news-background
news-background

باکس آفیس: Joker صدر جدول را از Maleficent 2 پس گرفت

فیلم «جوکر» (Joker) استودیوهای برادران وارنر، ویلج رودشو و بران استودیو که به تازگی پرفروش‌ترین فیلم تاریخ با درجه‌ی سنی بزرگسال شده، در چهارمین هفته‌ی اکران ۱۸.۹ میلیون دلار فروخت و بالاتر از «مالفیسنت: معشوقه‌ی شیطان» (Maleficent: Mistress of Evil) در صدر جدول قرار گرفت. دیزنی گزارش می‌دهد که فیلم جدیدی «انجلینا جولی» در هفته‌ی دوم اکران  ۱۸.۵ میلیون دلار فروخته است. شنبه شب پیش‌بینی می‌شد که این دو فیلم در تعطیلات آخر هفته فروش برابری ثبت کنند، اما گزارشات دیزنی و وارنر اختلاف ۴۰۰ هزار دلاری را نشان می‌دهد. «جوکر» در بازارهای جهانی تاکنون ۸۴۹ میلیون دلار فروخته و منابع نزدیک به پروژه مدعی‌اند که فیلم در آمریکای شمالی در پایان اکران ۳۴۰ میلیون دلار می‌فروشد. «مالفیسنت ۲» نیز تاکنون به فروش ۲۹۳.۵ میلیون دلاری در سراسر دنیا دست یافته است.

اختلاف اندک میان فروش دو فیلم در هفته‌هایی که مخاطبین کمتر به سالن‌های سینما مراجعه می‌کنند معمولاً روی می‌دهد. آخرین بار در اوایل اکتبر سال ۲۰۱۷ فیلم «کینگزمن: دایره‌ی طلایی» استودیوی فاکس ۱۶.۹۷۵ میلیون دلار، «آن» استودیوی نیو لاین ۱۶.۹۳ میلیون دلار فروخت و «ساخت آمریکا» ۱۶.۷۵۸ میلیون دلار فروختند و رقابت بسیار فشرده‌ای داشتند. انیمیشن «خانواده‌ی آدامز» (The Addams Family) استودیوی MGM این هفته با فروش ۱۱.۷ میلیون دلار بر «زامبی‌لند: دبل تپ» استودیوی سونی با فروش ۱۱.۶ میلیون دلاری غلبه کرد. انیمیشن «خانواده‌ی آدامز» در سومین هفته‌ی اکران ۷۲ میلیون دلار فروخته است.

مخاطبین این هفته سرگرم فعالیت‌های مرتبط با جشن هالووین بودند. از این گذشته، بازار آمریکا هفته‌ی گذشته فیلم پرخرج «مالفیسنت ۲» را به خود دیده و از هفته‌ی آینده شاهد اکران «ترمیناتور: سرنوشت شوم» پارامونت و فاکس خواهد بود، بنابراین سینماروها ترجیح دادند که این هفته به امور دیگر بپردازند. پیش‌بینی می‌شود «سرنوشت شوم» با بازی «آرنولد شوارتزنگر» و «لیندا همیلتون» بین ۴۱ تا ۴۷ میلیون دلار در افتتاحیه فروش کند و بالاتر از «هریت»، «سگ‌های قطبی»، و «بروکلین بی‌مادر» قرار بگیرد.

فیلم «آبی و سیاه» (Black and Blue) استودیوی سونی و اسکرین جمز نیز این هفته در افتتاحیه ۸.۳ میلیون دلار فروخت و در رتبه‌ی ششم ایستاد. این فیلم روز شنبه ۳.۲ میلیون دلار و روز جمعه ۳.۴ میلیون دلار فروخته بود. «شمارش معکوس» (Countdown) استودیوی STX هم این هفته در افتتاحیه ۹ میلیون دلار فروش کرد و در رده‌ی پنجم جای گرفت. پیش از اکران پیش‌بینی می‌شد که این فیلم ترسناک ۶ میلیون دلار فروش کند. این دو فیلم به ترتیب با بودجه‌های نازل ۱۲ و ۶.۵ میلیون دلاری تولید شده‌اند، اما روشن است که استودیوها سعی کردند مبالغ زیادی برای بازاریابی آن‌ها هزینه نکنند. یونیورسال و بلوم‌هاوس معمولاً برای بازاریابی پروژه‌های کم‌خرج خود هزینه‌های زیادی می‌کنند، اما دیگر رقبا از جمله اوریون، اسکرین جمز، و STX به چنین اقدامی اعتقاد ندارند و تنها هدفشان این است که در پایان اکران داخلی بیش از ۱۰ میلیون دلار فروش کنند. از این رو، سود فیلم‌هایی که توجه مخاطبین را به شکل گسترده جلب نکنند نیز قابل‌توجه نیست. از طرف دیگر، وقتی استودیویی اثری خوش‌ساخت در اختیار داشته باشد بر روی آن سرمایه‌گذاری‌های هنگفت می‌کند. منتقدین به فیلم‌های «آبی و سیاه» و «شمارش معکوس» به ترتیب امتیازات ۴۶ و ۲۴ درصد «راتن تومیتوز» داده‌اند. «شمارش معکوس» از مخاطبین «سینمااسکور» نمره‌ی C+ و ۳ ستاره‌ی «پست‌ترک» دریافت کرده و «آبی و سیاه» امتیاز ۴ ستاره و ۸۰ درصد.

«شمارش معکوس» طبق ادعای منابع نزدیک به پروژه با احتساب مخارج بازاریابی با بودجه‌ی ۱۵ میلیون دلاری ساخته شده. اولین تریلر فیلم پیش از نمایش «اغواگران» (Hustlers) با بازی «جنیفر لوپز» به نمایش درآمد و سپس تیزرهای تلویزیونی از دو هفته قبل منتشر شد. افتتاحیه‌ی «شمارش معکوس» با فروش ۵.۱ میلیون دلاری فیلم «هل فست» (Hell Fest) در سال گذشته قابل مقایسه است. آن فیلم در پایان اکران به فروش ۱۱.۱ میلیون دلاری رسید. «پاکسازی» (The Prodigy) استودیوی اوریون نیز در افتتاحیه داخلی ۵.۸ میلیون دلار فروخت و در پایان به فروش داخلی ۱۴.۸ میلیون دلاری دست یافت. مخاطبین «شمارش معکوس» حدود ۵۱ درصد زن، ۷۶ درصد زیر ۳۵ سال، ۲۹ درصد مرادان بالاتر از ۲۵ سلا و ۲۷ درصد زنان زیر ۲۵ سال بودند. مخاطبین ۱۳ تا ۱۷ ساله نیز ۱۵ درصد خریداران بلیت را تشکیل و به فیلم نمره‌ی ۸۲ درصد که بهترین نمره در میان تمامی گروه‌های سنی بود اختصاص دادند. حدود ۴۵ درصد سینماروهای «شمارش معکوس» سفیدپوست، ۲۵ درصد اسپانیایی تبار، ۱۶ درصد سیاهپوست، ۱۴ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بودند.

«دیون تیلور» کارگردان «آبی و سیاه» افتتاحیه‌های بهتری در کارنامه دارد. او «مزاحم» (The Intruder) او همزمان با «انتقام‌جویان: آخر بازی» دیزنی اکران شد و در هفته‌ی اول ۱۰.۸۵۵ میلیون دلار فروش کرد. استودیوی اسکرین جمز نیز پیش‌تر رکوردهای بهتری با فیلم‌های اکشنی با بازیگران نقش اول سیاهپوست ثبت کرده است. مخاطبین زن با ۵۲ درصد برای دیدن فیلم به سالن‌ها آمدند و ۷۵ سینماروها را افراد بالاتر از ۲۵ ساله تشکیل دادند. حدود ۴۷ درصد خریداران بلیت سیاهپوست، ۲۸ درصد سفیدپوست، ۱۶ درصد اسپانیایی تبار و ۹ درصد آسیایی تبار بودند. «آبی و سیاه» به ویژه در ایالت‌های شرقی و جنوبی با فروش بهتری مواجه شد. شمار هواداران و دنبال کنندگان این فیلم در شبکه‌های اجتماعی به ۹۲ میلیون می‌رسد. اغلب بینندگان فیلم در فضای مجازی از کسل‌کنندگی این تریلر پلیسی گفته‌اند.

فیلم درام «فانوس دریایی» استودیوی A24 با بازی «رابرت پتینسون» و «ویلم دافو» این هفته تعداد سالن‌هایش را از ۸ به ۵۸۶ افزایش داد و ۳.۷۵ میلیون دلار فروخت. این فیلم که از «راتن تومیتوز» نمره‌ی بالای ۹۱ درصد دریافت کرده، در نیویورک، لس آنجلس، شیکاگو، سان فرانسیسکو، دنور، بوستون، تورنتو و ونکوور با فروش بهتری روبرو شده است.

فیلم «جنگ جریان: کات کارگردان» (The Current War: The Director's Cut) استودیوی 101 با بازی «بندیکت کامبربچ» و «نیکلاس هولت» دیگر فیلمی بود که این هفته در ۱۰۲۲ سالن افتتاح شد و ۲.۷۳ میلیون دلار فروخت و در رده‌ی نهم قرار گرفت. این فیلم که از «راتن تومیتوز» امتیاز ۵۷ درصد دریافت کرده، روز شنبه ۱ میلیون دلار و روز جمعه ۹۴۸ هزار دلار فروخته بود. اکران این فیلم بیوگرافیکال به کارگردانی «آلفونسو گومز-ریخون» در آمریکا و هدایت نشدن آن به سمت شبکه‌ی نمایش خانگی به نوعی یک معجزه است. استودیوی 101 و «دیوید گلسر» با ورشکستگی کمپانی واینستین حق پخش بین‌المللی فیلم – که اکنون در اختیار اسپای‌گلس است – را حفظ کرد. استودیو برای بازاریابی روی تیزرهای تلویزیونی و رادیویی و شبکه‌های مجازی سرمایه‌گذاری کرد و پژوهشگران را هدف گرفت. حدود ۸۵ درصد مخاطبین فیلم را افرادی تشکیل می‌دهند که دارای مدرک دانشگاهی‌اند. گومز-ریخون فیلم ۱۰۱ دقیقه‌ای خود را که با دخالت «هاروی واینستین» تباه شده بود دوباره تدوین کرد تا جنگ میان ادیسون و وستینگ‌هاوس را به شکل بهتری روایت کرده باشد. این فیلم از سینماروها نمره‌ی B «سینمااسکور» دریافت کرده و ۸۲ درصد آنان تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.

حدود ۷۷ درصد مخاطبین «جنگ جریان» به خاطر داستانی که فکر می‌کردند جذاب است برای دیدن فیلم به سالن آمده بودند. ۵۵ درصد مراجعین مرد، ۶۵ درصد بالاتر از ۳۵ سال، و ۲۶ درصد بین ۲۵ تا ۳۴ ساله بودند. «بندیکت کامبربچ» یکی از عوامل اصلی جذب مخاطبین برای «جنگ جریان» بود. حدود ۵۲ درصد مخاطبین مرد و ۹۳ درصد بالاتر از ۲۵ سال سن داشتند. پنجاه و هفت درصد سینماروها نیز بیش از ۴۷ ساله بوده‌اند. حدود ۷۸ درصد مخاطبین سفیدپوست، ۹ درصد آسیایی تبار، ۷ درصد اسپانیایی تبار، و ۶ درصد سیاهپوست بودند.

فیلم کوتاه «مسیح شاه است» (Jesus is King) به تهیه‌کنندگی «کانیه وست» و کارگردانی «نیک نایت» در ۳۷۲ سالن آیمکس اکران شد و ۸۶۲ هزار دلار فروخت. این فیلم ۳۵ دقیقه‌ای پس از اکران «ترمیناتور: سرنوشت شوم» دوباره به سالن‌های آیمکس بازمی‌گردد. «مسیح شاه است» که نه یک مستند به شمار می‌آید نه یک کنسرت فیلم ناب، مخاطبین کلیسارو را مجذوب خود کرده و گزارش شده است که هواداران سرسخت وست از ملبورن به سیدنی استرالیا سفر کردند تا فیلم را ببینند. اغلب مخاطبین فیلم را جوانان بیست و سی و چند ساله تشکیل می‌دهند. تمامی بلیت‌های این فیلم در شهرهایی نظیر شیکاگو، لس آنجلس، سان فرانسیسکو، بوستون، هلسینکی، مکزیکو سیتی، لندن، ملبورن، ونکوور، و اوتاوا به فروش رفته است.

این هفته فروش سالانه‌ی استودیوی سونی در بازارهای داخلی از ۱ میلیارد دلار گذر کرد. این رکورد به لطف فروش ۳۹۰.۵ میلیون دلاری «مرد عنکبوتی: دور از خانه» و «روزی روزگاری در هالیوود» به کارگردانی «کوئنتین تارانتینو» که ۱۴۰ میلیون دلار فروخته، حاصل شد. این دو فیلم موجب شدند سونی دومین استودیوی پرفروش تابستان امسال باشد و با ۷۰۵.۴ میلیون دلار (و رشد ۷۶ درصدی نسبت به سال گذشته) پایین‌تر از دیزنی با ۲.۲ میلیارد دلار قرار بگیرند.

سونی برای سومین سال متوالی از فروش داخلی ۱ میلیارد دلاری عبور می‌کند. آن‌ها امسال فیلم «یک روز زیبا در محله» (A Beautiful Day in the Neighborhood) با بازی «تام هنکس» و «متیو رایس» که ۲۲ نوامبر اکران می‌شود و «جومانجی: مرحله‌ی بعد» (Jumanji: The Next Level) که ۱۳ دسامبر روی پرده می‌رود، را هم در اختیار دارند. سونی سال گذشته موفق شد ۱۳ اکتبر از فروش ۱ میلیارد دلاری گذر کند و در پایان سال رکورد ۱.۲۸ میلیارد دلاری و رشد ۲۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۷ را به ثبت برساند. این استودیو در سال ۲۰۱۲ به لطف اکران «اسکای‌فال» که با ۳۰۴.۳ میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم «جیمز باند» تاریخ شد، «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز» با فروش ۲۶۲ میلیون دلاری، و «مردان سیاهپوش ۳» با ۱۷۹ میلیون دلار، به رکورد سالانه‌ی ۱.۷۹ میلیارد دلاری دست یافته بود.

فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» که با صحنه‌های جدید دوباره در ۱۵۰۰ سالن اکران شده ۵۵۰ هزار دلار فروخته است، اما «جانگوی آزاد» با ۱۶۲.۸ میلیون دلار همچنان پرفروش‌ترین فیلم تارانتینو در بازارهای داخلی باقی ماند. این اولین بار بود که تارانتینو برای تولید فیلمش با استودیویی غیر از واینستین همکاری می‌کرد. فروش سالانه‌ی برادران وارنر تا به امروز ۱.۴۲ میلیارد دلار و یونیورسال ۱.۳۵ میلیارد دلار رسیده است. استودیوی دیزنی با ۲.۸۹۵ میلیارد دلار در رتبه‌ی اول و سونی در جایگاه چهارم قرار دارد.

فیلم «ترمیناتور: سرنوشت شوم» (Terminator: Dark Fate) این هفته در فرانسه، آلمان، بریتانیا، بلژیک، سوئیس، اتریش، سوئد، تایلند، مالزی و سنگاپور افتتاح شد و ۱۲.۸ میلیون دلار فروخت. پرفروش‌ترین بازارهای این فیلم بریتانیا با ۳.۸ میلیون دلار، فرانسه با ۳.۱ میلیون دلار، تایلند با ۱.۵ میلیون دلار، آلمان با ۱.۴ میلیون دلار و مالزی با ۱.۱ میلیون دلار بودند. «مالفیسنت: معشوقه‌ی شیطان» جولی هم با افت ۴۳ درصدی ۶۴.۳ میلیون دلار بلیت فروشی کرده و «جوکر» وارنر با افت فروش ۳۸ درصدی نسبت به هفته‌ی گذشته رکورد ۴۷.۸ میلیون دلاری را ثبت کرده است. فروش خارجی «خانواده‌ی آدامز» یونیورسال نیز این هفته ۱۱.۲ میلیون دلار بود.

«جوکر» در حال حاضر دهمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۹ در بازارهای جهانی و هفتمین فیلم پرفروش آمریکا است. در بازارهای داخلی این فیلم تنها «علاءالدین»، «مرد عنکبوتی: دور از خانه»، «کاپیتان مارول»، «داستان اسباب بازی ۴»، «شیر شاه» و «انتقام‌جویان: آخر بازی» را بالاتر از خود می‌بیند. تمامی این فیلم‌ها بیش از ۱ میلیارد دلار فروخته‌اند بنابراین فیلم جدید «واکین فینیکس» همچنان فاصله‌ی زیادی تا غلبه بر آن‌ها دارد.

هفته‌ی آینده فیلم «ترمیناتور: سرنوشت شوم» در ۳۵۰۰ سالن، انیمیشن «سگ‌های قطبی» (Arctic Dogs) در ۳۶۰۰ سالن، «هریت» (Harriet) در ۲۰۰۰ سالن و «بروکلین بی‌مادر» (Motherless Brooklyn) وارنر به کارگردانی «ادوارد نورتن» در ۱۲۵۰ سالن اکران می‌شود.

۱۰ فیلم پرفروش هفته در آمریکای شمالی (۲۵-۲۷ اکتبر ۲۰۱۹):

فیلم استودیو بودجه فروش آخر هفته فروش داخلی فروش جهانی هفته‌های اکران
۱ جوکر (Joker) برادران وارنر ۵۵ ۱۸.۹ ۲۷۷.۷ ۸۴۹ ۴
۲ مالفیسنت: معشوقه‌ی شیطان (Maleficent: Mistress of Evil) دیزنی ۱۸۵ ۱۸.۵ ۶۵.۴ ۹۳.۵ ۲
۳ خانواده‌ی آدامز (The Addams Family) یونایتد آرتیستس ۴۰ ۱۱.۷ ۷۲.۸ ۸۴ ۳
۴ زامبی‌لند ۲: دبل تپ (Zombieland 2: Double Tap) سونی ۴۲ ۱۱.۶ ۴۷ ۶۳.۶ ۲
۵ شمارش معکوس (Countdown) STX ۶.۵ ۹ ۹ ۹ ۱
۶ آبی و سیاه (Black and Blue) اسکرین جمز ۱۲ ۸.۳ ۸.۳ ۸.۳ ۱
۷ مرد دو پیکره (Gemini Man) پارامونت ۱۳۸ ۴ ۴۳.۳ ۱۴۸.۲ ۳
۸ فانوس دریایی (The Lighthouse) A24 - ۳ ۳.۶ ۳.۶ ۲
۹ جنگ جریان: کات کارگردان (The Current War: Director's Cut) 101 ۳۰ ۲.۷ ۲.۷ ۷.۵ ۱
۱۰ نفرت‌انگیز (Abominable) یونیورسال ۷۵ ۲ ۵۶.۸ ۱۴۴.۶ ۵

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید