news-background
news-background

باکس آفیس: Joker با افتتاحیه ۹۳.۵ میلیون دلاری پرفروش‌ترین فیلم تاریخ در ماه‌های اکتبر شد

فیلم «جوکر» (Joker) استودیوی برادران وارنر از پنجشنبه شب گذشته رکوردشکنی‌هایش را آغاز کرد و فراتر از پیش‌بینی‌ها ظاهر شد. تا جمعه شب برآورد می‌شد که این فیلم به فروش ۹۴ میلیون دلاری می‌رسد و برادران وارنر گزارش می‌داد که رکورد ۳۹.۷ میلیون دلاری در روز اول نمایش به ثبت رسیده است، اما در پایان هفته «جوکر» از فروش افتتاحیه‌ی ۹۵ میلیون دلاری هم گذر کرد.

برادران وارنر فروش ۹۳.۵ میلیون دلاری را برای «جوکر» گزارش داده و پیش‌بینی کرده است که فیلم یکشنبه شب ۲۱ میلیون دلار دیگر به اندوخته‌هایش اضافه کند. با این حال، با توجه به قدرت فیلم در جذب مخاطبان، احتمال فروش‌ بالاتر هم وجود خواهد داشت. «جوکر» شنبه شب ۳۲.۷ میلیون دلار در سالن‌های نمایش آمریکای شمالی فروخت. در حال حاضر انتظار می‌رود فیلم در پایان اکران داخلی به فروش ۲۶۵ میلیون دلاری برسد که رکوردی فراتر از فروش ۲۱۳.۵ میلیون دلاری «ونوم» سونی در سال گذشته است.

«جوکر» رکورد افتتاحیه‌ی جهانی ۲۰۷.۴ میلیون دلاری «ونوم» را نیز در هم شکسته و به فروش ۲۳۴ میلیون دلاری دست یافته است. این فیلم تاکنون در ۷۳ بازار خارجی به نمایش درآمده و ۱۴۰.۵ میلیون دلار فروخته است. بازار کره‌ی جنوبی که فیلم را از چهارشنبه در ۱۴۱۸ سالن روی پرده برده، با ۱۶.۳ میلیون دلار پیشتازی می‌کند و پرفروش‌ترین فیلم وارنر در این کشور را رقم زده است. رتبه‌های بعدی به بازار بریتانیا با ۱۴.۸ میلیون دلار، مکزیک با ۱۳.۱ میلیون دلار و روسیه با ۱۰ میلیون دلار اختصاص داشت. «جوکر» از ۹ اکتبر در فرانسه و از ۱۰ اکتبر در آلمان اکران می‌شود، درحالی که تاریخ نمایش آن در چین هنوز مشخص نشده است.

مخاطبان «سینمااسکور» جمعه شب پس از تماشای «جوکر» به آن نمره‌ی B+ دادند. «پست‌ترک» نیز گزارش می‌دهد که سینماروها به صورت میانگین به فیلم امتیاز ۴ ستاره می‌دهند و ۶۰ درصد آنان دیدن فیلم را توصیه می‌کنند. این در حالی است که در طول هفته‌های گذشته گزارش حملات مسلحانه‌ی احتمالی افتتاحیه‌ی فیلم را تحت تأثیر قرار داده بود، بنابراین «جوکر» می‌توانست رکوردی حتی بهتر از این در هفته‌ی اول ثبت کند.

«جوکر» برای «تاد فیلیپس» کارگردان فیلم هم رکورد افتتاحیه‌ی جدیدی به جا گذاشت. پرفروش‌ترین فیلم فیلیپس در افتتاحیه‌ی ۳ روزه، فیلم «خماری ۲» با ۸۵.۹ میلیون دلار بود. علاوه بر این، «جوکر» پرفروش‌ترین فیلم کارنامه‌ی «واکین فینیکس» در افتتاحیه لقب گرفت. فیلم «نشانه‌ها» (Signs) فینیکس با ۶۰.۱ میلیون دلار در سال ۲۰۰۲ پیش از این رکورددار بود. به این ترتیب، فینیکس که سه بار نامزد اسکار شده و اخیراً در فیلم‌های «برادران سیسترز»، «توهرگز اینجا نبودی»، و «مریم مجدلیه» ظاهر شده، بازگشت شکوهمندانه‌ای به فیلم‌های استودیویی دارد. «رابرت دنیرو» نیز هرچند در یک نقش مکمل بازی می‌کند، با «جوکر» پرفروش‌ترین افتتاحیه‌ی داخلی دوران بازیگری خود را به ثبت رساند. فیلم «جوکر» به ویژه در ایالت‌های جنوب غربی با فروش بهتری مواجه شده است. سالن‌های آیمکس و پی‌ال‌اف حدود ۲۶ درصد فروش فیلم در آخر هفته را به خود اختصاص دادند.

استودیوهای رقبت وارنر معتقدند که فروش این فیلم ابرقهرمانی بزرگسالانه به کارگردانی فیلیپس، تهیه‌کنندگی «بردلی کوپر»، و کسب شیر طلایی ونیز و نقدهای پرشور از جشنواره‌ی تورنتو، و برآوردهای ۸۰ تا ۹۰ میلیون دلاری، به گونه‌ای تضمین شده بود. اما با لغو اکران فیلم تریلر «شکار» (The Hunt) توسط یونیورسال و بلوم‌هاوس به دنبال تیراندازی‌های مسلحانه‌ی ال پاسو، نحوه‌ی واکنش مخاطبان به «جوکر» قابل پیش‌بینی نبود و حالا با موفقیت فیلم، وارنرها می‌توانند نفسی به راحتی بکشند. بیش از دلایل امینتی، «جوکر» به این علت می‌توانست به شکست بیانجامد که خود را یک فیلم اقتباس شده از کتاب‌های کامیک نمی‌دانست. در فیلم‌های «کریستفر نولان» عناصر فانتزی محو نمی‌شدند، اگرچه تحولی در ژانر به وجود آوردند. اما فیلیپس و فینیکس «جوکر» را به گاتهام دهه‌ی ۱۹۸۰ بردند و آن را با بحران اقتصادی دولت ریگان، و نیز فیلم‌هایی موفق آن دوران از جمله «راننده تاکسی» و «سلطان کمدی» به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی» پیوند زدند به طریقی که بیننده فراموش می‌کند در حال تماشای فیلمی در دنیای «بتمن» است. فیلم طغیان فرد طرد شده از اجتماع را به شکلی منحصر به فرد تصویر می‌کند.

پس از آنکه فن‌بوی‌ها و منتقدان معترض شدند که «بتمن در برابر سوپرمن» به کارگردانی «زک اسنایدر» با امتیاز ۲۸ درصد «راتن تومیتوز» و نمره‌ی B «سینمااسکور»، بیش از حد تلخ و کند است، و وارنرها را در سال‌های بعد وادار کرد با فیلمبرداری مجدد برخی صحنه‌ها لحنی شاداب‌تر و سرگرم‌کننده‌تر به «جوخه‌ی انتحار» ببخشد، سینماروها قرار بود چگونه به «جوکر» واکنش نشان دهند؟ «آرتور فلک» یا «جوکر» با «تراویس بیکل» دنیرو در «راننده تاکسی» متفاوت است. بیکل اگرچه تنهاست، اما در نجات شخصیت «آیریس» با بازی «جودی فاستر» سهیم می‌شود. آرتور قهرمانانه رفتار نمی‌کند، اما خودش را در شرایطی قرار می‌دهد که مانند یک آنارشیست عمل کند. با وجود این، غرق شدن فینیکس در نقش «آرتور فلک» کمدین شکست‌خورده و نیویورک چشم‌نوازی که فیلیپس در فیلم به تصویر کشیده، «جوکر» را به تجربه‌ای دلپذیر بدل کرده است.

براساس تازه‌ترین آمارها، افراد بالاتر از ۲۵ ساله حدود ۶۲ درصد مخاطبان فیلم را تشکیل می‌دهند و گروه سنی ۱۸ تا ۳۴ ساله ۶۸ درصد خریداران بلیت «جوکر» را شامل می‌شدند. مردان زیر از ۲۵ سال با ۲۴ درصد همچنان «جوکر» را تحسین می‌کنند و به آن امتیاز ۹۲ درصد می‌دهند. سینماروهای زن زیر ۲۵ سال نیز با ۱۴ درصد به فیلم امتیاز ۸۷ درصد داده‌اند. مردان بالاتر از ۲۵ سال نیز که با ۴۱ درصد پیشتازند به فیلم امتیاز ۸۱ درصد اختصاص می‌دهند. در نهایت زنان بالاتر از ۲۵ سال هم با ۲۲ درصد کمتر از سایرین از فیلم استقبال کرده و به آن امتیاز ۷۹ درصد داده‌اند. حدود ۲۴ درصد از سینماروها اسپانیایی تبار (امتیاز ۹۳ درصد)، ۱۴ درصد آسیایی تبار (امتیاز ۹۱ درصد)، ۴۴ درصد سفیدپوست (امتیاز ۸۱ درصد)، و ۱۸ درصد سیاهپوست (امتیاز ۷۴ درصد) بودند. «جوکر» براساس نمره‌ی «سینمااسکور» در میان عناوین بزرگسالانه‌ی ابرقهرمانی بالاتر از «واچمن» (نمره‌ی B)، و پایین‌تر از «لوگان» (نمره‌ی A-) و دو فیلم «ددپول» قرار می‌گیرد. آمار «سینمااسکور» مانند «پست‌ترک» نشان می‌دهد که گروه‌های سنی جوان‌تر بیش از سایرین از فیلم لذت برده‌اند و ۳۲ درصد افراد زیر ۲۵ سال به آن نمره‌ی A- داده‌اند.

بسیاری از منابع نزدیک به «جوکر» مدعی‌اند که «بلر ریچ» مدیر بازاریابی جهانی «برادران وارنر» سهم عظیمی در موفقیت فیلم داشته است. او پیش از آغاز فیلمبرداری به فروش «جوکر» مطمئن بود. استعداد بازاریابی ریچ با پوسترها و بیلبوردهای جذاب به زمان تولید «۳۰۰» بازمی‌گردد. می‌گویند سرنوشت این پروژه‌ی ۶۵ میلون دلاری به کارگردانی اسنایدر با جلوه‌های ویژه‌ی بصری آوان-گاردش زمانی تغییر می‌کند که ریچ در محل فیملبرداری در کانادا ظاهر می‌شود. او طرح‌های پیش‌تولید را می‌بیند و بی‌درنگ متوجه می‌شود که اسنایدر و همکارانش در پی انجام چه کاری بوده‌اند. آن فیلم در مارس سال ۲۰۰۷ افتتاحیه ۷۰.۹ میلیون دلار می‌فروشد و در پایان رکورد فروش داخلی ۲۱۰.۶ میلیون دلاری و فروش جهانی ۴۵۶ میلیون دلاری را ثبت می‌کند. منابع نزدیک به «جوکر» مدعی‌اند ریچ پخش‌کنندگان را تشویق کرد تا فیلم را در این فصل اهدای جوایز اکران کنند.

«جف گلدستین» مدیر پخش داخلی استودیو نیز یکی دیگر از افرادی بود که نقشی کلیدی در موفقیت «جوکر» داشت. او به جای اینکه فیلم را به کامیک-کان سن دیه‌گو ببرد، آن را به جشنواره‌های فیلم پاییز برد و مأموریت خود را با موفقیت به پایان رساند. «رلیش‌میکس» که بر فعالیت‌های مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی نظارت می‌کند، گزارش می‌دهد که سینماروها معمولاً «جوکر» یا هیچ فیلم ابرقهرمانی دیگری را به فصل اهدای جوایز و فستیوال‌های معتبر پاییز مرتبط نمی‌دانستند. اما وقتی که «جوکر» شیر طلایی ونیز را تصاحب کرد، بحث‌ها پیرامون فیلم در فضای مجازی به شکل محسوسی تغییر پیدا کرد. «جوکر» به عنوان فیلمی متفاوت و جذاب بازاریابی شد که فینیکس را در حال رقص نشان می‌داد. اولین تریلر فیلم آپریل گذشته در سینماکان رونمایی شد تا روشن شود که «جوکر» یک فیلم معمولی اقتباس شده از کتاب‌های مصور نیست، به ویژه وقتی که «تایکا وایتیتی»، «جیمز منگلد» و «جیمز گان» هر یک تحولاتی در ژانر ایجاد کرده‌اند.

شمار دنبال‌کنندگان و مشاهدات ویدیویی «جوکر» در فیسبوک، یوتیوب، توئیتر، و اینستاگران به ۴۸۰ میلیون می‌رسد که از میانگین ۶۵۴ میلیونی ژانر ابرقهرمانی پایین‌تر است. ویدیوهای پربیننده‌ی فیلم با نرخ مثال‌زدنی ۲۴۴:۱ به اشتراک گذاشته می‌شد. ویدیوهای یوتیوب «جوکر» نیز با ۸۲ هزار بازدید از میانگین ۲۲ بازدید ژانر فراتر بود. بازاریابی فیلم در شبکه‌های اجتماعی نیز که از آغاز مخاطبان را با خود همراه کرد قابل ستایش است. برای «جوکر» تنها ۱۶ کلیپ ویدیویی رسمی روی صفحات فیسبوک و کانال یوتیوب برادران وارنر منتشر شد که در قیاس با دیگر فیلم‌های ابرقهرمانی یا اکشن بسیار محتاطانه بود. با این حال، به نوشته‌ی «رلیش‌میکس» فیلم «جوکر» یکی از فعال‌ترین عناوین سینمایی سال در فضای مجازی است.

وارنرها شرکای مالی ویلج رودشو و بران استودیوز همکاری کردند تا ریسک کمتری روی «جوکر» کرده باشند. این فیلم بنابر ادعای منابع نزدیک به پروژه با بودجه‌ی ۷۰ میلیون دلاری تولید شده و برای بازاریابی آن ۱۲۰ میلیون دلار اختصاص یافته است. اما دیگران معتقدند که «جوکر» باید با ۶۰ میلیون دلار تولید شده باشد. سالن‌های آیکمس بهترین افتتاحیه‌ی جهانی خود در تاریخ ماه‌های اکتبر را تجربه کردند. «جوکر» این هفته ۱۶.۴ میلیون دلار در این سالن‌های فروخت که ۷.۴ میلیون دلار آن به بازارهای داخلی و ۹ میلیون دلار آن به بازارهای خارجی اختصاص داشت. فروش آیمکس «جوکر» در داخل، سومین افتتاحیه‌ی پرفروش ماه اکتبر پس از «گرانش» وارنر با ۱۱.۸ میلیون دلار و «ونوم» سونی با ۸.۴ میلیون دلار به شمار می‌آید.

«درد و شکوه» (Pain and Glory) دیگر فیلم قابل‌ذکر این هفته بود که توسط استودیوی سونی پیکچرز کلاسیک در آمریکا افتتاح شد. اثر جدید «پدرو آلمودوار» و «آنتونیو باندراس» که در کن برنده‌ی جایزه شد، از «راتن تومیتوز» امتیاز ۹۶ درصد دریافت کرده و با اکران در ۴ سالن نمایش ۱۶۰ هزار دلار فروخته است. فیلم «لوسی در آسمان» (Lucy in the Sky) استودیوی فاکس سرچ‌لایت با بازی «ناتالی پورتمن» هم این هفته در ۳۷ سالن سینما روی پرده رفت و ۵۵ هزار دلار فروش کرد. شنیده می‌شود که شرایط برای فیلم جدید خالق سریال «فارگو» چندان مساعد نیست. منتقدین به دنبال اکران فیلم در جشنواره‌ی تورنتو به آن امتیاز ۲۷ درصد دادند. نت‌فلیکس نیز این هفته فیلم «اسم من دولمایت است» (Dolemite Is My Name) با بازی «ادی مورفی» را افتتاح کرد. این فیلم که زندگی «رودی ری مور» کمدین سیاهپوست را به تصویر می‌کشد از «راتن تومیتوز» امتیاز ۹۸ درصد دریافت کرده است. اطلاعات دقیقی از نحوه‌ی عملکر فیلم در دست نیست، چرا که نت‌فلیکس آمار فروش آن را منتشر نکرده است.

این هفته دو فیلم بالیوودی «جنگ» (War) با فروش ۱.۵ میلیون دلاری، و «سایه‌ را ناراسیمها ردی» (Sye Raa Narasimha Reddy) که ۹۳۲ هزار دلار فروخت، در رتبه‌های نهم و دهم جدول قرار گرفتند. «جنگ» یک فیلم اکشن با دو ابرستاره‌ی هندی به نام‌های «ریتیک روشن» و «تایگر شروف» است که داستان سربازی هندی را روایت می‌کند. او مأموریت دارد مافوق سابق خود را که قانون‌شکنی می‌کند به قتل برساند. «سایه را» نیز یک اکشن تاریخی است که براساس زندگی «اویالاوادا ناراسیمها ردی» اقتباس می‌شود. او ۱۰ سال پیش از شورش‌های هندوستان در سال ۱۸۵۷ علیه استبداد در شرق هند قیام کرد و سلطنت بریتانیا را به خطر انداخت.

انیمیشن «نفرت‌انگیز» یونیورسال در دومین هفته‌ی اکران ۱۲ میلیون دلار فروخت و پس از «جوکر» در رتبه‌ی دوم قرار گرفت و به فروش ۱۰ روزه‌ی ۳۷ میلیون دلاری رسید. «داونتن ابی» استودیوی فکوس نیز در سومین هفته‌ی اکران با افت فروش ۴۴ درصدی مواجه شد و با ۸ میلیون دلار در جایگاه سوم ایستاد و فروش داخلی خود را به ۷۳.۶ میلیون دلار رساند. این هفته فیلم «جودی» با بازی «رنی زلوگر» تعداد سالن‌های خود را به ۱۴۵۸ رساند و ۴.۴ میلیون دلار در تعطیلات آخر هفته فروش کرد. این فیلم در پایان روز دهم اکران به رکورد ۸.۹ میلیون دلاری رسیده است. فیلم «به‌سوی ستارگان» با بازی «برد پیت» هم این هفته از ۴۷ بازار خارجی ۷.۳ میلیون دلار تصاحب کرد و فروش خارجی خود را به ۶۷.۷ میلیون دلار رساند. فروش جهانی فیلم استودیوهای فاکس و دیزنی ۱۱۱ میلیون دلار است.

هفته‌ی آینده یو‌ای‌آر انیمیشن بلند «خانواده‌ی آدامز» (The Addams Family) را در ۳۸۰۰ سالن سینما اکران می‌کند، پارامونت «مرد دو پیکره» (Gemini Man) به کارگردانی «انگ لی» و بازی «ویل اسمیت» را در ۳۵۰۰ سالن افتتاح می‌کند، و لاینزگیت کمدی «جکسی» (Jexi) را در بیش از ۲۰۰۰ سالن روی پرده می‌برد. فیلم علمی-تخیلی «مرد دو پیکره» در پنج بازار خارجی اکران شده و ۷ میلیون دلار فروخته است.

    ۱۰ فیلم پرفروش هفته در آمریکای شمالی (۴-۶ اکتبر ۲۰۱۹):  
فیلم استودیو بودجه فروش آخر هفته فروش داخلی فروش جهانی هفته‌های اکران
۱ جوکر (Joker) برادران وارنر ۷۰ ۹۳.۵ ۹۳.۵‍ ۲۳۴ ۱
۲ نفرت‌انگیز (Abominable) یونیورسال ۷۵ ۱۲ ۳۷.۸ ۷۶.۳ ۲
۳ داونتن ابی (Downton Abbey) فکوس ۲۰ ۸ ۷۳.۶ ۱۳۵.۳ ۳
۴ اغواگران (Hustlers) اس‌تی‌اکس ۲۰ ۶.۳ ۹۱.۳ ۱۱۰ ۴
۵ آن: بخش دو (It: Chapter Two) برادران وارنر - ۵.۳ ۲۰۲.۲ ۴۳۶.۷ ۵
۶ به‌سوی ستارگان (Ad Astra) فاکس ۱۰۰ ۴.۵ ۴۳.۶ ۱۱۱.۳ ۳
۷ جودی (Judy) رودساید - ۴.۴ ۸.۹ - ۲
۸ رمبو: آخرین خون (Rambo: Last Blood) لاینزگیت ۵۰ ۳.۵ ۳۹.۸ ۶۴.۳ ۳
۹ جنگ (War) یاش - ۱.۵ ۲ - ۱
۱۰ پسران خوب (Good Boys) یونیورسال ۲۰ ۰.۹ ۸۲ ۱۰۷.۵ ۸
 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۵ مهر ۱۳۹۸ ۲۱:۵۹

جوکر رسمن سرویس کرده، نظر مردمو میخونی که البته خیلی هم زیادن، همه میگن که این فیلم فوق العاده بوده و شاید بهترین فیلم سال برای بعضی ها لقب بگیره. اما ازون طرف عزیزان منتقد طبق معمول همه متفق القول به این نتیجه رسیدن که فیلم خوبی نیست، اصلن هم قضیه بو دار نیست و از جایی بهشون گفته نشده که اینارو بگن. خلاصه که منتقدا بد دارن خودشون رو خراب میکنن، جوری که خیلی ها پشیزی هم برای نظراتشون ارزش قائل نیستن این روزا. روز به روزم داره بیشتر میشه این تعداد. تعجبی هم نداره، به خدا اگه شاهکاری مثه گادفادر الآن اکران میشد ازین نون به نرخ روز خورا زیر ۵۰ میگرفت، چرا؟! مرد سالاره، ینی چی پدر خوانده؟! چرا مادر خوانده نه؟! چرا دیالوگ زنا کمتر از مرداس؟! چرا همجنسگرا و یا سیاه پوست نیست توش؟! چرا خشونت رو رواج میده؟!??? خدایا اینقدر به این منتقدا پول بده که به خاطر دو زار ده شاهی خودششون رو نفروشن.

نمایش اسپویل
۱۵ مهر ۱۳۹۸ ۲۳:۳۶

گل گفتی دقیقا????

نمایش اسپویل
۱۵ مهر ۱۳۹۸ ۲۱:۱۷

ایول ...به کارتون ادامه بدین ناامید نشید پشتیبانی و حمایت همه فبلم بازا رو دارین ....شروع فعالیتتون حتی کم با اخبار و انلاین دیدن فیلم هم باشه عالیه

نمایش اسپویل