news-background
news-background

باکس آفیس: افتتاحیه متوسط Maleficent: Mistress of Evil، آغاز قابل توجه Zombieland 2 و رکورد قدرتمندانه Jojo Rabbit در گام اول

فیلم «مالفیسنت: معشوقه‌ی شیطان» (Maleficent: Mistress of Evil) دیزنی اگرچه این هفته صدر جدول فروش در آمریکا را تصاحب کرد، اما انتظارات استودیو در بازارهای داخلی را برآورده نساخت تا بودجه‌ی ۱۸۵ میلیون دلاری آن جبران شود. این فیلم با فروش افتتاحیه‌ی ۳۶ میلیون دلاری تا ۴۸ درصد نسبت به قسمت اول چندگانه کاهش فروش را ثبت کرد. آن فیلم در سال ۲۰۱۴ در هفته‌ی اول ۶۹.۷ میلیون دلار فروخته بود. اسپین‌آف «زیبای خفته» در کشور چین هم دستاورد قابل ملاحظه‌ای نداشت و ۲۲.۴ میلیون دلار فروش کرد. فیلم «مرد دو پیکره» (Gemini Man) استودیوهای پارامونت و اسکای‌دنس نیز در بازار چین تنها ۲۰.۹ میلیون دلار فروخت. این دو عنوان در شبکه‌ی اجتماعی چینی «دوبان» به ترتیب امتیازات نه چندان بالای ۶.۲ و ۷.۱ دریافت کرده‌اند. اما برای «مالفیسنت ۲» از سرویس «مائویان» نمره‌ی بالاتر ۹.۱ ثبت شده است.

«مالفیسنت ۲» با بازی «انجلینا جولی»، «میشل فایفر»، و «ال فنینگ» از بازارهای جهانی ۱۵۳ میلیون دلار کسب کرده و بنابر ادعای منابع مالی نزدیک به پروژه احتمال رسیدن فیلم به فروش ۴۰۰ میلیون دلاری و گریز از زیان مالی وجود دارد. با این حال، این رکورد آنقدر بالا نیست که هواداران انتظار تولید دنباله‌ی دیگری داشته باشند. قسمت اول فیلم پس از عرضه در تمامی بازارها به سود بیش از ۱۹۰ میلیون دلاری دست پیدا کرد، در حالی که ۶۸ درصد فروش ۷۵۸ میلیون دلاری آن به بازارهای خارجی و تنها ۶ درصد به بازار چین اختصاص داشت.

«مالفیسنت ۲» نمونه‌ی دیگری از عناوین پرنسسی است که بیش از حد توسط دیزنی جدی گرفته می‌شود و لزوماً نیازی به دنباله ندارد. این اتفاق سال گذشته با پروژه‌ی ۱۲۰ میلیون دلاری «فندق‌شکن» (The Nutcracker) روی داد که حدود ۶۶ میلیون دلار زیان دید. درست مانند قسمت اول، میان منتقدین که فیلم را نکوهش کردند و مخاطبین وفاداری که به آن نمره‌ی A «سینمااسکور» و امتیاز ۴.۵ ستاره دادند اختلاف وجود دارد. با این حال، مردم برای دیدن فیلم صف نبستند. از این گذشته، دیزنی برای متمایز ساختن دو قسمت فیلم در بازاریابی اقدام ویژه‌ای صورت نداد. تفاوت دو فیلم دست کم در پوسترها روشن و یا محسوس نیست. تصاویر تریلر نخست بسیار به قسمت اول شباهت داشت. با توجه به نحوه‌ی واکنش منتقدین، فروش فیلم سخت‌تر از پیش هم شده بود. هرچند دیزنی به گفته‌ی مدیرانش همیشه چیزی به فیلم‌ها اضافه می‌کند و کیفیت آن‌ها را نسبت به قسمت‌های قبل بالاتر می‌برد و معتقد است که عناوینش هم مردم و هم منتقدین را راضی می‌کند، اما در مورد «مالفیسنت ۲» این ادعا صدق نکرده است. بعضی از کارشناسان معتقدند که دنباله‌ی فیلم می‌توانست در تابستان رکورد بالاتری ثبت کند، اما در آن مقطع از سال نیز موانعی دیگر وجود داشت. تابستان آینده هم فیلم‌های زن-محور بسیاری از جمله «بیوه‌ی سیاه» و «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» روی پرده می‌رود. اغلب سینماروها فیلم‌های خودشان را براساس امتیازات «راتن تومیتوز» انتخاب می‌کنند و بدون تردید در صورتی که قسمت دوم «مالفیسنت» نقدهای بهتری دریافت کرده بود، فروش بلیت هم افزایش می‌یافت.

دیزنی به این ترتیب نمی‌تواند حساب ویژه‌ای روی «مالفیسنت ۲» در بازارهای جانبی از جمله شبکه‌ی نمایش خانگی باز کند. در مورد پدیده‌ای چون انیمیشن «یخ‌زده» (Frozen) این کار منطقی است اما در مورد این فیلم نه. «مالفیسنت ۲» در ایالت‌های غربی و جنوبی با فروش بهتری مواجه شد و پیش‌بینی می‌شود در پایان اکران به فروش داخلی ۹۵ میلیون دلاری برسد. این فیلم روز شنبه ۱۴.۱ میلیون دلار و روز جمعه و پنجشنبه ۱۲.۵ میلیون دلار فروخت. سهم «مالفیسنت ۲» از سالن‌های آیمکس آمریکا نیز ۳ میلیون دلار بود. براساس آخرین گزارش‌ها، حدود ۵۶ درصد مخاطبین فیلم زن، ۴۴ درصد مرد، ۵۳ درصد بزرگسال، ۳۹ درصد خانواده، و ۸ درصد نوجوان بوده‌اند. حدود ۴۶ درصد از سینماروها نیز افراد زیر ۲۵ ساله بودند. علاوه بر این، حدود ۴۰ درصد مخاطبین سفیدپوست، ۲۸ درصد اسپانیایی تبار، ۱۴ درصد سیاهپوست، و ۱۳ درصد آسیایی تبار بودند.

«مالفیسنت ۲» در شبکه‌های اجتماعی دارای ۳۷۹ میلیون هوادار و بازدید ویدیویی بود که با میانگین ۱۵۵ میلیونی ژانر خانوادگی و لایو-اکشن فاصله‌ی زیادی داشت. این فیلم ۱۰۱.۱ میلیون هوادار در فیسبوک، ۹۳.۹ میلیون بازدید ویدیویی فیسبوک، ۱۷.۲ میلیون دنبال کننده در توئیتر، ۱۱۸ میلیون بازدید ویدیویی در یوتیوب، و ۴۸.۸ میلیون هوادار در اینستاگرام را با خود همراه کرد. فیلم جدید «انجلینا جولی» به صورت روزانه دارای ۳۰ هزار بازدید ویدیویی یوتیوب بود در حالی که میانگین ژانر ۱۵.۹ هزار بازدید است. تنها نکته‌ی منفی در مورد آمار «مالفیسنت ۲» در شبکه‌های اجتماعی این بود که ویدیوهای پربیننده‌ی آن با نرخ ۷:۱ به اشتراک گذاشته می‌شدند، حال آنکه میانگین ژانر نرخ ۱۳:۱ است. ویدیوی پشت صحنه از گریم جولی در فیسبوک به تنهایی ۳۵ میلیون مرتبه مشاهده شد.

این هفته فیلم «جوکر» برادران وارنر پس از دو هفته صدرنشینی با فروش ۲۹.۲ میلیون دلاری در رتبه‌ی دوم ایستاد. این فیلم به فروش داخلی ۲۴۷.۲ میلیون دلاری رسیده و بسیاری از استودیوهای رقیب معتقدند که تا پایان اکران به ۳۰۰ میلیون دلار نزدیک می‌شود. «جوکر» از رکورد ۲۲۹ میلیون دلاری «لیگ عدالت» و ۲۳۲ میلیون دلاری «دکتر استرنج» و ۲۳۳ میلیون دلاری «اکس-من: روزهای گذشته آینده» عبور کرده و در حال حاضر پس از «ماتریکس بارگذاری مجدد»، «ددپول» و «ددپول ۲»، چهارمین فیلم پرفروش تاریخ با درجه‌ی سنی بزرگسال است. فیلم «جوکر» با بازی «واکین فینیکس» تاکنون در بازارهای بین‌المللی ۴۹۰ میلیون دلار و در سراسر دنیا ۷۳۷.۵ میلیون دلار فروخته است. این فیلم تاکنون ۴۹.۴ میلیون دلار در بریتانیا، ۳۶.۴ میلیون دلار در مکزیک، ۳۲.۹ میلیون دلار در کره، و ۲۵.۵ میلیون دلار در برزیل فروش کرده است.

فیلم ۴۸ میلیون دلاری «زامبی‌لند: دبل تپ» (Zombieland: Double Tap) استودیوی سونی این هفته افتتاح شد و ۲۶.۷ میلیون دلار فروخت. این فیلم روز شنبه ۹.۷ میلیون دلار و روز جمعه ۱۰.۵ میلیون دلار فروخته است. این رکورد برای یک کمدی بزرگسالانه یک پیروزی محسوب می‌شود. آخرین فیلم کمدی پرفروش با رده‌ی سنی بزرگسال «پسران خوب» یونیورسال بود که در افتتاحیه ۲۱.۴ و در آخرین روز اکران ۸۲.۸ میلیون دلار فروخته است. افتتاحیه‌ی «زامبی‌لند ۲» اندکی بالاتر از رکورد ۲۴.۷ میلیون دلاری قسمت اول بود و به نظر می‌رسد که قسمت دوم هم مانند آن فیلم در نهایت به فروش داخلی ۷۵ میلیون دلاری برسد. این فیلم به کارگردانی «روبن فلایشر» به ویژه در ایالت‌های غربی، غرب میانه و جنوبی با فروش بهتری همراه بوده است.

یکی از شاخص‌ترین اقدامات سونی برای بازاریابی فیلم برگزاری مسابقه‌ی «دوی دختران سیاهپوست» با تم قسمت دوم با حضور زنان سیاهپوست در ایالت آتلانتا بود. دوندگان با لباس زامبی‌ها و سر و شکل رنگ‌آمیزی شده مانند آن‌ها در این مسابقه شرکت کردند. تا روز جمعه، حدود ۵۳ درصد مخاطبین فیلم سفیدپوست، ۲۴ درصد اسپانیایی تبار، ۱۳ درصد آسیایی تبار و ۱۰ درصد سیاهپوست بودند. سونی یک بازی نقش‌آفرینی برای آی‌اواس و اندروید عرضه کرد که بازیکنان در قالب شخصیت‌های محبوب فیلم در دشت‌های آمریکای پساآخرالزمانی پرسه می‌زدند و نامردگان را از پا درمی‌آوردند. در شبکه‌ی ESPN ویژه‌برنامه‌ای با میزبانی «اسکات ون پلت» و حضور عوامل فیلم پخش و ظهور و سقوط شخصیت «تالاهاسی» با بازی «وودی هارلسون» به بحث گذاشته شد. در مجموع، بازیگران فیلم به صورت کامل در بازاریابی فیلم مشارکت کردند. آن‌ها در کامیک کان لس آنجلس بخش‌هایی از فیلم را به نمایش گذاشتند، هارلسون شوی SNL را میزبانی کرد، چهار ستاره‌ی فیلم از جمله هارلسون، «جسی آیزنبرگ»، «اما استون» و «ابیگیل برسلین» با IMDb مصاحبه کردند، و «روزاریو داسن» و «لوک ویلسون» با شبکه‌های ورزشی فاکس همکاری کردند و در کل برای هدف قرار دادن مخاطبین مرد بزرگسال، حضور فعالی در رویدادهای زنده‌ی ورزشی داشتند. تبلیغات تلویزیونی فیلم در خلال پخش «مردگان متحرک» شبکه‌ی AMC، «داستان ترسناک آمریکایی» شبکه‌ی FX و شبکه‌ی کامدی سنترال روی ایر رفت.

شمار دنبال کنندگان و بازدیدهای ویدیویی «زامبی‌لند ۲» به گزارش «رلیش‌میکس» به ۱۵۵ میلیون می‌رسد، در حالی که میانگین ژانر اکشن کمدی ۱۵۲.۶ است. میانگین بازدید روزانه از ویدیوهای فیلم در یوتیوب نیز ۱۹.۲ هزار بود که با استاندارد ۱۴.۴ هزار عددی ژانر اختلاف داشت. حدود ۵۴ درصد از مخاطبین دیدن فیلم را توصیه می‌کنند. حدود ۳۱ درصد از سینماروها مردان بالاتر از ۲۵ سال، ۲۶ درصد مردان زیر ۲۵ سال، ۲۲ درصد زنان بالاتر از ۲۵ سال و ۲۰ درصد زنان زیر ۲۵ سال بودند. «زامبی‌لند ۲» در ۱۷ بازار خارجی اکران شد و ۵.۳ میلیون دلار فروخت. بازار بریتانیا با ۱.۷ میلیون دلار پیشتاز بود و به دنبال آن استرالیا، روسیه، برزیل و مکزیک قرار داشتند.

«فانوس دریایی» (The Lighthouse) استودیوی A24 دیگر فیلم تازه اکران این هفته بود که شنبه شب با استقبال پرشور هواداران در سالن آرکلایت هالیوود مواجه شد. تازه‌ترین اثر «رابرت اگرز» که با همکاری برادرش نگاشته شده، این هفته در هشت سالن نیویورک، لس آنجلس، بوستون، سان فرانسیسکو و دی‌سی اکران شد و ۴۱۹ هزار دلار فروخت و به رکورد فروش میانگین قابل قبول ۵۲ هزار دلار در هر سالن دست یافت.

فیلم «جوجو خرگوش» (Jojo Rabbit) استودیوی فاکس سرچ‌لایت به کارگردانی «تایکا وایتیتی» هم این هفته در پنج سالن افتتاح شد و ۳۵۰ هزار دلار فروخت. رکورد میانگین ۷۰ هزار دلاری در هر سالن پس از «انگل»، «وداع» و «انتقام‌جویان: آخر بازی»، در رده‌ی چهارم پرفروش‌ترین فیلم‌های امسال از این حیث قرار می‌گیرد. سینماروها به «جوجو خرگوش» نمره‌ی «سینمااسکور» A دادند. زنان که ۵۱ درصد مخاطبین را تشکیل می‌دادند به فیلم نمره‌ی A+ داده و بیش از مردانی که نمره‌ی A داده بودند از فیلم لذت بردند. منتقدین تا به امروز به فیلم جدید «اسکارلت جوهانسون» امتیاز ۷۷ درصد اختصاص داده‌اند. نیمی از مخاطبین فیلم زیر پنجاه سال سن داشتند و آنان هم برای فیلم نمره‌ی A+ در نظر گرفتند. هفته‌ی آینده «جوجو خرگوش» در هشت بازار جدید از جمله، دنور، آستین، فینیکس، دی‌سی، بوستون، تورنتو، سان فرانسیسکو و شیکاگو اکران می‌شود و شمار سالن‌هایش را به ۵۰ تا ۶۰ می‌رساند. این فیلم از ۱ نوامبر سالن‌هایش را تا ۴۰۰ و در نهایت تا ۶۰۰ افزایش خواهد داد.

این هفته فیلم «انگل» (Parasite) استودیوی نئون به کارگردانی «بونگ جون هو» با اکران در ۳۳ سالن به فروش ۱.۲۴ میلیون دلاری رسید و در رتبه‌ی یازدهم قرار گرفت. این فیلم در دهمین روز اکران ۱.۸ میلیون دلار از بازارهای آمریکا تصاحب کرده است. فیلم «مرد دو پیکره» با بازی «ویل اسمیت» هم این هفته در ۵۸ بازار خارجی اکران شد و ۳۱.۱ میلیون دلار به اندوخته‌هایش افزود. تریلر علمی-تخیلی «انگ لی» این هفته با ۲.۷ میلیون دلار در مکزیک، ۲.۷ میلیون دلار در روسیه، ۲.۲ میلیون دلار در کره و ۲.۲ میلیون دلار در بریتانیا افتتاح شد. این فیلم از چهارشنبه در ژاپن و تایوان روی پرده می‌رود.

براساس تازه‌ترین گزارش «کام‌اسکور»، فروش کلی فیلم‌ها در این هفته با ۱۳۷ میلیون دلار، نسبت به هفته‌ی مشابه در سال گذشته تا ۱۸ درصد کاهش یافته است. فروش سالانه‌ی باکس آفیس امسال نیز از ۹ میلیارد دلار گذر کرده اما همچنان تا ۵ درصد از رکورد سال گذشته در همین بازه‌ی زمانی کاهش را نشان می‌دهد.

اکران فیلم «نفرت‌انگیز» (Abominable) استودیوی یونیورسال این هفته در کشور مالزی ممنوع اعلام شد. این فیلم حاوی صحنه‌ای از یک نقشه است که دریای جنوبی چین را نشان می‌دهد. کشور چین بر کل دریا و کشورهای مالزی، ویتنام، فیلیپن، برونئی و تایوان بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت دارند. در روزهای گذشته این نقشه موجب لغو اکران فیلم در ویتنام و فیلیپین شده است. سخنگوی استودیوی یونیورسال تأکید کرده است که این صحنه را از فیلم حذف نخواهد کرد. این فیلم ۷۵ میلیون دلاری در چهارمین هفته‌ی اکران ۳.۵ میلیون دلار فروخته و در جایگاه ششم قرار گرفته است.

هفته‌ی آینده فیلم درام پلیسی «سیاه و آبی» (Black and Blue) استودیوی اسکرین جمز در ۲۰۰۰ سالن اکران می‌شود، استودیوی STX با فیلم «شمارش معکوس» (Countdown) که در ۲۶۰۰ سالن عرضه خواهد شد وارد تعطیلات هالووین می‌شود، و ۱۰۱ استودیوز پس از مدت‌ها انتظار، فیلم «جنگ جریان: کات کارگردان» (The Current War: Director's Cut) با بازی «نیکلاس هولت» و «بندیکت کامبربچ» را روی پرده می‌برد.

  ۱۰ فیلم پرفروش هفته در آمریکای شمالی (۱۸-۲۰ اکتبر ۲۰۱۹):  
فیلم استودیو بودجه فروش آخر هفته فروش داخلی فروش جهانی هفته‌های اکران
۱ مالفیسنت: معشوقه‌ی شیطان (Maleficent: Mistress of Evil) دیزنی ۱۸۵ ۳۶ ۳۶ ۱۵۳ ۱
۲ جوکر (Joker) برادران وارنر ۵۵ ۲۹.۲ ۲۴۷.۲ ۷۳۷.۵ ۳
۳ زامبی‌لند ۲: دبل تپ (Zombieland 2: Double Tap) سونی ۴۲ ۲۶.۷ ۲۶.۷ ۳۲ ۱
۴ خانواده‌ی آدامز (The Addams Family) یونایتد آرتیستس - ۱۶ ۵۶.۸ - ۲
۵ مرد دو پیکره (Gemini Man) پارامونت ۱۳۸ ۸.۵ ۳۶.۵ ۱۱۸.۷ ۲
۶ نفرت‌انگیز (Abominable) یونیورسال ۷۵ ۳.۵ ۵۳.۹ ۱۲۸.۷ ۴
۷ داونتن ابی (Downton Abbey) فکوس - ۳ ۸۸.۶ ۱۶۴.۱ ۵
۸ جودی (Judy) رودساید - ۲.۰۵۵ ۱۹ - ۴
۹ اغواگران (Hustlers) اس‌تی‌اکس ۲۰ ۲.۰۵۰ ۱۰۱.۸ ۱۲۵.۴ ۶
۱۰ آن: بخش دو (It: Chapter Two) برادران وارنر ۷۹ ۱.۵ ۲۰۹.۶ ۴۴۹ ۷
 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید