرودها ۲» در حال حاضر ۱۳۴.۸ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخته است.

«زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» (Wonder Woman 1984) برادران وارنر بنابر اعلام منابع نزدیک به استودیو ۲.۷ میلیون دلار چهار روز اخیر فروخته در حالی که وارنر گزارش داده است که این فیلم در سه روز گذشته ۲.۶ میلیون دلار بلیت فروشی کرده است. این فیلم به کارگردانی «پتی جنکینز» که تا ۲۴ ژانویه روی شبکه‌ی HBO Max باقی می‌ماند، تاکنون ۳۵.۸ میلیون دلار در بازارهای داخلی فروخته و در سراسر دنیا به ۱۴۱.۷ میلیون دلار رسیده است.

هفته‌ی گذشته گزارش شد که بعضی از سالن‌داران ترجیح داده‌اند فیلم «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» را اکران نکنند، اما وارنرها می‌گویند این گروه به سرعت تغییر موضع داده‌اند. در صورتی که یک سالن‌دار در این شرایط حاضر به اکران «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» نشود، ممکن است در آینده نتواند فیلمی از استودیوی برادران وارنر نمایش دهد. پیش‌بینی شده است که این فیلم در نهایت ۴۰ و چند میلیون دلار در بازارهای داخلی کسب کند.

در بازارهای جهانی، هفته‌ی گذشته فیلم تریلر «ارباب» (Master) هواداران سینمای کالیوود را به وجد آورد. این فیلم به کارگردانی «لوکش کاناگاراج» با شخصیت «ویجی» در بازار هند و چند منطقه‌ی دیگر اکران شد و از چهارشنبه تا جمعه گذشته نزدیک به ۱۱ میلیون دلار در هند فروخت. انتظار می‌رود فروش فیلم در طول تعطیلات آخر هفته به ۱۵ میلیون دلار رسیده باشد. «ارباب» در بازارهای امارات، استرالیا، سنگاپور، نیوزلند و ایالات متحده نیز ۳ میلیون دلار دیگر فروش کرده است.

برآورد فروش فیلم‌ها در هند پیچیدگی‌های خاصی دارد و در بعضی مناطق فروش و در برخی نقاط دیگر سود خالص آن گزارش می‌شود. در مورد «ارباب» شرایط حتی پیچیده‌تر است وقتی که در چهار زبان مختلف (تامیل، تلوگو، کانادا و هندی) پخش شده باشد. «ارباب» اولین فیلمد بزرگ هندی است که از زمان شروع پاندمی در سینما اکران شده به این امید که فروش فیلم‌ها در این کشور را احیا کند. سینماهای هند با ۵۰ درصد ظرفیت بازگشایی شده‌اند اما فروش اعلام شده‌ی «ارباب» در این بازار تحسین‌برانگیز است چرا که فیلم «بیگیل» (Bigil) ویجی در سال ۲۰۱۹ تنها ۲۰ درصد بیشتر از «ارباب» در افتتاحیه فروخت.

فیلم «روح» (Soul) دیزنی و پیکسار به کارگردانی «پیتر داکتر» هفته‌ی گذشته در چین با کاهش فروش ۳۹ درصد موجه شد. «روح» به سومین فیلم پرفروش پیکسار در تاریخ چین تبدیل شده و ۴۳.۱ میلیون دلار فروخته است. فروش جهانی این انیمیشن هم با اضافه شدن ۵.۸ میلیون دلار از ۱۱ بازار به ۵۷.۴ میلیون دلار رسید.

اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید