news-background
news-background

باکس آفیس: Jungle Cruise «دووین جانسون» به فروش جهانی ۹۱ میلیون دلاری رسید

فیلم «گردش در جنگل» (Jungle Cruise) دیزنی با بازی «دووین جانسون» و «امیلی بلانت» در طول آخر هفته گذشته به هر ترتیبی که بود گلیمش را از آب بیرون کشید. این فیلم که همزمان با اکران در سالن‌های سینما از دیزنی+ با قیمت ۳۰ دلار عرضه شده، با رشد فروش ۱۶ درصدی در روز شنبه نسبت به جمعه مواجه شد و در پایان به فروش افتتاحیه داخلی ۳۴.۲ میلیون دلاری رسید. این افتتاحیه فاصله زیادی با «یورش» (Rampage)، دیگر فیلم جانسون که ۳۵.۷ میلیون دلار در هفته اول اکران در بازارهای داخلی فروخت نداشت و حتی پرفروش‌ترین افتتاحیه داخلی یک فیلم خانوادگی در حین پاندمی را رقم زد.

این فیلم ۲۷.۶ میلیون دلار در بازارهای بین‌المللی و بیش از ۳۰ میلیون دلار دیگر از پلتفرم دیزنی+ کسب کرده تا افتتاحیه جهانی ۹۱.۸ میلیون دلار را ثبت کرده باشد. همچون «بیوه سیاه» (Black Widow) مارول، بخش زیادی از فروش «گردش در جنگل» در دیزنی+ متعلق به بازارهای داخلی است.

«تونی چیمبرز» نایب رئیس پخش فیلم‌های دیزنی در سالن‌های سینما می‌گوید: «ما پرفروش‌ترین افتتاحیه سال را برای فیلم‌های خانوادگی ثبت کردیم و این برای ما تسلی‌بخش است؛ هیچ‌کس نباید این فروش را با دوران ماقبل پاندمی مقایسه کند. با استقبال گرم مخاطبین و امتیازات مثبت آن‌ها پس از خروج از سالن‌ها، فیلم فراتر از انتظار ما و کارشناسان ظاهر شده.» پیش‌بینی می‌شد فیلم «گردش در جنگل» در بازارهای داخلی ۲۵ میلیون دلار فروش کند.

در مقطعی که بسیاری از سینماروها نگران شیوع نوع دلتای ویروس کرونا هستند، و مخاطبین خانوادگی ترجیح می‌دهند در خانه بمانند، فروش «گردش در جنگل» در سالن‌های سینما، مانند فروش افتتاحیه ۳۱ میلیون دلاری «اسپیس جم: میراث جدید» (Space Jam: A New Legacy) برادران وارنر یک بار دیگر ثابت می‌کند که تمایل زیادی برای بازگشت به سالن‌های سینما وجود دارد. مثل هفته‌های گذشته، با پخش ترکیبی فیلم «گردش در جنگل» از دیزنی+ و سالن‌ها، بار دیگر این پرسش پیش می‌آید که اگر عنوان خانوادگی تنها از سالن‌های سینما پخش می‌شد و دیزنی+ سد راهش نمی‌شد فروش آن تا چه حد بالاتر می‌رفت؟ بنابر اعلام «کام‌اسکور»، آخر هفته گذشته تمامی فیلم‌ها در بازار آمریکای شمالی با رشد ۹ درصدی نسبت به یک هفته قبل، به فروش ۷۶.۷ میلیون دلاری رسیده‌اند و فروش سالانه فیلم‌ها از ۱ ژانویه تا ۱ آگست به ۱.۷ میلیارد دلار می‌رسد.

با این حال، بعضی از کارشناسان صنعت فیلمسازی از عملکرد «گردش در جنگل» رضایت ندارند و پاندمی و پخش ترکیبی را مقصر می‌دانند. افتتاحیه جهانی ۹۱.۸ میلیون دلاری برای فیلمی چون «گردش در جنگل» که با بودجه ۳۶۲ میلیون دلاری به تولید و بازاریابی رسیده و با استقبال هواداران همراه شده چندان مطلوب نیست. اکران همزمان فیلم‌ها در سالن‌های سینما و پلتفرم‌های وی‌او‌دی در دراز مدت به زیان استودیوهاست. همان‌گونه که یکی از کارشناسان می‌گوید: «مدارک و شواهد بسیاری وجود دارد که این مدل پخش مجموع درآمدهای حاصل از پخش آنلاین و نیز اکران در سالن‌ها را کاهش می‌دهد.»

برخی دیگر از کارشناسان ادعا می‌کنند آن دسته از مخاطبینی که ترجیح می‌دهند در خانه به تماشای «گردش در جنگل» دیزنی بنشینند، هیچ‌وقت قرار نبوده از خانه خارج شوند و برای دیدن فیلم به سالن‌های سینما بروند و بعضی از سینماروهای عادی نیز برای بازگشت مردد شده‌اند. اما در مورد سینماروهای جدی هیچ‌گاه جای نگرانی وجود نداشته است.

از سوی دیگر، فروش خارجی «گردش در جنگل» نیز نشان می‌دهد که بازارهای جهانی هنوز آماده بازگشت کامل نیستند. فیلم «یورش» جانسون در اولین هفته اکران در بازارهای خارجی ۱۱۴.۱ میلیون دلار فروخت. حدود ۵۵ میلیون دلار از آن فروش به تنهایی به بازار چین اختصاص داشت. دیزنی اهمیت زیادی به اکران فیلم‌هایش همزمان در سراسر دنیا می‌دهد اما در مورد «گردش در جنگل» با توجه به محدودیت‌های اعمال شده در بعضی از بازارها، این هدف محقق نشد. به همین علت است که استودیو فیلمش را همزمان با اکران در سالن‌های سینما به پلتفرم بین‌المللی دیزنی+ می‌فرستد.

به‌رغم شکایت «اسکارلت جوهانسن» از کمپانی دیزنی که به دلیل انتشار «بیوه سیاه» از دیزنی+ و کاهش فروش گیشه فیلم و در نتیجه کاهش دستمزد بازیگر، استودیو همچنان از انتشار «گردش در جنگل» در دیزنی+ با قیمت ۳۰ دلار، به جای پخش با تأخیر آن در پلتفرم‌های دیجیتال با قیمتی کمتر، دفاع می‌کند. این قیمت گزاف رقابت میان دیزنی+ و سالن‌های سینما را به شکل غیرمستقیم از بین برده است. علاوه بر این، قیمت ۳۰ دلار برای یک خانواده چهار نفره در قیاس با قیمت بلیت‌های سالن‌های سینما بسیار پایین‌تر است. بعضی از خانواده‌ها نیز برای دیدن «گردش در جنگل» هیچ هزینه‌ای نکرده‌اند و فیلم دیزنی را از طرق غیرمجاز دیده‌اند.

مقایسه «یورش» که در دوران ماقبل پاندمی اکران شد با «گردش در جنگل» ممکن است غیر-منطقی به نظر برسد، اما بهرحال باید دید فروش پاندمی چه فاصله‌ای با استانداردهای عادی دارد و آیا پیشرفتی حاصل شده است یا نه. پخش فیلم‌ها در پلتفرم‌های دیجیتال توسط برادران وارنر و دیزنی تنها به مبهم‌تر شدن وضعیت می‌انجامد. «یورش» بهار سال ۲۰۱۸ بی‌آنکه رقیبی روی پرده داشته باشد در دومین هفته اکران ۴۴ درصد کاهش فروش را ثبت کرد. «گردش در جنگل» نیز هفته آینده سالن‌های سینمای آیمکس را به ریبوت «جوخه انتحار» (The Suicide Squad) برادران وارنر واگذار خواهد کرد و با کاهش فروش مواجه خواهد شد. حدود ۲۵ درصد از فروش افتتاحیه داخلی «گردش در جنگل» به سینماهای آیمکس اختصاص دارد.

جانسون مثل همیشه در بازاریابی «گردش در جنگل» به دیزی کمک زیادی کرد. این بازاریابی در واقع از دوران ماقبل پاندمی و سال ۲۰۱۹ آغاز شد وقتی که «راک» و بلانت در نمایشگاه D23 دیزنی حاضر شدند و فیلم را معرفی کردند. تریلر جدید فیلم در ماه می منتشر شد و انتشارش در دیزنی+ در تاریخ ۳۰ ژوئیه به تأیید رسید. بلانت و جانسون در مراسم افتتاحیه فیلم در دیزنی‌لند حضور پیدا کردند و در اقدامی غافلگیرکننده در این شهر بازی به هواداران پیوستند. «گردش در جنگل» به لطف صفحات دیزنی‌لند در شبکه‌های اجتماعی دارای دنبال‌کنندگان عظیم ۵۵۹.۸ میلیونی بود.

ویدیوهای پربیننده این فیلم خانوادگی با نرخ ۲۳:۱ به اشتراک گذاشته می‌شدند که بسیار بالاتر از میانگین ۱۶:۱ ژانر است. «راک» در اینستاگرام، فیسبوک و توییتر دارای ۳۳۳.۸ میلیون دنبال‌کننده است، در حالی که کانال یوتیوب این ستاره ۵.۶ میلیون مشترک دارد. تریلر اول فیلم ۱۷ ماه قبل از طریق این کانال رونمایی شد و ۸.۳ میلیون بازدید را ثبت کرد. بلانت، «پل جیاماتی» و «جسی پلمانز» در شبکه‌های اجتماعی حضور ندارند اما «جک وایتهال» دارای ۱۰.۲ و «ادگار رامیرز» ۵.۲ میلیون هوادار بودند.

فیلم «گردش در جنگل» از مخاطبین نمره A- «سینمااسکور» دریافت کرد و از این حیث تفاوتی با «یورش» و «سن آندریاس» (San Andreas) نداشت. «پست‌ترک» گزارش داده است که حدود ۶۰ درصد از مخاطبین خانوادگی بوده و کودکان زیر ۱۲ ساله با ۸۷ درصد بیشترین امتیاز را به فیلم داده‌اند، در حالی که ۵۲ درصد مخاطبین مرد، ۴۸ درصد زن، ۵۲ درصد بالاتر از ۲۵ ساله و ۳۴ درصد زیر ۱۷ ساله بوده‌اند. علاوه بر این، ۵۵ درصد خریداران بلیت اروپایی تبار، ۱۸ درصد لاتین تبار، ۱۳ درصد آفریقایی تبار و ۱۴ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بودند.

آخر هفته گذشته فیلم تحسین‌شده «شوالیه سبز» (The Green Knight) به کارگردانی «دیوید لوری» و بازی «دو پاتل» در بازارهای آمریکا افتتاح شد و پس از نمایش در ۲۷۹۰ سینما به فروش ۶.۷۸ میلیون دلاری رسید و رتبه دوم را به خود اختصاص داد. «بیوه سیاه» در همین حین هفته چهارم اکرانش را پشت سر گذاشت و با ۶.۴ میلیون دلار، پایین‌ترین فروش هفته چهارم تاریخ دیزنی را ثبت کرد.

فیلم «میدسامر» (Midsommar) «آری استر» و «فلورنس پیو» در سال ۲۰۱۹ افتتاحیه داخلی ۶.۵۶ میلیون دلاری را رقم زده بود. «شوالیه سبز» علاوه بر تحسین منتقدین، در شهرهای بزرگی مانند نیویورک، لس‌آنجلس و شیکاگو نیز عملکرد قابل قبولی داشته است. شهامت استودیوی A24 در اکران این فیلم به جای پخش مستقیمش در پلتفرم‌های دیجیتال ستودنی است، در حالیکه با این افتتاحیه به نظر نمی‌رسد که از کرده خود پشیمان باشند. این فیلم با بودجه‌ای کمتر از ۳۰ میلیون دلار ساخته شده، اما بخش زیادی از این هزینه در بازارهای خارجی پوشش داده خواهد شد. «شوالیه سبز» به مدت ۲۰ روز در تنها در سالن‌های سینما اکران خواهد شد و سپس به وی‌او‌دی‌ها می‌رود.

شمار هوادران و بازدیدهای ویدیویی مرتبط با «شوالیه سبز» بنابر گزارش «رلیش‌میکس» به ۴۵ میلیون می‌رسد، اما ۴۱.۳ میلیون از این آمار به ویدیوهای تبلیغاتی فیلم در یوتیوب اختصاص دارد. تریلرهای این فیلم اولین بار فوریه ۲۰۲۰ پخش شدند. در شبکه‌های اجتماعی بینندگان این فیلم را یکی از مدعیان کسب اسکار بهترین فیلمبرداری دانسته‌اند.

«شوالیه سبز» از «راتن تومیتوز» امتیاز ۸۹ درصد کسب کرده، اما به سختی می‌تواند مانند «میدسامر» در یک بازه زمانی ۲۰ روزه ۴ برابر فروش افتتاحیه بلیت فروشی کند. حدود ۷۰ درصد مخاطبین این فیلم ۱۸ تا ۳۴ ساله، ۶۲ درصد بالاتر از ۲۵ ساله، و ۶۲ درصد مرد بوده‌اند. حدود ۶۰ درصد خریداران بلیت نیز اروپایی تبار، ۱۹ درصد لاتین تبار، ۱۰ درصد آفریقایی تبار، و ۱۱ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بودند.

فیلم‌های «پیر» (Old) و «چشمان مار» (Snake Eyes) یونیورسال و پارامونت آخر هفته گذشته به ترتیب با کاهش فروش ۶۰ و ۷۰ درصدی در دومین هفته اکران مواجه شدند. «پیر به کارگردانی «ام. نایت شیامالان» با فروش آخر هفته ۶.۷۶ میلیون دلاری پس از ۱۰ روز اکران به ۳۰.۶ میلیون دلار رسیده است. «چشمان مار» نیز پس از ۱۰ روز اکران در بیش از ۲ هزار و سیصد سالن سینما به فروش آخر هفته ۴ میلیون دلاری و فروش داخلی ۲۲.۲ میلیون دلاری دست یافته است.

فیلم «استیل‌واتر» (Stillwater) فکوس با بازی «مت دیمون» هفته گذشته با فروش ۵.۱ میلیون دلار در ۲۵۳۱ سالن سینما رتبه پنجم را کسب کرده است. پرفروش‌ترین سالن‌های این فیلم در اوکلاهوما، فینیکس، تولسا، و ایندیاناپلیس بوده‌اند، در حالی که پس از نیویورک و لس‌آنجلس، دالاس، فینیکس، سان فرانسیسکو و هیوستن پرفروش‌ترین بازارهای «استیل‌واتر» گزارش شده‌اند. این فیلم از مخاطبین امتیاز ۶۳ «پست‌ترک» و B- «سینمااسکور» دریافت کرده است. حدود ۸۱ درصد از خریداران بلیت این فیلم بالاتر از ۲۵ ساله، ۴۶ درصد بالاتر از ۳۵ ساله، و ۳۶ درصد بالاتر از ۴۵ ساله، در حالی که حدود ۶۶ درصد از مخاطبین اروپایی تبار، ۱۷ درصد لاتین تبار، ۸ درصد آفریقایی تبار، و ۹ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بودند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید